Μεγάλες διαστάσεις και μεγάλες ζημιές έχει επιφέρει η εκστρατεία #StopHateForProfit στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο του Facebook με πολλούς να εκτιμούν ότι τα χειρότερα έρχονται.

Η εκστρατεία η οποία έχει ξεκινήσει από τις 17 Ιουνίου στις ΗΠΑ, έχει ωθήσει πολυεθνικούς κολοσσούς όπως η Coca Cola, η Honda, τα Starbucks, η Verizon, η North Face, το Viber , Ben & Jerry's και άλλες να αναστείλουν τις διαφημίσεις τους από το κοινωνικό δίκτυο είτε προσωρινά είτε μόνιμα στερώντας του μεγάλα έσοδα. Μεταξύ των κολοσσών που ανακοίνωσαν πως διακόπτουν τις διαφημίσεις τους στο κοινωνικό δίκτυο ήταν και η Unilever, μια εταιρεία που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους διαφημιζόμενους στου κοινωνικού δικτύου, ξοδεύοντας μόνο το 2019 περί τα 8,2 δισ. δολάρια σε διαφημίσεις για το μπραντ και τα προϊόντα της, σύμφωνα με τα οικονομικά της αποτελέσματα. Σύμφωνα μάλιστα με την εταιρεία Pathmatics, από το προαναφερθέν ποσό τα 42,3 εκατ. δολάρια πήγαν στο Facebook το 2019 ενώ την τρέχουσα χρονιά μέχρι και τις 25 Ιουνίου, είχε δώσει 11,8 εκατ. δολάρια σε διαφημίσεις στο κοινωνικό δίκτυο.

Μέχρι στιγμής οι εταιρείες που επικρίνουν το κοινωνικό δίκτυο για την αδυναμία  του να ελέγξει την ρητορική μίσους ξεπερνούν τις 120. Ο αριθμός μάλιστα αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες ημέρες αφού οι διοργανωτές του κινήματος #StopHateForProfit θα στραφούν και στην ευρωπαϊκή ήπειρο για υποστηρικτές. «Το επόμενο σύνορο είναι η παγκόσμια πίεση» ανέφερε μεταξύ άλλων εκπρόσωπος της εκστρατείας στο Reuters, προσθέτοντας ότι ευελπιστεί οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές να τηρήσουν πιο σκληρή στάση απέναντι στον τεχνολογικό κολοσσό. Παράλληλα βέβαια ανέφερε ότι θα ασκηθεί πίεση και στις εταιρείες που ήδη συμμετέχουν, να αποσύρουν τις διαφημιστικές καμπάνιες σε παγκόσμιο επίπεδο κι όχι μόνο στις ΗΠΑ. Να θυμίσουμε ότι το μποϊκοτάζ οργανώθηκε από ομάδες που υπερασπίζονται τα πολιτικά δικαιώματα, όπως την Anti-Defamation League, την Color of Change και την NAACP, οι οποίες «διαμαρτύρονται ως απάντηση στη μακρά ιστορία του Facebook να επιτρέπει το ρατσιστικό, βίαιο και ψευδές περιεχόμενο να διακινείται ανεξέλεγκτα στην πλατφόρμα του».

Πέρα από τα διαφημιστικά έσοδα που χάνει αυτή την περίοδο το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο, μεγάλες είναι και οι απώλειες του στα χρηματιστηριακά ταμπλό . Συγκεκριμένα η μετοχή του Facebook υποχώρησε 8,3% την Παρασκευή, κάτι που μεταφράζεται σε απώλειες 56 δισ. δολαρίων σε όρους κεφαλαιοποίησης. Παράλληλα μέσα σε μια ημέρα εξανεμίστηκαν περί τα 7 δισ. δολάρια από την καθαρή αξία του CEO του κοινωνικού δικτύου, Μαρκ Ζούκερμπεργκ.

Τα μέχρι τώρα δεδομένα έχουν ασκήσει ιδιαίτερη πίεση στο κοινωνικό δίκτυο το οποίο έσπευσε την Παρασκευή να στείλει ένα σημείωμα σε διαφημιζόμενους μέσω του οποίου υπόσχεται αυστηρότερο έλεγχο των εργαλείων και των πρακτικών ασφαλείας του. Παράλληλα μάλιστα ανέφερε ότι ανανεώνει την πολιτική του ώστε να επισημαίνει τις δημοσιεύσεις των πολιτικών που καταπατούν την πολιτική και τις αρχές του  Fαcebook αλλά αξίζουν να ακουστούν. 

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που το κοινωνικό δίκτυο δίνει υποσχέσεις τη δεδομένη στιγμή επίσημες και ανεπίσημες εκκλήσεις διαφάνειας, εκτιμάται ότι θα ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση στο κοινωνικό δίκτυο ειδικά εφόσον συνοδεύονται από απώλειες εσόδων σε μια εποχή που είναι δύσκολη λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως τη δεδομένη στιγμή το κοινωνικό δίκτυο θα αναγκαστεί να δράσει για να καθησυχάσει τους μεγάλους πελάτες του οι οποίοι ξοδεύουν αδρά για να διαφημιστούν στην πλατφόρμα του. Άλλοι πάλι εκτιμούν ότι η όποια αντίδραση θα είναι αναποτελεσματική. 

Σύμφωνα πάντως με ανακοίνωση εκπροσώπου του κοινωνικού δικτύου η εταιρία θα συνεχίσει να συνεργάζεται με ομάδες πολιτικών δικαιωμάτων. «Επενδύουμε δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για να διατηρήσουμε την κοινότητά μας ασφαλή και συνεχώς συνεργαζόμαστε με εξωτερικούς εμπειρογνώμονες για να αναθεωρήσουμε και να ενημερώσουμε τις πολιτικές μας. Έχουμε απαγορεύσει την είσοδο σε 250 οργανώσεις υπαρσπιστών των λευκών τόσο στο Facebook όσο και στο Instagram. Οι επενδύσεις που έχουμε κάνει στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) μας επιτρέπουν να εντοπίζουμε σχεδόν το 90% της ρητορικής μίσους και να ενεργούμε προτού οι χρήστες το αναφέρουν σε εμάς. Μια πρόσφατη έκθεση της ΕΕ διαπίστωσε ότι το Facebook αξιολόγησε περισσότερες αναφορές ρητορικής μίσους σε 24 ώρες, από το Twitter και το YouTube. Γνωρίζουμε ότι έχουμε μας μένει ακόμα δουλειά να κάνουμε και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με ομάδες πολιτικών δικαιωμάτων αλλά και άλλους ειδικούς για να αναπτύξουμε ακόμη περισσότερα εργαλεία, τεχνολογία και πολιτικές για να συνεχίσουμε αυτόν τον αγώνα».