Με τη «βούλα» στην ΑΚΤΩΡ ο κάθετος άξονας της Εγνατίας των 40 εκατ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Με τη «βούλα» στην ΑΚΤΩΡ ο κάθετος άξονας της Εγνατίας των 40 εκατ. ευρώ
Ποιο οδικό έργο στη Βόρεια Ελλάδα «κλειδώνει» στη θυγατρική της Ελλάκτωρ. Πώς προέκυψε η ανατροπή υπέρ του κατασκευαστικού ομίλου.

Στην ΑΚΤΩΡ οδεύει και επισήμως η σύμβασης για το οδικό έργο «Κάθετος Άξονας 70 Εγνατίας Oδού: Τμήματα: «Εχίνος – Μελίβοια» (70.2.1) και «Μελίβοια – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» (70.2.2) - Υποτμήμα: «Παράκαμψη Μελιβοίων - Δημάριο», αρχικού προϋπολογισμού δημοπράτησης 39.375.000 (χωρίς Φ.Π.Α.).

Σε πρόσφατη συνεδρίασή του το Διοικητικό Συμβούλιο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» αποφάσισε, αποδεχόμενο την εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας, αφενός να απορρίψει την προσφορά του αρχικού μειοδότη «ΟΔΟΣ Α.Τ.Ε», καθώς οι εξηγήσεις του για την υποβληθείσα ασυνήθιστα χαμηλή οικονομική προσφορά του δεν έγιναν αποδεκτές, αφετέρου να αναδείξει ως προσωρινό Ανάδοχος του έργου τον 2ο κατά σειρά μειοδοσίας οικονομικό φορέα που ήταν η κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – P. & C. DEVELOPMENT S.A.».

Το εν λόγω σχήμα είχε δώσει μέση έκπτωση 14,03% και συνολική συμβατική δαπάνη 33.863.868,69 ευρώ (επί πλέον 8.127.328,49 ευρώ για ΦΠΑ, ήτοι συνολικά 41.991.197,18 ευρώ).

Ο φορέας είχε προχωρήσει τον Αύγουστο του 2021 σε δημοπράτηση έργου που θα συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά, δηλαδή τον «Κάθετο Άξονα 70 Εγνατίας Oδού: Τμήματα : "Εχίνος – Μελίβοια" & "Μελίβοια – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα", υποτμήμα: Παράκαμψη Μελιβοίων – Δημάριο», ύψους 48 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Αρχικά, είχε μειοδοτήσει η εταιρεία «ΟΔΟΣ Α.Τ.Ε» με έκπτωση 21,5% και ακολούθησαν οι ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ με διψήφιο ποσοστό έκπτωσης (14% και 10% αντίστοιχα περίπου) και άλλες εταιρείες με μονοψήφιες προσφορές (Intrakat, ΕΤΕΘ κ.α.). Ωστόσο, αν και η έκπτωση δεν έμοιαζε ιδιαίτερα μεγάλη (δηλαδή επιπέδου 40%-45%), εντούτοις εξαρχής κυκλοφορούσαν πληροφορίες ότι θα κληθεί η εταιρεία να δικαιολογήσει την προσφοράς της επειδή απείχε σημαντικά από τις άλλες, ενώ είχε μεσολαβήσει και η άνοδος των τιμών στα υλικά.

Η επιτροπή του διαγωνισμού έσπευσε να κάνει χρήση του εκ του νόμου δικαιώματός της να ζητήσει δικαιολόγηση της προσφοράς. Τελικά, όπως είχε αναφέρει το insider τον περασμένο Νοέμβριο, οι εξηγήσεις μάλλον δεν έπεισαν την επιτροπή και ο διαγωνισμός φάνηκε να πηγαίνει προς την πλευρά της ΑΚΤΩΡ. Υπενθυμίζεται ότι στον νέο νόμο που είχε φέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τον εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση και την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ορίζονταν ότι κάθε προσφορά που αποκλίνει κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο των παραδεκτών υποβληθεισών προσφορών, ορίζεται ως «ασυνήθιστα χαμηλή» και ζητούνται, υποχρεωτικά, εξηγήσεις από τον προσφέροντα.

Να υπενθυμίσουμε ότι στην ευρύτερη περιοχή ήδη κατασκευάζεται από την ΑΚΤΩΡ το τμήμα από το Δημάριο μέχρι τα σύνορα (στην περιοχή του Εχίνου), με σύμβαση που υπεγράφη το 2018.

Η κατασκευή του έργου αφορούσε μήκος χάραξης 10,76 χλμ. περίπου και περιλαμβάνει:

Α) την κατασκευή τμήματος νέας χάραξης για την Παράκαμψη του οικισμού Μελίβοια, συνολικού μήκους 2,11 χλμ., από τη Χ.Θ. 5+836,05 του τμήματος 70.2.1 "Εχίνος – Μελίβοια" επί της υφιστάμενης οδού Εχίνου – Μελιβοίων και πέρας τη Χ.Θ. 7+947,68 και την κατασκευή των ισόπεδων κόμβων προς Μελίβοια-ανατολικά και προς Αιμόνιο/Μελίβοια-δυτικά και

Β) την βελτίωση – αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού με τοπικές παραλλαγές της χάραξης όπου απαιτείται, από Μελίβοια έως Δημάριο, μήκους 8,65 χλμ. περίπου, από τη Χ.Θ. 0+000 έως τη Χ.Θ. 8+646 του τμήματος 70.2.2 "Μελίβοια –Δημάριο - Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα", την κατασκευή των ισόπεδων κόμβων Κοτύλης και Δημαρίου και την προσαρμογή στο υπό κατασκευή έργο από Δημάριο έως Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα.

Να θυμίσουμε ότι γενικότερα ο εν λόγω Κάθετος Άξονας συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα σε θέση νέου μεθοριακού σταθμού. Αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου και με την κατασκευή του θα συνδεθεί το Σμόλιαν και το Ρούντοζεμ της Βουλγαρίας με τον οδικό άξονα προς Ξάνθη, μέσω της υφιστάμενης οδού, και κατ’ επέκταση με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας οδού μέσω των Α.Κ. Βανιάνου και Α.Κ. Βαφέικων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελλάκτωρ vs ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat για το ΣΔΙΤ ύδρευσης των 290 εκατ. ευρώ

gazzetta
gazzetta reader insider insider