Σιάμισιης: Χωρίς λογική η πρόταση της Κομισιόν για έκτακτο τέλος στα διυλιστήρια

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σιάμισιης: Χωρίς λογική η πρόταση της Κομισιόν για έκτακτο τέλος στα διυλιστήρια
«Η πρόταση δεν έχει νομικό και ηθικό έρεισμα, θα αντιδράσουμε», σημείωσε ο CEO της HELLENiQ ENERGY (ΕΛΠΕ) στην χθεσινή εκδήλωση για τη νέα εταιρική ταυτότητα του Ομίλου. Επισήμανε ότι ο Όμιλος είναι σύμφωνος να «επιστρέψει» στην ελληνική κοινωνία ένα μέρος των κερδών, μέσα όμως από πρωτοβουλίες που θα συμφωνούνταν σε εθνικό επίπεδο, με την κυβέρνηση.

Κατηγορηματικά αντίθετος στην πρόταση της Κομισιόν για επιβολή έκτακτου τέλους αλληλεγγύης στις εταιρείες του κλάδου πετρελαίου, φυσικού αερίου και των διυλιστηρίων, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY (ΕΛΠΕ), μιλώντας στους εκπροσώπους του Τύπου στο περιθώριο της χθεσινής εκδήλωσης για τη νέα εταιρική ταυτότητα του Ομίλου.

Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, η πρόταση των Βρυξελλών στερείται λογικής, ενώ ο ίδιος απαρίθμησε μία σειρά από παραμέτρους που, όπως είπε, είναι εκτός πραγματικότητας και κατά συνέπεια, αν εφαρμοζόταν, ουσιαστικά θα τιμωρούσε τα ελληνικά διυλιστήρια. «Είναι ένα κατασκεύασμα δεν έχει ηθικό και νομικό έρεισμα, θα αντιδράσουμε», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Από την άλλη πλευρά, ο επικεφαλής της HELLENiQ ENERGY τόνισε πως ο Όμιλος είναι σύμφωνος να επιστρέψει στην ελληνική κοινωνία ένα μέρος των κερδών του που προέρχονται από την εγχώρια αγορά, μέσα όμως από πρωτοβουλίες με καθαρά κοινωνικά και στοχευμένα κριτήρια, που θα συμφωνούνταν σε εθνικό επίπεδο με την κυβέρνηση. Επισήμανε ότι οι εθνικές λύσεις είναι προτιμότερες από ένα έκτακτο τέλος που θα αποφασιζόταν σε επίπεδο Βρυξελλών. «Με αυτό τον τρόπο, η στήριξη των εταιρειών ορυκτών καυσίμων προς τις κοινωνίες θα προσαρμοζόταν στις ιδιαιτερότητες κάθε ενεργειακής αγοράς», συμπλήρωσε.

Σοβαρές αντιδράσεις σε όλη την Ευρώπη

Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση των Βρυξελλών δεν έχει ακόμη εγκριθεί, ενώ όπως έχει γράψει το Insider.gr, σε μία πρώτη συζήτηση που έγινε στην πρόσφατη έκτακτη Σύνοδο των υπουργών Ενέργειας, η χώρα μας συναίνεσε στην εφαρμογή της. Ο κ. Σιάμισιης υπογράμμισε πως ο Όμιλος έχει θέσει τους προβληματισμούς του στους εκπροσώπους της χώρας μας στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα που θα κληθούν να αποφασίσουν, με σκοπό να προσπαθήσει να τους πείσει να ταχθούν κατά του μέτρου.

Παράλληλα, όπως πρόσθεσε, η HELLENiQ ENERGY θα συντονίσει τη στάση της με όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές εταιρείες πετρελαίου, οι οποίες επίσης συμφωνούν πως η πρόταση στερείται σοβαρότητας. «Υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις σε όλη την Ευρώπη», πρόσθεσε.

Όπως έχει ανακοινωθεί από την Κομισιόν, το έκτακτο τέλος αλληλεγγύης θα είναι τουλάχιστον 33%, για τα κέρδη του 2022 που είναι πάνω από 20% υψηλότερα από τη μέση κερδοφορία των τριών ετών από το 2019. Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, είναι λάθος να συγκρίνεται το 2022 με χρονιές όπου εφαρμόστηκαν περιοριστικά μέτρα για την πανδημία, με συνέπεια η ζήτηση σε καύσιμα να καταβαραθρωθεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και ο Όμιλος να «γράψει» ζημιές ων 500 εκατ. ευρώ.

Πρόσθεσε επίσης ότι με το εισηγούμενο μέτρο δρομολογείται η φορολόγηση των κερδών που δεν προέρχονται μόνο από τη διύλιση, αλλά και από άλλες δραστηριότητες των εταιρειών – για παράδειγμα, στον κλάδο των πετροχημικών. φορολογούνται όχι μόνο κέρδη που δεν προέρχονται από την ευρωπαϊκή αγορά αλλά από τρίτες χώρες, αλλά και από δραστηριότητες που δεν συνδέονται με την ενεργειακή κρίση, όπως π.χ. τα πετροχημικά. «Αν έχουμε αυξήσει την κερδοφορία μας, επειδή είχαμε τη διορατικότητα να επενδύσουμε σε μία νέα μονάδα πετροχημικών, θα πρέπει να φορολογηθούμε για αυτό;», διερωτήθηκε.

«Όχι» στη φορολόγηση κερδών εκτός ευρωπαϊκών αγορών

Εκτός πραγματικότητας, σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, κινείται επίσης ο συνυπολογισμός της έκτακτης φορολόγησης και επί των αποθεμάτων πετρελαίου, τα οποία υποχρεώνονται οι εταιρείες να διατηρούν και αποτελούν απλώς λογιστικά κέρδη ή ζημίες σε κάθε χρήση (ανάλογα με το εκάστοτε σκαμπανέβασμα της τιμής του «μαύρου χρυσού»). Το ίδιο ισχύει και με τη φορολόγηση των κερδών για πωλήσεις εκτός των ευρωπαϊκών αγορών, οι οποίες αντιστοιχούν στο 70% των εσόδων της HELLENiQ ENERGY.

«Όταν εξάγουμε στην Τουρκία, στην Αίγυπτο ή τη Σιγκαπούρη και ανταγωνιζόμαστε το τοπικό διυλιστήριο, η φορολόγηση θα μας θέσει εκτός αυτών των αγορών», υπογράμμισε. «Η πρόταση αυτή τιμωρεί τα διυλιστήρια στην Ελλάδα, τα οποία επένδυσαν στην Ελλάδα κατά την περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης για να αυξήσουν τις εξαγωγές τους, προσθέτοντας αξία στη χώρα», υπογράμμισε. Όπως πρόσθεσε, το ίδιο ενδεχομένως ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με εταιρείες διύλισης που επίσης δεν έχουν δική τους παραγωγή αργού, αλλά το εισάγουν.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider