Πολλά πρέπει ακόμα να γίνουν στη χώρα μας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας ωστόσο, αντίθετα από την επικρατούσα άποψη, η Ελλάδα αποτελεί μια από τις χώρες με το μεγαλύτερο δείκτη μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και των θανάτων στους δρόμου.

Παρότι ο αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων στη χώρα μας ανά 1.000.000 κατοίκους παραμένει ψηλά στις ευρωπαϊκές στατιστικές, ο ρυθμός της μείωσής τους είναι εντυπωσιακός. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, από το 2001 έως το 2016 η χώρα μας είχε ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, συγκεκριμένα 56%. Ο χάρτης που ακολουθεί δείχνει τη μείωση για το ίδιο χρονικό διάστημα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Αντίστοιχα θετικά είναι και τα στοιχεία της ελληνικής στατιστικής αρχής, σύμφωνα με τα οποία το 2017 οι θάνατοι σε τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν κατά 10% σε σχέση με το 2016, Σε βάθος δεκαετίας, όπως μπορείτε να δείτε και στον πίνακα που ακολουθεί, η μείωση των θανάτων στους δρόμους έχει φτάσει στο 54%, λιγότεροι δηλαδή από τους μισούς συμπολίτες μας έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα το 2017, σε σχέση με το 2007.

Τα στοιχεία που μας δίνει η Ελληνική Στατιστική Αρχή για τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα από το 1991 είναι ακόμα πιο ενδεικτικά. Στον πίνακα που ακολουθεί, μπορούμε να δούμε ότι όλη τη δεκαετία του 90 τα θανατηφόρα ατυχήματα αυξάνονταν, καθώς ο στόλος των οχημάτων παρουσίαζε συνεχή αύξηση και οι δρόμοι παρέμεναν στην πάλαι ποτέ άθλια κατάστασή τους.

Σταδιακά, από το 1999 και έπειτα, παρατηρούμε σημαντική μείωση των ατυχημάτων η οποία ανακόπτεται ελαφρά το 2004, για να ξεκινήσει και πάλι από το 2005 συνεχής, μέχρι σήμερα. Σε αυτό το διάστημα αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόλος των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων αυξάνεται σημαντικά, ωστόσο υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συντελούν στη μείωση των ατυχημάτων. Ο κυριότερος έχει να κάνει με την τεράστια βελτίωση των συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων και ειδικότερα με το σταδιακό εξοπλισμό όλων των οχημάτων με ESP, που έγινε υποχρεωτικό το Νοέμβριο του 2011.

Για την τεράστια διαφορά μάλιστα στην ασφάλεια των παλαιότερων αυτοκινήτων σε σχέση με τα σύγχρονα, μπορείτε να ενημερωθείτε με ένα κλικ εδώ.

Ειδικότερα στη χώρα μας, η μείωση του αριθμού των διανυθέντων χιλιομέτρων αλλά και των μέγιστων ταχυτήτων λόγω της οικονομικής κρίσης, ήταν καθοριστικής σημασίας. Τέλος, η σταδιακή απόδοση στην κυκλοφορία εκατοντάδων χιλιομέτρων νέων σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, συνέβαλε ειδικά το 2017 στην περαιτέρω μείωση των ατυχημάτων.