Tip of the Day

Πώς οι εταιρείες δεν θα πέσουν στην παγίδα του Greenwashing

11-12-2024 | 08:14
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι εταιρείες δεν θα πέσουν στην παγίδα του Greenwashing
Το greenwashing, οι παραπλανητικοί ή ψευδείς περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί επιχειρήσεων για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, παραμένει ισχυρό παρά τους κανονισμούς που έχει θέσει η ΕΕ.

Το greenwashing, οι παραπλανητικοί ή ψευδείς περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί επιχειρήσεων για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, παραμένει ισχυρό παρά τους κανονισμούς που έχει θέσει η ΕΕ.

Σύμφωνα με μια Ειδική Έκθεση του Edelman, μόλις το 34% των καταναλωτών εμπιστεύεται τις εταιρείες από τις οποίες αγοράζει και το 81% των καταναλωτών δηλώνει ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης θα μπορούσε να διαταράξει τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Αυτή η δυσπιστία στο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι αποτέλεσμα ανακριβών και επιπόλαιων τακτικών μάρκετινγκ όπως το greenwashing.

Και ενώ οι καταναλωτές καλούνται να διακρίνουν τις τακτικές greenwashing, οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων και οι managers είναι επίσης αντιμέτωποι με την πρόκληση του greenwashing, καθώς κάποιες φορές μπορεί να καταφύγουν σε τέτοιες πρακτικές ακόμη και ακούσια.

Για παράδειγμα, όσον αφορά στα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, συχνά οι επιχειρήσεις προτάσσουν το χαρτί ως ιδανική λύση. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητα προτιμότερο, καθώς η διαδικασία παραγωγής βλάπτει το περιβάλλον μέσω της χημικής ρύπανσης μέσω χλωρίου και η διαδικασία παραγωγής έχει υψηλό αποτύπωμα άνθρακα.

Σε άλλες περιπτώσεις, οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί δεν υποστηρίζονται από τεκμηριωμένα στοιχεία ή πιστοποίηση τρίτων. Ο ισχυρισμός ότι προέρχεται από ανακυκλωμένο περιεχόμενο δεν έχει νόημα, εκτός εάν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι αυτό είναι αλήθεια. Μια άλλη πρακτική είναι η ασάφεια. Οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί στερούνται λεπτομερειών και στοιχείων, κάτι που τους καθιστά ανούσιους. Όταν για παράδειγμα υποστηρίζουν ότι ένα προϊόν είναι 100% φυσικό, αυτό δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι το προϊόν είναι καλό για το περιβάλλον (το αρσενικό είναι φυσικό αλλά είναι επιβλαβές για τον άνθρωπο και την άγρια ζωή).

Στο ίδιο πλαίσιο, οι ψευδείς πιστοποιήσεις ή ετικέτες δημιουργούνται για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Το ίδιο ισχύει και για τους υπερβολικούς ισχυρισμούς, όταν για παράδειγμα, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες διαφημίζουν ένα προφανές περιβαλλοντικό χαρακτηριστικό το οποίο απλά δεν έχει σημασία. Ένα παράδειγμα θα ήταν ένα προϊόν που ισχυρίζεται ότι δεν περιέχει CFC όταν οι CFC απαγορεύονται βάσει του Πρωτοκόλλου του Μόντρεαλ.

Ομοίως, μια άλλη πρακτική είναι η λογική του τι είναι λιγότερο επιβλαβές μέσω της δήλωσης των περιβαλλοντικών πλεονεκτημάτων ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας που δεν έχει κανένα περιβαλλοντικό όφελος στην αρχή ή αποσπά την προσοχή από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατηγορίας στο σύνολό της.

Και φυσικά υπάρχει και η άμεση εξαπάτηση όπου μια εταιρεία προβαίνει σε περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς που είναι κατάφωρα ψευδείς. Για παράδειγμα, προϊόντα που ισχυρίζονται ότι είναι πιστοποιημένα ή εγγεγραμμένα στο ENERGY STAR ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

14:28

Στη Νορβηγία αύριο η Ματσάδο - Δεν θα παραστεί στην απονομή του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης

14:16

Ειπώθηκε ή όχι; Η πραγματική ιστορία του «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν»

14:13

Κρεμλίνο: Οι νέες δηλώσεις Τραμπ για την Ουκρανία «συνάδουν» με το όραμα της Ρωσίας

14:10

Παπασταύρου: Έντονο ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ για τον Κάθετο Διάδρομο

14:10

Κομισιόν: Αναβάθμιση των ενεργειακών υποδομών για να μειωθούν οι λογαριασμοί

13:54

Δυτική Όχθη: Το Ισραήλ ενέκρινε την κατασκευή σχεδόν 800 οικιστικών μονάδων σε τρεις οικισμούς

13:48

H Ρωσία περιμένει απάντηση από ΗΠΑ σχετικά με τις προτάσεις για έλεγχο των πυρηνικών όπλων

13:40

Γεωργιάδης: «Παρανόμως έγιναν μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος Σαράφης και Κελέση»

13:34

3 Ακαδημαϊκές υποτροφίες από την ΑΜΚΕ ΚΛΕΩΝ ΤΣΕΤΗΣ στις Καρδιολογικές Κλινικές του ΕΚΠΑ το 2026

13:32

Η SpaceX επιδιώκει IPO το 2026 στοχεύοντας σε αποτίμηση 1,5 τρισ. δολαρίων

13:28

Σχεδόν 200 παιδιά στην Ευρώπη διατρέχουν κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου - Ο ρόλος δανέζικης τράπεζας σπέρματος

13:25

Στα 2,74 δισ. ευρώ το ενεργητικό των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης το γ΄τρίμηνο

13:23

ΟΗΕ: H ιταλική κουζίνα αναγνωρίσθηκε ως άυλη κληρονομιά της ανθρωπότητας

13:21

Γαλλία: Εγκρίθηκε από τη Βουλή το τμήμα του προϋπολογισμού για την κοινωνική ασφάλιση

13:18

Πιερρακάκης: Η ανάπτυξη «γεννιέται» μέσα από σωστές στρατηγικές

13:16

ΕΛΣΤΑΤ: Σχεδόν 1 στους 2 έκανε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης το 2025

13:13

ΥΠΕΘΟ: Διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για επιλογή προέδρου ΕΛΣΤΑΤ

13:09

Νωρίτερα θα καταβληθούν τα επιδόματα φέτος τα Χριστούγεννα

12:53

Σπανάκης: Αναβάθμιση ειδικού ληξιαρχείου - Νέα ψηφιακή πλατφόρμα από 1η Ιανουαρίου 2026

12:53

ΕΛΣΤΑΤ: Μείωση 42,1% στις εργασίες των υποθηκοφυλακείων το 2023

12:45

Υπ. Ανάπτυξης: Προσπάθεια εξαπάτησης τα μηνύματα για δήθεν «δωρεάν πακέτα γιορτών»

12:41

Εξοικονομώ 2025: 20.840 νοικοκυριά στην πρώτη φάση

12:39

Νόμπελ Ειρήνης: Οι νικητές που δεν παρέστησαν στην απονομή του βραβείου

12:34

Βορίδης: Ο εισαγγελέας είπε το αυτονόητο για τα μπλόκα - Οι αγρότες να καθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου

12:30

Πρωτοψάλτης για ΟΠΕΚΕΠΕ: Εντός του Δεκεμβρίου πληρωμές άνω του 1 δισ. ευρώ

12:25

Nintendo: Απώλειες 14 δισ. δολαρίων λόγω «εκτόξευσης» των τιμών στα τσιπ μνήμης

12:24

Αύξηση 6,4% της βιομηχανικής παραγωγής τον Οκτώβριο

12:20

Αυξήθηκε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Οκτώβριο

12:20

Έρευνα: Η έκθεση γυναικών και παιδιών σε βία συνδέεται με ευρύ φάσμα προβλημάτων υγείας

12:17

«Ακτή Βουλιαγμένης»: Δίνονται προσφορές για το παραλιακό «φιλέτο» της ΕΤΑΔ