ΑΔΜΗΕ: Εξελίξεις το 1ο τρίμηνο 2024 στους φορείς υλοποίησης των διασυνδέσεων με Κρήτη και Κύπρο

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΑΔΜΗΕ: Εξελίξεις το 1ο τρίμηνο 2024 στους φορείς υλοποίησης των διασυνδέσεων με Κρήτη και Κύπρο
Μέχρι τον Μάρτιο οι δεσμευτικές προσφορές για την «Αριάδνη Interconnection», φορέα υλοποίησης του Κρήτη-Αττική, ενώ στόχος του Διαχειριστή είναι μέσα στο 1ο τρίμηνο να κλειδώσει η μετοχική σύνθεση της «Great Sea Interconnector», project promoter του Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ.

Εξελίξεις όσον αφορά τις μετοχικές συνθέσεις των δύο θυγατρικών του ΑΔΜΗΕ που είναι φορείς υλοποίησης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Κρήτη-Αττική και Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ -δηλαδή των «Αριάδνη Interconnection» και «Great Sea Interconnector» αντίστοιχα- αναμένονται μέσα στο 1ο τρίμηνο.

Όσον αφορά την «Αριάδνη Interconnection», μέχρι τον Μάρτιο εκτιμάται ότι θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τα τέσσερα σχήματα τα οποία είναι υποψήφια για την απόκτηση του 20% της θυγατρικής. Στην περίπτωση της «Great Sea Interconnector», στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι μέσα στο 1ο τρίμηνο να κλειδώσει η μετοχική σύνθεση της εταιρείας, με πρώτη σχεδόν σίγουρη συμμετοχή αυτή του κυπριακού Δημοσίου.

Υπενθυμίζεται ότι στον διαγωνισμό για τον μέτοχο μειοψηφίας στην «Αριάδνη Interconnection» συμμετέχουν τέσσερα σχήματα. Πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την κοινοπραξία Macquarie – Phaethon Holdings (συμφερόντων Κοπελούζου), την Terna (Διαχειριστής του ιταλικού συστήματος μεταφοράς), και την κινεζική State Grid.

Ολοκλήρωση του Κρήτη-Αττική στο τέλος του 2024

Πρόκειται για τα τέσσερα σχήματα που συμμετείχαν και στην πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, τα οποία όλα προκρίθηκαν στο δεύτερο στάδιο και στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Για την πρόκριση, ελήφθη η σχετική έγκριση από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Ο ΑΔΜΗΕ είχε παραπέμψει την έγκριση καταλληλότητας στη ΡΑΑΕΥ, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο «θωρακισμένη» νομικά η διαδικασία.

Η αρχή έκρινε ότι για κανέναν από του τέσσερις ενδιαφερόμενους δεν προκύπτουν κωλύματα «εισόδου» στον φορέα υλοποίησης. Βασικός λόγος είναι πως το σχήμα που θα επικρατήσει θα έχει ρόλο παθητικού μετόχου, καθώς δεν θα συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο της θυγατρικής και επομένως δεν θα λαμβάνει μέρος στη λήψη αποφάσεων.

Νωρίτερα, και πιο συγκεκριμένα στις αρχές του 2024, θα ανοίξει το Virtual Data Room, όπου θα αναρτηθούν όλα τα στοιχεία για το προφίλ της θυγατρικής (όπως το business plan), αλλά και το draft του Shareholders Agreement που θα υπογραφεί με τον παθητικό μέτοχο, ο οποίος θα αναδειχθεί από τον διαγωνισμό. Μετά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, μέχρι τον επόμενο Μάρτιο, θα πάρει τη σκυτάλη η αξιολόγησή τους, ώστε να ανοίξει τον δρόμο για την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή.

Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Έτσι, εκτιμάται ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2024. Για να τεθεί σε εμπορική λειτουργία θα χρειαστεί στη συνέχεια ένα εύλογο χρονικό διάστημα, καθώς πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο. Ως συνέπεια, αναμένεται αυτό να συμβεί στα μέσα του 2025.

«Κλειδώνει» η μετοχική σύνθεση του Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ

Παράλληλα, στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να οριστικοποιηθεί μέσα στο 1ο τρίμηνο η είσοδος των ενδιαφερόμενων επενδυτών στην «Great Sea Interconnector», τη θυγατρική του Διαχειριστή που είναι φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ. Εκτός απροόπτου, πρώτος εταίρος του ΑΔΜΗΕ θα είναι η κυπριακή Δημοκρατία, με δεδομένο μάλιστα ότι είναι θετικά για τη βιωσιμότητα του έργου τα προκαταρκτικά συμπεράσματα της σχετικής μελέτης που είχε αναθέσει σε ανεξάρτητο οίκο το κυπριακό Δημόσιο.

Στόχος είναι ΑΔΜΗΕ και κυπριακό Δημόσιο να διαθέτουν αθροιστικά ένα ποσοστό 50-51% του φορέα υλοποίησης, με το υπόλοιπο ποσοστό να είναι διαθέσιμο σε άλλους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Υπενθυμίζεται ότι για τη συμμετοχή στην «Great Sea Interconnector», ο ΑΔΜΗΕ έχει υπογράψει MoU με το ισραηλινό fund Aluma για ποσοστό έως 33% και, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα στην COP28, με τον ενεργειακό όμιλο TAQA που εδρεύει στο Ντουμπάι.

Η οριστικοποίηση της μετοχικής σύνθεσης θα ανοίξει τον δρόμο για την οριστικοποίηση και των υπόλοιπων πηγών χρηματοδότησης του έργου, προϋπολογισμού 1,9 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το πρότζεκτ έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 658 εκατ. ευρώ από τον μηχανισμό CEF, ενώ τα υπόλοιπα κεφάλαια θα προέλθουν (όπως έχει συμβεί και στις υπόλοιπες ηλεκτρικές διασυνδέσεις του ΑΔΜΗΕ) από τυχόν εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους, τραπεζική χρηματοδότηση και ίδια συμμετοχή των μετόχων της «Great Sea Interconnector».

Όσον αφορά το κατασκευαστικό σκέλος του έργου, για το τμήμα Κρήτη-Κύπρος (που είναι έτοιμο προς υλοποίηση), σε πρόσφατες δηλώσεις του σε κυπριακή ΜΜΕ, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, ανέφερε πως εντός του 2024 θα ξεκινήσει η κατασκευή των υποβρύχιων καλωδίων, ενώ θα αρχίσουν και οι πρώτες εργασίες (χωματουργικά) για την υλοποίησή του. Επίσης, μέσα στο 2024 θα συμβασιοποιηθεί η κατασκευή και του σταθμού μετατροπής στην Κύπρο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: 7 διευκρινίσεις για τα έγχρωμα τιμολόγια – Τι ισχύει με τις ενημερώσεις των καταναλωτών

gazzetta
gazzetta reader insider insider