Δέλτα, εφοδιαστικές αλυσίδες, πληθωρισμός: Φαίνεται «φως στο τούνελ»;

Κώστας Αποστολόπουλος
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δέλτα, εφοδιαστικές αλυσίδες, πληθωρισμός: Φαίνεται «φως στο τούνελ»;
Η απόφαση των κινεζικών αρχών να «κλείσουν» προσωρινά το τρίτο σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, εξαιτίας ενός κρούσματος της νέας και πιο μεταδοτικής μετάλλαξης Δέλτα σε εργαζόμενο, αποτελεί άλλο ένα πισωγύρισμα για τις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Πριν καλά-καλά ο πλανήτης απολαύσει τα οφέλη του «ανοίγματος» της διεθνούς οικονομικής δραστηριότητας, και ήδη εμφανίζονται οι ενδείξεις ενός σημαντικού «πισωγυρίσματος»: Ο λόγος για την απόφαση των κινεζικών αρχών να «κλείσουν» προσωρινά το τρίτο σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, εξαιτίας ενός κρούσματος της νέας και πιο μεταδοτικής μετάλλαξης Δέλτα σε εργαζόμενο.

Φυσικά, δεν είναι η πρώτη φορά που η Δέλτα διαταράσσει την εμπορική λειτουργία των λιμανιών της Κίνας, καθώς μια έξαρση των κρουσμάτων τον Ιούνιο, είχε οδηγήσει στην διακοπή της δραστηριότητας στο λιμάνι της Γιαντιάν, ενώ τώρα πήρε σειρά και το Νίνγκμπο.

«Τοπικά» προβλήματα με παγκόσμιες επιπτώσεις

Κάθε διαταραχή στην εμπορική δραστηριότητα της μεγαλύτερης εξαγωγικής δύναμης του πλανήτη έχεις άμεσες επιπτώσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες ανά τον κόσμο. Μάλιστα, η «πικρά πείρα» της πανδημίας έδειξε πως τέτοιες ή και παρόμοιες «ανωμαλίες» συνετέλεσαν σημαντικά στην ραγδαία άνοδο των τιμών των προϊόντων, με το κυρίαρχο αφήγημα των κεντρικών τραπεζιτών της Fed και της ΕΚΤ να είναι πως ο πληθωρισμός θα είναι «προσωρινός» και θα υποχωρήσει μόλις τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες επιλυθούν. Όμως αυτά επιμένουν…

Το λιμάνι του Λος Άντζελες, γνώρισε ήδη μια «βουτιά» στον όγκο των εμπορευμάτων του με την διακοπή της δραστηριότητας στην Γιαντιάν τον Ιούνιο, και τώρα αναμένει τις νέες μειώσεις λόγω του lockdown του λιμανιού του Νίνγκμπο. Ο Εμμανουήλ Ξυδιάς, της Ifchor North America LLC, αναφέρει σε συνέντευξη του στο Bloomberg, πως είμαστε μπροστά σε «ένα δεύτερο χτύπημα».

Μάλιστα, αυτό το δεύτερο χτύπημα έρχεται σε μία στιγμή, όπου το εμπόριο και η ναυτιλία «ασθμαίνουν» για να προλάβουν να καλύψουν την ζήτηση σε όλων των ειδών τα προϊόντα, από τρόφιμα έως ηλεκτρονικά είδη, με την μεταποίηση να έχει βάλει για τα καλά «μπρος τις μηχανές». Η νέα τάση, σύμφωνα με τις διεθνείς αναφορές, είναι οι εταιρείες που ενοικιάζουν πλοία για μεταφορά προϊόντων να υπογράφουν ασφαλιστήρια συμβόλαια με ειδικές ρήτρες για την περίπτωση που τα πλοία ακινητοποιηθούν σε κάποιο lockdown.

To κλείσιμο του Νίνγκμπο «πιθανότατα θα δώσει άλλο ένα χτύπημα στις εφοδιαστικές αλυσίδες», αναφέρει ο Τζέφρι Χάλλεϊ της Oanda.

