Ελλάδα
07-05-2021 | 08:09

ΤΑΙΠΕΔ: Προχωρά η ανάπτυξη του… yachting – Στο προσκήνιο Πύλος, Κέρκυρα και Αργοστόλι

ΤΑΙΠΕΔ: Προχωρά η ανάπτυξη του… yachting – Στο προσκήνιο Πύλος, Κέρκυρα και Αργοστόλι
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Ολοένα και «πυκνώνουν» οι εξελίξεις για την αξιοποίηση μαρίνων της χώρας με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων να έχει «ωριμάζει» διαδικασίες για μια σειρά από projects, όπως αυτά στην Κέρκυρα, το Αργοστόλι ή την Πύλο.

Ηδη μέσα στην χρονιά που διανύουμε η αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου των μαρίνων είχε ως αφετηρία την προκήρυξη του  διεθνούς δημόσιου διαγωνισμού για την παραχώρηση της μαρίνας Καλαμαριάς, με τον χώρο του yachting να θεωρείται πλέον ως σημαντικός από πολλούς παράγοντες της οικονομίας. Αλλωστε, αποτελεί έναν τομέα που μπορεί να ενισχύσει το αποτύπωμα της χώρας όχι μόνο στο μέτωπο της ανάπτυξης και των υποδομών, αλλά και ειδικότερα στον τουρισμό, αποτελώντας μια συμπληρωματική δράση ως μια κατηγορία «υψηλών προδιαγραφών» που θα βελτιώσει το τουριστικό προφίλ της Ελλάδας έναντι ανταγωνιστικών χωρών στη νοτιοανατολική πλευρά της Μεσογείου.

Ηδη, λοιπόν, το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη Απριλίου «έβγαλε» προκηρύξεις με τις οποίες εκκίνησε διαγωνισμούς για την εξεύρεση νομικού αλλά και χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα συνδράμουν το Ταμείο στο εγχείρημα αξιοποίησης της νέας Μαρίνας Πύλου, στην Πελοπόννησο. Η μαρίνα βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου και έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 129 σκαφών με μήκος από 8μ. έως 30μ.   Η χερσαία ζώνη της μαρίνας έχει έκταση 32.195 τ.μ. Με βάση το νέο Χωροταξικό Σχέδιο για την μαρίνα (Προεδρικό Διάταγμα ΦΕΚ ), ο συντελεστή δόμησης ανέρχεται στο 20%, ενώ ο συντελεστής κάλυψης είναι 30%. Η μαρίνα θα προσφέρει χρήσεις τουρισμού και αναψυχής στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η χρήση κατοικίας με ποσόστωση έως 20%.  

Την ίδια ώρα, στην αγορά ακούγεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζεται για την αξιοποίηση τριών ακόμα μαρίνων, δύο στην Κέρκυρα και μίας στην Κεφαλονιά (Αργοστόλι).

Οσον αφορά στην Κέρκυρα, σχετικές πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για τη μαρίνα στο λιμάνι Κέρκυρας (Mega Yachts) αλλά και για την αξιοποίηση του λιμανιού της Λευκίμμης. Μάλιστα, για το δεύτερο παλιότερα είχαν ακουστεί σενάρια πέραν της μαρίνας και για ευρύτερη αναβάθμιση του λιμανιού, με τη «δουλειά» βέβαια του Ταμείο να σχετίζεται με την αξιοποίηση μαρίνας.

Η μαρίνα Αργοστολίου βρίσκεται στην περιοχή Δρέπανο της Κεφαλονιάς. Αναφορικά με το Αργοστόλι, η μαρίνα διαθέτει 190 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 46.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 26.040 τ.μ. Η φάση Α’ των εργασιών έχει ολοκληρωθεί (δεξαμενές, πλωτές και σταθερές αποβάθρες κλπ.) και εκκρεμεί η πραγματοποίηση των εργασιών Β’ Φάσης (χερσαία ζώνη) σε μελλοντικό χρόνο. Υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης και ενδεικτικές χρήσεις σε σχέση με: διαχείριση και λειτουργία της Μαρίνας, αποθήκευση & συντήρηση σκαφών, τουρισμός & αναψυχή, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, ναυτικά αθλήματα, βενζινάδικο, ξενοδοχείο, εξοχικές κατοικίες, διαμονή υδροπλάνων. Υπάρχουν χώροι πρασίνου, διαμορφωμένοι ελεύθεροι χώροι, μονοπάτια, δίκτυο ποδηλάτου, εσωτερικό δίκτυο. Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν ζώνες στη χερσαία περιοχή της μαρίνας.

Πέραν αυτών, όπως ειπώθηκε, στο τέλος Ιανουαρίου 2021 το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την αξιοποίηση της μαρίνα Καλαμαριάς του Δήμου Θεσσαλονίκης, η οποία καταλαμβάνει επιφάνεια της τάξεως των 100.000 τ.μ. και έχει δυνατότητες ελλιμενισμού άνω των 380 σκαφών, μήκους έως 50 μέτρων. Η χερσαία επιφάνεια της μαρίνας καλύπτει έκταση της τάξεως των 78.000 τ.μ. Το ΤΑΙΠΕΔ προκαλούσε τα ενδιαφερόμενα μέρη να υποβάλουν Εκδηλώσεις Ενδιαφέροντος για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση υπηρεσιών λειτουργίας λιμένων (υπηρεσίες ελλιμενισμού και άλλες υπηρεσίες) και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και/ή ακινήτων περιουσιακών στοιχείων εντός της χερσαίας και/ή της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας Καλαμαριάς, για περίοδο κατ’ ελάχιστο 35 ετών. Μάλιστα, τότε οι ενδιαφερόμενοι καλούνταν να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία το αργότερο μέχρι τις 11 Μαΐου 2021.

Βέβαια, το ΤΑΙΠΕΔ έχει και άλλες μαρίνες στο χαρτοφυλάκιό του για αξιοποίηση, όπως για παράδειγμα οι μαρίνες:

·       Μυκόνου (χωροθετείται στις βορειοδυτικές ακτές της Νήσου στην θέση Τούρλος και σε απόσταση περίπου 2 χλμ. από τον υφιστάμενο παραδοσιακό λιμένα έμπροσθεν της Χώρας, η υποδομή του Εμπορικού λιμένα συνίσταται από επιμήκη τεχνητή νησίδια μήκους περί τα 640m και επιφάνειας περίπου 48 στρεμμάτων, η οποία συνδέεται με την ακτή μέσω γέφυρας πρόσβασης, καθώς και από χερσαίους χώρους στην παράκτια ζώνη συνολικής επιφάνειας περί τα 54 στρέμματα, ενώ η χωροθετηση του Λιμένα της Μυκόνου προβλέπει χρήσεις ακτοπλοΐας, κρουαζιέρας και μαρίνας),

·       Ζακύνθου (γειτνιάζει με τον κύριο λιμένα της Ζακύνθου. Διαθέτει 150 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 37.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 65.000 τ.μ., στους χώρους της μαρίνας επιτρέπεται η ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων, όπως ενδεικτικά ξενοδοχεία, καταστήματα εστίασης, κέντρα ψυχαγωγίας),

·       Ιτέας που είναι εξέλιξη η διαδικασία (βρίσκεται στην Ιτέα Φωκίδος, στη θέση «Μαρίνα» του κόλπου της Ιτέας, εντός των ορίων του τέως Δήμου Ιτέας, η θαλάσσια ζώνη της μαρίνας Ιτέας καταλαμβάνει επιφάνεια της τάξεως των 26.000 τ.μ. και έχει δυνατότητες ελλιμενισμού 146 σκαφών μικρού και μεσαίου μεγέθους, προβλέπονται επίσης εξήντα θέσεις σκαφών στη χερσαία ζώνη, η εγκατάσταση είναι ολοκληρωμένη ως προς τα λιμενικά έργα, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι χερσαίες υποδομές, η χερσαία επιφάνεια της Μαρίνας Ιτέας καλύπτει έκταση της τάξεως των 24.700 τ.μ., ενώ σήμερα, η μαρίνα Ιτέας είναι λειτουργική, και φιλοξενεί μικρό αριθμό σκαφών αναψυχής),

·       Ρόδου (χωροθετημένη μαρίνα, με θαλάσσια ζώνη εμβαδού περίπου 70 στρεμμάτων και χερσαία ζώνη εμβαδού περίπου 13 στρεμμάτων, με δυναμικότητα για 175 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, διαθέτει λιμενική και χερσαία υποδομή, συγκρότημα κτιριακών εγκαταστάσεων, 100 περίπου θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων κατά μήκος του προσήνεμου μώλου και Η/Μ εγκαταστάσεις και δίκτυα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και νερού στα ελλιμενισμένα σκάφη),

·       Χίου (βρίσκεται στο βόρειο άκρο της παράκτιας ζώνης του Δήμου Χίου, ήμερα η μαρίνα διαθέτει 200 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30m μήκος, η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 27.000m2.).

Κατά παλιότερες αναφορές, που βασίζονταν σε διάφορες μελέτες, ο θαλάσσιος τουρισμός εισφέρει περί το 1,9% του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας, αν και η πανδημία μπορεί να έχει αλλάξει τα δεδομένα, ενώ ενδεχομένως αυτό το ποσοστό να συμπεριλαμβάνει και άλλες δράσεις (όχι μόνο το yachting).

Σύμφωνα με παρουσίαση της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας (τέλη 2019), μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου είχε δείξει ότι για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 νέες άμεσες θέσεις εργασίας (6 σύμφωνα με την Ένωση Μαρίνων) και άλλες 100 έμμεσες εντός αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της μαρίνας. Επίσης, μαρίνες και yachting συνεισφέρουν (στην κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών, θέσεις εργασίας, κρατικά έσοδα) άνω του 1,16 δις ευρώ στην οικονομία.

Εστιάζοντας στα οφέλη των μαρίνων στην ελληνική οικονομία, υπογραμμίστηκε ότι για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού σε τουριστικό λιμένα, δαπανώνται 5 έως 12 ευρώ στην τοπική οικονομία, σε προμήθειες, τροφοδοσία, ανεφοδιασμό καυσίμων, τεχνικές εργασίες, ναυπηγεία, πρακτορεύσεις και πολλές άλλες υπηρεσίες και δραστηριότητες που αναπτύσσονται γύρω από μία μαρίνα.

Η Ελλάδα η οποία διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην περιοχή της Μεσογείου, έχει το μικρότερο μέσο όρων θέσεων ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής. Συγκεκριμένα, η χώρα μας διαθέτει 16.040 χιλιόμετρα ακτογραμμής και 8.924 θέσεις ελλιμενισμού, δηλαδή μισή θέση ανά χιλιόμετρο, ενώ ο μέσος όρος των χωρών της Ε.Ε. στη Μεσόγειο και την Τουρκία είναι 8,9 θέσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.