Logistics hub - Αττική: Στον «δρόμο» για τη Βουλή το «Θριάσιο I» - Εν αναμονή... προσφορών για το «Θριάσιο 2»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Logistics hub - Αττική: Στον «δρόμο» για τη Βουλή το «Θριάσιο I» - Εν αναμονή... προσφορών για το «Θριάσιο 2»
Τον «δρόμο» για τη Βουλή θα πάρει προσεχώς η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο. Η σημασία του project. Αναμονή για το επενδυτικό ενδιαφέρον για το «Θριάσιο 2». Logistics hub η Ελλάδα, ο συνδυασμός με τις μεταφορές.

Άμεσα προς κατάθεση και ψήφιση στη Βουλή αναμένεται να τεθεί η τροποποιημένη σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, δηλαδή του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα. Χτες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, παρουσίασε την τροποποιημένη σύμβαση στο υπουργικό συμβούλιο υπό τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη. Με δεδομένο ότι το εν λόγω νομοσχέδιο αποτελεί κύρωση, δεν απαιτείται να τεθεί σε διαβούλευση, κι ως εκ τούτου έχει ήδη αποσταλεί στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, ώστε να προχωρήσει άμεσα προς κατάθεση στη Βουλή.

Το εν λόγω Νομοσχέδιο, δηλαδή, αφορά στην κύρωση της εν λόγω Τροποποίησης, με τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Υπενθυμίζεται ότι το project είχε υπογραφεί επί ΣΥΡΙΖΑ από την ΘΕΚ ΑΕ (συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair), αλλά υπήρξε παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Χρειάστηκαν σχεδόν διετείς διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και την Ε.Ε., αλλαγές και νέοι όροι, προκειμένου να υπογραφεί πρόσφατα, από την τωρινή κυβέρνηση, η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης.

Το Θριάσιο Ι αφορά στη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου σε έκταση 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, με την κοινοπραξία να αναμένεται να προχωρήσει στην κατασκευή 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων, ενώ στο μέλλον θα προστεθούν και άλλες εγκαταστάσεις. Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται σε σχεδόν 158 εκατ. ευρώ, ενώ να αναφέρουμε ότι από προηγούμενο χρονικό στάδιο την κατασκευή των υποδομών του έργου, ύψους 100-110 εκατ. ευρώ, έχει αναλάβει η εταιρεία Μυτιληναίος.

Το story και οι τροποποιήσεις

Στις 30 Μαρτίου 2022 ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, υπέγραψε μαζί με τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, δηλαδή του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα.

Υπενθυμίζεται ότι δημιουργείται ένα εμπορευματικό κέντρο 240.000 τ.μ., σε συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων. Με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών. Και βέβαια, με σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές, τις οποίες θα κατασκευάσει επίσης ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή.

Η σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι όμως η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: Το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σύμφωνα με το υπουργείο, το πιο σημαντικό επίτευγμα είναι ο διπλασιασμός του αντιτίμου για το Ελληνικό Δημόσιο. Το εφάπαξ αντίτιμο αυξήθηκε ειδικότερα από τα 10 εκατομμύρια ευρώ στα 20 εκατομμύρια ευρώ. Η ετήσια πληρωμή από 2,51% σε 5%, και το εγγυημένο ετήσιο αντάλλαγμα από 350.000 σε 700.000 ευρώ. Παράλληλα, εισάγεται μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό, ενώ μειώνεται και ο χρόνος της Παραχώρησης, από τα 60 στα 37 έτη.

Ο κ. Καραμανλής στάθηκε ιδίως στη σημασία της κύρωσης της Σύμβασης Παραχώρησης του Θριασίου, καθώς, όπως τόνισε, πρακτικά μπαίνει εμπρός η πραγματοποίηση ενός έργου, που αντιμετώπισε τεράστια προβλήματα και καθυστερήσεις, κινδύνευσε ακόμα και με ματαίωσή του, όπως βέβαια και με βαρύτατα πρόστιμα δεδομένου ότι είχε μπει στο μικροσκόπιο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) της Κομισιόν για την ύπαρξη ή μη τυχόν παράνομων κρατικών ενισχύσεων.

Εν αναμονή για το «Θριάσιο II» αξίας 561 εκατ. ευρώ

Για την ιστορία να αναφέρουμε, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, ότι έχει εκκινήσει και νέο εγχείρημα αξιοποίησης της όμορης έκτασης 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ, project γνωστό και ως Θριάσιο II, μια σύμβαση παραχώρησης αξίας 561 εκατ. ευρώ. Ο τελευταίος άγονος διαγωνισμός ολοκληρώθηκε πρόσφατα, καθώς δεν υπήρξε συνέχεια στο ενδιαφέρον που είχε εκδηλώσει μια κοινοπραξία της Hellenic Train με τον όμιλο Κοπελούζου. Ωστόσο, στο υπουργείο προκήρυξαν νέο διαγωνισμό ο οποίος αφορά την 30ετή σύμβαση παραχώρησης, έκτασης 1.450 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο, όπου έχουν αναπτυχθεί εμπορευματικός σιδηροδρομικός σταθμός και σταθμός διαλογής. Οι προσφορές πρέπει να υποβληθούν, αν δεν αλλάξει κάτι, έως τις 28 Νοεμβρίου. Ο ΕΣΣΣΔΙ είναι κυριότητας του ΟΣΕ και εκεί έχουν κατασκευαστεί σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτίρια υποστηρικτικών υπηρεσιών. Οι εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του, ενώ για την ολοκλήρωσή του εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτιρίων και προμήθειας και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού, τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο παραχωρησιούχος στο πλαίσιο εκτέλεσης του τεχνικού έργου.

Logistics hub η Ελλάδα – Ο συνδυασμός με τις μεταφορές

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε επίσης ότι: «το Θριάσιο αποτελεί τον πιο κρίσιμο σταθμό για να κάνουμε την Ελλάδα κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής μας. Κάνουμε το αποφασιστικό βήμα για να γίνει η Ελλάδα διεθνές hub στον τομέα των logistics. Αποκτούμε το πρώτο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών κι αξιοποιούμε πραγματικά και τις δυνατότητες ιδίως του λιμανιού του Πειραιά, το οποίο μέχρι σήμερα ουσιαστικά λειτουργεί μόνο ως σταθμός μεταφόρτωσης, αφού δεν μπορεί να γίνει συναρμολόγηση εδώ και έτσι έχουμε σοβαρές απώλειες προς άλλα λιμάνια».

Επισήμανε, τέλος: «Γίνεται, επομένως, αντιληπτή η αναπτυξιακή ώθηση και οι θέσεις εργασίας που δημιουργεί ένα τέτοιο έργο. Αλλά και το πόσο συμβάλλει στην αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής - μαζί ασφαλώς με μια σειρά από νέα έργα, με κυριότερο την κατασκευή του νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα. Ένα σημαντικό έργο για τη Δυτική Αττική με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 100 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Και βέβαια με τις επεκτάσεις του Μετρό προς τα Δυτικά, για τις οποίες προχωράμε με γρήγορους ρυθμούς τις διαδικασίες ωρίμανσης».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΣΔΙΤ: Έργα 6 δισ. ευρώ περιμένουν ωρίμανση, δεσμευτικές προσφορές ή... «υπογραφές» – Το «παζλ» των υποδομών και η δύσκολη συγκυρία

ΤΑΙΠΕΔ: Νοέμβριο η αποσφράγιση για Αλεξανδρούπολη; - Ενέργεια, Λιμάνια, Ακίνητα στην «ατζέντα»

ΛΑΡΚΟ: Αποσφραγίζονται σήμερα οι δεσμευτικές προσφορές – Τα επόμενα βήματα

gazzetta
gazzetta reader insider insider