Το δίκιο τους βρήκαν τρεις στους δέκα φορολογούμενους που προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ το 2022, αμφισβητώντας αποφάσεις επιβολής φόρων και προστίμων της φορολογικής διοίκησης. Η ΔΕΔ αφού εξέτασε τις υποθέσεις ακύρωσε πρόστιμα, προσαυξήσεις και έξτρα φόρους που είχε επιβάλλει ο φοροελεγκτικός μηχανισμός για φορολογικές παραβάσεις.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2022 υποβλήθηκαν 7.862 προσφυγές και εκδικάστηκαν από τη ΔΕΔ, 7.363 προσφυγές φορολογουμένων. Από τις υποθέσεις αυτές, η ΔΕΔ έκρινε ότι στις 1.970 περιπτώσεις, ποσοστό 26,8%, οι φορολογούμενοι είχαν δίκιο είτε μερικώς είτε συνολικά. Αντίθετα, οι 4.778 προσφυγές απορρίφθηκαν, οι 21 τέθηκαν στο αρχείο λόγω παραίτησης των προσφυγόντων και οι 594 απορρίφθηκαν σιωπηρώς, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέταση των προσφυγών.
Οι περισσότεροι από τους φορολογούμενους και τις επιχειρήσεις που είδαν τις υποθέσεις τους να απορρίπτονται από την ΔΕΔ προσέφυγαν και στα διοικητικά δικαστήρια. Σημειώνεται ότι πριν οι φορολογικές υποθέσεις φθάσουν στα δικαστήρια είναι υποχρεωτικό να «περάσουν» πρώτα από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών. Συγκεκριμένα 4.132 φορολογούμενοι αποφάσισαν να προσφύγουν στα δικαστήρια προκειμένου να διεκδικήσουν το δίκιο τους.
- Διαβάστε ακόμα: Φόροι: 8 στα 10 ευρώ πληρώνονται στην ώρα τους. Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για τις εισπράξεις ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ και φόρο εισοδήματος
Συνολικά, από το 2013, που ξεκίνησε να λειτουργεί η ΔΕΔ, έχουν υποβληθεί 81.682 ενδικοφανείς προσφυγές, από τις οποίες εκδικάστηκαν οι 77.892 υποθέσεις. Σε 18.607 υποθέσεις η ΔΕΔ διαπίστωσε λάθη στις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού και δικαίωσε τους φορολογούμενους.
Σύμφωνα με το νομοθετικό καθεστώς η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της ενδικοφανούς προσφυγής στην αρμόδια φορολογική αρχή. Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας.
- Διαβάστε ακόμα: Στα 7,3 δισ. ευρώ οι φόροι που έμειναν απλήρωτοι το 2022 - Με χρέη στην Εφορία σχεδόν 1 στους 2 φορολογούμενους
Σημειώνεται ότι κάθε φορολογούμενος, εφόσον αμφισβητεί πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται σε βάρος του από τη Φορολογική Αρχή, οφείλει, πριν από την προσφυγή του στη Διοικητική Δικαιοσύνη, να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ με αίτημα επανεξέτασης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας. Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. Σημειώνεται ότι για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δεν απαιτείται παράβολο.
Προσφυγές με λίγα κλικ
Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά.Η υποχρέωση υποβολής αποκλειστικά, μέσω διαδικτύου, της ενδικοφανούς προσφυγής δεν ισχύει για τους φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού, στους οποίους θα παρέχεται εναλλακτικά η δυνατότητα χειρόγραφης υποβολής. Σε περίπτωση που υφίσταται αποδεδειγμένη αδυναμία ψηφιακής υποβολής, είναι δυνατή η χειρόγραφη υποβολή στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Η ενδικοφανής προσφυγή πρέπει να αναφέρει:
- τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου,
- την προσβαλλόμενη πράξη,
- τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του,
- τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα εν γένει στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.