Πώς μπορούν οι γονείς να θωρακίσουν τα παιδιά τους απέναντι στη βία

Newsroom
Μοιράσου το
Πώς μπορούν οι γονείς να θωρακίσουν τα παιδιά τους απέναντι στη βία
Χρήσιμες συμβουλές και κατευθύνσεις από τον Δρ. Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Απόστολο Καλιαμπό.

Συμβουλές, κατευθύνσεις και χρήσιμες πρακτικές έχουν στη διάθεσή τους, τα τελευταία χρόνια, γονείς που επιχειρούν να θωρακίσουν τα παιδιά τους απέναντι στο φαινόμενο της βίας, εντός και εκτός των σχολικών μονάδων. Και μπορεί να μην υπάρχουν μαγικές λύσεις, σύμφωνα με τους ειδικούς, σίγουρα όμως υπάρχουν πολλές δυνατότητες ώστε οι γονείς, σε συνεργασία με τους ψυχολόγους και τους εκπαιδευτικούς να υποστηρίξουν τα παιδιά τους προκειμένου να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τέτοιου είδους περιστατικά που μπορεί να προκύψουν στη σχολική ζωή.

«Στις συναντήσεις που κάνουμε με τους γονείς, διαπιστώνουμε τον προβληματισμό τους για το φαινόμενο της βίας και για τα περιστατικά που αποτυπώνονται στην επικαιρότητα. Στο πλαίσιο αυτό, είναι σημαντικό και οι γονείς να ενημερώνονται, να ευαισθητοποιούνται και να παρακολουθούν σεμινάρια που θα τους βοηθήσουν να διαχειρίζονται τις εντάσεις των εφήβων και να επικοινωνούν με τα παιδιά τους καλύτερα» επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Δρ. Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Απόστολος Καλιαμπός, ο οποίος παρουσιάζει συγκεκριμένες συστάσεις προς τους γονείς.

Τα παιδιά πρέπει να μιλούν για να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους

Ο ίδιος αναφέρει αρχικά, ότι οι γονείς, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν ότι έχουν δικαιώματα και οφείλουν να υπερασπίζονται τον εαυτό τους. «Στην ουσία πρέπει να γίνει μια αναθεώρηση στις αντιλήψεις των παιδιών. Οι γονείς μπορούν να αναδομήσουν τον τρόπο που σκέφτονται τα παιδιά τους, εξηγώντας ότι το να μιλήσει κανείς όταν απειλείται δεν είναι ούτε πράξη έλλειψης ανδρείας, ούτε κάρφωμα, αλλά μια πράξη υπεράσπισης προσωπικών δικαιωμάτων. Είναι αναφαίρετο, άλλωστε, δικαίωμα του καθενός, να είναι ήρεμος, να έχει ψυχική ισορροπία και να μην αισθάνεται ότι καταπατώνται τα δικαιώματά του» προσθέτει.

Πώς τα παιδιά να λένε «όχι»

Μια ακόμη χρήσιμη σύσταση προς τους γονείς είναι να διδάξουν στα παιδιά πως το «όχι» δεν είναι κακό, είναι απλώς μια εναλλακτική στο «ναι» και μια φυσιολογική απάντηση στην περίπτωση που ένα παιδί δεν θέλει να κάνει κάτι που δεν του αρέσει ή δεν το εκφράζει. Όταν ωστόσο οι πιέσεις αυξάνονται και επαναλαμβάνονται, η σύσταση αλλάζει και δεν προβλέπει πια μόνο το να πει ένα παιδί «όχι», αλλά να μετατοπίσει το ενδιαφέρον του σε παρέες που δεν του δημιουργούν ένταση αλλά το κάνουν να αισθάνεται όμορφα.

Πιο συγκεκριμένα, ένα αγόρι ή ένα κορίτσι είναι σημαντικό να υπερασπίζεται τα δικαιώματά του με λεκτικό τρόπο και να προειδοποιεί την άλλη πλευρά ότι η συμπεριφορά που το δυσαρεστεί δεν είναι ανεκτή. «Είναι σημαντικό ένα παιδί να απαντάει. Το να αγνοεί μια τέτοια συμπεριφορά ουσιαστικά στέλνει το μήνυμα στην άλλη πλευρά να συνεχίσει να ενοχλεί. Αντίθετα η απάντηση, με λεκτικό τρόπο, βάζει την άλλη πλευρά στη θέση της και την αφοπλίζει και υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι για να γίνει αυτό. Ένας μαθητής ή μια μαθήτρια μπορεί να απαντήσει με χιούμορ ή να δείξει ότι δεν τον ή την νοιάζει, ή να γυρνάει τη συμπεριφορά στην άλλη πλευρά. Για παράδειγμα μπορεί να πει ‘δεν με αφορά αυτό που λες, συνέχισε αν θέλεις, χάνεις τον καιρό σου, δεν με ενδιαφέρει καθόλου το τι λες’» σημειώνει ο κ. Καλιαμπός.

Για το ενδεχόμενο που η συμπεριφορά θα συνεχιστεί και η κατάσταση θα εκτραχυνθεί, συνιστά στους γονείς να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους ώστε να προειδοποιούν την πλευρά που ενοχλεί. Συγκεκριμένα τα παιδιά μπορούν να ενημερώνουν με αποφασιστικότητα ότι αν η συμπεριφορά αυτή δεν σταματήσει, θα προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια είναι διαθέσιμη για να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους και ότι στο εξής η οποιαδήποτε ευθύνη θα βαρύνει μόνο εκείνον που ενοχλεί.

Πώς ενδυναμώνεται ένα πιο εσωστρεφές παιδί

Μια άλλη σύσταση αφορά εκείνα τα παιδιά που είναι περισσότερο εσωστρεφή ή αισθάνονται ότι δεν ταιριάζουν με τον περίγυρό τους, είτε επειδή είναι αγόρια και δεν τους αρέσει το ποδόσφαιρο, όπως είθισται, είτε επειδή δεν έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα με τον μέσο όρο των ατόμων της ηλικίας τους. Ο κ. Καλιαμπός τονίζει πως «αυτό το βλέπουμε πολλές φορές και με αγόρια και με κορίτσια στην εφηβεία. Γι΄ αυτό είναι σημαντικό κάθε παιδί, κάθε έφηβος να αναγνωρίσει και να ενισχύει τα θετικά του σημεία, να βρει έναν τομέα ενδιαφέροντος, μια δημιουργική ενασχόληση, μια διέξοδο ευχάριστης δραστηριότητας και εδώ ο ρόλος των γονέων είναι πολύ μεγάλος και σημαντικός. Έτσι μπορούν να δώσουν ερεθίσματα στα παιδιά ώστε να βρουν πράγματα που τα κάνουν να αισθάνονται σημαντικά, που τα βοηθούν να νιώθουν ότι ανήκουν κάπου, που δίνουν νόημα στη ζωή, που πλάθουν ανθρώπους ευτυχισμένους και ανθεκτικούς, με αυτοπεποίθηση».

Συζήτηση και επικοινωνία

Σε ένα γενικότερο επίπεδο η δυνατότητα των γονιών και των παιδιών να συζητούν μεταξύ τους θεωρείται καθοριστική για την επισήμανση των αξιών μιας κοινωνίας και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης στα παιδιά.

«Ο άκρατος ανταγωνισμός η προσήλωση στην ύλη και στα υλικά αγαθά κάνει και το παιδί πολλές φορές να αισθάνεται ότι αν δεν είναι πετυχημένο. Τα παιδιά όμως δεν πρέπει να αισθάνονται αποτυχημένα αν δεν κατακτήσουν κάποιους στόχους που τίθενται κοινωνικά. Οι πραγματικές αξίες που πρέπει να επισημαίνονται από τους γονείς είναι η φιλία, η συνεργασία, η ενασχόληση με πράγματα που δίνουν νόημα στην ανθρώπινη ζωή και ένας από αυτούς τους δρόμους είναι η δημιουργικότητα» προσθέτει ο Δρ. Ψυχολογίας του ΑΠΘ.

Στο ίδιο πνεύμα, συνιστά στους γονείς να μην διστάζουν να ζητήσουν βοήθεια από κάποιον ειδικό ο οποίος σίγουρα γνωρίζει κάποια πράγματα περισσότερο και μπορεί να συζητήσει με τα μέλη μιας οικογένειας για το το πώς να αντιστέκονται σε πιέσεις, να μην δίνουν σημασία σε μικροπράγματα, να επιλύουν συγκρούσεις. «Κανείς δεν γεννιέται με όλα τα εφόδια για να γίνει γονιός. Κανείς δεν είναι εκ των προτέρων εκπαιδευμένος για τον γονεϊκό ρόλο. Ο ρόλος αυτός έχει σίγουρα πολλές δυσκολίες, όμως οι γονείς μπορούν να εκπαιδευτούν σε στρατηγικές που να βοηθούν τα παιδιά.Το να συμβουλεύονται, άλλωστε, τους ειδικούς, δεν καθιστά τους ίδιους ανεπαρκείς σε καμία περίπτωση» προσθέτει.

Πώς να εντοπίζονται πρώιμα σημάδια

Σε ό,τι αφορά, τέλος, τον εντοπισμό κάποιων παραγόντων κινδύνου ή κάποιων πρώιμων ενδείξεων για την εκδήλωση βίας, ο κ. Καλιαμπός υπογραμμίζει ότι οι γονείς θα πρέπει να ενεργοποιηθούν αν διαπιστώσουν κάποια δυσθυμία χωρίς προφανή λόγο στα παιδιά τους, χαμηλή αυτοεκτίμηση, πρώιμη έκθεση στη βία, σημάδια σκληρότητας και έντονου ατομισμού, αδυναμία ενσυναίσθησης και έλλειψη ικανότητας διαχείρισης προσωπικών προβλημάτων. «Τότε είναι που χρειάζεται συζήτηση με τα παιδιά, συμβουλή από κάποιον ειδικό, συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς» τονίζει χαρακτηριστικά.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

18:49

Το Amanzoe γιορτάζει την πρώτη του δεκαετία

18:43

Real Consulting: Αυξημένα κατά 15% τα EBITDA στο α' εξάμηνο

18:37

Λαγκάρντ: Τα επιτόκια της ΕΚΤ θα αυξάνονται «για αρκετές συνεδριάσεις»

18:24

Νέες προκλήσεις από Ερντογάν - «Η Ελλάδα δεν είναι ισότιμη με την Τουρκία»

18:22

Έρχονται τα ψηφιακά ΚΕΠΑ - Ξεκινά από την 1η Νοεμβρίου η πιλοτική λειτουργία της Κάρτας αναπηρίας

18:10

Bloomberg: Η ΕΕ σκέφτεται να βάλει στον «πάγο» το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο

18:09

Ιταλικές εκλογές: Κρεμλίνο και Μπλίνκεν δηλώνουν έτοιμοι για «εποικοδομητικές» σχέσεις με τη Ρώμη

18:03

Γαλλία: Σε επίπεδα ρεκόρ ο κρατικός δανεισμός για το 2023 - Στα 270 δισ. ευρώ

17:52

Σκυλακάκης: Η ελληνική θα παραμείνει μακριά από την ύφεση - Καλύτερο των εκτιμήσεων το 2022

17:47

Τουρκία: Κλήθηκε για εξηγήσεις ο Έλληνας πρέσβης για τα τεθωρακισμένα στα νησιά - Άμεση απάντηση της Αθήνας

17:40

Το Littlemill 45 ετών είναι ίσως το σπανιότερο σκωτσέζικο ουίσκι στον κόσμο

17:32

«Ασανσέρ» το Χρηματιστήριο και νέες απώλειες

17:32

Ευρώ και στερλίνα στην «μέγγενη» του δολαρίου

17:30

Μακρόν για Ιταλία: Σεβόμαστε την επιλογή των πολιτών - Πρέπει να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μαζί

17:17

Τιτάν: Η Κομισιόν ενέκρινε καινοτόμο έργο χρήσης πράσινου υδρογόνου

17:10

Τουρισμός: Πόλος έλξης επισκεπτών η Άνδρος για τα μονοπάτια της

17:10

30 υποτροφίες έως 25.000 ευρώ από την COSMOTE για πρωτοετείς φοιτητές με κοινωνικές και οικονομικές δυσκολίες

17:02

Θεσσαλονίκη: Επαγγελματικές συμφωνίες άνω των 2 εκατ. ευρώ στον κλάδο ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας

16:54

Μικτά πρόσημα για τη Wall Street μετά το ράλι δολαρίου και ομολόγων

16:50

Ο Καναδάς αίρει όλα τα ταξιδιωτικά μέτρα και περιορισμoύς κατά του κορονοϊού

16:44

Γεωργακόπουλος (Intrum): Οι αυξημένες εισπράξεις από ρυθμίσεις, δείγμα ότι δεν αναμένεται βαθιά κρίση

16:41

Ρωσία: Στρατεύσιμος αυτοπυρπολήθηκε επειδή δεν ήθελε να πολεμήσει στην Ουκρανία

16:32

Ε. Βρεττού (Attica Bank): Το ESG κριτήριο επιλογής ανάπτυξης – Θα καθοδηγήσουμε τους πελάτες μας στο ταξίδι υγιούς μετάβασης

16:27

Θ. Τζούρος (Τρ. Πειραιώς): Δεν θα υπάρξει νέο κύμα NPLs παρά την αύξηση επιτοκίων και ενεργειακού κόστους

16:25

Ουγγαρία: Οι κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας «έχουν γυρίσει μπούμερανγκ», τονίζει ο Όρμπαν

16:23

Fed Σικάγο: H οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ επιβραδύνθηκε τον Αύγουστο

16:13

Εκλογές στη ΓΣΕΒΕΕ: Πρώτος σε σταυρούς προτίμησης ο Γιώργος Καββαθάς

16:02

Καιρός: Βροχές και καταιγίδες την Τρίτη, κυρίως στα δυτικά και βόρεια

15:59

TikTok: Αντιμετωπίζει πρόστιμο 29 εκατ. λιρών στη Βρετανία για προβλήματα στη διαχείριση δεδομένων παιδιών

15:54

Γερμανία: Ο Ιρανός πρεσβευτής εκλήθη στο ΥΠΕΞ για την καταστολή των διαδηλώσεων για την Μαχσά Αμινί