Πάνω από 28 εκατ. ευρώ έχει στα ταμεία του το fund VentureFriends II από τον περυσινό κύκλο χρηματοδότησης ύψους 50 εκατ. ευρώ και συνεχίζει να αναζητά startups με έξυπνες ιδέες και βλέμμα στραμμένο εκτός των συνόρων.

«Αναζητούμε δυνατές και πολύ φιλόδοξες ομάδες που δημιουργούν τεχνολογικά προϊόντα και απευθύνονται στην παγκόσμια αγορά», εξηγεί σε συνέντευξη που παραχώρησε στο insider.gr ο Απόστολος Αποστολάκης, συνιδρυτής και partner της VentureFriends. Ο ίδιος γνωρίζει όσο λίγοι τις ελληνικές startups, αφού βρίσκεται πίσω από success stories όπως TaxiBeat, efood, doctoranytime, douleutaras, Blueground κ.α.

dimopoulos

Η ομάδα της VentureFriends ξεκίνησε το 2016 και μετά από δύο χρόνια επιτυχημένων επενδύσεων, «σήκωσε» επιπλέον 50 εκατ. ευρώ κάτω από το σχήμα Venture Friends II, με βασικό επενδυτή το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (EIF) αλλά και σημαντική συμμετοχή από ιδιώτες επενδυτές. Μέχρι σήμερα, έχει επενδυθεί το 40% των αντλημένων κεφαλαίων σε κάποια success stories του VentureFriends I και σε 10 νέες startups. Οι δύο partners εκτιμούν ότι η επένδυση του δεύτερου fund θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2020. «Είμαστε σε συνεχή αναζήτηση δυνατών ομάδων με νέες ιδέες προκειμένου να ανακαλύψουμε τις ευκαιρίες που μας ταιριάζουν για να επενδύσουμε τα κεφάλαια αλλά και την ενέργεια μας», εξηγεί ο Γιώργος Δημόπουλος, συνιδρυτής και partner του fund.

Στόχος της VentureFriends είναι να επενδύει σε εξωστρεφείς εταιρείες με παγκόσμιο προσανατολισμό. Έτσι, η συνδρομή της είναι έμπρακτη σε όλα τα στάδια ανάπτυξης των startups μιας και εκτός από χρηματοδότηση, παρέχει στις εταιρείες τεχνογνωσία από την εμπειρία της ομάδας και δικτύωση με άλλες πετυχημένες startups σε Ελλάδα και εξωτερικό. «Στηρίζουμε τις εταιρείες μας συστηματικά ώστε να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που αλλάζουν σε κάθε στάδιο ανάπτυξης. Είμαστε βασικοί αρωγοί στην πορεία τους», τονίζει ο Γιώργος. «Βοηθάμε με το να εξηγούμε την “ιστορία” και την πίστη μας στο όραμα της εταιρείας σε επόμενους επενδυτές ή εργαζομένους, να ανοίγουμε κανάλια συνεργασιών αλλά και στην καλύτερη προβολή σε διεθνή μέσα» συμπληρώνει ο Απόστολος. Και οι εταιρείες πετυχαίνουν το στόχο της διεθνούς επέκτασης, αφού το 88% των εσόδων των εταιρειών το 2019 προέρχεται από το εξωτερικό, έναντι 75% το 2018 και 29% το 2017. 

Η μεγαλύτερη εταιρεία στην οποία έχει επενδύσει η Venture Friends στην Ελλάδα, σε όρους αποτίμησης, είναι η Blueground. Ξεκίνησε τη δραστηριότητα της το 2013 προσφέροντας επιπλωμένα διαμερίσματα για μεσοπρόθεσμη ενοικίαση στην Αθήνα. Επεκτάθηκε με ραγδαίους ρυθμούς σε Αθήνα, Κωνσταντινούπολη, Ντουμπάι, Νέα Υόρκη, και πέντε ακόμη πόλεις στις ΗΠΑ, απασχολώντας περίπου 150 άτομα στην Ελλάδα και ακόμη περισσότερα στο εξωτερικό. Έχει ολοκληρώσει τέσσερις γύρους χρηματοδότησης και σύντομα αναμένονται ειδήσεις που θα επιτρέπουν στην εταιρεία να ενισχύσει την δυναμική της ανάπτυξη. Οι στόχοι της Blueground δεν είναι και μικροί καθώς στα επόμενα 3-4 χρόνια θέλει να διαχειρίζεται 50.000 ακίνητα σε 50 πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Η οπτική της VentureFriends  είναι σχετικά μακροπρόθεσμη καθώς ο ορίζοντας επένδυσης της είναι από 6 έως10 έτη, όπως συμβαίνει με τα όλα τα Venture Capital funds. Κοινός παρονομαστής των εταιρειών που επιλέγει είναι να διατηρούν γραφεία και να απασχολούν προσωπικό στην Ελλάδα, αφού προϋπόθεση των ευρωπαϊκών αναπτυξιακών κεφαλαίων είναι να δημιουργούνται θέσεις εργασίες στις ωφελούμενες χώρες. 

Ο Γιώργος και ο Απόστολος ομολογούν, πάντως, ότι αυτό πολλές φορές αποτελεί εμπόδιο, αφού αρκετές ξένες εταιρείες διστάζουν να ανοίξουν γραφεία στη χώρα μας εξαιτίας των πολύ υψηλών ασφαλιστικών εισφορών. «Οι υψηλές εισφορές έχουν ως αποτέλεσμα οι καθαρές απολαβές των εργαζομένων να μειώνονται σημαντικά και να μην μπορεί μια εταιρεία να εξασφαλίσει εύκολα ταλαντούχο δυναμικό. Αυτή είναι και μια σοβαρή αιτία του brain drain και μειώνει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας σε σχέση με αναπτυγμένες αγορές ταλέντου όπως το Λονδίνο ή η Silicon Valley, ενώ αποτελεί εμπόδιο και για τον επαναπατρισμό των ταλαντούχων ανθρώπων που έχουν φύγει στο εξωτερικό», σημειώνουν. 

Τονίζουν πάντως ότι αυτό που είναι πιο σημαντικό να γίνει στη χώρα είναι να αλλάξει η κουλτούρα. «Πρέπει να καταλάβουμε ότι μόνο μέσα από την επίμονη συστηματική δουλειά και ένα αξιοκρατικό περιβάλλον μπορεί να δημιουργηθεί αξία σε εταιρικό και κοινωνικό επίπεδο», τονίζει ο Απόστολος.

Πώς μπορεί μια startup να μπει στην «οικογένεια»

Κάθε εβδομάδα φτάνουν στο email της Venture Friends ΙΙ 15-20 προτάσεις για χρηματοδότηση, από τις οποίες 1-2 είναι συναφείς με τις προδιαγραφές ενός VC fund. Στην ερώτηση πόσος χρόνος χρειάζεται για να αξιολογήσει μια αίτηση, ο Απόστολος ομολογεί ότι αρκούν από 10 έως 20 λεπτά για να διακρίνει τις ενδιαφέρουσες ιδέες για τις οποίες μετά χρειάζεται περεταίρω ανάλυση. Δεκτές γίνονται και προτάσεις από το εξωτερικό, αρκεί οι ομάδες «να βρίσκονται σε απόσταση 4 ωρών με το αεροπλάνο να μην έχουν πάνω από 2 ώρες διαφορά ώρας», παραδέχονται οι δύο founders. «Θέλουμε να έχουμε συχνή επαφή με τους founders. Στηρίζουμε ενεργά και επισκεπτόμαστε τακτικά τις ομάδες μας», εξηγούν.

Ποιο είναι το δεύτερο βήμα; Μετά από 7-10 ημέρες, η ομάδα της Venture Friends κλείνει ραντεβού για βιντεοκλήση με τη startup που έχει περάσει το πρώτο τεστ. «Το πρώτο πράγμα που κοιτάμε μετά το business plan είναι η ίδια η ομάδα, πόσο δεμένη ικανή και αποφασισμένη είναι», επισημαίνει ο Απόστολος. Το δεύτερο κριτήριο που θα κρίνει την επένδυση είναι το μέγεθος της αγοράς στην οποία απευθύνεται. «Υπάρχουν εξαιρετικές ιδέες που όμως η αγορά όπου απευθύνονται είναι περιορισμένη», εξηγεί.
Προτεραιότητα δίνεται, πάντως, στους κλάδους στους οποίους επενδύει η Venture Friends:

  • PropTech: Εφαρμογές τεχνολογίας στον κλάδο ακινήτων, όπως η Blueground.
  • TravelTech: Apps για τον ταξιδιωτικό/τουριστικό κλάδο όπως η Stasher και η WelcomePickups. Η πρώτη αναλαμβάνει τη φύλαξη των αποσκευών σε μια σειρά από συνεργαζόμενα σημεία και η Welcome φροντίζει για τις μεταφορές των ταξιδιωτών από αεροδρόμια λιμάνια και αντίστροφα. Η Stasher αριθμεί πλέον παρουσία σε 200 πόλεις, ενώ η Welcome αντίστοιχα εξυπηρετεί ταξιδιώτες σε 42 πόλεις σε όλο τον κόσμο. 
  • Fintech: Η τεχνολογία στην υπηρεσία των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Ένα επιτυχημένο παράδειγμα είναι η Plum η οποία μας βοηθά να αποταμιεύουμε αυτόματα και να επενδύσουμε τα χρήματα που μας περισσεύουν στον λογαριασμό μας. Ο κλάδος αναμένεται να γνωρίσει τεράστια ανάπτυξη με την απελευθέρωση που φέρνει η οδηγία PSD2 από τον Σεπτέμβριο στην ΕΕ και η Plum είναι σωστά τοποθετημένη για αυτή, αφού πλέον έχει διαθέσιμη εφαρμογή για iOS. Η εταιρεία αριθμεί ήδη 10 developers στην Ελλάδα.
  • Πλατφόρμες B2C: Χάρη σε εύχρηστες εφαρμογές και ευέλικτες ιδέες, οι καταναλωτές έρχονται πιο κοντά στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες τους εύκολα και γρήγορα. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι πλατφόρμες αυτοκινήτων Spotawheel και Flexcar. Η Spotawheel ειδικεύεται στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και τον Ιούνιο ξεκίνησε και στην Πολωνία όπου πούλησε ήδη τα πρώτα αυτοκίνητα. Η Flexcar αποτελεί στην εναλλακτική πρόταση στο leasing αυτοκινήτων και έχει ήδη εκμισθώσει 100 αυτοκίνητα στην Αθήνα.

Ο Απόστολος και ο Γιώργος είναι ενθουσιασμένοι και αθεράπευτα αισιόδοξοι με αυτό που κάνουν. «Η δουλεία μας είναι απαιτητική και απρόβλεπτη αλλά η ικανοποίηση μας είναι μεγάλη όταν βλέπουμε τις εταιρείες μας να μεγαλώνουν διεθνώς και ξέρουμε ότι έχουμε συμβάλει και εμείς σε αυτό» εξομολογούνται.