Σε μια άλλη εποχή, υπό συνθήκες κανονικότητας, η αύξηση ζήτησης κατά 50% για το πετρέλαιο θέρμανσης και η χαμηλή τιμή του μπρεντ στα 25 δολάρια με ό,τι αυτό θα μπορούσε να σημαίνει για τους καταναλωτές, -οι οποίοι μέχρι πρότινος έμεναν «κλεισμένοι» στο σπίτι λόγω του ακριβού πετρελαίου και της ακριβής βενζίνης- θα αποτελούσε καλό νέο τουλάχιστον για τους καταναλωτές αλλά και για μέρος της αγοράς.

Η ζήτηση έχει καταβυθιστεί λόγω του lockdown που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορονοϊού, ωστόσο κάθε εγχώρια αγορά βιώνει με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο τις συνέπειες του COVID-19, οι οποίες σε συνδυασμό με την πολιτική των πετρελαιοπαραγωγών χωρών και των αυξανόμενων αποθεμάτων δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα.

Οι Έλληνες καταναλωτές μένουν στο σπίτι, καταναλώνουν παραπάνω πετρέλαιο απ’ ό,τι πριν από δύο μήνες όπου βρισκόμασταν στην καρδιά του χειμώνα, κάτι το οποίο εκ πρώτης όψεως θα αποτελούσε ανάσα για τις επιχειρήσεις του κλάδου οι οποίες βασίζονται κυρίως στο πετρέλαιο θέρμανσης προκειμένου να αντισταθμίσουν τις χειρότερες συγκριτικά επιδόσεις της αγοράς καυσίμων κίνησης (τα στοιχεία των δύο τελευταίων ετών μαρτυρούν την πτώση στην αγορά εξαιτίας σειρά παραγόντων όπως είναι οι νέες τεχνολογίες και πολιτικές που επιτρέπουν την εξοικονόμηση καυσίμων, των αυξημένων τιμών που ίσχυαν την τελευταία διετία κλπ).

Όπως αναφέρει παράγοντας της αγοράς μιλώντας στο insider.gr, «αν και η ζήτηση για το πετρέλαιο θέρμανσης σημείωσε αύξηση κατά 50% το τελευταίο διάστημα, η ζήτηση για τα καύσιμα κίνησης υποχώρησε σημαντικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς η ζήτηση για η βενζίνη μειώθηκε κατά 25%-30% και για το πετρέλαιο κίνησης κατά 15%».

Τα χειρότερα έρχονται

Η αβεβαιότητα για τη διάρκεια και την έκταση της πανδημίας και η λήψη άνευ προηγουμένου μέτρων σε παγκόσμιο επίπεδο δημιουργούν ένα ταραχώδες πεδίο στο οποίο κάθε νέα εκτίμηση καταρρίπτει πολλές φορές ολοσχερώς την αμέσως προηγούμενη. Η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει καταγράψει πτώση πάνω από 50% σε σχέση με τις αρχές του έτους και όπως εκτιμά το Forbes, ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα. Η ζήτηση για καύσιμα κίνησης αναμένεται να καταγράψει πτώση της τάξεως του 50% ενώ πολύ χειρότερη είναι η εικόνα για τα αεροπορικά καύσιμα εν μέσω των απαγορεύσεων και του περιορισμού των πτώσεων κατά πάνω από 85% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. 

JBC Energy: Το πετρέλαιο θα μπορούσε να πέσει στα 10 δολάρια

Η πτώση κατά 50% στη διεθνή τιμή του «μαύρου χρυσού» ίσως να είναι μόνο η αρχή όπως υποστηρίζουν διεθνείς αναλυτές.

«Είναι δύσκολο να μαντέψει κάποιος πόσο θα πέσει η τιμή του αμερικανικού αργού ή του μπρεντ. Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι η παραγωγή θα περιοριστεί αρκετά γρήγορα ώστε να μην ξεπεράσει την ικανότητά μας να αποθηκεύουμε πετρέλαιο», ανέφερε σε σημείωμα η JBC Energy. Η εταιρεία επισήμανε ότι τα διυλιστήρια βάζουν φρένο στη δραστηριότητα τους καθώς έχει εξαντληθεί η αποθηκευτική τους ικανότητα. «Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, είναι δυνατόν οι τιμές του μπρεντ να φτάσουν σύντομα στα 10 δολάρια ανά βαρέλι όπως ήταν το 1986 ή το 1998», κατέληξε η JBC.