Πώς «ρολάρουν» δύο διαγωνισμοί για οδικές παραχωρήσεις ύψους 1,6 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς «ρολάρουν» δύο διαγωνισμοί για οδικές παραχωρήσεις ύψους 1,6 δισ. ευρώ
Αν και έχουν πέσει οι στροφές» στο μέτωπο των μεγάλων έργων στο υπουργείο Υποδομών προωθούν διαδικασίες για τη mega παραχώρηση του ΒΟΑΚ και τη Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος. Οι σύμβουλοι και η αναμονή για τις ΜΠΕ.

Μπορεί το τελευταίο χρονικό διάστημα να έχουν σε έναν βαθμό «πέσει οι στροφές» στο μέτωπο των μεγάλων υποδομών, άλλωστε προηγήθηκε μπαράζ δημοπρατήσεων που πρέπει να «χωνευτούν» ενώ παράλληλα επιβαρύνθηκε το οικονομικό περιβάλλον (εκτίναξη κόστους σε υλικά, ενέργεια, ιδίως μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία), ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «έχουν ρίξει τα μολύβια».

Για αυτό και προωθούν σχετικές διαδικασίες σε επίπεδο αναζήτησης και επιλογής τεχνικών συμβούλων που θα συνδράμουν τις αρμόδιες υπηρεσίες σε μια σειρά από ζητήματα που αφορούν δύο εμβληματικούς διαγωνισμούς συνολικού ύψους περίπου 1,6 δις ευρώ, δηλαδή το τμήμα του ΒΟΑΚ που θα υλοποιηθεί με μοντέλο παραχώρησης (1,1 δις ευρώ) και τη Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (400-500 εκατ. ευρώ).

Το insider.gr στην αρχή της χρονιάς είχε αναδείξει τις προθέσεις του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να ολοκληρώσει τις διαδικασίες με τις περιβαλλοντικές άδειες έως την περίοδο του Απριλίου (αν και αυτό συνεπάγεται πρώτα το «πράσινο φως» από το ΥΠΕΝ) ώστε να προχωρήσει στην τελική φάση των διαγωνισμών κατά το καλοκαίρι. Τουλάχιστον, η πρόθεσή του ήταν εντός του 2022 να έχουμε κομβικές εξελίξεις για το έργο. Βέβαια, έκτοτε οι συνθήκες άλλαξαν, το κλίμα επιδεινώθηκε, γενικότερα ο εργοληπτικός κόσμος φάνηκε σαν να ζητάει πρώτα να γίνει η πρώτη… αποτίμηση – απορρόφηση από τη δημοπράτηση έργων άνω των 2 δις ευρώ (1 δις τα οδικά ΣΔΙΤ και αντίστοιχο ύψος για τα 4 δημόσια) κι ενώ παράλληλα «έτρεχαν» και άλλες διαγωνιστικές διαδικασίες (π.χ. τα σιδηροδρομικά με ανταγωνιστικό διάλογο ύψους 4 δις ευρώ, ιδιωτικά έργα όπως του Ελληνικού, κτηριακά ΣΔΙΤ, απορρίμματα και άλλες υποδομές). Κατά συνέπεια, το χρονοδιάγραμμα είναι… σχετικό.

Πάντως, στο υπ. Υποδομών επιλέγουν τεχνικούς συμβούλους ώστε να είναι έτοιμοι για την ωρίμανση των διαγωνιστικών διαδικασιών. Για παράδειγμα, εξασφαλίστηκε τεχνικός σύμβουλος για την υποβοήθηση της αρμόδιας διεύθυνσης (Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης) σε θέματα τεχνικής υποδομής για την ωρίμανση προς δημοπράτηση καθώς και για την διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας, στο πλαίσιο των διαδικασιών για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ & ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΖΕΥΞΗΣ ΝΗΣΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ», αντίστοιχος σύμβουλος για θέματα ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων για την ωρίμανση προς δημοπράτηση (σύνταξη τευχών) καθώς και για την διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας, σε θέματα γεωτεχνικής υποδομής κ.α. Να σημειωθεί πάντως ότι το θέμα της περιβαλλοντικής άδειας αποτέλεσε και πεδίο διαβούλευσης, ζυμώσεων και αντιπαραθέσεων με τοπικούς φορείς που ζητούσαν προσαρμογές και αλλαγές. Ο χρησμός του ΥΠΕΝ θα καθορίσει, σε έναν βαθμό, την υλοποίηση του μεγάλου πλάνου σύνδεσης των δύο περιοχών. Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος αφορά στην παραχώρηση για 35 χρόνια, εκ των οποίων 4-5 έτη σχετίζονται με την κατασκευαστική περίοδο. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 400 εκατ. ευρώ.

Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος που πραγματοποιήθηκε το 2016 προσήλθαν τρία σχήματα, ειδικότερα οι Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ και Vinci Concessions - Vinci Highways - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν ότι το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Όπως είχε αναφέρει και παλιότερα ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, από τη μία πλευρά θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση σε μεγάλο βαθμό του Περάματος και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, καλύπτοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τις χιλιάδες καθημερινές μετακινήσεις από και προς αυτήν.

Βέβαια, ακόμα μεγαλύτερο σε μέγεθος, ίσως και σημασία, είναι το τμήμα του BOAK, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), μήκους 157 χλμ. Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτη, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση. Πρόκειται για mega διαγωνισμό ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Όπως επίσης είχε αναφέρει το insider.gr προ μηνών, και σε αυτό το μέτωπο από το υπ. Υποδομών ευελπιστούσαν να έχουν στα «χέρια» τους το «πράσινο φως» από το ΥΠΕΝ για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έως την Άνοιξη. Ώστε ακολούθως, να ανοίξει ο δρόμος για την επόμενη φάση του διαγωνισμού το καλοκαίρι. Κι εδώ βέβαια, μένει να καθοριστούν επακριβώς τα τελικά χρονοδιαγράμματα.

Προ ημερών πάντως, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, αποφάσισε την έγκριση πίστωσης για τη «σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου, για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής επί θεμάτων που τίθενται επί των υποβληθεισών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στις Συνεδριάσεις Περιφερειακών Συμβουλίων Κρήτης, αναφορικά με αιτήματα και αντιρρήσεις που τίθενται κατά τη διαδικασία της Δημόσιας Διαβούλευσης, καθώς και με την υποβολή φακέλου Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων , λόγω αποδοχής αιτημάτων που τίθενται στη διαβούλευση και μέχρι την έκδοση των ΑΕΠΟ» στο πλαίσιο των διαδικασιών για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο».

Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL. Στόχος του υπουργείου, όπως έχει αναφέρει παλιότερα και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, είναι η ανάδειξη αναδόχου μέσα στο 2022 και να πέσουν υπογραφές μέχρι τις αρχές του 2023.

Χανιά-Ηράκλειο (Χερσόνησος) με σύμβαση παραχώρησης:

  • Μήκος αυτοκινητόδρομου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
  • 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ):

  • Μήκος αυτοκινητόδρομου: 37,5 χλμ.
  • Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider