«Ρέστα» Γκριμάλντι για το λιμάνι Ηρακλείου – Μετά το Πάσχα οι προσφορές;

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Ρέστα» Γκριμάλντι για το λιμάνι Ηρακλείου – Μετά το Πάσχα οι προσφορές;
Έντονο ενδιαφέρον του Ιταλού επιχειρηματία (Grimaldi Lines, Μινωικές) για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού, μετά την Ηγουμενίτσα, και στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου. Γιατί μπορεί η υποβολή οικονομικών προσφορών να πάρει αργότερα από τις 31 Μαρτίου. Ο «κόμβος» της Κρήτης και ο ισχυρός ανταγωνισμός.

Μετά το Πάσχα αναμένεται να πραγματοποιηθεί από πλευράς των 8 ενδιαφερόμενων σχημάτων η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού (67%) στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, ενός από τα πλέον hot assets που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ. Με τα παλιότερα δεδομένα η ημερομηνία «κλειδί» θεωρούνταν η 31η Μαρτίου, ωστόσο, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι η διαδικασία μάλλον αναμένεται να λάβει, όπως έχει συμβεί και σε άλλους διαγωνισμούς, πρόσθετη παράταση προς τα τέλη Απριλίου, και υπό την προϋπόθεση ότι όλα θα προχωρήσουν ομαλά εν όψει και του εκλογικού κύκλου.

Γιατί ίσως πάνε μετά το Πάσχα οι προσφορές

Πάντως, από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζονται έτοιμοι να «υποδεχτούν» τις δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι, πλην όμως, απαιτείται ακόμα πρόσθετος χρόνος ωρίμανσης που σχετίζεται με την ολοκλήρωση της υποβολής σχολίων από πλευράς αρμόδιων υπουργείων επί της σύμβασης παραχώρησης ανάμεσα στο δημόσιο και τον τοπικό οργανισμό. Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε.» (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063.

Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες των α) του παλαιού Ενετικού λιμένα, β) του λιμένα Λινοπεραμάτων και γ) των τριών αλιευτικών καταφυγίων: Λούτρα, Κερατόκαμπος και Άρβη. Προβλέπεται ο Παλαιός Ενετικός Λιμένας να εξαιρεθεί από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Οργανισμού. Οι κύριες δραστηριότητες της ΟΛΗ Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών.

Οι επισκέψεις και το θερμό ενδιαφέρον Γκριμάλντι

Αυτό που πάντως φαίνεται να προκύπτει είναι το έντομο ενδιαφέρον κάποιων εκ των διεκδικητών της υποδομής, με την πλευρά μάλιστα του Ιταλού επιχειρηματία, Εμ. Γκριμάλντι (Grimaldi Lines, Minoan Lines), να δείχνει πιο «θερμή» για το εν λόγω assets, έχοντας σημαντικά σχέδια για την αξιοποίησή του. Βέβαια, το προηγούμενο χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις ενδιαφερόμενων στον χώρου των εγκαταστάσεων του λιμένα, οι οποίες συνεχίστηκαν και μέχρι αυτές τις ημέρες. Προφανώς, όπως λένε πηγές της αγοράς, ο Γκριμάλντι, που θυμίζουμε «κέρδισε» και τον διαγωνισμό για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (67%, με τίμημα 84 εκατ. ευρώ), έδωσε το παρών στις επιτόπιες «αυτοψίες».

Βέβαια, ο Ιταλός φαίνεται να επιθυμεί διακαώς την επικράτηση στον σχετικό διαγωνισμό ποντάροντας όχι μόνο στις «γραμμές – φιλέτα» (τουριστικές ροές, μεταφορά φορτηγών και προϊόντων) αλλά και σε άλλες συνέργειες, όπως η μεταφορά οχημάτων, με το νησί της Κρήτης, ως γνωστόν, πέρα από κόμβο υποδομών (πάσης φύσης) να αποτελεί και γεωγραφικό κόμβο εν είδη ενδιάμεσου σταθμού ιδίως για αγορές εξ Ανατολών. Αν συνυπολογίσουμε τα μεγάλα έργα υποδομής στο νησί (ΒΟΑΚ, Καστέλι κ.α.), τις ενεργειακές μπίζνες, την αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες (μαζί με Καζίνο), τις τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, μαζί βέβαια και τις καθαρά λιμενικές, ναυτιλιακές-ακτοπλοϊκές χρήσεις ή τις προσδοκίες να μετατραπεί η Κρήτη σε έναν «κόμβο» εμπορευματικό-επιχειρηματικό-οικονομικό, γίνεται αντιληπτό γιατί το ενδιαφέρον για κάθε επένδυση που σχετίζεται με το νησί αυξάνεται κατακόρυφα.

Ο ανταγωνισμός

Ωστόσο, δεν λείπει ο ανταγωνισμός. Στον διαγωνισμό έχουν προχωρήσει οι Olete Limited, κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωικές Γραμμές, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ.

O όμιλος Grimaldi έχει να ανταγωνιστεί ξένα ισχυρά σχήματα, την κοινοπραξία Attica Group – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εγχώριους ομίλους υποδομών, μεταφορών και τουρισμού, εκ νέου τον ΟΛΘ, μέλος της οικογένειας Βαρδινογιάννη (ΣΕΚΑΒΙΝ, συμφερόντων Σήφη Βαρδινογιάννη), και άλλους (π.χ. Goldenstep Shipping Ltd, μέλος του Ομίλου Seajets που λειτουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο σκαφών high speed παγκοσμίως). Επίσης, τόσο η Minoan όσο και η Attica Group έχουν στενή σχέση με την Κρήτη, ενώ υπάρχουν και όμιλοι με τοπικό «χρώμα» που έχουν δείξει αρχικό ενδιαφέρον (επιχειρηματίας Γ. Γρύλλος - AVIAREPS ΕΛΛΑΣ - Sky Express). Σε κάθε περίπτωση, πάντως, στο προσεχές διάστημα, είτε στα τέλη Μαρτίου, είτε ένα μήνα αργότερα, είτε… όποτε υποβληθούν προσφορές, η αγορά θα μάθει «ποιοι επενδυτές και πόσο πολύ θέλουν το asset».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΔΣΝΑ: Διαγωνισμός 125 εκατ. ευρώ για leasing 65+65 ηλεκτρικών απορριμματοφόρων

Ακίνητα: Γιατί «ωριμάζει» η ιδέα της συγκατοίκησης - Τα «καυτά» ενοίκια, η ακρίβεια και το θέμα της ασφάλειας

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός εκσυγχρονισμός μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης

gazzetta
gazzetta reader insider insider