Ανεκτέλεστο συμβάσεων που προσεγγίζει τα 8 δισ. ευρώ συνολικά για τους «Big 5» των κατασκευών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ανεκτέλεστο συμβάσεων που προσεγγίζει τα 8 δισ. ευρώ συνολικά για τους «Big 5» των κατασκευών
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Intrakat, Μυτιληναίος έχουν «χτίσει» «κάβα» έργων που μαζί με τα νέα projects προκαλούν αισιοδοξία.

Με μεγαλύτερη αισιοδοξία αντιμετωπίζουν τη συνέχεια οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι, «πατώντας πάνω» τόσο στο υψηλό ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων που σταδιακά «ξαναχτίσουν», ιδίως αν αυτό συνδυαστεί με τα νέα έργα που είναι προς υπογραφή, όσο και στα projects 40-50 δις ευρώ που αναμένεται μέσα στη δεκαετία να βγούνε προς διεκδίκηση σε πλήθος τομέων δράσης (ενέργεια, οδικά, σιδηροδρομικά, παραχωρήσεις, απορρίμματα, ιδιωτικά έργα κ.α.), που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα, τις ιδιωτικοποιήσεις κ.α.

Από τις ανακοινώσεις των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίος (της «big 5» των κατασκευών) αλλά και τις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις για το 2020 προκύπτει ότι από το ανεκτέλεστο των γκρουπ (31/12/2020), μαζί με τα έργα που έχουν υπογραφεί το προηγούμενο 4μηνο αλλά και τις προς υπογραφή συμβάσεις, «χτίζεται» για τους μεγάλους του κλάδου μια «κάβα» που προσεγγίζει αθροιστικά τα 8 δις ευρώ. Και έχει να κάνει με αυτοκινητόδρομους, σιδηρόδρομο, έργα περιβάλλοντος, ενεργειακά, Καζίνο, παραχωρήσεις, έργα Μετρό, αποκρατικοποιήσεις κ.λπ.

Ευρύτερα για τον κλάδο υπάρχει η προοπτική της ανάκαμψης, καθώς η Ελλάδα αναμένεται να λάβει 32 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ. Επιπλέον, η Ελλάδα θα λάβει σχεδόν 40 δισ. από άλλα μεσοπρόθεσμα ευρωπαϊκά προγράμματα. Όπως έχει αποτυπωθεί και σε παρουσιάσεις εισηγμένων, η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι οι υποδομές είναι ένας από τους τομείς προτεραιότητας για τη διοχέτευση των παραπάνω κεφαλαίων, γίνεται λόγος για 43 δις ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια (θα αφορούν τους τομείς της ενέργειας κατά 58%, της διαχείρισης απορριμμάτων 4%, των σιδηροδρόμων 8%, του Μετρό 12%, τους αυτοκινητόδρομους 14% και τον τουρισμό 4% , ενώ αν προσθέσουμε και ιδιωτικές επενδύσεις το νούμερο μεγαλώνει. Αν όλα αυτά επιβεβαιωθούν, τότε οι εγχώριοι όμιλοι μπορούν να περιμένουν καλύτερες ημέρες.

Κοντά στα 3 δισ. ευρώ αναμένεται να φτάσει το ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο όμιλος έχει το μεγαλύτερο κατασκευαστικό ανεκτέλεστο από όλους τους ομίλους. Υπογεγραμμένο την 31.12.2020 ήταν 1,6 δισ. ευρώ, διατηρώντας τις προοπτικές υγιούς κατασκευαστικής δραστηριότητας την επόμενη περίοδο. Κατά την ημερομηνία σύνταξης των οικονομικών καταστάσεων με τις υπογεγραμμένες και προς υπογραφή νέες συμβάσεις το ανεκτέλεστο διαμορφώνονταν σε 2,2 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται να προσεγγίσει το επίπεδο των 3 δισ. ευρώ το επόμενο διάστημα, μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεσης του έργου της ανάπτυξης Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με Καζίνο στο Ελληνικό όπου η Τέρνα θα εκτελέσει το 100% των απαιτούμενων εργασιών.

Το ανεκτέλεστο της Ελλάκτωρ (μέσω της ΑΚΤΩΡ, των Παραχωρήσεων κ.α.) ανέρχονταν στα 1,6 δισ. ευρώ, αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι αναμένεται αυτό να μεγαλώσει το προσεχές διάστημα. Στελέχη του ομίλου σημείωναν ότι το γκρουπ έχει προς υπογραφή συμβάσεις τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ, άρα το νούμερο θα «γράψει» περί το 1,8 δις ευρώ. Η Ελλάκτωρ είχε ανακοινώσει ότι το ανεκτέλεστο ανήλθε στις 31.12.2020 σε 1,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 0,68 δισ. αντιστοιχούν σε συμβάσεις που υπεγράφησαν κατά το 2020. Επιπλέον, μετά τις 31.12.2020 εξασφαλίσθηκαν νέα έργα ύψους 0,17 δισ. ευρώ, οι συμβάσεις των οποίων έχουν υπογραφεί ή αναμένεται να υπογραφούν, ανεβάζοντας το ανεκτέλεστο υπόλοιπο σήμερα σε 1,8 δισ. ευρώ.

Στην ΑΒΑΞ, στο τέλος του 2020, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο ήταν περίπου 1 δισ., υποχωρώντας έναντι του προηγούμενου έτους λόγω μειωμένου ρυθμού ανάληψης συμβάσεων εντός του 2020. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τα νέα έργα που έχουν ήδη αναληφθεί στους πρώτους μήνες του 2021 και τις εξασφαλισμένες προς υπογραφή συμβάσεις, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου προσεγγίζει τα 2 δισ. περίπου. Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒΑΞ είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας που θα εκτελέσει το έργο της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, project που ενίσχυσε σημαντικά το χαρτοφυλάκιό της.

Οσον αφορά στην Intrakat, τις 31.12.2020 το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του ομίλου ανερχόταν σε 380,9 εκατ. ευρώ, πλέον 225,6 εκατ. ευρώ νέα έργα που έχει μειοδοτήσει η εταιρεία και αναμένεται η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την υπογραφή τους. Κατά συνέπεια, έχουμε να κάνουμε με ένα «πακέτο» συμβάσεων σχεδόν 606 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος Μυτιληναίου, όσον αφορά τον τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης, ανέφερε στην παρουσίαση αποτελεσμάτων 2020 ότι από το 4ο τρίμηνο του 2020 έχει αρχίσει να αποδίδει θετικά αποτελέσματα, με αφετηρία την αύξηση του ανεκτέλεστου υπολοίπου εντός του 2020. Το υπόλοιπο των ήδη αναληφθέντων έργων ανέρχεται πλέον σε 1,023 δις ευρώ, ενώ συνυπολογίζοντας και τα έργα που βρίσκονται σε ώριμο στάδιο το σύνολο ξεπερνάει τα 1,5 δισ ευρώ. Πάντως, με την πιο στενή έννοια των υποδομών, των περιβαλλοντικών έργων, των κατασκευαστικών-βιομηχανικών έργων, το ανεκτέλεστο (στις 31/12/20, συν κάποια έργα σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης) «γράφει» πάνω από 601 εκατ. ευρώ (βγάζοντας εκτός τις συμβατικές μονάδες-τεχνολογίες ενέργειας με ανεκτέλεστο 951 εκατ. ευρώ).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider