Ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις που έφεραν τις δόσεις 3,6 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις που έφεραν τις δόσεις 3,6 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης
Τι αναφέρει το έγγραφο της Κομισιόν με υπογραφή Τζεντιλόνι την έγκριση των δόσεων που έφτασαν πριν από λίγες μέρες. Παρεμβάσεις στο φοροεισπρακτικό μηχανισμό και για τη πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, κίνητρα για συγχωνεύσεις και για στρατηγικές επενδύσεις, αλλά και πάρα πολλές επιδοτήσεις προς μικρομεσαίους, για έργα υποδομής, αλλά και το κοινωνικό κράτος.

Παρεμβάσεις στο φοροεισπρακτικό μηχανισμό και για τη πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, κίνητρα για συγχωνεύσεις και για στρατηγικές επενδύσεις, αλλά και πάρα πολλές επιδοτήσεις προς μικρομεσαίους, για έργα υποδομής, αλλά και το κοινωνικό κράτος περιλαμβάνονταν ανάμεσα στα 28 ορόσημα και στόχους που οδήγησαν στην έλευση του διπλού πακέτου δόσεων 3,6 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης (επιδοτήσεις 1,72 δισ. ευρώ και δάνεια 1,84 δισ. ευρώ). Από τις 28 δεσμεύσεις, ενώ 3 ορόσημα -που εκπληρώθηκαν νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό- σε δάνεια.

Αναλυτικά, όπως αναφέρεται στην εκτελεστική απόφαση της Επιτροπής της 12ης Ιανουαρίου του 2023 «για την έγκριση της εκταμίευσης της δεύτερης δόσης της μη επιστρεπτέας στήριξης και της δεύτερης δόσης της δανειακής στήριξης για την Ελλάδα», η Επιτροπή κατέληξε σε θετική προκαταρκτική αξιολόγηση όσον αφορά την ικανοποιητική εκπλήρωση και των 25 σχετικών οροσήμων και στόχων για τη μη επιστρεπτέα στήριξη (19 από τις 28 κινήσεις αφορούν σε μεταρρυθμίσεις, 6 σε επενδύσεις), καθώς και των 3 σχετικών οροσήμων και στόχων για τη δανειακή στήριξη.

Στην επιστολή που υπογράφει για την Επιτροπή ο Πάολο Τζεντιλόνι επισημαίνεται η πρόοδος σε κάθε ορόσημο, κάνοντας ουσιαστικά έναν απολογισμό πολλών από τις μεταρρυθμίσεις και τις προκηρύξεις δράσεων του 2022. Μεταξύ αυτών πολλά αναφέρονται στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και σε φοροκίνητρα για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Αναλυτικά στο έγγραφο αναφέρεται ότι:

  • Το ορόσημο 201 προβλέπει την έναρξη ισχύος των σχετικών τροποποιήσεων για τη βελτίωση του νομικού πλαισίου για την παροχή φορολογικών και οικονομικών κινήτρων, καθώς και κινήτρων σε θέματα αδειοδοτήσεων, για συγχωνεύσεις, μετατροπές και εξαγορές. Για τον σκοπό αυτόν, τα στοιχεία που προσκομίστηκαν αποδεικνύουν την έναρξη ισχύος του πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου (νόμος 4935/2022 και κοινή υπουργική απόφαση 127754 ΕΞ 2022) και τη θέσπιση νέων φορολογικών και οικονομικών απαλλαγών, καθώς και βελτιώσεων των διατάξεων των υφιστάμενων νόμων περί φορολογικών κινήτρων για συγχωνεύσεις, μετατροπές και εξαγορές υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, καθώς και νέων κινήτρων σε θέματα αδειοδοτήσεων για τέτοιου είδους επιχειρηματικές μετατροπές. Η κλίμακα των παρεχόμενων κινήτρων επαρκεί ώστε να ενθαρρύνει τους αυτοαπασχολούμενους και τις επιχειρήσεις ανώνυμης εταιρικής μορφής να αυξήσουν το μέγεθός τους μέσω συγχωνεύσεων, μετατροπών, εξαγορών και νέων συστημάτων και πλατφορμών συνεργασίας. Η νομοθεσία τυποποίησε τα κριτήρια για τα διάφορα κίνητρα και διεύρυνε το πεδίο εφαρμογής με την υιοθέτηση του τυποποιημένου ορισμού της ΕΕ για τις ΜΜΕ.
  • Το ορόσημο 202 προβλέπει την ενίσχυση του θεσμικού περιβάλλοντος για τη μεταρρύθμιση της κωδικοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας μέσω της σύστασης ειδικής μονάδας κωδικοποίησης φορολογικής νομοθεσίας στο Υπουργείο Οικονομικών και της σύστασης Διεύθυνσης Παροχής Υπηρεσιών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Για τον σκοπό αυτόν, τα στοιχεία που υποβλήθηκαν αποδεικνύουν ότι το άρθρο 164 του νόμου 4972/2022 προβλέπει τη σύσταση τμήματος με την ονομασία «Τμήμα Ε — Κωδικοποίηση της νομοθεσίας» στη Διεύθυνση Φορολογικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών, και δύο υπουργικές αποφάσεις 143582/4.10.2022 και 154508/21.10.2022 προβλέπουν αντίστοιχα τη συνολική στελέχωση της νέας μονάδας και τον διορισμό του αρχικού προσωπικού. Επιπλέον, με την απόφαση Δ.ΟΡΓ.Α 1115404 ΕΞ2021/24-12-2021 της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β΄ 6318/30-12-2021) συστάθηκε η Διεύθυνσης Εξυπηρέτησης της ΑΑΔΕ, και με την απόφαση Δ.ΟΡΓ.Α. 1062982/21-7-2022 προβλέπεται η σχετική μετάθεση προσωπικού.
  • Το ορόσημο 299 προβλέπει την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας για τη μεταρρύθμιση του νομοθετικού πλαισίου στρατηγικών επενδύσεων. Για τον σκοπό αυτόν, τα στοιχεία που υποβλήθηκαν αποδεικνύουν την έναρξη ισχύος του πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση του νομοθετικού πλαισίου για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων (νόμος 4864/2021 και νόμος 4887/2022, κοινές υπουργικές αποφάσεις 62147/507 και ΥΟΔΔ 62120/3142). Το νέο νομοθετικό πλαίσιο κωδικοποίησε τις διατάξεις των νόμων 3894/2010 και 4608/2019 σε ενιαίο νόμο, εισάγοντας έτσι μεγαλύτερη σαφήνεια, συνοχή και διαφάνεια για τους υποψήφιους επενδυτές και καθιστώντας την Ελλάδα ελκυστικότερο επενδυτικό προορισμό. Η νομοθεσία περιέχει διατάξεις με τις οποίες θεσπίστηκε μια νέα κατηγορία στρατηγικών επενδύσεων, δηλαδή οι «εμβληματικές επενδύσεις μεγάλης σημασίας». Καθορίστηκαν κριτήρια επιλεξιμότητας για τον χαρακτηρισμό μιας τέτοιας επένδυσης. Η νομοθεσία περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για την επιτάχυνση της διοικητικής διαδικασίας που αφορά την έγκριση και την αδειοδότηση στρατηγικών επενδύσεων με την εισαγωγή νέων διαδικασιών για αιτήματα επενδυτών όταν υπάρχει ανάγκη τροποποίησης των επενδυτικών τους σχεδίων, καθώς και την αδειοδότηση βοηθητικών και συνοδευτικών εξωτερικών έργων υποδομής που είναι απαραίτητα για τη στήριξη των βασικών στρατηγικών επενδυτικών έργων. Το παράγωγο δίκαιο (κοινή υπουργική απόφαση 70104/4791) θέτει σε λειτουργία την ανάπτυξη πιστοποιημένου εξωτερικού αξιολογητή στην αξιολόγηση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
  • Το ορόσημο 197 προβλέπει την έναρξη ισχύος της πρωτογενούς και παράγωγης νομοθεσίας που θεσπίζει την υπεραπόσβεση για σκοπούς φορολογίας των επιχειρήσεων όσον αφορά τις δαπάνες για την ενίσχυση των επενδύσεων από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, σε εξοπλισμό που σχετίζεται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την προώθηση της κυκλικής οικονομίας και την ψηφιοποίηση. Τα στοιχεία που υπέβαλε η Ελλάδα αποδεικνύουν ότι ο νόμος για την τροποποίηση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος (ΦΕΚ Α΄ 113/16.6.2022) άρχισε να ισχύει στις 16 Ιουνίου 2022 και η κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΦΕΚ Β 083/28.9.2022) σχετικά με τους όρους, τις διαδικασίες και τα είδη των επιλέξιμων επενδύσεων, άρχισε να ισχύει στις 28 Σεπτεμβρίου 2022. Οι αλλαγές που θεσπίστηκαν επιτρέπουν στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να αφαιρούν τις οικείες επενδυτικές δαπάνες για την επιλέξιμη πράσινη οικονομία, την ενέργεια και τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία —προσαυξημένες κατά 100 %— από το ακαθάριστο εισόδημά τους για φορολογικούς σκοπούς.
  • Το ορόσημο 198 προβλέπει την έναρξη ισχύος τροποποίησης του πρωτογενούς και του παράγωγου νομικού πλαισίου, παρέχοντας συγκεκριμένα κίνητρα για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Τα στοιχεία που υπέβαλε η Ελλάδα αποδεικνύουν ότι ο νόμος για την τροποποίηση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος (ΦΕΚ Α΄ 251/23.12.2021, άρθρο 50), άρχισε να ισχύει την ημέρα της δημοσίευσής του, και η κοινή υπουργική απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών και του υφυπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β΄ 1369/23.3.2022) με την οποία προβλέπονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, καθώς και οι επαγγελματικές ομάδες που εμπίπτουν στη νέα νομοθεσία, άρχισε να ισχύει την ημέρα της έκδοσής της και θα ισχύσει για τις σχετικές δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Η νομοθεσία θεσπίζει νέα προσωρινά φορολογικά κίνητρα για το φορολογικό έτος 2022-2025 για τους ιδιώτες φορολογούμενους που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές οι οποίες απευθύνονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματικών υπηρεσιών που έχουν προσδιοριστεί προηγουμένως ως ενέχουσες υψηλό κίνδυνο φοροδιαφυγής. Η νομοθεσία που εγκρίθηκε παρέχει στους ιδιώτες φορολογούμενους σημαντικά πρόσθετα προσωρινά κίνητρα ώστε να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές για την πληρωμή επαγγελματικών υπηρεσιών οι οποίες επί του παρόντος καταχωρίζονται σε μεγάλο βαθμό ανεπαρκώς για φορολογικούς σκοπούς.
  • Το ορόσημο 188 προβλέπει την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας για τις τεχνικές προδιαγραφές σχετικά με την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων και για τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών ταμειακών μηχανών και των συστημάτων σημείων πώλησης (POS) με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Η Ελλάδα διαβίβασε αντίγραφα της σχετικής νομοθεσίας (ΦΕΚ B 3596/6.8.2021, ΦΕΚ B 3940/25.7.2022, ΦΕΚ A 181/23.9.2022, ΦΕΚ B 2470/22.6.2020, ΦΕΚ B 317/6.2.2020), καθώς και σημείωμα της Νομικής Υποστήριξης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Από κοινού, οι εν λόγω νομικές πράξεις καθορίζουν νέες τεχνικές προδιαγραφές και απαιτήσεις για την υποβολή δεδομένων και τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών ταμειακών μηχανών και συστημάτων σημείων πώλησης με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Ορισμένες από τις νέες τεχνικές προδιαγραφές εφαρμόζονται με μικρή καθυστέρηση, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά να προβούν στις αναγκαίες προσαρμογές, αλλά θα ισχύουν από 1η Ιανουαρίου 2023. Παρότι το ορόσημο απαιτούσε επίσης τα βασικά χαρακτηριστικά που είναι αναγκαία για τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών ταμειακών μηχανών και των συστημάτων σημείων πώλησης (POS) με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων να περιλαμβάνονται σε κοινή υπουργική απόφαση, η οποία περιλαμβάνει μόνο ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά, γεγονός που συνιστά ελάχιστη τυπική απόκλιση από την απαίτηση της εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου, τα περισσότερα βασικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνονται στην απόφαση του Διοικητή (ΦΕΚ Β΄ 3940/25.7.2022), η οποία έχει ισοδύναμη νομική ισχύ με την κοινή υπουργική απόφαση.
  • Το ορόσημο 190 προβλέπει την έγκριση χάρτη πορείας, συμπεριλαμβανομένου χρονοδιαγράμματος, για την έκδοση των αποφάσεων και εγκυκλίων που αφορούν τη μεταρρύθμιση του νομικού πλαισίου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, καθώς και συνοδευτική έκθεση στην οποία περιγράφονται λεπτομερώς τα βήματα που είναι αναγκαία για τον επανασχεδιασμό των συστημάτων ICISNET και ELEXISNET (πληροφοριακά συστήματα για τα τελωνεία και τους ελέγχους). Η Ελλάδα διαβίβασε αντίγραφο του χάρτη πορείας (συμπεριλαμβανομένου χρονοδιαγράμματος) και της συνοδευτικής έκθεσης σχετικά με τον επανασχεδιασμό των πληροφοριακών συστημάτων. Ο χάρτης πορείας περιλαμβάνει κατάλογο 9 αποφάσεων σχετικά με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων, 18 αποφάσεις για τα καύσιμα, 4 αποφάσεις για το αλκοόλ και 6 αποφάσεις για τον καπνό, και προβλέπει την ημερομηνία έκδοσης κάθε απόφασης. Περιλαμβάνει επίσης επεξηγήσεις σχετικά με τον σκοπό του νέου πλαισίου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, ο οποίος είναι η μείωση της οικονομικής ζημίας που προκαλείται από το λαθρεμπόριο, η προστασία της κοινωνίας από παράνομα και επικίνδυνα αντικείμενα και η διασφάλιση του θεμιτού ανταγωνισμού. Η έκθεση περιλαμβάνει λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τον επανασχεδιασμό των πληροφοριακών συστημάτων ICISNET και ELEXISNET για τους τομείς των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα προϊόντα, τα καύσιμα, το οινόπνευμα και τον καπνό.

Οι επιδοτήσεις και τα έργα

Μέρος των δεσμεύσεων ήταν και οι επιδοτήσεις προς μικρομεσαίους και οι παρεμβάσεις σε κλάδους της οικονομίας, αλλά και την έναρξη του E 65:

  • Το ορόσημο 300 προβλέπει τη δημοσίευση όλων των ανταγωνιστικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στον μεταποιητικό τομέα όσον αφορά την ψηφιοποίηση των γραμμών παραγωγής, την αυτοματοποίηση και τη διασύνδεση των αλυσίδων εφοδιασμού, τον σχεδιασμό και την παραγωγή έξυπνων προϊόντων και υπηρεσιών, την εφαρμογή έξυπνων παραγωγικών τεχνολογιών σε δίκτυο υπερύψηλης ταχύτητας / 5G, τον μηχανικό, εργαστηριακό και παραγωγικό εξοπλισμό, τον εξοπλισμό ποιοτικού ελέγχου, τον εξοπλισμό λογισμικού και πληροφορικής, τις άδειες λογισμικού, τις άδειες υπολογιστικού νέφους, υπηρεσίες εφαρμογής για τις νέες υποδομές πληροφορικής και λογισμικού, τις υπηρεσίες ασφάλειας πληροφορικής, τον σχεδιασμό προϊόντων, τη διανοητική ιδιοκτησία, τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και τις δαπάνες πιστοποίησης.
  • Το ορόσημο 301 προβλέπει τη δημοσίευση όλων των ανταγωνιστικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων για την ανάπτυξη βιομηχανικών πάρκων, για τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε α) υποδομές για τη δημιουργία πάρκων νέας γενιάς με ειδικά κριτήρια ενεργειακής απόδοσης για την κατασκευή νέων κτιρίων και έργα ενεργειακής απόδοσης και επίδειξης σε μεγάλες επιχειρήσεις και υποστηρικτικά μέτρα, β) υποδομές για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη δημιουργία έξυπνων βιομηχανικών περιοχών, γ) ηλιακή ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, δ) έργα διαχείρισης των υδάτων και διατήρησης των υδάτινων πόρων με κριτήρια διαρροής νερού, ε) συστήματα συλλογής και επεξεργασίας λυμάτων που συμμορφώνονται με τα κριτήρια ενεργειακής απόδοσης, στ) ηλεκτροκίνηση, και ζ) έργα για την αποκατάσταση βιομηχανικών περιοχών και μολυσμένων εδαφών.
  • Το ορόσημο 310 προβλέπει τη δημοσίευση πέντε ανταγωνιστικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων, μίας για κάθε υποέργο του αντίστοιχου μέτρου: α) καινοτομία και πράσινη μετάβαση στη μεταποίηση γεωργικών προϊόντων, β) εκσυγχρονισμός του πρωτογενούς τομέα, γ) ανάπτυξη του πράσινου τουρισμού, δ) αναδιάρθρωση των καλλιεργειών και ε) γενετική βελτίωση των ζώων. Παρότι το ορόσημο απαιτούσε επίσης την υπογραφή σύμβασης με εταίρο υλοποίησης, το οποίο δεν συνέβη επειδή το πρόγραμμα δεν έχει ανατεθεί σε εταίρο υλοποίησης, γεγονός που συνιστά ελάχιστη τυπική απόκλιση από την απαίτηση της εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου, το πρόγραμμα υλοποιείται εσωτερικά από ειδική υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία συστάθηκε με προεδρικό διάταγμα, και δεν μεταβάλλεται η φύση του εν λόγω μέρους του μέτρου.
  • Το ορόσημο 130 προβλέπει την προκήρυξη όλων των ανταγωνιστικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων για τη χρηματοδότηση του συστήματος κουπονιών (voucher) για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, τις βιομηχανικές πλατφόρμες δεδομένων και τους χώρους δεδομένων, καθώς και την αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών και του οικοσυστήματος των POS. Η Ελλάδα διαβίβασε τις δημοσιευμένες προσκλήσεις υποβολής αιτήσεων για τα τρία υποέργα, την κοινή υπουργική απόφαση που καθορίζει τους όρους και τις ρυθμίσεις σχετικά με την εφαρμογή και τη χορήγηση της χρηματοδότησης και άλλα έγγραφα που δικαιολογούν την ευθυγράμμιση των προσκλήσεων υποβολής αιτήσεων με τις απαιτήσεις του ορόσημου.
  • Το ορόσημο 246 προβλέπει την προκήρυξη προσκλήσεων υποβολής προτάσεων για τη δημιουργία, την επέκταση και την αναβάθμιση των υποδομών ερευνητικών κέντρων και των τεχνολογικών ιδρυμάτων.
  • Το ορόσημο 254 προβλέπει την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στο βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου E-65. Η Ελλάδα διαβίβασε την απαιτούμενη τεκμηρίωση που αποδεικνύει ότι οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν πράγματι αρχίσει. Ο σχεδιασμός του δρόμου τροποποιήθηκε ώστε να έχει όσο το δυνατόν λιγότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Το περιεχόμενο και οι στόχοι των παρεχόμενων αποδεικτικών στοιχείων συνάδουν με τις απαιτήσεις του ορόσημου. Με βάση τη δέουσα αιτιολόγηση που παρασχέθηκε, το ορόσημο θα πρέπει να θεωρηθεί ότι έχει εκπληρωθεί ικανοποιητικά.
  • Το ορόσημο 264 προβλέπει την έναρξη ισχύος πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για την πλήρη αναδιοργάνωση των δημόσιων επιχειρήσεων ΟΣΕ (σιδηροδρομικές υποδομές) και ΕΡΓΟΣΕ (διαχειριστής έργου κατασκευής σιδηροδρομικών υποδομών), που θα τους παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης, λειτουργίας και συντήρησης ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.
  • Το ορόσημο 292 προβλέπει την έναρξη ισχύος των τροποποιήσεων του νομικού πλαισίου που διέπει τους τουριστικούς λιμένες και τα χιονοδρομικά κέντρα και τη σύσταση γραφείου διαχείρισης έργου για την εποπτεία των επενδύσεων στην αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων.

ΑΠΕ – ενεργειακή μετάβαση

Πολλές είναι και οι παρεμβάσεις για τις ΑΠΕ και την ενεργειακή μετάβαση αλλά και στο κοινωνικό πεδίο:

  • Ορόσημο 4. Προβλέπει ένα σύνολο δράσεων που αποσκοπούν στη διευκόλυνση της χρηματοδότησης νέων έργων που αφορούν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ): i) την αναδιάρθρωση της υφιστάμενης δομής αμοιβής των παραγωγών ΑΠΕ, η οποία θα εγγυάται επίσης την οικονομική βιωσιμότητα τόσο της υφιστάμενης όσο και της νέας δομής αμοιβής (δηλαδή του λογαριασμού ΑΠΕ), ii) τη θέσπιση συστήματος εμπορίας εγγυήσεων προέλευσης που θα επιτρέπει στους καταναλωτές να στηρίζουν οικειοθελώς την ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ, iii) τη θέσπιση έκτακτου «τέλους COVID-19» για τους παραγωγούς και προμηθευτές ΑΠΕ και iv) τη θέσπιση μόνιμου «φόρου άνθρακα» για το πετρέλαιο κίνησης.
  • Το ορόσημο 5 προβλέπει τον εξορθολογισμό του πλαισίου αδειοδότησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), συμπεριλαμβανομένης της απλούστευσης και ψηφιοποίησης των διαδικασιών, την καθιέρωση σύντομων και δεσμευτικών χρόνων ανταπόκρισης της διοίκησης και των διαδικασιών λογοδοσίας για αναίτιες καθυστερήσεις, καθώς και τη μείωση των αναγκαίων εγγράφων τεκμηρίωσης και διαδικασιών. Προβλέπει επίσης τη δημιουργία νέου ειδικού πλαισίου για τις υπεράκτιες μονάδες ΑΠΕ, τη θέσπιση συστήματος παρακολούθησης και εποπτείας της αγοράς για την εθνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και τη συμμετοχή της απόκρισης της ζήτησης στην αγορά εξισορρόπησης.
  • Το ορόσημο 9 προβλέπει την έγκριση και την έναρξη ισχύος του νόμου-πλαισίου για τις συμβάσεις του προγράμματος σχετικά με την αποκατάσταση των εδαφών στις περιοχές των πρώην λιγνιτωρυχείων της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, καθορίζοντας τις γεωγραφικές περιοχές που θα μεταβιβαστούν από τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) στο Ελληνικό Δημόσιο, το περιεχόμενο των μελετών των έργων, τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών, τις ρυθμίσεις διακυβέρνησης, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τον προϋπολογισμό του έργου.
  • Το ορόσημο 44 προβλέπει τη θέσπιση αναθεωρημένου νομικού πλαισίου για τις υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας όσον αφορά τις εταιρείες εκμετάλλευσης λεωφορείων (ΚΤΕΛ) σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ, και ειδικότερα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1370/2007 για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, ο οποίος εγκρίθηκε στις 3 Δεκεμβρίου 2007.
  • Το ορόσημο 138 προβλέπει τη θέσπιση εθνικής στρατηγικής για τη διά βίου μάθηση και την έναρξη ισχύος πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τον καθορισμό των βασικών στοιχείων του νέου πλαισίου διά βίου μάθησης.
  • Το ορόσημο 174 προβλέπει την έναρξη ισχύος του νόμου για την αποϊδρυματοποίηση της φροντίδας ατόμων με αναπηρία, καθώς και την προκήρυξη της πρόσκλησης υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή στην πρώτη φάση πιλοτικού προγράμματος, συμπεριλαμβανομένης διαδικασίας επιλεξιμότητας που βασίζεται σε ιατρική και λειτουργική αξιολόγηση της αναπηρίας από διεπιστημονική επιτροπή αξιολόγησης.
  • Το ορόσημο 205 προβλέπει τη θέσπιση πιλοτικού συστήματος ανταμοιβής για δημόσιους υπαλλήλους.
  • Ο στόχος 224 προβλέπει την εγγραφή δέκα δικαστικών στην Εθνική Σχολή Δικαστών.
  • Το ορόσημο 240 προβλέπει την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας, η οποία τροποποιεί τις εσωτερικές διαδικασίες και την οργάνωση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και εκσυγχρονίζει το κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο για τις κεφαλαιαγορές με σκοπό την ενίσχυση της ικανότητας εποπτείας της κεφαλαιαγοράς.
  • Το ορόσημο 245 προβλέπει την έναρξη ισχύος αναθεωρημένου νομικού πλαισίου για τη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα και την έκδοση των πράξεων για την ίδρυση των οντοτήτων που θα υλοποιήσουν τα υποέργα.

