ΑΔΜΗΕ: Ξεκινά ο σχεδιασμός της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών Βόρειου Αιγαίου

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΔΜΗΕ: Ξεκινά ο σχεδιασμός της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών Βόρειου Αιγαίου
Προκήρυξη του Διαχειριστή για τη μελέτη και εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδιακών τμημάτων Θράκης – Λήμνου (Α’ Φάση), Λήμνου – Λέσβου (Α’ Φάση) και Λέσβου – Σκύρου. Χρόνος ολοκλήρωσης της διασύνδεσης το τέλος της 10ετίας, σε «συντονισμό» με τη διασύνδεση και των Δωδεκανήσων, με παράλληλη υλοποίηση των απαιτούμενων έργων σε τρεις φάσεις.

Με την προκήρυξη μελέτης, που θα καθορίσει την όδευση ενός σημαντικού μέρους των υποβρύχιων καλωδιακών τμημάτων, ξεκίνησε από τον ΑΔΜΗΕ ο σχεδιασμός της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών του Βόρειου Αιγαίου. Στο πλαίσιο της διασύνδεσης, θα δοθεί τέλος στην «ηλεκτρική απομόνωση» της Λήμνου, της Λέσβου, της Χίου, των Ψαρών, της Σάμου, των Φούρνων, καθώς και της Σκύρου.

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033, η τρέχουσα εκτίμηση για τον προϋπολογισμό του έργου ανέρχεται σε 863 εκατ. ευρώ, ενώ ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής του είναι το τέλος της 10ετίας. Μέσα της προκήρυξης, θα προσδιορισθεί η χάραξη των υποβρύχιων καλωδίων για τα τμήματα Θράκης – Λήμνου, Λήμνου – Λέσβου και Λέσβου – Σκύρου.

Η άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» των νησιών του Βόρειου Αιγαίου θα υλοποιηθεί σε συντονισμό με τη διασύνδεση και των Δωδεκανήσων. Έτσι τα έργα, τα οποία θα πραγματοποιηθούν σε τρεις φάσεις, θα προχωρήσουν παράλληλα με τις εργασίες διασύνδεσης και των Δωδεκανήσων.

Οι τρεις φάσεις έργων

Πιο συγκεκριμένα, κατά την 1η φάση προβλέπεται η κατασκευή των διασυνδέσεων ΚΥΤ Κορίνθου-Κω, Κω-Ρόδου, ΚΥΤ Ν. Σάντας-Λήμνου, Λήμνου-Λέσβου. Η 1η φάση έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Η 2η φάση περιλαμβάνει τις διασυνδέσεις ΚΥΤ Αλιβερίου-Σκύρου, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028.

Τέλος, η 3η φάση περιλαμβάνει το κλείσιμο των διασυνδετικών βρόχων, με τις διασυνδέσεις Λέσβου-Σκύρου και Χίου-Σάμου. Τα έργα αυτά του τελευταίου σταδίου αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2030, σηματοδοτώντας το τέλος του πρότζεκτ.

Όπως ισχύει και στην περίπτωση των νησιωτικών διασυνδέσεων που έχουν προηγηθεί (Κυκλάδες) ή βρίσκονται σε εξέλιξη (π.χ. Αθήνα-Κρήτη), το γεγονός ότι τα νησιά θα πάψουν να αποτελούν αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα, θα βελτιώσει κατακόρυφα το επίπεδο ασφάλειας τροφοδοσίας, όπως και την ποιότητα ηλεκτροδότησής τους. Επίσης, θα δώσει τη δυνατότητα να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο το πλούσιο δυναμικό ΑΠΕ που διαθέτουν, με την απελευθέρωση ηλεκτρικού «χώρου» για την εγκατάσταση νέων μονάδων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Εξοικονόμηση έως 1,9 δισ. από τα ΥΚΩ

Πέρα όμως από τα περιβαλλοντικά οφέλη, οι νησιωτικές διασυνδέσεις έχουν και σημαντικό οικονομικό όφελος, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για μείωση των λογαριασμών ρεύματος όλων των καταναλωτών ανά την επικράτεια. Ο λόγος είναι πως τα αυτόνομα νησιωτικά συστήματα ηλεκτροδοτούνται κατά κύριο λόγο με τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμού, το κόστος παραγωγής των οποίων είναι σημαντικά αυξημένο έναντι του μίγματος ηλεκτροπαραγωγής στο ηπειρωτικό σύστημα.

Έτσι, με την έναρξη «επικοινωνίας» τους με το διασυνδεδεμένο δίκτυο, θα δοθεί η δυνατότητα να μειωθούν οι χρεώσεις για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), που υπάρχουν σε όλους τους λογαριασμούς, ώστε να αντισταθμιστεί το υψηλό κόστος ηλεκτροδότησης των απομονωμένων νησιών. Στην περίπτωση των νησιών του Βόρειου Αιγαίου, η εξοικονόμηση εκτιμάται από τον ΑΔΜΗΕ μεταξύ 1,6 και 1,9 δισ. ευρώ για την περίοδο 2030-2054.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ακίνητα: Στο τραπέζι του νέου ΥΠΟΙΚ το «κούρεμα» των αντικειμενικών αξιών

Η «προίκα» του νέου υπουργείου Οικογένειας και η γυναίκα-έκπληξη στο «τιμόνι» του

Σε κόμβο δεδομένων μετατρέπεται η Ελλάδα - Επενδύσεις άνω του 1 δισ. σε data center έως το 2028

gazzetta
gazzetta reader insider insider