Καραλής (Qivos): Μεγάλες αλλαγές στα φυσικά καταστήματα θα φέρει η πανδημία

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καραλής (Qivos): Μεγάλες αλλαγές στα φυσικά καταστήματα θα φέρει η πανδημία
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Qivos μιλά στο insider.gr για τις αλλαγές που έφερε στον κλάδο του λιανεμπορίου ο κορονοϊός αλλά και για τις καινοτομίες που έρχονται στο άμεσο μέλλον.

Νέες τάσεις και αλλαγές στα φυσικά καταστήματα στην Ελλάδα θα φέρει η πανδημία του κορονοϊού από το ερχόμενο έτος, αναφέρει στο insider.gr ο κ. Βαγγέλης Καραλής, CEO της Qivos, της ελληνικής εταιρείας marketing technology, η οποία μέσα από την έξυπνη διαχείριση των customer data αυξάνει το loyalty των καταναλωτών, δημιουργώντας μετρήσιμη υπεραξία για τους πελάτες. Ήδη άλλωστε, όπως μας εξηγεί, παρατηρούνται πολλές διαφοροποιήσεις στον κλάδο του λιανεμπορίου σχέση με την προ covid εποχή, παρόλο που αυτή απέχει μόνο μερικούς μήνες πίσω.

Βάσει των δεδομένων αγορών που συλλέγει η Qivos από τους πελάτες της που δραστηριοποιούνται σε διάφορους κλάδους του λιανεμπορίου, σε επίπεδο τζίρου η αγορά καταγράφει πτώση της τάξης του 20% μεσοσταθμικά. Ωστόσο υπάρχουν κλάδοι που αποδεικνύονται πιο ανθεκτικοί από άλλους, όπως επισημαίνει ο κ. Καραλής. «Για παράδειγμα τα αθλητικά είδη, τα καλλυντικά καθώς και τα είδη σπιτιού, έχουν δείξει μεγαλύτερη αντοχή, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 10% κατά την περίοδο του lockdown αλλά και τους καλοκαιρινούς μήνες που ακολούθησαν. Στον αντίποδα, μεταξύ 30% με 40% κυμαίνεται η πτώση του τζίρου που έχουν υποστεί τα καταστήματα ρούχων, εξαιτίας και της πτώσης του τουρισμού που παραδοσιακά τροφοδοτούσε την εν λόγω αγορά αυτή την περίοδο του χρόνου» σημειώνει.

Κι αν στον απόηχο της πανδημίας αλλά και της οικονομικής κρίσης, που όπως φαίνεται θα διαθεχτεί την υγειονομική, η πτώση του τζίρου και η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου θεωρούνταν αναμενόμενα. Άλλα όμως ποιοτικά χαρακτηριστικά που παρατηρούνται το τελευταίο διάστημα, είναι κενοφανή, τουλάχιστον για τα δεδομένα της Ελλάδας. Τρανό παράδειγμα «η πίεση που δέχονται τα κεντρικά καταστήματα σε σχέση με τα περιφερειακά». Όπως εξηγεί ο κ. Καραλής οι παραδοσιακά ενισχυμένες αγορές , όπως το κέντρο της Αθήνας, χάνουν έδαφος κατά την διάρκεια της πανδημίας και το μερίδιο τους να περνά στις τοπικές αγορές αφού οι καταναλωτές μπορούν να καλύψους τις ανάγκες τους αποφεύγοντας τις μετακινήσεις.

Φυσικά, ο μεγάλος παθών της κρίσης ήταν τα διάφορα Mall, τα οποία τόσο κατά την διάρκεια του lockdown όσο και τους μήνες που ακολούθησαν έφτασαν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα από άποψη επισκεψιμότητας κυρίως επειδή ήταν απαραίτητη η χρήση μάσκας σε αυτά, όπως εξηγεί ο κ. Καραλής. «Στην περίπτωση των Mall μάλιστα η πτώση σε απόλυτους αριθμούς κυμαίνεται μεταξύ 50% και 84%, εν συγκρίσει με τα περσινά επίπεδα».

Λόγω της ανασφάλειας που προκάλεσε η πανδημία, όχι μόνο σε υγειονομικό επίπεδο αλλά και σε οικονομικό, οι καταναλωτές βρήκαν διέξοδο στις προσφορές και στις εκπτωτικές καμπάνιες. Αυτό επισφραγίζεται από την άνοδο που καταγράφει το response rate των πελατών της Qivos στις καμπάνιες που έτρεξαν αυτό το διάστημα, άνοδος που υπολογίζεται στο 20%. Κι όταν λέμε response rate εννοούμε τους καταναλωτές που έλαβαν ένα μήνυμα στο κινητό ή σε κάποια πλατφόρμα αποστολής άμεσων μηνυμάτων για μια προσφορά και προχώρησαν μετά από αυτή σε αγορά του προϊόντος.

Οι προαναφερθείσες τάσεις δεν αποτελούν ελληνικό φαινόμενο, αλλά χαρακτηρίζουν όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται η Qivos. Να θυμίσουμε ότι η Qivos έχει πελάτες σε 8 χώρες, (Μεγάλη Βρετανία, Βαλκάνια και Μέση Ανατολή. «Οι τάσεις είναι περίπου ίδιες σε όλες τις αγορές, το μόνο που διαφέρει είναι ενδεχομένως η αιτιολογία. Για παράδειγμα η πτώση του τζίρου μιας αλυσίδας αθλητικών ειδών που έχει κατάστημα σε κάποιο ελληνικό νησί οφείλεται σίγουρα στις χαμηλές τουριστικές επιδόσεις της χώρας. Η αντίστοιχη πτώση ενός τέτοιου καταστήματος στη Βουλγαρία δεν πηγάζει όχι από την πτώση του τουρισμού αλλά από την ανασφάλεια που προκάλεσε στους Βούλγαρους η πανδημία το lockdown και η οικονομική ύφεση που την διαδέχτηκε» εξηγεί ο επικεφαλής της Qivos.

Ως «γέννημα θρέμμα» της υγειονομικής κρίσης, θα διατηρηθούν σίγουρα για όσο διάστημα διαρκέσει η πανδημία, με μερικές εξ αυτών να αναμένεται να αποδειχτούν μακροβιότερες αναδιαμορφώνοντας και τον κλάδο του retail. «Για παράδειγμα οι προσφορές θα συνεχίσουν να ενδιαφέρουν τον κόσμο, ενώ η εμπιστοσύνη του για τα επώνυμα brand θα παραμείνει. Ωστόσο άλλες τάσεις, όπως το πώς θα κινηθούν οι κλειστές αγορές τύπου Mall, είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις, δεν μπορεί να προβλέψει κανείς αν οι καταναλωτές, ακόμα κι αν βρεθεί εμβόλιο, θα επιλέγουν να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους».

Πέρα από τις τάσεις που ήδη καταγράφονται στον κλάδο του λιανεμπορίου, η πανδημία θα λειτουργήσει και ως επιταχυντής συγκεκριμένων αλλαγών ακόμα και για την χώρα μας, με την κυριότερη εξ αυτών να ακούει στα φυσικά καταστήματα.

«Πλέον υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη να κλείσει το κενό μεταξύ φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος. Ο καταναλωτής λειτουργεί σε εννιαίο, omnnichannel περιβάλλον και τα brands χρειάζονται εντονότερα τεχνολογίες και πρακτικές που θα βοηθήσουν σε αυτήν την κατεύθυνση. Υπό αυτό το πρίσμα αυτό που θα αλλάξει σημαντικά η πανδημία του κορονοϊού είναι ο χαρακτήρας κι ο σκοπός των φυσικών καταστημάτων, αφού θα ενταχθεί σε αυτά το digital στοιχείο».

Στο κομμάτι των φυσικών καταστημάτων μάλιστα, στο οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία μέσω της Qivos cloud πλατφόρμας που διαθέτει, ο νέος χρόνος θα φέρει εντελώς διαφορετικές εμπειρίες για τους έλληνες καταναλωτές, όπως εξηγεί ο κ. Καραλής. «Ο πελάτης θα μπαίνει σε ένα κατάστημα, θα σκανάρει με την βοήθεια του κινητού του το προϊόν που θέλει να αγοράσει, θα πραγματοποιεί την πληρωμή πάλι μέσω του κινητού του και θα φεύγει από το κατάστημα χωρίς να έχει καν επισκεφτεί το ταμείο» αναφέρει χαρακτηριστικά δίνοντας μια εικόνα από τα φυσικά καταστήματα του μέλλοντος. Μάλιστα, όπως προσθέτει, η Qivos βρίσκεται ήδη σε συνομιλίες με συνεργαζόμενες εταιρείες για να ενσωματώσει τέτοια συστήματα. Το συγκεκριμένο μοντέλο αγορών δεν είναι καινούργιο και υπάρχει ήδη σε καταστήματα του εξωτερικού. Στην Ελλάδα ωστόσο έρχεται τώρα, δεδομένης της θεσμοθέτησης των ηλεκτρονικών αποδείξεων που πλέον το επιτρέπουν.

Όσον αφορά στην Qivos, η οποία τα τελευταία χρόνια σημειώνει σταθερά τζίρο πάνω από τρία εκατομμύρια ευρώ ετησίως ο κ. Καραλής εκτιμά ότι φετινή πορεία θα είναι πτωτική κατά 20% περίπου, όσο δηλαδή και η πτώση της αγοράς. Ωστόσο το μέλλον είναι ελπιδοφόρο αφού «η αξιοποίηση των δεδομένων με χρήση Machine Learning έχει καταστεί πλέον επιτακτική και οι στοχευμένες-προσωποποιημένες επικοινωνίες με προσφορές, οι οποίες είναι σχετικές με το προφίλ πελάτη, φέρνουν αύξηση πωλήσεων και διεύρυνση μεριδίων αγοράς -κάτι που αποτελεί πρωταρχικό στόχο για όλα τα brands».

Άλλωστε ακόμα και μέσα στην πανδημία η εταιρεία συνέχισε να λανσάρει σημαντικά έργα σε Ελλάδα και εξωτερικό και να επενδύει στην αναγνωρισμένη διεθνώς τεχνολογία της, η οποία είναι βασισμένη στο Cloud. «Πρόσφατα λανσάραμε ένα μεγάλο έργο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για το οποίο είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι λόγω της πολυπλοκότητας του: 6 χώρες, 6 νομίσματα, ένα ενιαίο σχήμα επιβράβευσης ενώ παρουσιάσαμε και την νέα έκδοση του πλατφόρμας Qivos Cloud, με εμπλουτισμένες δυνατότητες».

Τα βραχυπρόθεσμα σχέδιά της, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Qivos, περιλαμβάνουν αφενός την διατήρηση της ηγετικής θέσης της εταιρείας στην ελληνική αγορά, διαφυλάσσοντας αλλά και διευρύνοντας το πελατολόγιό της κι αφετέρου την περαιτέρω ανάπτυξη στις αγορές του εξωτερικού που ήδη δραστηριοποιείται. Σημειωτέον ότι σήμερα από την αγορά του εξωτερικού πηγάζει το 35% των εσόδων της Qivos. Μεσομακροπρόθεσμα βέβαια κι εφόσον σταθεροποιηθούμε στις αγορές που ήδη έχουμε παρουσία, όπως συμπληρώνει ο κ. Καραλής, θα σκεφτούμε να επεκταθούμε και σε νέες κυρίως αναδυόμενες, όπως για παράδειγμα οι ασιατικές».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider