Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του σύγχρονου διαχειριστή είναι ο μεγάλος όγκος ληξιπρόθεσμων κοινοχρήστων της πολυκατοικίας και αν τελικά θα καταφέρει να τα εισπράξει. Οι αιτίες που οδηγούν έναν ενοικιαστή  ή έναν ιδιοκτήτη να μην είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του είναι πολλές:

  • Κρίση

Μια από τις συνέπειες της κρίσης ήταν η μείωση των εισοδημάτων ή η απώλεια της εργασίας. Σε μια τέτοια περίπτωση είναι κατανοητό ότι ο ενοικιαστής ή ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος να δυσκολεύεται  να εξοφλήσει τα κοινόχρηστα μαζί με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του. Η λύση μπορεί να δοθεί μέσω διακανονισμού.

  • Κλειστό διαμέρισμα

Ξεχωριστή περίπτωση αποτελούν τα κλειστά διαμερίσματα. Πολλές φορές γίνεται παρανόηση από τους ιδιοκτήτες οι οποίοι εσφαλμένα πιστεύουν πως εφόσον δεν κατοικούνται δεν συμμετέχουν στα κοινόχρηστα. Αυτό που πρέπει να γίνει σαφές  είναι πως ο ιδιοκτήτης είναι υπεύθυνος για την εξόφληση των κοινοχρήστων που αναλογούν στο εκάστοτε διαμέρισμα ανεξάρτητα από το αν κατοικείται ή είναι κενό.

  • Αποδοχή κληρονομιάς

Ληξιπρόθεσμα κοινόχρηστα συσσωρεύονται και στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης  έχει φύγει από την ζωή. Σε αυτή την περίπτωση μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αποδοχής ή αποποίησης κληρονομιάς μπορεί να υπάρξει συσσώρευση καθυστέρηση στην αποπληρωμή των κοινοχρήστων.

  • Αντίρρηση καταβολής κοινοχρήστων από ενοικιαστή

Υπάρχουν ενοικιαστές οι οποίοι αρνούνται να εξοφλήσουν τα κοινόχρηστα που αναλογούν στο διαμέρισμά τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις αφού ενημερωθεί ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να συνεννοηθεί με τον ενοικιαστή του, διαφορετικά υποχρεούται ο ίδιος να καταβάλλει τα κοινόχρηστα.

Οι λόγοι άρνησης είναι πολλοί, για παράδειγμα ελλιπής καθαριότητα. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως δεν δικαιολογείται η μη καταβολή των κοινοχρήστων διότι, τα έξοδα της πολυκατοικίας δεν περιλαμβάνουν μόνο την π.χ. καθαριότητα αλλά και άλλες δαπάνες όπως η ΔΕΗ, η συντήρηση ανελκυστήρα κτλ.

Τέλος, υπάρχει ακόμη μια κατηγορία. Πρόκειται για ενοικιαστές ή ιδιοκτήτες οι οποίοι πλήρωναν κανονικά τα κοινόχρηστα μέχρι πρότινος, αλλά επειδή βλέπουν ότι οι υπόλοιποι δεν πληρώνουν, αρνούνται και εκείνοι με την σειρά τους. Το φαινόμενο ‘’ντόμινο’’ μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην πολυκατοικία.

Τι μπορεί να κάνει ο διαχειριστής;

Ο διαχειριστής μετά την έκδοση κοινοχρήστων, θα πρέπει να ελέγχει τακτικά τις οφειλές που υπάρχουν και να μην αφήνει να συσσωρεύεται μεγάλος όγκος ληξιπρόθεσμων κοινοχρήστων. Όταν διαπιστώσει πως υπάρχει πρόβλημα ταμειακής ρευστότητας, πρέπει να συγκαλέσει γενική συνέλευση ώστε να ενημερωθούν οι παριστάμενοι συνιδιοκτήτες για το ύψος των οφειλών επώνυμα,  και ανάλογα να αποφασίσουν πως θα διεκδικήσουν τα χρήματα.

Αυτό μπορεί να γίνει μέσω της δικαστικής οδού με έκδοση διαταγής πληρωμής ή κατάθεση αγωγής. Εναλλακτικά θα μπορούσε να συνταχθεί ένα πρακτικό συμφωνίας (με τη διαδικασία της διαμεσολάβησης) μεταξύ οφειλέτη και πολυκατοικίας παρουσία δικηγόρων, είτε να γίνει ένα συμφωνητικό αναγνώρισης οφειλής για την τμηματική καταβολή των οφειλομένων.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως η εξόφληση των κοινοχρήστων είναι ουσιώδης για την εύρυθμη λειτουργία της πολυκατοικίας. Όταν ο διαχειριστής δεν καταφέρνει να εισπράξει το συνολικό ποσό, τότε ξεκινούν τα προβλήματα διότι πρέπει να επιλέξει αν θα πληρώσει π.χ. για την καθαριότητα, για το πετρέλαιο ή για την ΔΕΗ. Γι’ αυτό όταν επιλέγουμε να μείνουμε σε μια πολυκατοικία πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι υποχρεώσεις μας δεν σταματούν στα όρια του διαμερίσματός μας αλλά ξεκινούν από την είσοδο της πολυκατοικίας μας.

Για περισσότερες πληροφορίες: www.atticlean.gr