Ο «αόρατος» πληθωρισμός έχει αρχίσει να «μεταδίδεται» και στην Ελλάδα

Γιάννης Αγγέλης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ο «αόρατος» πληθωρισμός έχει αρχίσει να «μεταδίδεται» και στην Ελλάδα
Η πανδημία έχει εκ των πραγμάτων αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες, καθιστώντας προς το παρόν ανεπαρκή τα μοντέλα μέτρησης του «πραγματικού» πληθωρισμού. Σημαντικά δείγματα εμφάνισης του «αόρατου» πληθωρισμού το 2021.

Οι περιορισμοί στην κίνηση των πολιτών από τα αλλεπάλληλα lockdown, αλλά και οι συνολικές αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των πολιτών με την πανδημία έχουν προκαλέσει σοβαρές επιφυλάξεις για τα μοντέλα στάθμισης των αλλαγών στις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών που διαμορφώνουν τους επίσημους δείκτες πληθωρισμού.

Ο λεγόμενος «αντιληπτός» πληθωρισμός, ήτοι αυτός που καταγράφεται ελλιπώς στους δείκτες αλλά είναι περισσότερο αισθητός στις τσέπες των καταναλωτών έχει αρχίσει να δείχνει τα... δόντια του.

Σχετικά πρόσφατη μελέτη του Harvard Business School διαπιστώνει ότι οι αλλαγές αυτές είναι περισσότερο αισθητές στο μέσο και κυρίως στο χαμηλό και πολύ χαμηλό εισόδημα ενώ δεν είναι σχεδόν καθόλου αντιληπτός στα υψηλά εισοδήματα. Αυτό συμβαίνει, όπως είχε παρατηρηθεί από παλιότερη (Ιούλιος του 2020) έρευνα του Bloomberg Economics, γιατί οι αλλαγές στις τιμές που παρατηρούνται στα άμεσης ανάγκης προϊόντα και υπηρεσίες απορροφούν πολύ μεγάλο μέρος των χαμηλών εισοδημάτων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιανουάριο στη Γερμανία που σημειώθηκε 1% αύξηση του πληθωρισμού, τα είδη που αφορούν σε τρόφιμα είχαν αύξηση 2,2% και ανάμεσα σ’ αυτά εκείνα που αφορούσαν κρέας, λαχανικά, φρούτα, σημείωσαν αυξήσεις τιμών που ξεπερνούσαν το 3%...

Τα ίδια «συμπτώματα» παρατηρήθηκαν και στις ΗΠΑ όπου ενώ τα (χθεσινά) στοιχεία για τον πληθωρισμό δείχνουν πολύ μικρή μεταβολή, στα είδα πρώτης ανάγκης και τα καύσιμα οι μεταβολές είναι πολλαπλάσιες...

Στην Ελλάδα είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΔΤΚ από το -1,3% τον Ιανουάριο ανέβηκε στο +0,2% τον Φεβρουάριο, αλλά για τον μήνα αυτό οι μεγάλες μεταβολές αφορούσαν κυρίως στον τομέα των μεταφορών και των καυσίμων.

Παρ’ όλα αυτά οι μετρήσεις που γίνονται στις τιμές των σούπερ μάρκετ, κρεοπωλεία, κ.λ.π. έχουν σε πολλές περιπτώσεις επισημάνει αυξητικές τάσεις οι οποίες δεν συμβαδίζουν βέβαια με τις μεταβολές στο διαθέσιμο εισόδημα...

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι σταθμίσεις των τιμών των προϊόντων και των υπηρεσιών στον ΔΤΚ δεν συμβαδίζουν με τις αλλαγές που έχουν γίνει στις καταναλωτικές συνήθειες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, με συνέπεια οι πραγματικές τάσεις στον πληθωρισμό να καταγράφονται πολύ περισσότερο στον αποκαλούμενο «αντιληπτό» πληθωρισμό παρά σ’ αυτόν του επίσημου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider