Tip of the Day

Πώς οι εταιρείες δεν θα πέσουν στην παγίδα του Greenwashing

11-12-2024 | 08:14
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι εταιρείες δεν θα πέσουν στην παγίδα του Greenwashing
Το greenwashing, οι παραπλανητικοί ή ψευδείς περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί επιχειρήσεων για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, παραμένει ισχυρό παρά τους κανονισμούς που έχει θέσει η ΕΕ.

Το greenwashing, οι παραπλανητικοί ή ψευδείς περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί επιχειρήσεων για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, παραμένει ισχυρό παρά τους κανονισμούς που έχει θέσει η ΕΕ.

Σύμφωνα με μια Ειδική Έκθεση του Edelman, μόλις το 34% των καταναλωτών εμπιστεύεται τις εταιρείες από τις οποίες αγοράζει και το 81% των καταναλωτών δηλώνει ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης θα μπορούσε να διαταράξει τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Αυτή η δυσπιστία στο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι αποτέλεσμα ανακριβών και επιπόλαιων τακτικών μάρκετινγκ όπως το greenwashing.

Και ενώ οι καταναλωτές καλούνται να διακρίνουν τις τακτικές greenwashing, οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων και οι managers είναι επίσης αντιμέτωποι με την πρόκληση του greenwashing, καθώς κάποιες φορές μπορεί να καταφύγουν σε τέτοιες πρακτικές ακόμη και ακούσια.

Για παράδειγμα, όσον αφορά στα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, συχνά οι επιχειρήσεις προτάσσουν το χαρτί ως ιδανική λύση. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητα προτιμότερο, καθώς η διαδικασία παραγωγής βλάπτει το περιβάλλον μέσω της χημικής ρύπανσης μέσω χλωρίου και η διαδικασία παραγωγής έχει υψηλό αποτύπωμα άνθρακα.

Σε άλλες περιπτώσεις, οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί δεν υποστηρίζονται από τεκμηριωμένα στοιχεία ή πιστοποίηση τρίτων. Ο ισχυρισμός ότι προέρχεται από ανακυκλωμένο περιεχόμενο δεν έχει νόημα, εκτός εάν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι αυτό είναι αλήθεια. Μια άλλη πρακτική είναι η ασάφεια. Οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί στερούνται λεπτομερειών και στοιχείων, κάτι που τους καθιστά ανούσιους. Όταν για παράδειγμα υποστηρίζουν ότι ένα προϊόν είναι 100% φυσικό, αυτό δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι το προϊόν είναι καλό για το περιβάλλον (το αρσενικό είναι φυσικό αλλά είναι επιβλαβές για τον άνθρωπο και την άγρια ζωή).

Στο ίδιο πλαίσιο, οι ψευδείς πιστοποιήσεις ή ετικέτες δημιουργούνται για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Το ίδιο ισχύει και για τους υπερβολικούς ισχυρισμούς, όταν για παράδειγμα, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες διαφημίζουν ένα προφανές περιβαλλοντικό χαρακτηριστικό το οποίο απλά δεν έχει σημασία. Ένα παράδειγμα θα ήταν ένα προϊόν που ισχυρίζεται ότι δεν περιέχει CFC όταν οι CFC απαγορεύονται βάσει του Πρωτοκόλλου του Μόντρεαλ.

Ομοίως, μια άλλη πρακτική είναι η λογική του τι είναι λιγότερο επιβλαβές μέσω της δήλωσης των περιβαλλοντικών πλεονεκτημάτων ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας που δεν έχει κανένα περιβαλλοντικό όφελος στην αρχή ή αποσπά την προσοχή από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατηγορίας στο σύνολό της.

Και φυσικά υπάρχει και η άμεση εξαπάτηση όπου μια εταιρεία προβαίνει σε περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς που είναι κατάφωρα ψευδείς. Για παράδειγμα, προϊόντα που ισχυρίζονται ότι είναι πιστοποιημένα ή εγγεγραμμένα στο ENERGY STAR ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

15:40

Έρχονται 50.000 προσλήψεις στο Δημόσιο το 2026

15:34

H Αpple ανακοίνωσε το δημοφιλέστερο podcast της χρονιάς παγκοσμίως

15:31

Ευλογιά αιγοπροβάτων: Δύο συλλήψεις για πατραβιάσεις των μέτρων πρόληψης στη Θεσσαλία

15:24

Κόσοβο: Στις 28 Δεκεμβρίου ορίστηκαν οι πρόωρες βουλευτικές εκλογές

15:17

ΑΣΕΠ: Προκήρυξη για 132 μόνιμες θέσεις από επιτυχόντες του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού

15:05

ΚΕΔΕ: Ζητεί αύξηση πόρων για τους δήμους από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2026

15:02

Χρέος: «Σβήνουμε» φέτος από το GLF τα έτη 2040 και 2041

15:01

ΔΟΑΕ: Καλεί με ψήφισμα το Ιράν να συνεργαστεί για το πυρηνικό του πρόγραμμα

14:56

Siemens Energy: Σχεδιάζει τη μεγαλύτερη επαναγορά μετοχών στην ιστορία της - Ύψους 6 δισ. ευρώ

14:49

Η Profile Software Χρυσός Χορηγός στο μεγαλύτερο event Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών στη Μάλτα

14:43

Τσικριπής (ΤτΕ): Η κεφαλαιοποίηση της αγοράς κρυπτοστοιχείων είναι άνω των 3 τρισ. δολαρίων

14:41

Walmart: Στα 179,50 δισ. τα έσοδα γ' τριμήνου - Αυξάνει ξανά τις προβλέψεις για το έτος

14:37

Πεσκόφ: Οποιοδήποτε ειρηνευτικό σχέδιο θα πρέπει να εξαλείφει τα βαθύτερα αίτια της σύγκρουσης στην Ουκρανία

14:29

ΔΥΠΑ: Στα 768.001 άτομα οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Οκτώβριο

14:20

Πιερρακάκης για τα σενάρια περί Eurogroup: Τιμητική η συζήτηση αλλά εξαιρετικά πρόωρη

14:07

Διπλή παγκόσμια αναγνώριση για την TP Greece από τη Singapore Airlines και το Contact Center World

13:57

Θεοδωρικάκος: Στηρίζουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και την καινοτομία στον πρωτογενή τομέα

13:54

Μπρατάκος: Η δημοσιονομική πρόοδος είναι η βάση, οι μεταρρυθμίσεις είναι το μέλλον

13:51

Γεωργιάδης για το νέο νοσοκομείο της Κω: Ένα όραμα δεκαετιών μπαίνει σε τροχιά οριστικής υλοποίησης

13:45

Bundesbank: Σε τροχιά ανάπτυξης το τέταρτο τρίμηνο η Γερμανία

13:43

Μνημόνιο συνεργασίας ΕΛΣΤΑΤ - Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

13:29

Κομισιόν: Μέτρα για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων απονομής δικαιοσύνης στην ΕΕ

13:26

Αντωνιάδης (ΣΕΒΤ): Η βιομηχανία τροφίμων «αντέχει» παρά τις προκλήσεις

13:15

UBS: Το 2026 θα είναι χρονιά κερδών για τις μετοχές

13:12

Γάλλος ΥΠΕΞ για Ουκρανία: Η ειρήνη δεν μπορεί να είναι συνθηκολόγηση

13:00

Brandenburger: Τα σούπερ μάρκετ χρειάζονται σταθερό περιβάλλον, όχι πλημμύρα νέων κανονισμών

12:56

ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκαν αφίξεις και διανυκτερεύσεις στα τουριστικά καταλύματα τον Σεπτέμβριο

12:54

Κικίλιας: Στρατηγική επένδυση η Ελευσίνα - Η διάταξη αφορά μόνο το ναυπηγείο

12:53

Αύξηση 13,4% στον κύκλο εργασιών στη βιομηχανία τον Σεπτέμβριο

12:49

Προϋπολογισμός: Περιθώριο 800-900 εκατ. ευρώ για νέα μέτρα το 2027 - To νέο πακέτο του 2026