11-08-2019 | 09:17

Οι 5 επιχειρηματικές κόντρες που έγραψαν ιστορία διεθνώς

Μοιράσου το
Οι 5 επιχειρηματικές κόντρες που έγραψαν ιστορία διεθνώς

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών λειτούργησε μέχρι που έπαψε να λειτουργεί και ένας εκ των δυο επικράτησε ολοκληρωτικά.

Fast food, αναψυκτικά, παπούτσια και υπολογιστές. Πάνω στις τέσσερις αυτές κατηγορίες προϊόντων «οικοδομήθηκαν» οι μεγαλύτεροι εταιρικοί ανταγωνισμοί που έγραψαν ιστορία.

Με ιστορίες γεμάτες ευτράπελα, αγωγές, μαύρες διαφημίσεις ακόμα και οικογενειακές έριδες λόγω παρεξηγήσεων, ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών λειτούργησε μέχρι που έπαψε να λειτουργεί και ένας εκ των δυο επικράτησε ολοκληρωτικά.

Αυτές είναι οι 5 μεγαλύτερες κόντρες επιχειρήσεων:

Ο ανταγωνισμός μεταξύ Adidas και Puma, ήταν κάτι περισσότερα από άλλη μια εταιρική αντιπαλότητα.

Επρόκειτο για την αντανάκλαση σε επιχειρηματικό επίπεδο ενός οικογενειακού διχασμού που προήλθε από μια παρεξήγηση.

Στη δεκαετία του 1920, τα αδέρφια Ντάσλερ ήταν συνεργάτες στην Dassler Brothers Sports Shoe Company, η οποία στεγαζόταν στο πλυσταριό της μητέρας τους, στη μικρή γερμανική πόλη Herzogenaurach. Ο Άντολφ (Άντι) Ντάσλερ ήταν ο ήσυχος, σκεπτικός τεχνίτης, που σχεδίαζε και κατασκεύαζε τα παπούτσια, τον οποίο συμπλήρωνε ο μεγαλύτερος αδερφός του Ρούντολφ (Ρούντι), ο οποίος είχε αναλάβει τον ρόλο του υπεύθυνου πωλήσεων.

Παρότι τα δυο αδέρφια οργανώθηκαν στο Ναζιστικό Κομμα του Χίτλερ όταν αυτό πήρε την εξουσία το 1933, αυτό δεν τους σταμάτησε από το να φτιάξουν τα παπούτσια του αφροαμερικανου Τζέσε Όουενς που φορώντας τα, κέρδισε τέσσερα χρυσά μετάλλια στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936.

Οι νίκες του Όουενς, έκαναν τα παπούτσια να έχουν ξαφνικά διεθνή απήχηση, με το προϊόν των δυο αδερφών να εκτοξεύεται.

Τα δεδομένα άλλαξαν κατά τον βομβαρδισμό της Γερμανίας από τους συμμάχους κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Τότε ο Άντι και η γυναίκα του προσπάθησαν να προφυλαχθούν σε ένα καταφύγιο, που βρίσκονταν ήδη ο Ρούντι μαζί με τη σύζυγό του, ο οποίος και φέρεται να είπε «οι μπάσταρδοι επέστρεψαν». Η φράση αναφερόταν βέβαια στους συμμάχους, όμως ο Άντι φέρεται να την πήρε προσωπικά, διακόπτοντας τις σχέσεις με τον αδερφό του από εκεί και έπειτα.

Η σύγκρουση κλιμακώθηκε όταν τα δυο αδέρφια χώρισαν την εταιρεία στα δυο το 1948, μοιράζοντας στα δυο εργαζόμενους και περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας. Ο Άντι ονόμασε την εταιρεία του Adidas, συγκολλώντας την αρχή του ονόματος και του επωνύμου του. Το ίδιο ακριβώς θα έκανε και ο Ρούντι, αν το Ruda δεν ήταν τόσο άσχημο, που αναγκάστηκε να το αλλάξει σε Puma.

Η μάχη μεταξύ Microsoft και Apple, εν πολλοίς συμπυκνώνεται στην αντίστοιχη μεταξύ των επικεφαλής τους.  Ο Μπιλ Γκέιτς και ο Στιβ Τζομπς ήταν δυο εκ διαμέτρου αντίθετοι άνθρωποι.

Γκέιτς και Τζομπς έγιναν οι δυο όψεις του νομίσματος της επανάστασης των υπολογιστών που ξεκινούσε.

Ο Μπιλ Γκέιτς και η Microsoft κυριάρχησε τις πρώτες δυο δεκαετίες του ανταγωνισμού τους, κάνοντας τα Windows το στάνταρ λειτουργικό παγκοσμίως.

Μάλιστα ο Γκέιτς έφτασε να επενδύσει 150 εκατ. δολάρια στην Apple το 1997, όταν η τελευταία κοίταζε κατάματα τη χρεοκοπία.

Όλα αυτά άλλαξαν τα επόμενα χρόνια, με την Apple μέσω του ασφαλούς λογισμικού της και τη σχεδιαστική φιλοσοφία του Στιβ Τζομπς να κερδίζει μεγάλο τμήμα της παγκόσμιας αγοράς.

Η κυριαρχία της Reebok, βασισμένη στην επιτυχημένη γραμμή γυναικείων παπουτσιών για τζόγκινγκ, έμοιαζε ασφαλής, μέχρι την στιγμή που ο καλύτερος μπασκεμπολίστας όλων των εποχών δημιουργούσε υπό την «ομπρέλα» της Nike ένα καινοτόμο σύνολο αθλητικών ειδών.

Υπογράφοντας συμβόλαιο με τον Μάικλ Τζόρνταν, έναν πολλά υποσχόμενο νεαρό rookie που έπαιζε στους Chicago Bulls, η Nike πήρε ένα ρίσκο το οποίο όμως δεν θα μπορούσε να έχει αποδόσει καλύτερα. Τα πρώτα Air Jordan πωλούνταν έναντι 65 δολαρίων. Μέσα σε δυο μήνες, οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 70 εκατ. δολάρια.

Ακόμα και σήμερα τα Air Jordan είναι τα πιο δημοφιλή παπούτσια για μπάσκετ, με πωλήσεις ύψους 2 δισ. δολαρίων ετησίως.

Η Reebok, που εκείνη την περίοδο ασχολούνταν με μια σειρά παπουτσιών για τζόγκινγκ, δεν κατάφερε ποτέ ξανά να ανακάμψει. Η Nike συνέχισε να προσθέτει αστέρες παγκοσμίου βεληνεκούς όπως ο Αντρέ Αγκάσι και ο Τάιγκερ Γουντς στο portfolio της. Το 2005, η Adidas την αγόρασε έναντι 3,8 δισ. δολαρίων, βάζοντας τέλος στον πόλεμο των δυο εταιρειών.

Το 1886 στην Ατλάντα ένας χημικός λάνσαρε την Coca Cola, σαν ένα εύγεστο «φάρμακο για τις σωματικές και ψυχικές δυσλειτουργίες». Η Pepsi Cola ακολούθησε 7 χρόνια αργότερα, αν και θα τις έπαιρνε δεκαετίες και δυο πτωχεύσεις πριν η Coca Cola αναγνωρίσει την εταιρεία σαν ανταγωνιστή, με αγωγές. H Pepsi, έφτιαξε το όνομά της την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης, και χρειάστηκε να φτάσει στην εταιρεία, ο πρώην διαφημιστής της Coca Cola, Αλφρεντ Στιλ, ο οποίος έφυγε από την Coca Cola πικραμένος και φιλόδοξος.

Ο στόχος του ήταν ένας: «Να κερδίσουμε την Coca Cola». Από την άλλη η Coca Cola αρνούνταν να μιλήσουν για την Pepsi με το όνομά της. Το ποτό ήταν «οι μιμητές», «ο εχθρός» ή γενικά «ο ανταγωνισμός».

Το 1996, το περιοδικό Fortune κατέληξε πως ο «πόλεμος των Cola» έχει τελειώσει. Από τότε η Pepsi, επικεντρώνει πλέον σε σνακς, έχοντας παραδώσει τα όπλα στην μάχη της Cola. Τα δυο αγαπημένα αναψυκτικά της Αμερικής άλλωστε είναι η Coca Cola και η Coca Cola Light.

Η μάχη μεταξύ McDonald's και Burger King ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του '50 και επικεντρώθηκε σε πρώτο στάδιο στις τιμές.

Πρώτα ήρθε το φθηνό μπέργκερ των McDonalds με τα 15 σεντ. Ακολούθησε εκείνο των 37 σεντ των Burger King, σε μια απόπειρα η μάχη να περάσει από το πεδίο της τιμής σε εκείνο της ποιότητας. Σύντομα τα McDonalds συνειδητοποίησαν ότι χρειάζονταν ένα δικό τους burger μαμούθ και εμπνεύστηκαν το Big Mac. Πιο πρόσφατα, καθώς τα γούστα των καταναλωτών έχουν αλλάξει οι δυο αλυσίδες ανταγωνίζονταν στην ποιότητα του κρέατος στα nuggets κοτόπουλου.

Ο νικητής όμως είναι αυτός που κερδίζει την μάχη του burger. Τα McDonalds μετρούν 14.300 στις ΗΠΑ και τα Burger King 7.400 στις ΗΠΑ και τον Καναδά.

Η κόντρα των δυο αλυσίδων μετρά πολλές δεκαετίες. 

Το 1982, η Burger King εξαπέλυσε ολοκληρωτικό διαφημιστικό πόλεμο κατά των McDonalds και των Wendys. Και οι δυο εταιρείες απάντησαν με αγωγές.

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.