Ταχύτατα αλλάζουν οι όροι του παιχνιδιού στην εγχώρια αγορά αθλητικών ειδών, καθώς ο σύγχρονος τρόπος ζωής και οι ραγδαίες μεταβολές στις καταναλωτικές ανάγκες των ελληνικών νοικοκυριών επανακαθορίζουν έναν ολόκληρο κλάδο. Το μέλλον της αγοράς αθλητικών προδιαγράφεται εντελώς διαφορετικό, με τους με τους μεγαλύτερους λιανεμπορικούς ομίλους που δίνουν το παρών, να διεκδικούν ακόμη υψηλότερα μερίδια αγοράς, αλλά και τον ανταγωνισμό να χτυπάει κόκκινο με την είσοδο νέων «παικτών» που αναζητούν τη δική τους θέση σε έναν ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο, αξίας περί των 600-700 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, παλαιότεροι «παίκτες» αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον κλάδο, αδυνατώντας να ακολουθήσουν το τρένο της ανάπτυξης.
Η αγορά άλλωστε των αθλητικών ειδών άλλαξε άρδην κατά τη διάρκεια της πανδημίας, προσελκύοντας ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση, ενώ από τότε η ανάπτυξή της κρίνεται σταθερή. Οι ισχυρές δε προοπτικές που εμφανίζει ο κλάδος καθιστά ακόμη πιο ανταγωνιστικό το περιβάλλον μέσα στο οποίο δρουν οι βασικοί «παίκτες» του, γεγονός που καλλιεργεί πρόσφορο έδαφος για νέες συνεργασίες, φιλόδοξες επενδύσεις και «φρέσκα», πολλά υποσχόμενα concept, ικανά να ικανοποιήσουν τις καταναλωτικές τάσεις του μέλλοντος.
Ποιος είναι ο Πολωνός «παίκτης» που θέλει να μπει σφήνα
Στον εγχώριο κλάδο των αθλητικών ειδών ήρθε πρόσφατα και πολωνικός αέρας. Ήταν στα τέλη Απριλίου όταν ανακοινώθηκε στο ΓΕΜΗ, μέσω της Υπηρεσίας Μίας Στάσης, η ίδρυση της R-GOL Ελλάς Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία, με έδρα τον Δήμο Αθηναίων και δη την Οδό Φιλελλήνων και αρχικό μετοχικό 25.000 ευρώ.
Ως κύριο αντικείμενό της ορίζεται το λιανικό εμπόριο αθλητικού εξοπλισμού, ενώ συμπληρωματικά θα δραστηριοποιείται στην παροχή επιχειρηματικών συμβουλών, στις εγκαταστάσεις γυμναστικής, στο χονδρικό εμπόριο ενδυμάτων και υποδημάτων, στο χονδρικό εμπόριο ειδών και εξοπλισμού, καθώς και σε άλλες δραστηριότητες, αθλητικές, διασκέδασης και ψυχαγωγίας.
Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο της ελληνικής R-GOL είναι τριμελές με τριετή θητεία, με τον γνωστό Πολωνό ποδοσφαιριστή Jaroslaw Popiela να βρίσκεται στη θέση του προέδρου και την Agnieszka Popiela στη θέση της αντιπροέδρου. Μέλος του ΔΣ είναι ο Χρήστος Παπανδρέου.
Ανεβάζουν «ταχύτητα» τα επενδυτικά σχέδια του ομίλου Fourlis
Στρατηγική προτεραιότητα του ομίλου Fourlis αποτελεί η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του στην αγορά αθλητικών ειδών στην Ελλάδα, αλλά και στα Βαλκάνια. Αυτό άλλωστε το επιβεβαιώνουν περίτρανα οι επενδυτικές κινήσεις στις οποίες έχει προχωρήσει ο όμιλος τους τελευταίους μήνες.
Στόχος του ομίλου είναι η συμπληρωματική ανάπτυξη τόσο των καταστημάτων Intersport, όσο και του νέου project που αφορά στη συμφωνία με τη Foot Locker.
Όπως επισημάνθηκε στη Γενική Συνέλευση των μετόχων του ομίλου τον περασμένο μήνα, το δίκτυο Foot Locker μετρά ήδη εννέα καταστήματα σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία. Τα τρία εξ αυτών βρίσκονται στην Ελλάδα, ενώ όπως αποκάλυψε ο Γενικός Διευθυντής της Intersport, Βαγγέλης Μπάτρης, πολύ σύντομα αναμένεται να ανοίξει το τέταρτο σημείο πώλησης στη χώρα μας και δη στην Κεντρική Ελλάδα. Ο κ. Μπάτρης «φωτογράφισε», χωρίς ωστόσο να επιβεβαιώσει απόλυτα, ότι το νέο κατάστημα Foot Locker θα ανοίξει στη Λάρισα. Παράλληλα, στο ραντάρ του ομίλου για τα επόμενα καταστήματα Foot Locker βρίσκονται περιοχές όπως η Γλυφάδα, η Νέα Ερυθραία, ο Πειραιάς, το Smart Park, η Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, με τον κ. Μπάτρη να επιβεβαιώνει πως σχεδιάζεται το άνοιγμα 5-6 νέων καταστημάτων έως το τέλος του 2025. «Η Ελλάδα χρειάζεται περί τα 30 καταστήματα Foot Locker», σχολίασε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ομίλου Fourlis, Βασίλης Φουρλής, χαρακτηρίζοντας ως μια πολύ σημαντική επένδυση την ανάπτυξη του δικτύου Foot Locker τα επόμενα χρόνια.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι τον περασμένο Αύγουστο ο όμιλος Fourlis ανακοίνωσε την εξαγορά των δραστηριοτήτων της Foot Locker σε Ελλάδα και Ρουμανία, καθώς και τη σύναψη συμφωνιών αδειοδότησης (licensing agreements) για την επέκταση του δικτύου της Foot Locker στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της συμφωνίας, ο όμιλος Fourlis εξαγόρασε το υπάρχον δίκτυο καταστημάτων της Foot Locker στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Από αυτά τρία φυσικά καταστήματα - και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα - είναι στην Ελλάδα και τρία φυσικά καταστήματα στη Ρουμανία. Ταυτόχρονα, σύναψε licensing agreements με την αμερικανική εταιρεία για την ανάπτυξη των αγορών της Ελλάδας και της Ρουμανίας, με παράλληλη επέκταση του δικτύου της μέσω της δημιουργίας καταστημάτων σε έξι επιπλέον χώρες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη: Τη Βουλγαρία, την Κύπρο, τη Σλοβενία, την Κροατία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη και το Μαυροβούνιο. Ο όμιλος Fourlis στοχεύει στη λειτουργία περισσότερων από 100 καταστημάτων στις οκτώ χώρες, παράλληλα με το άνοιγμα οκτώ ηλεκτρονικών καταστημάτων, σε ορίζοντα επταετίας, με τα 30 εξ αυτών να αφορούν στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με όσα δήλωνε η διοίκηση του ομίλου στα τέλη του 2024, ο στόχος που τίθεται για τον τζίρο σε ορίζοντα δεκαετίας, όταν θα έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο των 100 και πλέον καταστημάτων Foot Locker, αναμένεται να ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ. Η συνολική δε επένδυση για τον όμιλο, από τη νέα συνεργασία στην αγορά των αθλητικών ειδών δεν αποκλείεται να φτάσει στη δεκαετία τα 80 εκατ. ευρώ.
Πρόσφατα ο όμιλος Fourlis, προχώρησε στο άνοιγμα του πρώτου εξειδικευμένου ποδοσφαιρικού καταστήματος στον κόσμο. Πρόκειται για το κατάστημα Intersport Football Club, συνολικής έκτασης 1.200 τμ, το οποίο βρίσκεται στο Star Center στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, επί των οδών Θηβών και Παρνασσού. «Πρόκειται για ένα από τα πέντε μεγαλύτερα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα», αποκάλυψε τον περασμένο Μάρτιο στους εκπροσώπους του Τύπου ο κ. Μπάτρης. Όραμα του ομίλου είναι να ανοίξει συνολικά δέκα εξειδικευμένα καταστήματα Intersport Football Club σε ορίζοντα τριετίας σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία, σε μια επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ. Στόχος δε είναι το νέο concept να αποφέρει πωλήσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας.
Να σημειωθεί εδώ ότι ο όμιλος Fourlis ανοίγει συνεχώς νέα καταστήματα Intersport, ενώ μέσα στο 2026 προχωρά στο άνοιγμα ενός τρίτου τύπου καταστήματος, μετά τα παραδοσιακά Intersport και το εξειδικευμένο για ποδόσφαιρο κατάστημα στου Ρέντη. Η αρχή θα γίνει από τη Ρουμανία, θα είναι ένα πολύ μεγάλο κατάστημα άνω των 2.000 τμ και στόχος είναι στη συνέχεια ο νέος τύπος να έρθει και στην Ελλάδα. Υπενθυμίζεται εδώ ότι ως αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) του εμπορικού σήματος Intersport για την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, ο όμιλος Fourlis διατηρεί ένα πολύ ισχυρό δίκτυο άνω των 100 καταστημάτων, με περισσότερα από 60 να βρίσκονται στην Ελλάδα.
Εντείνει την παρουσία του ο όμιλος Φάις
Ο αθλητικός εξοπλισμός αποτελεί σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης και για το Fais Group, έναν από τους κορυφαίους ομίλους λιανικής και χονδρικής στην Ελλάδα με ένα χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει περισσότερα από 100 διεθνή brands.
Η στρατηγική του ομίλου στοχεύει στη συνεχή ανάπτυξη και ενίσχυση της αγοράς του, μέσα από ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων, με πολύ γνωστά αθλητικά brands όπως Under Armour και Puma, τα οποία διαχειρίζονται οι θυγατρικές του ομίλου, UNLIMITED SPORT και SPORTSWIND.
Ειδικότερα, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 ανακαινίστηκε το Under Armour Brand House στη Γλυφάδα, ενώ ακολούθησαν τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς τα εγκαίνια του νέου καταστήματος Under Armour επί της οδού Βουλής στην Ερμού. Την ίδια χρονιά άνοιξε και νέο flagship store της Puma στη Γλυφάδα.
Διευρύνει το αποτύπωμά της η Cosmos Sport
Με ένα δίκτυο περίπου 100 φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο, ηχηρό παιχνίδι στον κλάδο των αθλητικών ειδών κάνει και η Cosmos Sport. Η γνωστή αλυσίδα με ισχυρό αποτύπωμα στον κλάδο της πώλησης επώνυμων αθλητικών ειδών, που από το 2021 αποτελεί θυγατρική του βρετανικού κολοσσού JD Sports Fashion, διεκδικεί ακόμη μεγαλύτερα μερίδια σε μια άκρως δυναμική αγορά, ενώ στον πυρήνα της αναπτυξιακής της στρατηγικής βρίσκεται πάντοτε η δυναμική επέκταση του δικτύου της.
Βασική στόχευση της εταιρείας, όπως αυτή αποτυπώνεται στο πενταετές πλάνο της περιόδου 2025-2029, είναι να ανοίγει περί τα 10 νέα φυσικά καταστήματα κατά μέσο όρο ετησίως. Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση υπάρχει ένα ετήσιο capex ύψους 12-15 εκατ. ευρώ, το οποίο αφορά αποκλειστικά στη δημιουργία νέων σημείων πώλησης.
Η εταιρεία απασχολεί σήμερα 1.800 εργαζόμενους και διαχειρίζεται συνολικά πέντε εμπορικές επωνυμίες (Cosmos Sport, JD, Sneaker10, Slamdunk, Rundome), καθώς και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά sites τους (www.cosmossport.gr, www.jdsports.gr, www.sneaker10.gr, www.slamdunk.gr, www.rundome.gr).
Αν και αφετηρία της εταιρείας πριν από 43 χρόνια ήταν η Κρήτη, όπου σήμερα διαθέτει ένα δίκτυο 10 καταστημάτων, η μεγαλύτερη της αγορά, όπως είναι φυσικό, είναι η Αττική, ενώ έχει ισχυρή παρουσία και σε αρκετά νησιά της χώρας, όπως Κέρκυρα, Ρόδος, Κως, Χίος, Λέσβος κ.α. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η Cosmos Sport εξακολουθεί να «σκανάρει» πολλές περιοχές με στόχο τη δημιουργία και νέων καταστημάτων, ενώ στις άμεσες προτεραιότητές της βρίσκεται και το Ελληνικό.
Σήμερα το ένα τρίτο του κύκλου εργασιών της εταιρείας προέρχεται από το e-commerce, ενώ το 47% περίπου του τζίρου της καλύπτεται από τις πωλήσεις υποδημάτων.
Ήταν τον Οκτώβριο του 2021 όταν έγινε γνωστό ότι η βρετανική JD Sports Fashion, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διεθνώς στον χώρο της πώλησης αθλητικών ειδών με ιστορία άνω των 40 ετών, προχωρούσε στην εξαγορά του 80% του μετοχικού κεφαλαίου της Cosmos Sport. Τα μέλη της κρητικής οικογένειας Τσικνάκη υπέγραψαν συμφωνία για την πώληση του 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Cosmos Sport στη JD Sports Fashion παραμένοντας στην εταιρεία και διατηρώντας μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής της τάξεως του 20%. Την ίδια στιγμή, το fund EOS Capital Partners, συμφερόντων του Απόστολου Ταμβακάκη, προχώρησε σε αποεπένδυση από την Cosmos Sport, υπογράφοντας δεσμευτική συμφωνία πώλησης του συνόλου της μειοψηφικής συμμετοχής - ήτοι 30% - που κατείχε στην Cosmos Sport. Το πρώτο JD Sports στην Ελλάδα άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 2022 στο Smart Park.
Η JD Sports Fashion ιδρύθηκε το 1981 και εδρεύει στην πόλη Bury που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του Μάντσεστερ στη Βρετανία. Πλέον αριθμεί πάνω από 4.500 καταστήματα παγκοσμίως σε 36 χώρες, ενώ βασικός μέτοχος της εταιρείας είναι ο Όμιλος Pentland. Τα γράμματα J και D στην επωνυμία της JD Sports Fashion είναι τα αρχικά των ιδρυτών της – John (Τζον) και David (Ντέιβιντ), ενώ η εταιρεία αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο πελάτη της Nike.
Οι άλλοι «παίκτες» και η εταιρεία που ζήτησε προστασία έναντι των πιστωτών της
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της σε νέες αγορές, με σκοπό «την προσέλκυση πελατών με υψηλότερο εισόδημα», καθώς και η βελτίωση των ήδη υπαρχουσών υπηρεσιών και προϊόντων, με παράλληλη εισαγωγή σε νέες δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας, αποτελούν τις βασικές αναπτυξιακές στρατηγικές των επόμενων ετών για τη Zakcret, την ελληνική εταιρεία με σημαντική παρουσία στον κλάδο της λιανικής πώλησης αθλητικών και sportswear ειδών. Κατά τη διάρκεια του 2024 άνοιξαν δύο νέα υποκαταστήματα Zakcret σε Γλυφάδα και Γαλάτσι, ενώ το 2023 η εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Χαϊκάλη εμφάνισε κύκλο εργασιών μια «ανάσα» από τα 50 εκατ. ευρώ και δη 49,31 εκατ. ευρώ, έναντι 43,57 εκατ. ευρώ στη χρήση 2022, παρουσιάζοντας μία αύξηση λόγω της αναπτυξιακής πολιτικής και της ενδυνάμωσης των μεγεθών του υπάρχοντος δικτύου κατά 13,17%. Ήταν το 1975 όταν το πρώτο φυσικό κατάστημα αθλητικών ειδών με την επωνυμία ZAK-CRET άνοιξε τις πύλες του στο Γαλάτσι στη Λεωφόρο Βεΐκου, ακολουθώντας το χαρακτηριστικό στιλιστικό trend των ‘70s που συνδύαζε το τζιν με το σακάκι.
Την ίδια ώρα, όραμα της Sport Vision, του σερβικού «γίγαντα» του λιανεμπορίου που έχει έρθει και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, είναι η καθιέρωσή της ως μια από τις σημαντικότερες εταιρείες στον χώρο εμπορίας αθλητικών ειδών. Το 2024 άνοιξε τρία νέα καταστήματα σε Βόλο, Καβάλα και Πυλαία Θεσσαλονίκης, ενώ την ίδια στιγμή σχεδιάζεται και η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων της. Η Sport Vision ιδρύθηκε το 1996 στην Bijeljina της Σερβίας, με κύριες δραστηριότητες το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο στον αθλητικό κλάδο. Σήμερα, θεωρείται κορυφαίο αθλητικό multibrand concept στα Βαλκάνια με περισσότερα από 150 σύγχρονα καταστήματα στις 13 χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται και δη στις αγορές της Σερβίας, του Μαυροβουνίου, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Βόρειας Μακεδονίας, της Κροατίας, της Σλοβενίας, της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Τσεχίας, της Σλοβακίας, της Ουγγαρίας και της Ελλάδας. Η εταιρεία αριθμεί πάνω από 4000 υπαλλήλους, ενώ εκτός από το multibrand concept Sport Vision, υπάρχουν επίσης το Buzz Sneaker Station για όλους τους λάτρεις των sneaker και της μόδας, καθώς και το Tike concept που προσφέρει Limited μοντέλα sneakers. Στα μέσα του 2020 η Sport Vision εγκαταστάθηκε και στην Ελλάδα, προσδοκώντας να λάβει μεγάλη μερίδα στην αγορά αθλητικών ειδών. H έδρα της εταιρείας βρίσκεται στον Πειραιά.
Με σταθερά βήματα διεκδικεί μερίδια στην αγορά αθλητικών ειδών και η Decathlon, μια εταιρεία με κύκλο εργασιών που ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ. Καταστήματα της αλυσίδας βρίσκονται στα εμπορικά κέντρα Mare West, Smart Park και River West. Η Decathlon ήρθε στην Ελλάδα το 2015. H ιστορία της Decathlon ξεκινά το 1976 στην Γαλλία, ενώ για πολλούς θεωρείται σήμερα ο μεγαλύτερος λιανεμπορικός όμιλος αθλητικών ειδών παγκοσμίως με ένα δίκτυο φυσικών καταστημάτων που ξεπερνά τις 2.000 σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου. Ο κορυφαίος retailer κάνει τζίρο άνω των 15 δισ. ευρώ, ενώ απασχολεί περισσότερους από 105.000 υπαλλήλους σε ολόκληρο τον πλανήτη. O όμιλος δε αναπτύσσει και παράγει τα δικά του προϊόντα τα οποία είναι αποκλειστικά διαθέσιμα μόνο στα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα της εταιρείας.
Κι όμως, την ίδια στιγμή, ο κλάδος των αθλητικών ειδών επιφυλάσσει και δυσάρεστες εκπλήξεις. Ήταν τον περασμένο Ιούνιο όταν έγινε γνωστό ότι η εταιρεία Διεθνής Αθλητική Μονοπρόσωπη ΕΠΕ προχώρησε στην κατάθεση αίτησης στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών με στόχο τη λήψη μέτρων προστασίας έναντι των πιστωτών της. Πρόκειται για την εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Παναγάκου με επιχειρηματική διαδρομή σχεδόν μισού αιώνα, η οποία είναι γνωστή στη χώρα μας για τις εισαγωγές πολύ γνωστών αθλητικών brands, όπως Admiral, Kappa, Maui and Sons κ.α. Να σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές της καταστάσεις, το 2023 η εταιρεία εμφάνισε πωλήσεις ύψους 52,1 εκατ. ευρώ από 50,7 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα, καθώς και σημαντική διεύρυνση ζημιών στα επίπεδα των 4,4 εκατ. ευρώ το 2023 από 1,1 εκατ. ευρώ το 2022. Παράλληλα, τα δάνειά της ξεπερνούσαν τα 24 εκατ. ευρώ.