Bolt: Ο εσθονικός αντίπαλος της Uber συγκέντρωσε 7,4 δισ. ευρώ σε νέο γύρο χρηματοδότησης

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Bolt: Ο εσθονικός αντίπαλος της Uber συγκέντρωσε 7,4 δισ. ευρώ σε νέο γύρο χρηματοδότησης
Η επιχείρηση της Bolt χτυπήθηκε αρχικά σκληρά από την πανδημία, με τα έσοδα να πέφτουν έως και 80% το 2020 αλλά η δραστηριότητα της υπερδιπλασιάστηκε το 2021.

Ο ανταγωνισμός γίνεται ολοένα σκληρότερος για την Uber στην Ευρώπη. Η εσθονική start-up Bolt ανακοίνωσε την Τρίτη ότι συγκέντρωσε 628 εκατ. σε έναν νέο γύρο χρηματοδότησης με επικεφαλής τη Sequoia Capital and Fidelity.

Η επένδυση, η οποία υποστηρίχθηκε επίσης από τη Whale Rock, την Owl Rock και ορισμένους από τους υφιστάμενους επενδυτές της Bolt, αποτιμά την οκτάχρονη εταιρεία στα 7,4 δισ. ευρώ, από σχεδόν 4,8 δισ. δολάρια μόλις πριν από πέντε μήνες.

Με έτος ίδρυσης το 2013, η Bolt έχει γίνει ένας σκληρός ανταγωνιστής της Uber, αμφισβητώντας τον αμερικανικό γίγαντα σε βασικές αγορές όπως το Λονδίνο και το Παρίσι. Έκτοτε έχει επεκταθεί σε πολλούς άλλους επιχειρηματικούς τομείς, συμπεριλαμβανομένων της ηλεκτρονικής παράδοσης τροφίμων και ειδών παντοπωλείου καθώς και ηλεκτροκίνητων σκούτερ.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδρυτής της Bolt, Μάρκους Βίλιγκ είπε στο CNBC ότι οι επενδυτές αρχίζουν να βλέπουν την αξία της «σούπερ εφαρμογής», μιας ιδέας που περιλαμβάνει πολλαπλές υπηρεσίες συνδυασμένες σε μία πλατφόρμα. Η τάση είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε μέρη της Ασίας, αλλά έχει απογειωθεί με μια μικρή καθυστέρηση στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Η Bolt ισχυρίζεται ότι έχει τώρα 100 εκατομμύρια πελάτες σε 45 χώρες στην Ευρώπη και την Αφρική.

«Καμιά βιασύνη» για την IPO

Έχουν περάσει σχεδόν τρία χρόνια από τότε που η Uber εισήχθη στο χρηματιστήριο και η μετοχή βρίσκεται σε μεγάλα σκαμπανεβάσματα έκτοτε, αγγίζοντας ιστορικά υψηλά το 2021 προτού πέσει ξανά κάτω από την τιμή που είχε στο ντεμπούτο της. Ερωτηθείς εάν η Bolt θα μπορούσε να ακολουθήσει το παράδειγμά της στον σχεδιασμό μιας αρχικής δημόσιας προσφοράς, ο Βίλιγκ είπε ότι υπάρχουν περισσότερα από αρκετά διαθέσιμα χρήματα στις ιδιωτικές αγορές.

«Μακροπρόθεσμα; Πιθανότατα, ναι, θα εισαχθούμε στο χρηματιστήριο», είπε. Ωστόσο προσέθεσε πως «δεν υπάρχει βιασύνη για εμάς αυτή τη στιγμή».

Ο Βίλιγκ βλέπει τις απραδόσεις τροφίμων ως τον βασικό τομέα εστίασης για την εταιρεία τα επόμενα χρόνια. Ο κλάδος έχει γίνει πολύ ανταγωνιστικός, με μια εισροή start-up από την Getir μέχρι την Gorillas που προσπαθούν να προσελκύσουν τους καταναλωτές μακριά από τα ψιλικατζίδικα και τα σούπερ μάρκετ με την υπόσχεση εξαιρετικά γρήγορου χρόνου παράδοσης.

Η Bolt ξεκίνησε τη δική της υπηρεσία παράδοσης ειδών παντοπωλείου διάρκειας 15 λεπτών, που ονομάζεται Bolt Market, στην Εσθονία πέρυσι. Παρόμοια με τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες, η εταιρεία βασίζεται στα λεγόμενα «σκοτεινά παντοπωλεία» που εκτελούν μόνο ηλεκτρονικές παραγγελίες και δεν εξυπηρετούν πελάτες διά ζώσης. Πλέον κυκλοφορεί σε 10 χώρες, με δεκάδες «σκοτεινά» καταστήματα σε λειτουργία. Η εταιρεία βλέπει αξιοσημείωτη άνοδο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, είπε ο Βίλιγκ, προσθέτοντας ότι σχεδιάζει να ανοίξει εκατοντάδες νέα παραρτήματα φέτος.

Ο CEO της Bolt είπε ότι η εταιρεία είναι πιθανό να ξοδέψει «εκατοντάδες εκατομμύρια» για την ανάπτυξη της επιχείρησής της με είδη παντοπωλείου όλα αυτά τα χρόνια. Αμφισβήτησε τη βιωσιμότητα των εταιρειών ταχείας παράδοσης τροφίμων, σημειώνοντας ότι ο κλάδος λειτουργεί με μικρά περιθώρια κέρδους.

«Αυτή δεν είναι μια επιχείρηση λογισμικού», είπε ο Βίλιγκ. «Είναι ένας εξαιρετικά ανταγωνιστικός κλάδος. Οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες που αναμένουν ότι θα είναι μια τεράστια πηγή κερδών θα απογοητευτούν πολύ σε λίγα χρόνια».

Η Bolt συχνά προβάλλει το μοντέλο λειτουργίας της ως πιο λιτό και πιο οικονομικό σε σύγκριση με το μοντέλο της Uber. Η εταιρεία έχασε 44,9 εκατ. ευρώ το 2020, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη οικονομική της έκθεση, ελαφρώς μειωμένη από ζημίες 85,5 εκατ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα. Τα έσοδα αυξήθηκαν σχεδόν κατά 75% στα 221,4 εκατ. ευρώ.

Η Uber, η οποία εδώ και καιρό διακατέχεται από ανησυχίες για το εάν μπορεί να γίνει κερδοφόρα επιχείρηση, ανακοίνωσε τα πρώτα προσαρμοσμένα κέρδη EBITDA το τρίτο τρίμηνο του 2021.

Η επιχείρηση της Bolt χτυπήθηκε αρχικά σκληρά από την πανδημία του κορονοϊού, με τα έσοδα να πέφτουν έως και 80% το 2020. Η εταιρεία εξέτασε την παράδοση τροφίμων και άλλους τομείς για να ενισχύσει τις δραστηριότητές της όταν οι καιροί ήταν δύσκολοι και έχει ωφεληθεί από την αυξανόμενη ζήτηση για ταξίδια μετά το lockdown. Σύμφωνα με τον Βίλιγκ, η δραστηριότητα της Bolt υπερδιπλασιάστηκε το 2021.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider