Δίκαιη και αξιόπιστη εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας ζητούν τα σούπερ μάρκετ - Τι προβληματίζει τους προμηθευτές

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δίκαιη και αξιόπιστη εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας ζητούν τα σούπερ μάρκετ - Τι προβληματίζει τους προμηθευτές
SUPER MARKET
Σε ανοιχτή γραμμή υπουργείο Ανάπτυξης και οργανωμένου λιανεμπόριο μετά την ανακοίνωση του νέου πακέτου μέτρων για την πάταξη της ακρίβειας. Τι συζήτησε το προεδρείο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ με τον Κώστα Σκρέκα το απόγευμα της Πέμπτης. Πώς «βλέπει» τις νέες πρωτοβουλίες η βιομηχανία τροφίμων.

Τη δύσκολη «εξίσωση» της εφαρμογής των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας που ανακοίνωσε το πρωί της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας καλούνται να επιλύσουν τα σούπερ μάρκετ και η βιομηχανία τροφίμων και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, δεδομένου ότι η νομοθέτησή τους τοποθετείται για την επόμενη εβδομάδα.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, υπάρχουν αρκετές δυσκολίες ως προς την εφαρμογή των νέων μέτρων. Σε πρώτη φάση, η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης να ζητήσει «μόνιμες» μειώσεις τιμών στο ράφι σε ποσοστό κατ’ ελάχιστο 5% και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών, οι οποίες θα «επιβραβεύονται» με ειδική σήμανση, δεν συνιστά μια εύκολη υπόθεση. Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν, καμία εταιρεία δεν δύναται να εγγυηθεί ότι θα διατηρήσει μια μειωμένη τιμή σε ένα προϊόν για έξι μήνες, όταν οι τιμές των πρώτων υλών και τα μεταφορικά κόστη μεταβάλλονται ταχύτατα και δη σε πολλές περιπτώσεις από τη μια μέρα στην άλλη. Επίσης, με ποια κριτήρια θα επιλεγούν συγκεκριμένοι κωδικοί και προϊόντα ώστε να φιγουράρουν στο ράφι του σούπερ μάρκετ με μειωμένη τιμή έναντι άλλων κωδικών;

Πέραν των εκκλήσεων για μειώσεις τιμών, πολλά ερωτηματικά ως προς την αποτελεσματικότητα του μέτρου γεννά και η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης να υποχρεώσει τα σούπερ μάρκετ να δημοσιοποιούν τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους, δεδομένου ότι αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης και διέπονται από τις αρχές της εμπιστευτικότητας. Και γιατί ζητείται από τα σούπερ μάρκετ να δημοσιοποιούν τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και όχι από τους ίδιους τους προμηθευτές;

Όπως επισημαίνουν παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου, στην πράξη θα φανεί το πώς θα εφαρμοστούν τα νέα μέτρα.

Τι συζήτησαν Σκρέκας - σούπερ μάρκετ

Η εφαρμογή τους άλλωστε βρέθηκε στο μικροσκόπιο της συνάντησης που πραγματοποίησαν το απόγευμα της Πέμπτης οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ με τον κ. Σκρέκα.

«Ανταλλάξαμε πολλές απόψεις», αποκαλύπτει, μιλώντας στο insider.gr ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς που συμμετείχε στη συνάντηση. «Σαν Ένωση προτείναμε πολλές ιδέες και συζητήσαμε πολλά διαδικαστικά ζητήματα, προκειμένου τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας να εφαρμοστούν με απλό, δίκαιο και αξιόπιστο τρόπο και προκειμένου να αποφευχθεί κάθε είδους κατάχρησή τους», εξήγησε ο κ. Πεταλάς, γνωστοποιώντας πως οι δύο πλευρές θα βρίσκονται σε ανοιχτή επικοινωνία και θα συνεχίσουν τις διαβουλεύσεις. Πιθανότατα θα υπάρξει νέα συνάντηση - ή τηλεδιάσκεψη - την επόμενη εβδομάδα.

Στη συνάντηση συμμετείχε το προεδρείο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, ενώ τον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, συνόδευε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Τα νέα μέτρα

Τα τέσσερα νέα μέτρα που ανακοίνωσε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για την καταπολέμηση της ακρίβειας έχουν ως εξής:

  1. «Μόνιμη» μείωση της τιμής στο ράφι τουλάχιστον 5% για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών, στα βασικά αγαθά, πέρα και πάνω από τις προωθητικές ενέργειες που κάνουν ήδη. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού πριν τις 20.9.2023 που ανακοινώθηκαν τα μέτρα. Παράλληλα, ανακοινώθηκε πως θα επιβάλλεται πρόστιμο τουλάχιστον 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος για τυχόν παραβάσεις και συγκεκριμένα εάν μια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι έχει προχωρήσει σε μείωση τιμών. Οι επιχειρήσεις που θα συμφωνήσουν, με ειδική σήμανση (ταμπέλα) θα αναδεικνύουν στο ράφι των σούπερ μάρκετ τα προϊόντα, στα οποία θα προχωρούν σε μείωση τιμής.
  2. Αυστηροποίηση ελέγχων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να διενεργούνται άμεσοι και εστιασμένοι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ για πιθανή παραβίαση του νόμου για την αισχροκέρδεια.
  3. Ενίσχυση διαφάνειας στα οπωροκηπευτικά. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής στα βασικά φρούτα και λαχανικά.
  4. Διασφάλιση της προστασίας των καταναλωτών με ενίσχυση και ταυτόχρονη αναβάθμιση του μηχανισμού καταγγελιών. Δημιουργείται ειδική εφαρμογή (app) για τη διατύπωση των καταγγελιών και μέσω του κινητού. Στόχος είναι να τεθεί σε ισχύ η νέα εφαρμογή το συντομότερο δυνατό και δη πριν τη χριστουγεννιάτικη περίοδο. Παράλληλα, αναβαθμίζεται το σύστημα υποβολής καταγγελιών τόσο σε ό,τι αφορά την τηλεφωνική γραμμή 1520, όσο και στον ειδικό ιστότοπο για τις καταγγελίες.

Την επόμενη εβδομάδα η νομοθέτησή τους

Παράλληλα, όπως αποκάλυψε το πρωί της Πέμπτης ο κ. Σκρέκας, τα νέα μέτρα αναμένεται να νομοθετηθούν τις αμέσως επόμενες μέρες.

«Τα νέα μέτρα θα νομοθετηθούν την επόμενη εβδομάδα και θα τεθούν σε ισχύ άμεσα», δήλωσε ο κ. Σκρέκας, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ.

Το πιθανότερο είναι ότι τα νέα μέτρα θα νομοθετηθούν με ειδική τροπολογία που θα ενταχθεί ως προσθήκη στο πρώτο νομοσχέδιο άλλου υπουργείου που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

«Πιάνει δουλειά» η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας

Λίγες ώρες προτού οι εκπρόσωποί της συναντηθούν με τον κ. Σκρέκα, παρουσιάστηκε επισήμως η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, η οποία συστάθηκε τον Μάιο του 2023, με ιδρυτικά μέλη τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

Η Ένωση φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν ισχυρό φορέα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, ενώ στους στόχους της περιλαμβάνονται η προώθηση των θέσεων του κλάδου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και η δημιουργία προϋποθέσεων για νόμιμο, υγιή και ελεύθερο ανταγωνισμό μέσα από δράσεις και πρωτοβουλίες για τη στρατηγική ενδυνάμωση του ρόλου του λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα. Στα σούπερ μάρκετ απασχολούνται σήμερα περισσότεροι από 100.000 εργαζόμενοι, ενώ ο κύκλος εργασιών τους ανέρχεται σε 15 δισ. ευρώ.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης αποτελείται από έξι μέλη, που είναι τα εξής: Πρόεδρος: Αριστοτέλης Παντελιάδης (METRO ΑΕΒΕ), Αντιπρόεδρος: Ιωάννης Μασούτης (Δ. Μασούτης ΑΕ), Γραμματέας: Κωνσταντίνος Μαυροειδής (Πέντε ΑΕ – Γαλαξίας), Ταμίας: Νίκος Λαβίδας (Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ΜΑΕ), Μέλη: Λάμπρος Παπακοσμάς (Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ) και Martin Brandenburger (Lidl Ελλάς). Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, Γενικός Διευθυντής της ΕΣΕ ορίστηκε ο Απόστολος Πεταλάς.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σκρέκας: Τα 4 νέα μέτρα κατά της ακρίβειας – Εθελοντική μείωση τιμών τουλάχιστον 5% σε βασικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ

Εντείνεται η μάχη κατά της αισχροκέρδειας – Πώς θα λειτουργεί το app για την υποβολή καταγγελιών μέσω κινητού

gazzetta
gazzetta reader insider insider