Η προώθηση, ολοκλήρωση ή ενεργοποίηση σημαντικών επενδύσεων – έργων (η μεγάλη πλειοψηφία) αλλά και μεταρρυθμίσεων (σιδηρόδρομος και ΜΜΜ κατά βάση) περιλαμβάνονται στο επικαιροποιημένο – αναθεωρημένο σχέδιο ετήσιων δράσεων για στη συνέχεια, και ειδικότερα το β’ εξάμηνο 2025, στον τομέα Υποδομών και Μεταφορών, αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο προγραμματισμός
Χωρίς, θεωρητικά, όσα αναφέρονται να αποτελούν τις μοναδικές δράσεις, αλλά λογικά αυτές που η κυβέρνηση ξεχωρίζει ως εμβληματικές και άξιες επισήμανσης, στο σχετικό πλάνο της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού περιλαμβάνονται, ως προς τις προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οδικός άξονας Λευκάδα – Βόνιτσα (που υλοποιεί με γοργό ρυθμό ο όμιλος AKTOR), η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα που βρίσκεται σε εξέλιξη ως προς τα θεσμικά, αλλά και η 24ωρη λειτουργία Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα το Σαββατοκύριακο (νέο μέτρο), που ξεκίνησε πιλοτικά πρόσφατα. Γενικότερα, ο… «τίτλος» που βάζει η κυβέρνηση στον άξονα προτεραιοτήτων είναι «Ασφαλή ΜΜΜ στην υπηρεσία των πολιτών και ειδικά των νεότερων». Υπό μία έννοια, τον τομέα και ειδικότερα τις κατασκευαστικές, ενδιαφέρουν και δράσεις άλλων υπουργείων, όπως, ενδεικτικά και μόνο αναφέροντας, του Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με την ολοκλήρωση της παράδοσης της Εγνατίας οδού (σύμβαση παραχώρησης) στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εντός του 2025, η αξιοποίηση του Λιμένα Λαυρίου, τα 22 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια (ή η αναζήτηση στρατηγικού για τις ΑΛΥΚΕΣ Α.Ε.), projects του Υπερταμείου που εμπίπτουν στις ιδιωτικοποιήσεις – αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας, αλλά και το Εθνικό σχέδιο διαχείρισης υδάτων, άρδευσης και ύδρευσης (ΥΠΕΝ) κ.α..
Ευρύτερα, ο προγραμματισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πάντα βάσει του σχεδίου, περιλαμβάνει 8 επενδύσεις – έργα και 1 μεταρρύθμιση (η 24ωρη λειτουργία ΜΜΜ στην Αθήνα τα Σαββατοκύριακα). Ο τομέας «νέες επενδύσεις» περιλαμβάνει την οδική Σύνδεση του Νέου Νοσοκομείου Παίδων στην περιοχή Φιλύρου Θεσσαλονίκης, την αποκατάσταση βλαβών που προκλήθηκαν από τις κακοκαιρίες "Daniel" και "Elias" στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας συντήρησης του ΥΠ.Υ.ΜΕ. στις περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (Τμήμα Μουριές- Προμαχώνας) για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, την αναβάθμιση της υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Σκα-Οινόη και σιδηροδρομικού σταθμού Αλιάρτου, την εγκατάσταση νέου συστήματος σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση, ETCS 1 για τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Σκα-Κιάτο, την ολοκλήρωση προμήθειας και θέση σε κυκλοφορία 175 ηλεκτρικών λεωφορείων μέσω Ταμείου Ανάκαμψης για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το πρόγραμμα Ανακαίνισης Σχολικών Κτιρίων "Μαριέττα Γιαννάκου’, αλλά και το σχέδιο κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης Κηφισού (υπενθυμίζεται π.χ. ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει υποβάλει Πρότυπη πρόταση για υλοποίηση του έργου Ελευσίνα – Οινόη).
Βέβαια, μέρος προγραμματισμού και άλλων υπουργείων ενδιαφέρει ομίλους του κλάδου υποδομών, όπως π.χ., η αξιοποίηση Στρατοπέδου Γκόνου (Ανάπτυξη, αδειοδότηση, κατασκευή, λειτουργία, Εκμετάλλευση και Συντήρηση Επιχειρηματικού Πάρκου στο ακίνητο του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου της ΓΑΙΑΟΣΕ, του ΥΠΟΙΚ).
Το RRF
Στη σχετική πρόσφατη παρουσίαση της Προεδρίας της Κυβέρνησης (Γενική Γραμματεία Συντονισμού) γίνεται αναφορά σε κάποια συγκεντρωτικά στοιχεία αλλά και σε έργα που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου αναφέρεται, χωρίς να δίνονται στοιχεία, για 4 μεταρρυθμιστικά ορόσημα του υπ. Υποδομών και Μεταφορών που σχετίζονται με projects που περιλαμβάνονται από το 7ο έως το 9ο αίτημα πληρωμής (Νοέμβριος 2025 έως Σεπτέμβριος 2026), αλλά και για 11 επενδυτικά ορόσημα (τα 10 το 2026). Στις Εμβληματικές Μεταρρυθμίσεις ως το τέλος του ΕΣΑΑ (Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας) υπάρχουν, όσον αφορά στο υπουργείο, δράσεις όπως π.χ. η υλοποίηση της οργανωτικής μεταρρύθμισης του σιδηροδρομικού τομέα, η κυκλοφορία 425 ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η παράδοση του Ε-65 (τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία Οδός, σύμβαση παραχώρηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα παραδοθεί εντός 2026), τα έργα αποκατάστασης Daniel Σιδηροδρομικά: Παράδοση «Δομοκός-Κραννώνας», «Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα», Γραμμή Πηλίου Οδικά: Αποκατάσταση οδικού δικτύου σε 200 σημεία σε Λάρισα, Μαγνησία, Τρίκαλα, Καρδίτσα, Φθιώτιδα, Εύβοια (υπενθυμίζεται έχουν γίνει διαγωνισμοί για οδικά και σιδηροδρομικά έργα 1,3 δισ. ευρώ με αναδόχους τους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ, αλλά σφιχτά ορόσημα υπάρχουν για τα σιδηροδρομικά) κ.α..
Ο απολογισμός
Τέλος, αξίζει αν αναφέρουμε ότι σε έναν «σφιχτό» απολογισμό πεπραγμένων του α’ 6μήνου 2025 (και μέρος του Ιουλίου), προβάλλονται δράσεις και έργα όπως: η νέα σύγχρονη υπηρεσία «tap2ride» (ανέπαφες πληρωμές στα Μέσα Μαζική Μεταφοράς της πρωτεύουσας), 15 ολοκαίνουργια λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη (τα πρώτα από τα συνολικά 41 καινούργια που προμηθεύεται ο ΟΑΣΘ), η ολοκλήρωση πιστοποίησης 10 κρατικών αεροδρομίων σύμφωνα με τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), η επαναλειτουργία του Ολυμπιακού Κολυμβητηρίου στο Ολυμπιακό Χωριό μετά από 21 χρόνια, η υπογραφή σύμβασης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση των Φοιτητικών Εστιών Πανεπιστημίου Κρήτης μέσω ΣΔΙΤ (με AKTOR), η υπογραφή συμβάσεων για έργα αποκατάστασης των ζημιών από θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023 (έργα αποκατάστασης σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας), προφανώς η υπογραφή σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), το Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» (με το τέλος της σχολικής χρονιάς, ξεκινούν οι εργασίες ανακαίνισης σε 426 σχολεία σε 245 δήμους της χώρας), η παράδοση του νότιου κλάδου της γέφυρας του Αξιού ποταμού, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, η πιλοτική νυχτερινή λειτουργία των ΜΜΜ τα Σαββατοκύριακα. Ενώ γίνεται αναφορά για την παράδοση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος το βασικό τμήμα του οποίου (65 από 75 χλμ.) θα εγκαινιαστεί το απόγευμα της Πέμπτης (κατασκευαστές ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, AKTOR).