Καύσιμα: Δύσκολη εξίσωση η πράσινη μετάβαση για τα πρατήρια – Πού «κολλάνε» οι επενδύσεις και οι εταιρείες

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καύσιμα: Δύσκολη εξίσωση η πράσινη μετάβαση για τα πρατήρια – Πού «κολλάνε» οι επενδύσεις και οι εταιρείες
Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών υλοποιούν μεν κάποιες επενδύσεις, αλλά το μέλλον δείχνει αμφίβολο καθώς περιορίζεται η ρευστότητα.

Ο πράσινος μετασχηματισμός των πρατηρίων στο πλαίσιο των νέων στόχων του ΕΣΕΚ για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου το 2030 στο -55% συγκριτικά με τις εκπομπές του 1990 και οι επενδύσεις σε υποδομές ικανές να υποδεχθούν και να προμηθεύουν τους καταναλωτές με πράσινα καύσιμα και εναλλακτικές μορφές ενέργειας (CNG, LPG, ηλεκτρική ενέργεια μέσω των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και αργότερα LNG και υδρογόνο) αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα για τον κλάδο.

Οι επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών και τα πρατήρια ασφυκτιούν εν μέσω της πτώσης των καθαρών κερδών, της ανάγκης για επενδύσεις σε καύσιμα για τα οποία δεν υπάρχει ακόμη αγορά και ζήτηση και της δυσκολότερης πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό ή χρηματοδότησης με ιδία κεφάλαια. Αυτή την κατάσταση περιέγραψε την Τρίτη η διοίκηση του Συνδέσμου Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) υποστηρίζοντας ότι οι σημερινές συνθήκες δεν βοηθούν τις επενδύσεις καθώς οι εταιρείες καταγράφουν ζημιές, το χρηματοοικονομικό κόστος, ο πληθωρισμός και τα μεταφορικά (κόμιστρα, κόστος καυσίμων σε πλοία, βυτιοφόρα κλπ) έχουν αυξηθεί ενώ το καθαρό περιθώριο κέρδους σύμφωνα με το ΙΟΒΕ έχει πέσει στο 0,5%.

Παρά τους υψηλούς τζίρους (η αξία πωλήσεων των εξεταζόμενων εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών το 2022 ανήλθε σε 17,8 δισ. ευρώ αυξημένη κατά 69,2% σε σύγκριση με το 2021), η πλειοψηφία των εταιρειών δεν έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους τις δύο κερδοφόρες δραστηριότητες, τα αεροπορικά καύσιμα και τις διεθνείς πωλήσεις. Ο κλάδος το 2022, κατέγραψε καθαρά κέρδη 1,9 εκατ. ευρώ χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις ενώ οι όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ, πολλά πρατήρια καυσίμων κινδυνεύουν να βάλουν λουκέτο (σήμερα λειτουργούν λιγότερα από 5.500 από 8.500 το 2012) καθώς από την μία έχουν να αντιμετωπίσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό από την παραβατικότητα ορισμένων πρατηρίων και από την άλλη την αδυναμία προσαρμογής στις νέες συνθήκες της αγοράς η οποία απαιτεί επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα και νέες υπηρεσίες.

Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών υλοποιούν μεν κάποιες επενδύσεις αλλά το μέλλον δείχνει αμφίβολο καθώς περιορίζεται η ρευστότητα. «Υπό αυτές τις συνθήκες δεν μπορούμε να βοηθήσουμε τις εταιρείες που αναζητούν χρηματοδότηση για να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους μέχρι το 2030, κάτι το οποίο θα ήταν προς όφελος ολόκληρης της οικονομίας. Εν μέσω της πράσινης μετάβασης οι εταιρείες εμπορίας καλούνται να επενδύσουν σε μια προβληματική αγορά, να επενδύσουν σε προϊόντα για τα οποία δεν υπάρχει ακόμη καμία ζήτηση και καμία αγορά. Ο ρόλος των εταιρειών είναι σημαντικός καθώς συνεισφέρει στην οικονομία και δημιουργεί θέσεις εργασίας ενώ (οι εταιρείες εμπορίας) έχουν ευθύνη για τον ομαλό εφοδιασμό σε ολόκληρη των Ελλάδα όποιες και εάν είναι οι συνθήκες. Στις πλημμύρες της Θεσσαλίας, η αγορά δεν ξέμεινε από καύσιμα. Οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να προχωρήσουν σε επενδύσεις αλλά πόσες θα καταφέρουν να επιβιώσουν υπό αυτές τις συνθήκες;», σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γιάννης Αληγιζάκης.

Αναφορικά με την φύση των επενδύσεων που υλοποιούνται αυτήν την στιγμή και για εκείνες που έχουν δρομολογηθεί, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, κ. Δημήτρης Κονταξής, επεσήμανε ότι βασικός πυλώνας των νέων επενδύσεων είναι η εξυπηρέτηση των πελατών και των εκάστοτε αναγκών των καταναλωτών εν μέσω του μετασχηματισμού της αγοράς (ηλεκτροκίνηση, πρατήρια νέας γενιάς) και όχι αμιγώς και μόνο η πώληση καυσίμων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πτώση 7% στην αγορά καυσίμων το 2023 - Οι τιμές στην ελληνική αγορά και τα «υπερκέρδη» των επιχειρήσεων

Καύσιμα: Τι προτείνει ο ΣΕΕΠΕ για την καταπολέμηση της παραβατικότητας – Το σύστημα εισροών και το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους

Καύσιμα: Οι φόβοι για τον εφοδιασμό ασκούν ανοδικές πιέσεις – Αντέχει η βενζίνη στην εγχώρια αγορά

gazzetta
gazzetta reader insider insider