Tip of the Day

Πώς οι εταιρείες δεν θα πέσουν στην παγίδα του Greenwashing

11-12-2024 | 08:14
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι εταιρείες δεν θα πέσουν στην παγίδα του Greenwashing
Το greenwashing, οι παραπλανητικοί ή ψευδείς περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί επιχειρήσεων για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, παραμένει ισχυρό παρά τους κανονισμούς που έχει θέσει η ΕΕ.

Το greenwashing, οι παραπλανητικοί ή ψευδείς περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί επιχειρήσεων για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, παραμένει ισχυρό παρά τους κανονισμούς που έχει θέσει η ΕΕ.

Σύμφωνα με μια Ειδική Έκθεση του Edelman, μόλις το 34% των καταναλωτών εμπιστεύεται τις εταιρείες από τις οποίες αγοράζει και το 81% των καταναλωτών δηλώνει ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης θα μπορούσε να διαταράξει τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Αυτή η δυσπιστία στο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι αποτέλεσμα ανακριβών και επιπόλαιων τακτικών μάρκετινγκ όπως το greenwashing.

Και ενώ οι καταναλωτές καλούνται να διακρίνουν τις τακτικές greenwashing, οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων και οι managers είναι επίσης αντιμέτωποι με την πρόκληση του greenwashing, καθώς κάποιες φορές μπορεί να καταφύγουν σε τέτοιες πρακτικές ακόμη και ακούσια.

Για παράδειγμα, όσον αφορά στα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, συχνά οι επιχειρήσεις προτάσσουν το χαρτί ως ιδανική λύση. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητα προτιμότερο, καθώς η διαδικασία παραγωγής βλάπτει το περιβάλλον μέσω της χημικής ρύπανσης μέσω χλωρίου και η διαδικασία παραγωγής έχει υψηλό αποτύπωμα άνθρακα.

Σε άλλες περιπτώσεις, οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί δεν υποστηρίζονται από τεκμηριωμένα στοιχεία ή πιστοποίηση τρίτων. Ο ισχυρισμός ότι προέρχεται από ανακυκλωμένο περιεχόμενο δεν έχει νόημα, εκτός εάν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι αυτό είναι αλήθεια. Μια άλλη πρακτική είναι η ασάφεια. Οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί στερούνται λεπτομερειών και στοιχείων, κάτι που τους καθιστά ανούσιους. Όταν για παράδειγμα υποστηρίζουν ότι ένα προϊόν είναι 100% φυσικό, αυτό δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι το προϊόν είναι καλό για το περιβάλλον (το αρσενικό είναι φυσικό αλλά είναι επιβλαβές για τον άνθρωπο και την άγρια ζωή).

Στο ίδιο πλαίσιο, οι ψευδείς πιστοποιήσεις ή ετικέτες δημιουργούνται για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Το ίδιο ισχύει και για τους υπερβολικούς ισχυρισμούς, όταν για παράδειγμα, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες διαφημίζουν ένα προφανές περιβαλλοντικό χαρακτηριστικό το οποίο απλά δεν έχει σημασία. Ένα παράδειγμα θα ήταν ένα προϊόν που ισχυρίζεται ότι δεν περιέχει CFC όταν οι CFC απαγορεύονται βάσει του Πρωτοκόλλου του Μόντρεαλ.

Ομοίως, μια άλλη πρακτική είναι η λογική του τι είναι λιγότερο επιβλαβές μέσω της δήλωσης των περιβαλλοντικών πλεονεκτημάτων ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας που δεν έχει κανένα περιβαλλοντικό όφελος στην αρχή ή αποσπά την προσοχή από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατηγορίας στο σύνολό της.

Και φυσικά υπάρχει και η άμεση εξαπάτηση όπου μια εταιρεία προβαίνει σε περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς που είναι κατάφωρα ψευδείς. Για παράδειγμα, προϊόντα που ισχυρίζονται ότι είναι πιστοποιημένα ή εγγεγραμμένα στο ENERGY STAR ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:29

ΟΔΔΗΧ: Τρεις επανεκδόσεις ομολόγων το α' εξάμηνο του 2026

16:25

Ακίνητα: Νέα υποχώρηση 23,9% στις ξένες εισροές, στα 1,46 δισ. στο 9μηνο - Οι προοπτικές και οι προκλήσεις

16:17

Sky express: Νέα απευθείας σύνδεση Αθήνα - Λυών δύο φορές την εβδομάδα

16:16

Σδούκου: Το ΠΑΣΟΚ δεν θέλει να αλλάξει απολύτως τίποτα

15:59

Οι 5 πιο καλοπληρωμένοι ηγέτες του κόσμου

15:38

Euronext: Κορυφαίος προορισμός παγκοσμίως για εισαγωγές εταιρειών-ομολόγων και το 2025

15:22

Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Χαμηλές προσδοκίες για μαζική ένταξη στη ρύθμιση

15:21

Τιτάν: Στρατηγική συνεργασία με τον Όμιλο F.H.L. Η. Κυριακίδης

15:19

Υπό ρωσική πολιορκία η Οδησσός - Ζελένσκι: Η Μόσχα θέλει να σπείρει το χάος

15:14

Πρόστιμο σχεδόν 100 εκατ. ευρώ στην Αpple από την ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού

14:55

Γίνεται πράξη το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας - 365 εκατ. ευρώ για τον αγροδιατροφικό τομέα

14:49

Ελληνικό Πάνελ Οικονομολόγων του ΚΕΦίΜ: Ναι στην πρόωρη αποπληρωμή του δημόσιου χρέους

14:37

Κίνα: Σοβαρή παραβίαση του διεθνούς δικαίου η κατάσχεση πλοίων από τις ΗΠΑ στην Βενεζουέλα

14:35

Οι νέοι Γενικοί Γραμματείς στα Υπουργεία

14:34

Η LPC στηρίζει τις οικογένειες του Ασπροπύργου

14:34

Lamda Development: Δωρεάν ίδιες μετοχές σε 25 στελέχη

14:32

Μητσοτάκης προς Αμπάς: Η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμβάλει στην ανοικοδόμηση της Γάζας

14:30

Συνάντηση Παπασταύρου - Γκίλφοϊλ: Η ενέργεια βρίσκεται στον πυρήνα της σχέσης ΗΠΑ - Ελλάδας

14:24

Μαρινάκης: Δεν υπάρχει τίποτα εκδικητικό απέναντι στους αγρότες - Το πάρτι των επιδοτήσεων τελείωσε

14:20

Κίνα: Προσωρινοί δασμοί σε εισαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων από την ΕΕ

14:10

ΔΥΠΑ: 2.000 νέες θέσεις εργασίας για ΑμεΑ σε Δήμους - Λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων

14:06

Ιαπωνία: Ετοιμάζεται να θέσει ξανά σε λειτουργία το μεγαλύτερο πυρηνικό σταθμό του κόσμου

14:03

Πιερρακάκης: Η πολιτική μας στοχεύει σε συνολική και διαρκή ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος

14:00

Δημοσκόπηση Interview: Σταθερό προβάδισμα για τη ΝΔ - Τα πρόσωπα της χρονιάς

13:55

ΔΕΠΑ Εμπορίας: Από το φυσικό αέριο στην καθετοποίηση και τη διαφοροποίηση

13:52

Τσιάρας: Ο διάλογος είναι απόδειξη ευθύνης και όχι υποχώρησης – Τα βασικά αιτήματα των αγροτών έχουν αντιμετωπιστεί

13:47

Οι καλύτεροι χειμερινοί προορισμοί στην Ελλάδα

13:42

Ιράν: Το πρόγραμμα βαλλιστικών πυραύλων δεν είναι διαπραγματεύσιμο

13:32

Μαρινάκης: Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ιερουσαλήμ θα ενισχύσει τη συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ

13:25

L’ Espresso: Η ρεβάνς της Ελλάδας - Ήταν ένα βήμα πριν από την έξοδο από το ευρώ και πέρασε στην ανάκαμψη