
Με κομμένη την ανάσα
Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο της διεθνούς ανησυχίας και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι θα επηρεάσει άμεσα ένα ευρύ φάσμα εγχειρημάτων και επενδυτικών αποφάσεων, τόσο σε διεθνές επίπεδο όσο και για την εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά. Οι γεωπολιτικές εντάσεις, σε συνδυασμό με την ενεργό παρέμβαση μεγάλων δυνάμεων, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, δημιουργούν ένα τοπίο αυξημένης αβεβαιότητας που δύσκολα αφήνει ανεπηρέαστο το κλίμα στις αγορές.
Προς το παρόν, η επενδυτική κοινότητα τηρεί στάση αναμονής, παρακολουθώντας τις εξελίξεις με ένα διάχυτο μούδιασμα. Η επιφυλακτικότητα αυτή αντανακλάται ήδη τόσο στη μειωμένη διάθεση ανάληψης ρίσκου, όσο και σε επιμέρους αντιδράσεις στους χρηματιστηριακούς δείκτες, με ορατές τις συνέπειες σε επίπεδο αποτιμήσεων και αποδόσεων.
Ωστόσο, το επόμενο διάστημα χαρακτηρίζεται από έντονη κινητικότητα, καθώς στο παρασκήνιο κυοφορούνται σημαντικές εκδόσεις και αυξήσεις κεφαλαίου, τόσο από τραπεζικούς όσο και από μη χρηματοπιστωτικούς ομίλους.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια καμπή καίριας σημασίας για την ελληνική αγορά, μια περίοδο όπου η ψυχολογία των επενδυτών και οι εξωτερικοί κλυδωνισμοί μπορούν να λειτουργήσουν είτε ως επιταχυντές είτε ως τροχοπέδη στην αναπτυξιακή της τροχιά.
Τι θα γίνει με τα στενά
Σε πρώτη φάση αυτό που απασχολεί είναι το αν θα κλείσει το Ιράν τα Στενά του Ορμούζ, αυτά τα στενά μεταξύ Ιράν και Ομάν που στο στενότερο τους σημείο έχουν πλάτος μόλις 29 ναυτικά μίλια και από τα οποία διακινείται το 20% με 25% του παγκόσμιου πετρελαίου. Σύμφωνα με το Reuters, το ιρανικό κοινοβούλιο έχει εγκρίνει το κλείσιμο των Στενών, αλλά την τελική απόφαση θα την πάρει το ανώτατο συμβούλιο εθνικής ασφαλείας του Ιράν.
Οποιαδήποτε σοβαρή διατάραξη εκεί θα είχε άμεσες επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και την ενεργειακή ασφάλεια. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη κατά μέσο όρο, πάνω από 3.000 δεξαμενόπλοια, διαπλέουν τα Στενά του Ορμούζ κάθε μήνα, με την πλειοψηφία αυτών να είναι ελληνόκτητα. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence το πρώτο τρίμηνο του 2025 περί τα 1.201 ελληνόκτητα πλοία πέρασαν τα Στενά του Ορμούζ. Και όλα αυτά θα έχουν άμεσες επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου.
Τα γυρίσματα της ζωής
«Είδατε τα γυρίσματα της ζωής. Κάποτε ο Κωτσόβολος ανήκε στον όμιλο, τώρα έρχεται επικεφαλής από το νέο Κωτσόβολο, είπε ο Βασίλης Φουρλής κατά τη γενική συνέλευση του ομίλου Fourlis την περασμένη Παρασκευή αναφερόμενος στον Γιάννη Βασιλάκο που αναλαμβάνει CEΟ από την 1η Ιουλίου αντικαθιστώντας τον Δημήτρη Βαλάχη. «Ο Γιάννης Βασιλάκος ταιριάζει πολύ στο προφίλ μας και θα μας βοηθήσει πολύ στα projects που υλοποιούμε», σημείωσε.
Γιατί δεν σηκώνει κεφάλι η μετοχή
Πολύ ενδιαφέρουσα η πρόβλεψη της Fourlis για τα φετινά οικονομικά μεγέθη αλλά και τα μεγέθη του ομίλου το 2027. Από ότι είναι εμφανές προκύπτει πως ο όμιλος αναμένει σημαντική αύξηση εσόδων αλλά και των προσαρμοσμένων EBITDA. Ο κ. Φουρλής πάντως όταν ρωτήθηκε κατά τη ΓΣ γιατί η πορεία της μετοχής δεν αντικατοπτρίζει τη δυναμική του ομίλου έδωσε τρεις λόγους: Πρώτον, στην εποχή της πανδημίας, αρκετοί ξένοι επενδυτές έφυγαν γιατί θεώρησαν ότι η λιανική θα μπει σε μακροχρόνια κρίση. Πλέον η λιανική ισχυροποιείται, και επανέρχονται σταδιακά οι ξένοι επενδυτές. Δεύτερον λόγω κορονοϊού παρατάθηκε η αβεβαιότητα και καθυστέρησε η είσοδος της Trade Estates στο ΧΑ η οποία έπρεπε να μπει στο ΧΑ δύο χρόνια νωρίτερα. Τρίτον, γιατί λόγω κορονοϊού είχε πληγεί η αύξηση της κερδοφορίας του ομίλου. «Πλέον τα πράγματα είναι διαφορετικά και μόνο βελτίωση θα δούμε από εδώ και πέρα για τη μετοχή του ομίλου Fourlis», εκτίμησε ο κ. Φουρλής.
Τα σενάρια για την Κεφαλαιαγορά
Μεγάλο παρασκήνιο επικρατεί το τελευταίο διάστημα σχετικά με την ηγεσία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, της οποίας η θητεία λήγει σε περίπου δύο και κάτι μήνες από σήμερα. Με βάση τη νομοθεσία η επιλογή θα πρέπει να γίνει με διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ. Μόνο που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία προκήρυξη και αν γινόταν και τώρα πάλι οι χρόνοι δεν φτάνουν για να γίνει η επιλογή. Οπότε δύο τινά θα συμβούν. Ή θα αλλάξει ο νόμος Κεραμέως για επιλογή διοικήσεων μέσω ΑΣΕΠ, καθώς αποδεικνύεται ότι δεν μπορεί να περπατήσει και θα οριστεί νέα διοίκηση από τη Βουλή όπως γινόταν μέχρι σήμερα, ή θα πάμε και σε νέες παρατάσεις.
Ετοιμάζονται και άλλες πλατφόρμες
Μεγάλη δημοσιότητα δόθηκε στην πλατφόρμα Uniko που αποτελεί συνεργασία μεταξύ Εθνικής Τράπεζας και Qualco.
Το Uniko είναι ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο που απλοποιεί και εκσυγχρονίζει τις αγοραπωλησίες ακινήτων στην Ελλάδα, συνδυάζοντας τις δυνατότητες ενός ψηφιακού μεσίτη με την υποστήριξη τραπεζικού φορέα. Είναι μια κίνηση στρατηγικής τεχνολογικής αναβάθμισης του real estate, με ισχυρό ψηφιακό αποτύπωμα. Το σημαντικότερο όμως είναι πως η πλατφόρμα αυτή θα βρει μιμητές και σε άλλες τράπεζες καθώς η αγορά οικιστικού ακινήτου είναι κάτι που απασχολεί τη στεγαστική πίστη όλων των τραπεζών.
Τι θα ανακοινώσει ο Υπουργός
Σήμερα πραγματοποιείται η Γενική Συνέλευση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με παρουσία του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κυριάκου Πιερρακάκη. Και… έχει ιδιαίτερη σημασία να δούμε τι θα ανακοινώσει ο Υπουργός καθώς θα πρέπει να θεωρούμε περίπου σίγουρο πως θα υπάρξουν από την πλευρά του κάποιες ανακοινώσεις που θα αφορούν τον τραπεζικό κλάδο.
Δώρο 86 εκατ. ευρώ
Πραγματικά μερικές φορές είναι να απορεί κάποιος. Και αναφέρομαι στο πρόγραμμα διάθεσης δωρεάν μετοχών ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ σε στελέχη και το προσωπικό της εταιρείας όπου μέσα σε δύο χρόνια μπορεί να μοιραστεί ως bonus το 10% των μετοχών. Ουσιαστικά πρόκειται για μεταβολή της μετοχικής σύνθεσης υπέρ των διοικούντων και σε βάρος της μειοψηφίας καθώς με βάση τις τρέχουσες αξίες με λεφτά της εισηγμένης θα μοιραστούν μετοχές αξίας έως 86 εκατ. ευρώ. Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά και προφανώς τα όσα συμβαίνουν έχουν πάει την εταιρική διακυβέρνηση σε άλλο επίπεδο.
Οι πέντε ισχυροί «μνηστήρες» για το Λιμάνι Λαυρίου
Ισχυροί εγχώριοι και ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι ενδιαφέρονται για το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής, δηλαδή, αυτό του Λαυρίου, όπως προκύπτει και από την πρόσφατη ενημέρωση του Υπερταμείου. Μπορεί να είχαμε απουσίες ή αλλαγές στα σχήματα κατά τη φάση των δεσμευτικών προσφορών, ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει ότι υπάρχουν ισχυροί «μνηστήρες» για την απόκτηση του 51% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που δεν χρειάζεται συστάσεις, έχει «σύμμαχο» τη γνωστή Celestyal Cruises που δραστηριοποιείται στον κλάδο της κρουαζιέρας. Η Olympic Marine, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, που διαχειρίζεται την Olympic Marine στο Λαύριο, έχει ως εταίρο την Cruise Terminal Investment Limited Sarl, που ανήκει στην MSC Cruises, επίσης μεγάλο όνομα. Η Israel Shipyards Industries LTD, ισραηλινός όμιλος με σημαντική εμπειρία στη διαχείριση λιμένων, συμμετέχει και σε αυτή τη διαδικασία, ενώ προσφορά έδωσε και η Jet Plan, μέλος της Seajets (του εφοπλιστή Μάριου Ηλιόπουλου, χωρίς την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις). Τέλος, προσφορά έδωσε και το σχήμα ΙΝΤΕΡΚΑΤ (ελληνική κατασκευαστική εταιρεία, συμφερόντων της οικογένειας Παπαϊωάννου) – BEAUFORT SEA SHIPPING CORPORATION (ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα στη Γαλλία) – NEWSPHONE HELLAS (του γνωστού ομίλου). Οι οικονομικές προσφορές των επενδυτών που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε μελλοντική συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.