Τον Ιανουάριο οι αποφάσεις για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τον Ιανουάριο οι αποφάσεις για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας
«Ξεκλειδώνει» η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την αποθήκη αερίου στην Καβάλα, μόλις εκδοθεί από τη ΡΑΕ ο Κανονισμός Τιμολόγησης. Οπωσδήποτε εντός α' τριμήνου 2022 οι δεσμευτικές προσφορές για τη ΛΑΡΚΟ.

Τον επόμενο μήνα θα αποφασισθεί η τύχη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, με όλα τα σενάρια να παραμένουν ανοικτά, όπως ανέφερε χθες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, σε συνάντηση με δημοσιογράφους.

Όπως είναι γνωστό, βασική αιτία για το γεγονός ότι δεν έχει προχωρήσει ο διαγωνισμός είναι η δικαστική διένεξη της εταιρείας με την ELFE για τα ύψους 120 εκατ. ευρώ χρέη της βιομηχανίας λιπασμάτων Καβάλας προς την εταιρεία εμπορίας φυσικού αερίου. Σε αυτό το πλαίσιο, όπως ανέφερε και η Κομισιόν στη 12η Έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, η διαδικασία θα παραμείνει «παγωμένη» έως τα τέλη Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η δικαστική διένεξη αποτελεί σημαντικό «αγκάθι», καθώς σε περίπτωση αρνητικής έκβασης για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τότε θα ανοίξει ο δρόμος ώστε να εγείρουν θέματα επιστροφής χρημάτων και άλλοι πελάτες της εταιρείας. Υπενθυμίζεται ότι η ELFE εγείρει θέμα καταχρηστικού τρόπου τιμολόγησης από την εταιρεία αερίου. Αυτό σημαίνει πως σε περίπτωση που δικαιωθεί δικαστικά, τότε και οι υπόλοιποι πελάτες που κοστολογούνταν με την ίδια «φόρμουλα» θα μπορούσαν να εγείρουν ανάλογες οικονομικές απαιτήσεις, διεκδικώντας ποσά που στο σύνολό τους θα άγγιζαν ενδεχομένως τις αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Τα σενάρια

Η υπόθεση εκδικάστηκε τον Σεπτέμβριο σε δεύτερο βαθμό στο Εφετείο Αθηνών, το οποίο συνεξέτασε τις εφέσεις των δύο διάδικων. Με βάση τη διοίκηση του Ταμείου, τα δεδομένα θα επαναξιολογηθούν σε συνεννόηση με την κυβέρνηση τον Ιανουάριο, ώστε να καθορισθούν τα επόμενα βήματα.

Ένα σενάριο που εξετάζεται είναι η αυτόνομη πώληση αυτόνομη ιδιωτικοποίηση της Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, δηλαδή της θυγατρικής της ΔΕΠΑ Εμπορίας που δραστηριοποιείται στη λιανική φυσικού αερίου και ρεύματος, για την οποία υπάρχει έντονο ενδιαφέρον λόγω του περίπου 0,5 εκατ. πελατών που διαθέτει, σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αντίθετα, η εισαγωγή της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο Χρηματιστήριο Αθηνών φαίνεται να μην συμπεριλαμβάνεται στις διαθέσιμες επιλογές, καθώς δεν πρόκειται για μία λύση που θα βοηθούσε να παρακαμφθεί η εκκρεμότητα της δικαστικής διένεξης.

Βαρόμετρο στις όποιες αποφάσεις θα παίξει επίσης η στάση των Ελληνικών Πετρελαίων, τα οποία κατέχουν το 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και, σύμφωνα με τον τρόπο με τον οποίο έχει οργανωθεί ο διαγωνισμός, διεκδικούν το υπόλοιπο 65% (μαζί με την Edison), έχοντας παράλληλα την επιλογή να εκχωρήσουν το μερίδιό τους στον προτιμητέο επενδυτή, στην περίπτωση που δεν πλειοδοτήσουν.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναγνωρίζει πως τα Ελληνικά Πετρέλαια θέλουν να επισπεύσουν τη διαδικασία οριστικοποίησης του σχήματος με το οποίο θα δραστηριοποιούνται πλέον στο φυσικό αέριο, εξετάζοντας σε αυτό το πλαίσιο το ενδεχόμενο να αποδεσμευτούν από τον υφιστάμενο διαγωνισμό.

Εκτός από το σχήμα των ΕΛΠΕ και Edison, διεκδικητές της ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι η κοινοπραξία της Motor Oil με τη ΔΕΗ, η Mytilineos, η ΓΕΚ Τέρνα, ο Όμιλος Κοπελούζου, η Shell και η MET Group.

Εκκρεμότητα η απόφαση της ΡΑΕ για την αποθήκη Καβάλας

Όσον αφορά τον διαγωνισμό για την υπόγεια αποθήκη αερίου στην Καβάλα, σύμφωνα με τους επικεφαλής του Ταμείου, η διαδικασία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών θα επανεκκινήσει με την έκδοση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) του κανονισμού τιμολόγησης για την υποδομή. Μέσω του κανονισμού, θα προσδιοριστεί μεταξύ άλλων και το ποσοστό κοινωνικοποίησης, δηλαδή το ποσοστό του κόστους της υποδομής που θα «περάσει» στο σύνολο των χρηστών του συστήματος αερίου, μέσω των τελών χρήσης.

Κρίσιμη παράμετρος επίσης για το έργο αποτελεί η έκταση των αναβαθμίσεων που θα χρειαστούν στο βόρειο τμήμα του συστήματος μεταφοράς αερίου (από τη Θεσσαλονίκη έως τους Κήπους), ώστε να λειτουργεί απρόσκοπτα η αποθήκη. Από την πλευρά τους, οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν πως το έργο είναι βιώσιμο.

Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού συμμετέχουν η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Gas & Oil. Υπενθυμίζεται ότι το έργο συγκαταλέγεται στις 6 ελληνικές υποδομές που δίνουν το «παρών» στον νέο, 5ο κατά σειρά, κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) στον τομέα της ενέργειας, τον οποίο υιοθέτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Αν η λίστα PCI τελικά πάρει το «πράσινο φως», θα είναι επιλέξιμα για χρηματοδοτική στήριξη από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) της ΕΕ. Η αποθήκη εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με καύσιμο, καθώς και στη διασφάλιση ανταγωνιστικότερων τιμών αερίου, με την αξιοποίηση της εποχικής διακύμανσης των διεθνών τιμών.

Στο α΄ τρίμηνο 2022 οι προσφορές για τη ΛΑΡΚΟ

Την ίδια στιγμή, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 τοποθετούν οι επικεφαλής του Ταμείου την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τη ΛΑΡΚΟ. Η ιδιωτικοποίηση «τρέχει» με δύο παράλληλους διαγωνισμούς, από το ΤΑΙΠΕΔ και τον Ειδικό Διαχειριστή.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, «αγκάθι» για την ιδιωτικοποίηση αποτελεί η συμμόρφωση της λειτουργίας του εργοστασίου και των ορυχείων με την περιβαλλοντική νομοθεσία, καθώς για την περιβαλλοντική αναβάθμιση θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις από τον νέο ιδιοκτήτη. Σημαντικό είναι επίσης να διασφαλισθεί πως ο επενδυτής δεν θα επιβαρυνθεί με πρόστιμα για περιβαλλοντικές παραβάσεις που η νικελοβιομηχανία περιέλθει στην κυριότητά του. Επίσης, εκκρεμεί η λύση για τους εργαζόμενους.

Στη διεκδίκηση της ΛΑΡΚΟ, φέρονται να παραμένουν «ζεστοί» η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την εταιρεία συμμετοχών AD Holdings, η Mytilineos και η Commodity and Mining Insight. Αντίθετα, έχουν αποσύρει το ενδιαφέρον τους τα υπόλοιπα σχήματα που συμμετείχαν στη διαδικασία, δηλαδή η Solway Investment Group, η Trafigura και ο Όμιλος Tharisa.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider