ΑΔΜΗΕ: Ολοκληρωμένο άνω του 40% το έργο Κρήτη-Αττική – Όφελος 6 δισ. ευρώ από το τελευταίο «κύμα» νησιωτικών διασυνδέσεων

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΔΜΗΕ: Ολοκληρωμένο άνω του 40% το έργο Κρήτη-Αττική – Όφελος 6 δισ. ευρώ από το τελευταίο «κύμα» νησιωτικών διασυνδέσεων
Εντός στόχου για ολοκλήρωση το 2024 της πλήρους ένταξης της Κρήτης στο ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, παραμένει το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα του έργου, το οποίο περιλαμβάνεται στο νέο Σχέδιο Ανάπτυξης του Διαχειριστή.

Με γρήγορους ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες για την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική, με συνέπεια στο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ να παραμένει ο στόχος για ολοκλήρωση του έργου μέσα στο 2024. Το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα περιλαμβάνεται στο Προκαταρκτικό Σχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης 2024 – 2033, που έθεσε χθες σε διαβούλευση ο Διαχειριστής, στο οποίο αναφέρεται πως μέχρι τον Νοέμβριο του 2022, το έργο είχε ήδη ολοκληρωθεί κατά 43,5%.

Υπενθυμίζεται ότι από τον Ιούλιο του 2021 βρίσκεται σε λειτουργία η διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος, με την οποία το νησί καλύπτει ήδη το 34% των αναγκών του σε ρεύμα από το ηπειρωτικό δίκτυο. Με το Κρήτη-Αττική, φορέας υλοποίησης του οποίου είναι η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», θα ολοκληρωθεί η ένταξη του νησιού στο ηπειρωτικό δίκτυο, διασφαλίζοντας για 10ετίες την απρόσκοπτη και αξιόπιστη τροφοδοσία του με ηλεκτρική ενέργεια.

Όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης, σε ό,τι αφορά το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, έχουν ήδη ποντιστεί τα πρώτα 170 χιλιόμετρα του ηλεκτρικού καλωδίου από την Αττική μέχρι την Μήλο (ανατολικός πόλος), καθώς και το σύνολο των καλωδίων οπτικών ινών, μήκους 670 χλμ.

Επίσης, στην πλευρά της Αττικής, οι εργασίες εγκατάστασης των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ έχουν ξεκινήσει οι θεμελιώσεις των βασικών κτηρίων των Σταθμών Μετατροπής που θα κατασκευαστούν στα δύο άκρα της διασύνδεσης, δηλαδή τη Δαμάστα Ηρακλείου και τον Ασπρόπυργο Αττικής.

Ολοκληρώνεται το υποβρύχιο σκέλος της διασύνδεσης

Σύμφωνα πάντως με αναρτήσεις στο LinkedIn της «Αριάδνη Interconnection», μέσα στο διάστημα που μεσολάβησε από τη σύνταξη του Προγράμματος Ανάπτυξης, έχουν πραγματοποιηθεί νέα σημαντικά ορόσημα για την ολοκλήρωση του πρότζεκτ. Έτσι, όπως αναφέρει σε ανάρτησή της η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, πριν από μία εβδομάδα ολοκληρώθηκε η πόντιση του συνόλου του δεύτερου υποβρύχιου καλωδίου της διασύνδεσης (δυτικός πόλος), από την Prysmian η οποία είναι ο ανάδοχος.

Επομένως, για την ολοκλήρωση πόντισης των υποβρύχιων καλωδίων, απομένει πλέον μόνο το τμήμα Μήλος-Κρήτη του ανατολικού πόλου. Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, τον επόμενο μήνα θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση και αυτού του τελευταίου τμήματος, ολοκληρώνοντας ουσιαστικά το υποβρύχιο σκέλος του έργου.

Ακόμη μεγαλύτερη ελάφρυνση των ΥΚΩ

Η πλήρης ένταξη της Κρήτης στο ηπειρωτικό σύστημα έχει κομβική θέση στο πρόγραμμα των νησιωτικών διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ, με δεδομένη το μέγεθος του νησιού και, κατά συνέπεια, το ύψος της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα αναληφθεί από το ηπειρωτικό δίκτυο. Είναι ενδεικτικό ότι η πλήρης άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» του νησιού θα ελαφρύνει σε ετήσια βάση τους λογαριασμούς ρεύματος όλων των καταναλωτών κατά 400 εκατ. ευρώ – μέσω αντίστοιχης μείωσης του ποσού που θα πρέπει να συγκεντρώνεται από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), για να αντισταθμιστεί το υψηλότερο κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά.

Διόλου ευκαταφρόνητη δεν θα είναι όμως η εξοικονόμηση για ΥΚΩ και από το επόμενο (και τελευταίο) «κύμα» νησιωτικών διασυνδέσεων, το οποίο βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη ή προγραμματίζεται να ξεκινήσει τα αμέσως επόμενα χρόνια. Στο «κύμα» αυτό περιλαμβάνεται η άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» των νότιων και δυτικών Κυκλάδων (που έχει ξεκινήσει να υλοποιείται), των Δωδεκανήσων και των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου.

Είναι ενδεικτικό ότι, στην 25ετία λειτουργίας των διασυνδέσεων των τριών παραπάνω νησιωτικών συμπλεγμάτων, με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις η ελάφρυνση των ΥΚΩ θα αγγίξει τα 5,9 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Προγράμματος Ανάπτυξης 2024 – 2033 για τις μελέτες κόστους-οφέλους για τα αντίστοιχα έργα. Μάλιστα, το ποσό αυτό μπορεί να κινηθεί σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα, φτάνοντας τα 8,7 δισ. ευρώ.

Τα σχέδια για τα υπόλοιπα νησιά

Στην εξοικονόμηση αυτή, το μερίδιο των νότιων και δυτικών Κυκλάδων εκτιμάται από 1,9 έως 3 δισ. για την περίοδο 2025-2049 – καθώς η ολοκλήρωση του πρότζεκτ (Δʼ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων) τοποθετείται έως το 2025. Την εκκίνηση της Δʼ Φάσης σηματοδότησαν τα έργα για τη διασύνδεση της Σαντορίνης, με τους διαγωνισμούς σε εξέλιξη για την άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» και της Σερίφου, της Σερίφου, της Μήλου και της Φολεγάνδρου.

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, στη μείωση των ΥΚΩ θα ξεκινήσει να συμβάλει από το 2028 και η διασύνδεση των Δωδεκανήσων, με την πλήρη ένταξη το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω της Κορίνθου, της Κω, της Ρόδου και της Καρπάθου. Η ελάφρυνση εκτιμάται από 2,8 έως 3,6 δισ. ευρώ για την περίοδο 2029-2053.

Τον αμέσως επόμενο χρόνο θα ολοκληρωθεί το πρότζεκτ των νησιωτικών διασυνδέσεων, με την πλήρη άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» και των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου, δηλαδή της Λήμνου, του Άγιου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, της Χίου (Ψαρών), της Σάμου (Φούρνων - Θύμαινας), της Ικαρίας και του Αγαθονησίου. Την περίοδο 2030-2054, υα αντίστοιχα έργα θα εξοικονομήσουν από τις ΥΚΩ ένα ποσό από 1,6 έως 1,9 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σκωτσέζικο ντους με τον κατώτατο μισθό - Φειδωλοί με την αύξηση οι επιστημονικοί φορείς και η Τράπεζα Ελλάδος

Ακίνητα: «Ανακατεύεται η τράπουλα» (και) στο real estate – Ο νέος μεγάλος παίκτης του 1 δισ. ευρώ και οι ευρύτερες επενδύσεις

gazzetta
gazzetta reader insider insider