Την εκτίμησή του πως έρχονται κι άλλες κινήσεις συγκέντρωσης στον εγχώριο κλάδο των σούπερ μάρκετ εξέφρασε ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επιβεβαιώνοντας περίτρανα πως το τοπίο εξακολουθεί να αλλάζει στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Μιλώντας στο πλαίσιο της καθιερωμένης ετήσιας συνέντευξης Τύπου του ομίλου, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε πως μετά το κυοφορούμενο deal μεταξύ των αλυσίδων Διαμαντής Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός «ανοίγει νέος κύκλος αλλαγών στο λιανεμπόριο. Θα αρχίσει να αλλάζει ξανά το τοπίο, μπαίνει ο τροχός σε κίνηση. Σε 3-5 χρόνια θα έχουμε αξιόλογες αλλαγές στο τοπίο, θα γίνουν κινήσεις με στόχο την περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου». Τόνισε δε πως «κάθε αλλαγή από εδώ και πέρα θα συνιστά και μια μεγάλη πρόκληση γιατί τα μεγέθη πλέον είναι μεγάλα».
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο η ίδια η METRO AEBE να προχωρήσει στο ενδεχόμενο εξαγοράς, ο κ. Παντελιάδης αποκάλυψε ότι «εμείς τα κοιτάμε όλα, αρκεί να είναι κινήσεις με λογικό οικονομικό αποτέλεσμα. Οι περισσότερες εξαγορές που έγιναν στην Ελλάδα τις είδαμε κι εμείς, αλλά δεν προχωρήσαμε, είτε γιατί κάτι δεν μας άρεσε, είτε γιατί είδαμε ότι δεν ήταν προς όφελός μας». Σημείωσε μάλιστα πως «για εμάς τα υγιή οικονομικά αποτελέσματα είναι πιο σημαντικά από την ανάπτυξη, ενώ δεν είναι υγιές κάτι που βασίζεται στον δανεισμό». «Μπορεί να μην κάνουμε καμία εξαγορά αν δεν είναι προς όφελός μας», έσπευσε να επισημάνει.
Τα δύσκολα πέρασαν για τον πληθωρισμό, αλλά δεν αποκλείονται εξάρσεις
Ταυτόχρονα, αναφερόμενος στην πορεία του πληθωρισμού στην Ελλάδα εξέφρασε την εκτίμησή του πως «τα δύσκολα πέρασαν για τον πληθωρισμό».
«Τα πράγματα πάνε καλά και δεν έχουν καμία σχέση με όσα δραματικά συνέβαιναν κάποτε», τόνισε, αν και παραδέχθηκε ωστόσο ότι υπάρχουν επιμέρους προϊόντα, όπως το κακάο, η σοκολάτα, ο καφές και το μοσχαρίσιο κρέας που παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα. «Ο πληθωρισμός δεν μας ανησυχεί, χωρίς ωστόσο να αποκλείονται εξάρσεις σε κατηγορίες προϊόντων», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ταυτόχρονα, χαρακτήρισε μια χρονιά με προκλήσεις και έντονο παρεμβατισμό το 2024, ενώ εξέφρασε την ικανοποίησή του για την επικείμενη κατάργηση του μέτρου που αφορά στο μεικτό περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων στις 30 Ιουνίου. «Όλα τα μέτρα επιβαρύνουν και τις επιχειρήσεις και τη βιομηχανία και εντέλει τον καταναλωτή», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Κληθείς δε να σχολιάσει την πρόσφατη δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, από το βήμα της ετήσιας γενικής συνέλευσης του ΣΕΒΤ, πως η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να σημειωθούν αδικαιολόγητες αυξήσεις μετά την κατάργηση της διάταξης για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, ο κ. Παντελιάδης τόνισε χαρακτηριστικά πως «δεν είναι παράλογο αυτό που λέει ο υπουργός. Δεν πρέπει να υπάρξει εκτίναξη τιμών, αν υπάρξει το βάρος θα περάσει σε εμάς. Και αυτό γιατί θα μας πουν ότι τα σούπερ μάρκετ προχώρησαν σε αυξήσεις τιμών αμέσως μόλις ολοκληρώθηκαν τα μέτρα».
«Δεν έχει βάση η ανησυχία του υπουργού (για αδικαιολόγητες αυξήσεις). Περιστασιακές εκτινάξεις θα έχουμε, οι οποίες θα οδηγούν σε αυξήσεις», πρόσθεσε στη συνέχεια, σπεύδοντας να συμπληρώσει πως «Αυτό που έχουμε φέτος με το ελαιόλαδο, με την τιμή του που αποκλιμακώνεται, εκτιμώ ότι θα το έχουμε του χρόνου με το κακάο. Κάτι όμως καινούργιο θα προκύπτει συνέχεια…».
Στα 1,62 δισ. ευρώ ο κύκλος εργασιών το 2024
Για το 2024, οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις της METRO AEBE έφτασαν στα 1,62 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,9%.
Οι συνεχιζόμενες νομοθετικές παρεμβάσεις στην εμπορική πολιτική, οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και τα αυξημένα λειτουργικά κόστη ενέργειας, καυσίμων, ενοικίων και επιτοκίων είχαν επίπτωση στην κερδοφορία της εταιρείας, παρά τις σημαντικές επενδυτικές της κινήσεις στην ανάπτυξη του δικτύου, στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διαρκή διατήρηση χαμηλών τιμών και στη στρατηγική απόφαση της εταιρείας να στηρίξει τους εργαζομένους της με σημαντικές αυξήσεις αμοιβών και παροχών ενισχύοντας περαιτέρω το κοινωνικό-οικονομικό αποτύπωμα της εταιρείας.
Ειδικότερα, τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν στα 75,0 εκατ. ευρώ έναντι 77,2 εκατ. ευρώ το 2023, καταγράφοντας μείωση 2,8%, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 23,0 εκατ. ευρώ έναντι 31,4 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, μειωμένα κατά 26,7%. Τα κέρδη προ φόρων αντιστοιχούν στο 1,4% των καθαρών πωλήσεων.
Οι επενδύσεις για το 2024 ανήλθαν σε 47 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο ποσοστό να έχει απορροφηθεί για την ανάπτυξη του δικτύου, στο οποίο προστέθηκαν 26 νέα καταστήματα, ενώ το 2025 η εταιρεία προχωράει με σταθερά βήματα στη στρατηγική της ανάπτυξη με επενδύσεις ύψους 95 εκατ. ευρώ και στόχο για πωλήσεις 1,7 δισ. ευρώ.
Το δίκτυο των My market θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια μέσω στοχευμένης οργανικής ανάπτυξης και κυρίως της ανάπτυξης των My market Local. Τα METRO Cash & Carry εστιάζουν στην περαιτέρω διείσδυση στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca, προσδοκώντας θετική επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα της αλυσίδας, ενώ στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας η εταιρεία εστιάζει την προσοχή της στο νέο Κέντρο Διανομής που πρόκειται να δημιουργήσει στον Ασπρόπυργο.
Τα My market και τα My market Local
Σταθερά ανοδική είναι η πορεία των My market, αυξάνοντας τις πωλήσεις και το μερίδιο της αλυσίδας η οποία επενδύει στην οργανική της ανάπτυξη. Για το 2025 έχει σχεδιάσει να ανοίξει τρία νέα καταστήματα ενώ παράλληλα υλοποιεί ένα δυναμικό πλάνο ανακαινίσεων σε εννέα επιπλέον καταστήματα. Η αλυσίδα σήμερα αριθμεί 270 καταστήματα, εκ των οποίων τα 43 είναι My market Local.
Τα My market Local κερδίζουν σταθερά το ενδιαφέρον νέων επενδυτών και παρουσιάζουν ικανοποιητική ανάπτυξη σύμφωνα με τους εταιρικούς στόχους. Ο ρυθμός ανάπτυξης πωλήσεων είναι μεγαλύτερος από 40%, ενώ το 35% των καταστημάτων ξεπερνάει σε πωλήσεις το υψηλό σενάριο του business plan, σε λιγότερο από 13 μήνες λειτουργίας μεσοσταθμικά. Με αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο, η εταιρεία στηρίζει ουσιαστικά την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Το 2025 θα προστεθούν συνολικά 33 νέα καταστήματα στο δίκτυο της αλυσίδας και στο τέλος της χρονιάς τα My market Local θα είναι 70 συνολικά, εκ των οποίων τα 14 θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη. Στο πλάνο ανάπτυξης της χρονιάς περιλαμβάνονται και τουριστικές περιοχές όπως επιλεγμένα τουριστικά νησιά, με το πρώτο My market Local στα νησιά να αναμένεται στη Μύκονο.
Τα METRO Cash & Carry
Το 2024 τα METRO Cash & Carry διατήρησαν την ηγετική θέση στο οργανωμένο χονδρεμπόριο, με μερίδιο που πλησιάζει το 50%, με την αλυσίδα να επενδύει σταθερά στη διείσδυσή της στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca.
Το δε ηλεκτρονικό κατάστημα eshop.metrocashandcarry.gr έχει εδραιωθεί και κερδίζει διαρκώς την αποδοχή του κοινού. Σήμερα, η συμμετοχή του eshop στο σύνολο των πωλήσεων της αλυσίδας έχει φτάσει στο 9,5% παρουσιάζοντας 40% αύξηση σε κύκλο εργασιών και παραγγελίες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και 60% αύξηση στις οργανικές επισκέψεις.
Κύπρος
Στα πέντε χρόνια λειτουργίας, η επένδυση της METRO στην Κύπρο έχει ωριμάσει και συνεχίζει να αποδίδει θετικά. Το 2024, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 11% σε σχέση με το 2023 καθώς όλο και περισσότεροι επαγγελματίες εμπιστεύονται τη BEST VALUE ως τον one stop shop προορισμό για τις αγορές τους. Το νέο κατάστημα στην πόλη της Λευκωσίας, μεγέθους 3.300 τ.μ., είναι ήδη υπό κατασκευή και με τη λειτουργία του θα μεγαλώσει περαιτέρω το αποτύπωμα της METRO στη χώρα.
Η METRO απασχολεί πάνω από 11.000 εργαζόμενους, με το ύψος των αμοιβών και παροχών να ξεπερνάει τα 227 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 19 εκατ. ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.