Σε υπόθεση μεταξύ Γερμανίας και ΔΝΤ εξελίσσεται το ελληνικό χρέος

Θανάσης Κουκάκης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σε υπόθεση μεταξύ Γερμανίας και ΔΝΤ εξελίσσεται το ελληνικό χρέος

«Αν η Γερμανία καταθέσει μια πρόταση που προβλέπει για την Ελλάδα μεσοπρόθεσμα πρωτογενή πλεονάσματα χαμηλότερα του 3,5% και παράλληλα στοχευμένες παρεμβάσεις στο χρέος, τότε θα μπορούσε να υπάρξει μια συμφωνία με το ΔΝΤ», ανέφερε χαρακτηριστικά αξιωματούχος με γνώση των διεργασιών.

Όπως υποστήριξε, μία μείωση του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα κοντά στο 2,5% του ΑΕΠ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «βιώσιμη» από το Ταμείο.

Να σημειωθεί πως ο Διευθυντής του τμήματος δημοσιονομικών υποθέσεων του ΔΝΤ Vitor Gaspar, ερωτηθείς χθες για την Ελλάδα δήλωσε τα εξής: «Θέλω απλώς να επαναλάβω την γνωστή και διατυπωμένη θέση του ΔΝΤ. Το Ταμείο υποστηρίζει σθεναρά, καταρχάς την ανάγκη προσαρμογής της Ελλάδας αναφορικά με την δημοσιονομική προσαρμογή και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις».

«Αυτές πρέπει να είναι ρεαλιστικές και κατά την άποψη μας μια ρεαλιστική πολιτική από την πλευρά της Ελλάδος πρέπει να συνδυάζεται με βελτιωμένες προσπάθειες ελάφρυνσης χρέους από την πλευρά των Ευρωπαίων προκειμένου να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα χρέους στην Ελλάδα».

Σημειώνεται ότι μέσα σε ένα 24ωρο, το Ταμείο δημοσιοποίησε δύο εκθέσεις με αντικρουόμενα στοιχεία για την ελληνική οικονομία, προκαλώντας έναν ακόμη «πονοκέφαλο» για την Αθήνα, λίγες μέρες πριν το κρίσιμο Eurogroup της 10ης Οκτωβρίου και ενόψει της έναρξης της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.

Στην έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα την Τρίτη, οι εμπειρογνώμονες του Ταμείου εξέπληξαν τους πάντες, διατυπώνοντας αισιόδοξες προβλέψεις για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και μάλιστα ήδη από το 2016. Πριν καν στεγνώσει όμως το μελάνι της πρώτης έκθεσης, το ΔΝΤ έρχεται με μια δεύτερη ανάλυσή του, μια μέρα μετά, να «προσγειώσει» την κυβέρνηση, προειδοποιώντας την πως είναι ανέφικτοι οι στόχοι που έχουν τεθεί για την παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων τα επόμενα χρόνια.

Ουσιαστικά, την ίδια ώρα που η κυβέρνηση επιχειρεί να δημιουργήσει το δικό της success story ενόψει της δεύτερης αξιολόγησης, η νέα έκθεση του ΔΝΤ την προσγειώνει ανώμαλα στην πραγματικότητα, ακόμη κι αν λίγες ώρες νωρίτερα, της είχε προσφέρει – απρόσμενα – μια πολύτιμη ανάσα αισιοδοξίας (με την πρώτη έκθεση του Ταμείου).

Η δεύτερη έκθεση του ΔΝΤ: Ανέφικτοι οι στόχοι για τα πλεονάσματα

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μειώνει τις προσδοκίες της κυβέρνησης για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, καθώς στην έκθεση Fiscal Monitor που έδωσε την Τετάρτη στη δημοσιότητα ξεκαθαρίζει πως η Ελλάδα δεν θα πιάσει τους στόχους για τα πλεονάσματα.

Αντίθετα από τις εκτιμήσεις του προσχεδίου του Προϋπολογισμού που προβλέπει πως το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 θα κλείσει στο 1,8% του ΑΕΠ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με το πλεόνασμα 0,6% του ΑΕΠ που προβλέπεται για το 2016, το ΔΝΤ θεωρεί πως αυτά τα μεγέθη δεν θα επιτευχθούν .

Συγκεκριμένα, το Ταμείο θεωρεί πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει το 2016 στο 0,1% του ΑΕΠ και στο 0,7% του ΑΕΠ το 2017 για να αυξηθεί στο 1,6% του ΑΕΠ το 2018 και να παραμείνει στα επίπεδα αυτά έως το 2021. Η εκτίμηση αυτή ουσιαστικά σημαίνει πως το ΔΝΤ προεξοφλεί ενεργοποίηση του «κόφτη».

Η έκθεση προβλέπει πως το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδος θα ανέλθει το 2016 στο 3,4% του ΑΕΠ και το 2017 στο 2,7% του ΑΕΠ για να μειωθεί στο 1,7% το 2018 και το 2019.

Το κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές αποτέλεσμα, δηλαδή το δημοσιονομικό αποτέλεσμα που προσμετρά και τις διακυμάνσεις του ΑΕΠ αναμένεται να ανέλθει το 2016 σε πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ, το 2017 και το 2018 σε πλεόνασμα 2,6% του ΑΕΠ για να μειωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ το 2019 και στο 1,7% το 2020.

Οι προβλέψεις του ΔΝΤ για την πορεία των δημοσίων εσόδων δείχνουν πως οι εισπράξεις θα μειωθούν αισθητά δεδομένου ότι από το 47,2% του ΑΕΠ το 2016, εκτιμάται πως θα περιοριστούν στο 46,2% του ΑΕΠ το 2017, στο 45,1% του ΑΕΠ το 2018, στο 44,2% του ΑΕΠ το 2019, στο 43,5% του ΑΕΠ το 2020 και στο 43,2% του ΑΕΠ το 2021.

Το ΔΝΤ προβλέπει γενναία αποκλιμάκωση και των δημοσίων δαπανών. Έτσι, από το 50,5% του ΑΕΠ το 2016, εκτιμάται πως θα μειωθούν στο 48,9% του ΑΕΠ το 2017, στο 46,8% του ΑΕΠ το 2018, στο 46% του ΑΕΠ το 2019, στο 45,5% του ΑΕΠ το 2020 και θα διαμορφωθούν στο 45,8% του ΑΕΠ το 2021.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την εξέλιξη του δημοσίου χρέους (προσμετρά τα έντοκα γραμμάτια και τα δάνεια των κρατικών επιχειρήσεων) αυτό θα αποκλιμακωθεί κατά 14,2% του ΑΕΠ στο διάστημα 2016 -2021, στηριζόμενο στην οικονομική ανάπτυξη και τα πρωτογενή πλεονάσματα. Έτσι, από το 183,4% του ΑΕΠ το 2016, εκτιμάται πως θα ανέλθει στο 184,7% του ΑΕΠ το 2017 και το 2018, για να μειωθεί στο 178,5% του ΑΕΠ το 2019, στο 173,1% του ΑΕΠ το 2020 και στο 169,2% του ΑΕΠ το 2021.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάζονται αυτή τη στιγμή

Άδεια: Τι γίνεται αν δεν την πάρεις εντός του έτους - Τι αλλάζει από το 2026 και τι μπορεί να απαιτήσεις από τον εργοδότη

Λιανεμπόριο: Οι ξένες αλυσίδες που αναδιαμορφώνουν το σύγχρονο shopping

Φθηνή θέρμανση στο εξοχικό: Τρόποι για να μην «καίει» χρήματα τον χειμώνα

Φόρτωση BOLM...
gazzetta
gazzetta reader insider insider