Τι έρχεται σε Μετρό (επεκτάσεις) και Σιδηρόδρομο (ανταγωνιστικός διάλογος) – Φθινόπωρο η δημοπράτηση της Γραμμής 2 προς Ίλιον

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τι έρχεται σε Μετρό (επεκτάσεις) και Σιδηρόδρομο (ανταγωνιστικός διάλογος) – Φθινόπωρο η δημοπράτηση της Γραμμής 2 προς Ίλιον
Την προκήρυξη του διαγωνισμού στις αρχές του φθινοπώρου, προανήγγειλε χτες ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιώργος Καραγιάννης. Τι σημείωσαν Ν. Κουρέτας (Αττικό Μετρό) και Χρ. Βίνης (ΕΡΓΟΣΕ).

Την προκήρυξη του διαγωνισμού για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς στις αρχές του φθινοπώρου, προανήγγειλε χτες ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, μιλώντας τη 2η ημέρα του 5ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών - ITC 2022.

Μιλώντας γενικά για τον χώρο των υποδομών, σημείωσε ότι «μέσα στον τελευταίο χρόνο, έχουμε δημοπρατήσει πάνω από 6 δισεκατομμύρια σε έργα. Και είμαστε σίγουροι ότι μέσα στο Α’ εξάμηνο του 2023 θα έχουμε δημοπρατήσει ακόμα έργα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισεκατομμυρίων ευρώ», αναφέροντας ότι έχουν συμβασιοποιηθεί έργα ύψους 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία ήδη υλοποιούνται.

Υπενθυμίζοντας τις μεγάλες δυσκολίες που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει ο κλάδος των κατασκευών τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα τον πόλεμο στην Ουκρανία, που εκτίναξε το κόστος της βιομηχανικής παραγωγής και των πρώτων υλών, ο κ. Καραγιάννης τόνισε: «Και σε αυτή τη συγκυρία δείξαμε αντανακλαστικά. Σταθήκαμε δίπλα στην αγορά και ήδη από το Δεκέμβριο του 2021, δηλαδή δύο μήνες πριν την εισβολή, δώσαμε επικαιροποιημένους συντελεστές αναθεώρησης, προκειμένου να ανταποκρίνονται στη πραγματικότητα της αγοράς».

Όσον αφορά την περαιτέρω κλιμάκωση του προβλήματος, αναφέρθηκε στη διττή παρέμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το Παρατηρητήριο Τιμών και την Επιτροπή Διαπίστωσης Τιμών, «η οποία θα θεσμοθετηθεί την επόμενη εβδομάδα, οπότε οι νομοθετικές παρεμβάσεις θα είναι στο ελληνικό Κοινοβούλιο, άρα έγκειται στον ιδιωτικό τομέα να ξεκινήσει μαζί με το ΤΕΕ για να βγάλει τις τιμές». Ο κ. Καραγιάννης ανέφερε επίσης ότι προσεχώς θα δημοπρατηθούν και έργα που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 650 εκατ. ευρώ (π.χ. ο προαστιακός στη Δυτική Αττική κ.α.).

Ν. Κουρέτας (Αττικό Μετρό): Οι επεκτάσεις και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Εξειδικεύοντας το θέμα των έργων του Μετρό, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Νίκος Κουρέτας, ανέφερε πως στη Γραμμή 2 σχεδιάζεται η επέκταση με τρεις νέους σταθμούς, που θα εξυπηρετούν καθημερινά σχεδόν 55.000 επιβάτες, ενώ το κόστος του έργου θα ανέλθει στα 350 εκατ. ευρώ (με πόρους από το ΕΣΠΑ). Επιπλέον, στη νότια πλευρά σχεδιάζεται η επέκταση του μετρό με τρεις σταθμούς (προς Γλυφάδα), ενώ η Γραμμή 1 (Ηλεκτρικός) προβλέπεται να καταλήξει στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (από το Θησείο θα ξεκινάει διακλάδωση) με επιπλέον τρεις νέους ενδιάμεσους σταθμούς. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό δήλωσε ότι ήδη γίνονται μελέτες και για επιπλέον επεκτάσεις όπως αυτή από Γουδί προς Μαρούσι (ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι πρώτες μελέτες), και από το Άλσος Βεΐκου προς την Πετρούπολη, με δέκα νέους σταθμούς.

Ο κύριος Κουρέτας στάθηκε και στις αντιδράσεις που παρουσιάζονται στα έργα επέκτασης του Μετρό αναφέροντας δύο αρνητικά παραδείγματα, αυτά των σταθμών της Αγίας Παρασκευής και της Γεωπονικής Σχολής, όπου όμως πλέον ζητούνται λύσεις. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Πρέπει να μηδενίσουμε τις αντιδράσεις και να επιδιώκουμε την επέκταση του Μετρό και τα έργα θα γίνουν κανονικά». Σημείωσε επίσης ότι στο εξωτερικό τα δίκτυα είναι πολύ μεγάλα (π.χ. 270 σταθμοί στο Λονδίνο) χωρίς να υπάρχουν αντιδράσεις, ενώ στην Αθήνα, όταν ολοκληρωθεί η Γραμμή 4, θα έχουμε 60+15 σταθμούς. Στο δε Παρίσι, υπάρχουν 4 σταθμοί ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο όταν στην Αθήνα (με τη Γραμμή 4) θα έχουμε στο μέλλον 1 ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο.

Τέλος, σημείωσε ότι βασικά ζητήματα στο Μετρό είναι τα χρονοδιαγράμματα, οι προϋπολογισμοί, η ποιότητα, προσθέτοντας ότι η τεχνολογία θα συνδράμει το δημοφιλές μέσο με «περιβαλλοντικό αποτύπωμα» (π.χ. από την πέδηση ανάκτηση ενέργειας για ηλεκτροδότηση σταθμού, συρμοί χωρίς οδηγό αλλά και κατασκευασμένοι κατά 94% από ανακυκλώσιμα υλικά, χρήση BIM κ.α.).

Χρ. Βίνης (ΕΡΓΟΣΕ): Σε 15 ημέρες ξεκινάει ο ανταγωνιστικός διάλογος, στο Q1 2023 ανάδοχοι σε έργα 4 δισ ευρώ

Από την πλευρά του ο Χρήστος Βίνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, αναφέρθηκε στο τεράστιο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων των 4 δισ. ευρώ. Ο κ. Βίνης είπε πως σε περίπου 15 ημέρες θα ξεκινήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος μεταξύ των οικονομικών φορέων, ενώ σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα εντός του Α΄ τριμήνου του 2023 θα προκύψει και ο ανάδοχος των έργων.

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην άμεση έναρξη διενέργειας του διαλόγου με τους συμμετέχοντες για τα έξι κομβικά έργα που δημοπρατούνται από την ΕΡΓΟΣΕ με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, ενώ παράλληλα ανακοίνωσε ότι μέσα στο καλοκαίρι θα ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες των επτά συμβούλων, που θα ενισχύσουν την ικανότητα υλοποίησης των έργων. «Η στρατηγική μας βασίστηκε σε τρεις κύριους άξονες: στην επίλυση των προβλημάτων που εντοπίσαμε στις υφιστάμενες συμβάσεις έργων και μελετών, στην άμεση προώθηση των δημοπρατήσεων των μειοδοτικών διαγωνισμών, στην κατάρτιση ενός τολμηρού και πρωτόγνωρου για τα δεδομένα του ελληνικού σιδηροδρόμου προγράμματος δημοπρατήσεων με Ανταγωνιστικό Διάλογο, για την σύνδεση των κομβικών λιμένων της χώρας», σημείωσε.

Ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρθηκε επίσης στην επίσπευση των διαδικασιών για την ολοκλήρωση κρίσιμων υποδομών που αναβαθμίζουν το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας με τη δημοπράτηση επτά έργων, συνολικού προϋπολογισμού 515,3 εκατ. €. Ταυτόχρονα, προετοιμάζεται το έδαφος για νέες δημοπρατήσεις έργων εντός του καλοκαιριού, προϋπολογισμού 55 εκατ. ευρώ. «Ξεμπλοκάραμε διοικητικές πράξεις που ήταν παγωμένες για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα την επανεκκίνηση των εν εξελίξει συμβάσεων. Γεγονός που καταγράφεται στις απορροφήσεις κοινοτικών κονδυλίων για την υλοποίηση των έργων. Έχουμε θετικό ρυθμό ανάπτυξης για πρώτη φορά από το 2016, που μάλιστα αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο μέχρι το τέλος του 2022». Ο κ. Βίνης, στάθηκε επίσης, στη συνολική προσπάθεια ολοκλήρωσης των έργων που αφορούν στην εγκατάσταση ειδικών σιδηροδρομικών συστημάτων στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη-Προμαχώνα, με στόχο τη μείωση της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Στις ράγες από σήμερα τα ETR 470

Καραγιάννης: Έως τις αρχές του 2023 δημοπρατούμε 4 δισ. έργα ακόμα

Καραμανλής: O κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται σε περίοδο άνθισης και επέκτασης

gazzetta
gazzetta reader insider insider