Οι φόβοι τώρα είναι πως το «παράδειγμα» των λιμανιών της Κίνας θα ακολουθηθεί και από άλλα λιμάνια ανά τον κόσμο, καθώς η έξαρση των κρουσμάτων της μετάλλαξης Δέλτα είναι εν εξελίξει και χωρίς να είναι ακόμη απόλυτα σαφές κατά πόσο η επέκταση των εμβολιασμών μπορεί να την ανακόψει: Το επίμαχο κρούσμα στην Κίνα, αφορούσε σε πλήρως εμβολιασμένο λιμενεργάτη, ο οποίος μάλιστα είχε προλάβει να έρθει σε επαφή και με ξένους ναυτικούς.

Και μόνον η φύση του εμπορίου και της ναυτικής δραστηριότητας, κάνει εξαιρετικά εύκολο το έργο ενός άκρως μεταδοτικού στελέχους του ιού, και φουντώνει τις ανησυχίες για το άμεσο μέλλον του εμπορίου.

Που θα φτάσουν οι τιμές;

Ο «άγνωστος Χ» της εξίσωσης της παγκόσμιας οικονομίας ήταν και παραμένει ο πληθωρισμός. Οι καθησυχαστικοί τόνοι του Τζερόμ Πάουελ, δεν αρκούν για να πείσουν –ούτε τους ίδιους τους αξιωματούχους της Fed- πως το φαινόμενο θα είναι παροδικό. Ιδιαίτερα, όσο τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες δεν λύνονται, μαζί με την διατήρηση της ίδιας νομισματικής πολιτικής.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 5,4% σε ετήσια βάση έως τον Ιούνιο. Είναι ο δεύτερος συνεχόμενος μήνας αυξήσεων σε ετήσια βάση σε αυτό το επίπεδο, μια τάση που δεν έχει καταγραφεί από το 2008. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, οι τιμές αυξήθηκαν 0,5% από τον Ιούνιο έως τον Ιούλιο.

Όσον αφορά τα στοιχεία για τον δομικό πληθωρισμό, οι τιμές των προϊόντων εξαιρουμένων τροφίμων και ενέργειας, αυξήθηκαν 0,3% τον Ιούλιο από έναν μήνα πριν, μετά από μια άνοδο 0,9% τον Ιούνιο. Κατά τη διάρκεια του έτους που ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο, τα βασικά καταναλωτικά αγαθά αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 4,3%.

Ο δείκτης προσωπικών καταναλωτικών δαπανών αυξήθηκε κατά 3,9% έως τον Μάιο. Ο δείκτης τιμών παραγωγού αυξήθηκε κατά 7,8% κατά τη διάρκεια του έτους έως τον Ιούλιο, ξεπερνώντας τις προσδοκίες των οικονομολόγων και σημειώνοντας ιστορικό υψηλό.

Ο δείκτης τιμών για τρόφιμα όπως κρέας, πουλερικά, ψάρια και αυγά αυξήθηκαν κατά 0,7%. Το κόστος προσωπικών υπηρεσιών, αυξήθηκε κατά 1,2% μεταξύ Ιουνίου και Ιουλίου με αύξηση 3,1% σε ετήσια βάση.
Οι μέσες τιμές των ακινήτων αυξήθηκαν κατά 0,3% τον Ιούλιο και σε σχέση με πέρυσι, οι τιμές των κατοικιών αυξήθηκαν κατά 2,4%.

Η καταγραφή των αριθμών δίνει μια ανάγλυφη εικόνα για το πως κινούνται οι τιμές των προϊόντων, δεδομένου όμως του «ανοίγματος» της οικονομίας που ισχύει τους τελευταίους μήνες στους οποίους αφορούν και οι μετρήσεις.

Ποια θα είναι η εικόνα αν επεκταθούν τα μέτρα τύπου Νίνγκμπο, κανείς δεν μπορεί να το προδικάσει. Το μόνο σίγουρο είναι πως το «φως στο τούνελ» αργεί να φανεί, και δεν θα πρέπει να βιαζόμαστε να «ξεμπερδεύουμε» με το δικέφαλο τέρας, της μετάλλαξης Δέλτα και του πληθωρισμού.

Photo: @AssociatedPress

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider