Πικρό «πιάτο» για την Pizza Hut

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πικρό «πιάτο» για την Pizza Hut
Η ιστορία της αμερικανικής αλυσίδας που αποχωρεί από την Ελλάδα.

Έπειτα από 31 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, η άλλοτε κραταιά Pizza Hut αποχωρεί από τη χώρα μας κλείνοντας και τα 16 καταστήματα της αλυσίδας.

Το πρώτο κατάστημα Pizza Hut στη χώρα μας άνοιξε στο Κεφαλάρι το 1989. Ακολούθησαν αρκετά καταστήματα σε όλη τη χώρα μέχρι το 2015 όπου η εταιρεία αριθμούσε 35 καταστήματα. «Τα τελευταία 12 χρόνια και παρά τις συνεχείς οικονομικές ζημιές, επένδυσε 23 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της αλυσίδας στην Ελλάδα» τόνιζαν στο Αθηναϊκό Πρακτορείο πηγές της εταιρείας εξηγώντας τους λόγους για το «λουκέτο» προσθέτοντας: «δυστυχώς, όμως, η πανδημία του κορωνοϊού, η οποία δημιούργησε μια κρίση πρωτοφανή στη χώρα μας και διεθνώς, έπληξε βαριά τον κλάδο της εστίασης και οδήγησε στην επιδείνωση των υφιστάμενων δυσχερειών και στην αδυναμία αναστροφής του αρνητικού κλίματος». 

Και μπορεί η πανδημία του κορονοϊού να αποτέλεσε τη «χαριστική βολή» για την εταιρεία ωστόσο τα οικονομικά προβλήματα υπήρχαν ήδη τα τελευταία χρόνια, με την  Food Plus την εταιρεία η οποία έχει τα δικαιώματα για το σήμα της αλυσίδας στην Ελλάδα να εμφανίζεται να έχει συσσωρευμένες ζημιές που ξεπερνούν τα 35 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πάντως ότι ως προς τον χρόνο που επελέγη να μπει το λουκέτο, σύμφωνα με πληροφορίες η διαχειρίστρια εταιρεία δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει πέραν της 31ης Ιουλίου το σύγκεκριμένο σήμα, καθώς η σύμβαση franchise που διέθετε έληξε. 

Σε διεθνές επίπεδο αξίζει να σημειωθεί, ότι στις αρχές του μήνα η NPC International Inc., η μεγαλύτερη franchisee της Pizza Hut στις ΗΠΑ υπεβάλε αίτημα υπαγωγής στο άρθρο 11 του πτωχευτικού νόμου των ΗΠΑ, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά εξελίξεις και για την πορεία του brand σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως ανέφερε ρεπορτάζ του Bloomberg, η NPC και η Pizza Hut αντιμετώπισαν δυσκολίες σχετικά με την αύξηση του κόστους εργασίας και του φαγητού προσπαθώντας να επεκτείνουν το delivery και να «απομακρυνθούν» από τα παραδοσιακά εστιατόρια.

insider

 

Η ίδρυση και η άνοδος

To 1958 στο Wichita του Κάνσας, δύο φοιτητές, τα αδέρφια Φρανκ και Νταν Κέρνι, αποφασίζουν να ακολουθήσουν τη συμβουλή ενός φίλου τους μεσίτη, να νοικιάσουν ένα κτίριο που λειτουργούσε παλαιότερα ως μπαρ και να αρχίσουν να παρασκευάζουν πίτσα. Έτσι, δανείζονται 600 δολάρια από τη μητέρα τους και ανοίγουν μαζί με έναν συνεταίρο μία μικρή πιτσαρία που χωρούσε μόλις 25 καθίσματα, χρησιμοποιώντας μάλιστα μεταχειρισμένο εξοπλισμό.

Στα εγκαίνια του πρώτου εκείνου μαγαζιού οι ιδιοκτήτες μοίραζουν δωρεάν πίτσες ώστε να γίνουν γνωστοί στην περιοχή. Για την επιλογή της επωνυμίας κυκλόφορούν δύο εκδοχές. Σύμφωνα με τη μία, το κτίσμα στο οποίο στεγαζόταν το πρώτο κατάστημα παρέπεμπε σε καλύβα και έτσι επελέγη το όνομα «hut» Σύμφωνα με τη δεύτερη, η πινακίδα που είχαν αγοράσει τα δύο αδέλφια, χωρούσε μόλις εννέα γράμματα και εκτός από τη λέξη «pizza» έμενε χώρος για τρία ακόμη γράμματα.

Έναν περίπου χρόνο αργότερα, αποφασίζουν να ανοίξουν δεύτερο κατάστημα στην Τοπέκα του Κάνσας. Το 1959 ανοίγει το πρώτο κατάστημα franchise, η  επιχείρηση αναπτύσσεται δυναμικά μέσα στις  δεκαετίες του ‘60 και του ’70 και γίνεται γρήγορα η νούμερο ένα αλυσίδα πίτσας. Το 1968 η εταιρεία βγαίνει για πρώτη φορά εκτός ΗΠΑ και ανοίγει το πρώτο κατάστημα στον Καναδά.  

Το σήμα της Pizza Hut αποκτά το 1977 η PepsiCo, έναντι 300 εκατ. δολαρίων όταν το δίκτυο της αριθμούσε 4.000 καταστήματα ανά τον κόσμο. 

Η δεκαετία του 1980 έφερε νέους ανταγωνιστές για την Pizza Hut, αμφισβητώντας την πρώτη θέση της σε έναν κλάδο αξίας 15 δισ. δολαρίων σε πωλήσεις ετησίως μόνο στις ΗΠΑ.  Η εταιρεία σε μία προσπάθεια να ενισχύσει το προφίλ της προσθέτει στο μενού της νέα προϊόντα και νέες υπηρεσίες, πρωτοποριακές για την εποχή. 

Το 1986 η Pizza Hut ανοίγει την 5.000η μονάδα franchise της στο Ντάλας του Τέξας και ξεκινά το delivery το οποίο μέχρι τη δεκαετία του 1990 αντιπροσωπεύει περίπου το 25% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας.

Το 1994 καταγράφεται η πρώτη πτώση κερδών για την εταιρεία και στην προσπάθειά της να σταματήσει την πτωτική πορεία προχωρά σε μία εσωτερική αναδιάρθρωση. Ο Roger A. Enrico πηγάινει από τη διεύθυνση προώθησης προϊόντων στη διεύθυνση εστιατορίων. Πρώτη του κίνηση ήταν να προωθήσει ένα νέο προϊόν, που έμελε στη συνέχεια να γίνει ιδιαίτερα επιτυχημένο, την πίτσα με τυρί στην κρούστα.

insider

H εταιρεία έπειτα από αυτή την επιτυχημένη κίνηση καθιερώνει την εισαγωγή ενός νέου προϊόντος στον κατάλογό της κάθε χρόνο.

Λίγα χρόνια αργότερα λαμβάνεται η απόφαση να τοποθετηθούν υπό κοινή διεύθυνση όλες οι εταιρείες πώλησης φαγητού: Pizza Hut, Taco Bell και KFC και τελικά τον Ιανουάριο του 1997 η PepsiCo ανακοινώνει την ίδρυση της Tricon Global Restaurants. Επρόκειτο για μία ανεξάρτητη εταιρεία στην οποία εντάσσονται όλες οι παραπάνω αλυσίδες.

Η ιστορική διαφήμιση με τον Γκορμπατσόφ και η καμπάνια με τον Ντόναλντ Τραμπ

Εξαιρετικά επιτυχημένες θεωρούνται οι διαφημιστικές καμπάνιες της Pizza Hut. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα χρόνια της ακμής της, η εταιρεία είχε δαπανήσει 32 εκατ. δολάρια για διαφήμιση.

Ιστορική θεωρείται η διαφήμιση του 1997 στην οποία πρωταγωνιστεί ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, μαζί με τη 10χρονη εγγονή του, Αναστασία. Σύμφωνα με το σενάριο η 10χρονη απολαμβάνει ένα κομμάτι πίτσα της αμερικάνικης Pizza Hut. Στο διπλανό τραπέζι βρισκόταν μία τυπική ρώσικη οικογένεια που αναγνώριζει αμέσως τον άλλοτε κραταιό ηγέτη. «Εξαιτίας του βρισκόμαστε στο χείλος της καταστροφής», λέει ο πατέρας για να του απαντήσει ο γιος του: «Εξαιτίας του έχουμε ελευθερία». Ο διάλογος και η οικογενειακή «διαμάχη» τελειώνει με τη φράση της μητέρας «Εξαιτίας του έχουμε τόσα, όπως η Pizza Hut».

 

Νωρίτερα πάντως το 1995, ο σημερινός Αμερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, είχε επίσης πρωταγωνιστήσει σε διαφήμιση της διάσημης πίτσα όταν μάλιστα η Pizza Hut λάνσαρε για πρώτη φορά τη νέα πίτσα με γέμιση τυριού στην κρούστα.

«Προσπάθησαν να την προωθήσουν χιλιάδες φορές με χιλιάδες διαφορετικούς τρόπους, χωρίς αποτέλεσμα» είχε δηλώσει στο Business Insider η Janet Lyons, διευθυντικό στέλεχος στη διαφημιστική εταιρεία BBDO που αναλάβει την προώθηση του νέου προϊόντος. Τότε συνειδητοποίησαν ότι χρειάζονταν να βρουν κάποιον διάσημο για να προωθήσουν την ιδέα του να τρως πρώτα την κρούστα της πίτσας και μετά το υπόλοιπο κομμάτι.                         

Εκείνη την εποχή το τότε ζευγάρι, Ντόναλντ και την Ιβάνα Τραμπ κυριαρχούσε στα εξώφυλλα των εφημερίδων. «Το διαζύγιο βρισκόταν παντού στις εφημερίδες και στα περιοδικά. Όλα τα δημοσιεύματα αναφέρονταν στη διαμάχη τους και στο πόσο πολύ μισούσε ο ένας τον άλλον» θυμάται η Lyons.

«Δεν φανταζόμασταν ότι ο Ντόναλντ και η Ιβάνα θα απαντούσαν θετικά στην πρότασή μας» συνεχίζει η Lyons, «επειδή πραγματικά φαίνονταν σαν να μην χώνευε ο ένας τον άλλον. Η έκπληξη που νοιώσαμε όταν μάθαμε τη θετική τους απάντηση ήταν τεράστια».

Η διαφήμιση γυρίστηκε σε έναν χώρο που παρέπεμπε στο Plaza Hotel και σημείωσε τελικά τεράστια επιτυχία.

Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image.

Διαβάστε επίσης: 

Γιατί έκλεισε η Pizza Hut στην Ελλάδα

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider