INSIDE OUT

Η μετωπική με την πραγματικότητα ήταν σκληρή στα Τέμπη

02-03-2023 | 07:15
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Η μετωπική με την πραγματικότητα ήταν σκληρή στα Τέμπη

Η 1η Μαρτίου 2023 είναι η μέρα που όλοι έμαθαν ότι στη βασική σιδηροδρομική γραμμή της χώρας, δεν υπάρχει κανένα Σύστημα Παρακολούθησης και Ελέγχου σε Πραγματικό Χρόνο, παρά μόνο σταθμάρχες που αλλάζουν τις ράγες με κλειδιά.

Το μάθημα όμως είναι γραμμένο με το αίμα νέων ανθρώπων και είναι ανείπωτα σκληρό.

Η μετωπική της χώρας που προτιμά να κρύβει τα προβλήματα και τις παθογένειες κάτω απ’ το χαλί, με την πραγματικότητα ήταν σφοδρή. Κατά βάθος όλοι ήξεραν: πολιτικοί, διοικήσεις, συνδικαλιστές, εργαζόμενοι. Εκτός από τους επιβάτες και την κοινή γνώμη σε άλλες χώρες του κόσμου.

Μόνο μια γραμμή

Η απορία πώς είναι δυνατόν στην Ελλάδα με μόλις μία κύρια σιδηροδρομική γραμμή, τα τρένα να τα κατευθύνουν στις ράγες σταθμάρχες με σφυρίχτρα ήταν έντονη. Πέρα από τον μη μετρήσιμο φόρο του αίματος, τους ανθρώπους που παλεύουν στην εντατική για τη ζωή τους και όσους θα βγουν με αναπηρία από το νοσοκομείο, το εν λόγω δυστύχημα ήταν η πιο δυνατή μαχαιριά στην καρδιά της εικόνας της χώρας. Το βαθύ της τραύμα που κρύβονταν επιμελώς.

Το χρονικό

Το δυστύχημα συνέβη δίπλα στο χωριό Ευαγγελισμός κοντά στην είσοδο της σήραγγας των Τεμπών. Η γραμμή είναι διπλή με ηλεκτροκίνηση.

Το InterCity 62 με οκτώ βαγόνια κατευθυνόμενο προς Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία 80501 πού κατευθυνόταν προς Αθήνα. Για άγνωστο λόγο ο σταθμάρχης Λάρισας έστειλε το 62 στην αριστερή γραμμή αντί για την δεξιά με αποτέλεσμα να συγκρουστούν σφοδρότατα τα δύο τρένα με ταχύτητα άνω των 100 χμ/ω το καθένα. Οι επικεφαλής ηλεκτράμαξες των δύο αμαξοστοιχιών πολτοποιήθηκαν και μόνο τα δύο τελευταία βαγόνια τού 62 δεν εκτροχιάστηκαν.

Ποιος φταίει;

Στη συγκεκριμένη περίπτωση σίγουρα δεν φέρει ευθύνη η Ιταλική Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) πού είναι ο πάροχος των δρομολογίων, αλλά η υποδομή που ανήκει στον κρατικό ΟΣΕ, σημειώνει ο Β. Τσιχρίνης, ένας παθιασμένος ερασιτέχνης φίλος του σιδηροδρόμου. Και εξηγεί:

«Από την περίοδο των Ολυμπιακών αγώνων τού 2004, ο ΟΣΕ δεν έχει καταφέρει να λειτουργήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης κι αυτόματης προστασίας των συρμών (ETCS). Δεν λειτουργεί λόγω κλοπής καλωδίων από παραβατικές ομάδες και καθυστερημένης αποκατάστασης που οφείλεται στην έλλειψη χρημάτων. Με το συγκεκριμένο σύστημα ασφαλείας θα είχε αποφευχθεί όχι μόνο η σύγκρουση αλλά και ο εκτροχιασμός στο Άδενδρο το 2017. Ευθύνη φέρουν και όλες οι κυβερνήσεις που απαξιώνουν τον σιδηρόδρομο, με αποτέλεσμα να μην γίνονται προσλήψεις και ο ΟΣΕ να είναι γυμνός σε έμψυχο δυναμικό, ειδικά σε νευραλγικές θέσεις όπως οι σταθμάρχες.

Φταίει ο σταθμάρχης που είχε υπηρεσία στον σταθμό της Λάρισας και ήταν υπεύθυνος για την κυκλοφορία; Δεν γνωρίζω αλλά ξέρω πως το ανθρώπινο λάθος μπορεί να συμβεί στον καθένα και αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας θα μπορούσε να διορθωθεί».

Πολιτικές αντιδράσεις

Το πολιτικό προσωπικό σ’ αυτή την τραγωδία παραδόξως χθες κατάφερε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική ευθύνη. Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας έσπευσε στα Τέμπη αφήνοντας στην μέση επίσημο ταξίδι στην Μολδαβία. Πρωθυπουργός, Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, και Πρόεδρος του Πασοκ-Κιναλ βρέθηκαν άμεσα στον τόπο της αδιανόητης καταστροφής. Ο Αλέξης Τσίπρας συμμετείχε στην εθελοντική αιμοδοσία στην Λάρισα. Ο Νίκος Ανδρουλάκης επέστρεψε άρον άρον από Βρυξέλλες για να πάει στα Τέμπη. Ο Πρωθυπουργός όρισε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον Γιώργο Γεραπετρίτη και ανακοίνωσε σύσταση υπερκομματικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την διερεύνηση του δυστυχήματος.

Η δήλωση

Την δήλωση της μέρας όμως την έκανε η πρώην Περιφερειάρχης, στην βάρδια της οποίας έλαχε μια άλλη τραγωδία: το Μάτι.

«Τούτες τις ώρες προηγείται η διάσωση των ανθρώπων, έπονται οι ευθύνες. Κάθε πράγμα στην ώρα του. Από τον πρόεδρο τον Αλέξη Τσίπρα ως τον Νίκο Παππά που έχει βρεθεί στον τόπο της τραγωδίας, προτεραιότητα είναι η διάσωση των ανθρώπων», σημείωσε η Ρένα Δούρου (Κόκκινο), η οποία επιθυμεί να δείξει ότι το πήρε το μάθημα. Στην θεωρία τουλάχιστον.

Σας φιλώ

Η Πυθία

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης INSIDE OUT

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:47

ΜΕΤΕΟ: Ξεπέρασε τα 260 χιλιοστά το ύψος βροχής στη Βλυχάδα Αττικής

16:39

Χαρδαλιάς: Η Αττική άντεξε, παρά τις αστοχίες και αυθαιρεσίες δεκαετιών

16:31

Τεχνητή νοημοσύνη: Η παραγωγικότητα και το μέρισμα ανάπτυξης στην Ευρώπη

16:17

Μαρινάκης: Ανοιχτοί στον διάλογο με τους αγρότες - Είναι μονόδρομος η εφαρμογή του νόμου

16:10

Κατάρ: Προγραμματισμένη αύξηση παραγωγής LNG θα μειώσει την επίδραση μελλοντικών μειώσεων στις τιμές πετρελαίου

16:06

Κάλας: Οι ΗΠΑ παραμένουν ο μεγαλύτερος σύμμαχος της Ευρώπης

15:55

Θεσσαλονίκη: Μέχρι τα μεσάνυχτα της Δευτέρας η λειτουργία της γραμμής Μ1 που αντικατέστησε το μετρό

15:46

Κακοκαιρία Byron: Έναρξη αυτοψιών και επιτάχυνση αποζημιώσεων για τους πληγέντες

15:35

Ζάκυνθος: Νεκρό 2 ετών παιδί από επίθεση σκύλου

15:23

Το μέλλον της ελληνικής μελισσοκομίας στην εποχή της κλιματικής κρίσης

15:18

Αυστραλία: Χιλιάδες άνθρωποι απομακρύνθηκαν από τα σπίτια τους λόγω των πυρκαγιών στη Νέα Νότια Ουαλία

15:09

VW Group: Σχέδια για επενδύσεις 160 δισ. ευρώ ως το 2030

14:57

Επέτειος δολοφονίας Γρηγορόπουλου: Με δρακόντεια μέτρα της ΕΛΑΣ οι εκδηλώσεις μνήμης

14:28

Μητσοτάκης: Υλοποιείται το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης του κτιριολογικού εξοπλισμού του ΕΣΥ

14:13

Παγκοσμίως, 1,6 δισ. άνθρωποι αντιμετωπίζουν καταστροφικές δαπάνες υγείας

14:00

Αγρότες στο δρόμο (Νο ΙΙΙ): Γιατί δεν είμαστε Ολλανδία – Τα μαθήματα από τις… στατιστικές του ΟΠΕΚΕΠΕ

13:53

Ουκρανία: Ρωσικά drones και πύραυλοι έπληξαν σιδηροδρομικό κόμβο κοντά στο Κίεβο

13:45

SAFER: Ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο για την περιβαλλοντική ευθύνη που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα

13:26

Μητσοτάκης: Η κυβέρνηση είναι ανοιχτή στον διάλογο με τους αγρότες - Eίμαστε εδώ να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε

13:14

Τσιάρας: Ανοιχτή η πόρτα του υπουργείου για διάλογο με τους αγρότες

13:01

ΓΓΠΠ: Έως το απόγευμα και με μειούμενη ένταση τα καιρικά φαινόμενα

12:54

Δένδιας: Δημιουργούμε το πιο ισχυρό Ναυτικό στην ιστορία της Ελλάδας

12:46

Ουκρανοί και Αμερικανοί συνεχίζουν τις συνομιλίες τους στη Φλόριντα

12:35

ΔΥΠΑ: Ενδυναμώνει τους πολίτες μέσω συμβουλευτικών δράσεων

12:26

Bloomberg: Η διατλαντική συμμαχία διαρρηγνύεται - Μπορεί η Ευρώπη να υπερασπιστεί τον εαυτό της;

12:05

Γερμανία: Ο καγκελάριος Μερτς επισκέπτεται την Ιορδανία και το Ισραήλ

11:53

Θεοδωρικάκος: Ο νέος αναπτυξιακός νόμος προβλέπει την διάθεση ενός δισ. ευρώ για στήριξη παραγωγικών επενδύσεων

11:44

Τέσσερις νεκροί σε ανταλλαγές πυρών στα σύνορα Αφγανιστάν-Πακιστάν

11:34

ΔΟΑΕ: Το προστατευτικό κέλυφος στο Τσερνόμπιλ δεν προστατεύει απ' τη ραδιενέργεια λόγω χτυπημάτων drones

11:25

ΗΠΑ: Νέες απελάσεις παράτυπων μεταναστών από τη Βενεζουέλα