Τα 3 δανειακά ορόσημα

Η δόση του δανείου συνδεόταν με 3 κινήσεις εκ των οποίων η πιο σημαντική ήταν η υπογραφή συμβάσεων με ιδιώτες που έγινε νωρίτερα από το στόχο:

  • Το ορόσημο 322 προβλέπει την υπογραφή της σύμβασης εντολής μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων, η οποία θα διαχειρίζεται δύο έργα που αποτελούν το μέσο της πλατφόρμας ιδίων κεφαλαίων, το Q-Equity Fund of Funds και το Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Innovate Now Fund of Funds).
  • Το ορόσημο 323 προβλέπει την υπογραφή της συμφωνίας συνεισφοράς του προγράμματος InvestEU μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  • Ο στόχος 324 προβλέπει την υπογραφή συμβάσεων πιστώσεων της δανειακής διευκόλυνσης μεταξύ χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και τελικών αποδεκτών ύψους 586,4 εκατ. ΕΥΡΏ (συμπεριλαμβανομένων των τελών διαχείρισης) όσον αφορά τον δίαυλο διανομής χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα υπέβαλε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι υπογράφηκαν πιστώσεις της δανειακής διευκόλυνσης ύψους 629,1 εκατ. ΕΥΡΏ (συμπεριλαμβανομένων των τελών διαχείρισης) από πέντε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα —την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και τις τέσσερις συστημικές εμπορικές τράπεζες— με τελικούς αποδέκτες, ποσό που συνάδει με τον στόχο και μάλιστα τον υπερβαίνει. Επιπλέον, τηρήθηκε η εντολή της δανειακής διευκόλυνσης, ιδίως όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων, τις επενδύσεις και τη συμμετοχή επί ίσοις όροις, την απαίτηση για θετικές καθαρές τρέχουσες αξίες και την αναφορά βασικών δεικτών επιδόσεων για την παρακολούθηση των εκταμιευθέντων δανείων. Τέλος, ανεξάρτητοι ελεγκτές επαλήθευσαν εκ των προτέρων για κάθε έργο την επιλεξιμότητα και την κατηγοριοποίησή του, τη συμμόρφωση με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, τη μη ύπαρξη διπλής χρηματοδότησης, την ευθυγράμμιση με την τεχνική καθοδήγηση σχετικά με την εφαρμογή της αρχής της «μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης» (2021/C 58/01) και τη συμβολή των έργων στην κλιματική και την ψηφιακή μετάβαση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τριπλή παρέμβαση στο πεδίο των μισθών, σε Δημόσιο, χαμηλοαμειβόμενους- Στο βάθος οριζόντιες αυξήσεις

Σταϊκούρας στον Economist: Η Ελλάδα τα κατάφερε και γύρισε σελίδα

Α. Moraru: Πάνω από 6,4 δισ. ευρώ οι επενδύσεις της EBRD στην Ελλάδα – Οι στρατηγικές προτεραιότητες για το 2023

gazzetta
gazzetta reader insider insider