Οικονομία | Ελλάδα
10-01-2022 | 07:54

Πρεμιέρα για τις χειμερινές εκπτώσεις - Τι προσδοκούν οι επιχειρηματίες και πού θέτουν τον πήχη για την αγορά το 2022

Μαρίνα Φούντα
Μοιράσου το
Πρεμιέρα για τις χειμερινές εκπτώσεις - Τι προσδοκούν οι επιχειρηματίες και πού θέτουν τον πήχη για την αγορά το 2022
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Συγκρατημένη αισιοδοξία για ανάταξη της αγοράς εκφράζουν οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου, με αφορμή την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων, λίγα 24ωρα μετά τη λήξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς κι ενώ η πανδημία εξακολουθεί να δείχνει το πιο σκληρό της πρόσωπο.

Οι χειμερινές εκπτώσεις κάνουν πρεμιέρα σήμερα, 10 Ιανουαρίου, ενώ θα διαρκέσουν έως και τις 28 Φεβρουαρίου. Παράλληλα, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2022. 

«Είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε τους καταναλωτές. Ο κόσμος του λιανεμπορίου τηρεί τα μέτρα προστασίας έναντι του κορονοϊού και περιμένει με ασφάλεια να εξυπηρετήσει τους πελάτες», δηλώνει στο insider.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος, εξηγώντας πως οι επιχειρήσεις προσδοκούν πολλά από την τρέχουσα περίοδο. Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει, οι τρεις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων είναι παραδοσιακά και οι πιο σημαντικές για τον τζίρο των καταστημάτων.

Το δύσκολο πρώτο τρίμηνο του 2022

Ο κ. Καπράλος εξηγεί πως το πρώτο τρίμηνο του 2022 προδιαγράφεται εξαιρετικά δύσκολο, τόσο από πλευράς έξαρσης της πανδημίας, όσο και από το μέτωπο των ανατιμήσεων που ροκανίζουν επικίνδυνα το εισόδημα του καταναλωτή και για τον λόγο αυτό εκφράζει την ελπίδα «η αγορά να κάνει ταμείο το προσεχές διάστημα», για να βγει ο δύσκολος χειμώνας και από τον Απρίλιο και ύστερα - εάν και εφόσον εξασθενήσει η πανδημία - να βελτιωθεί και η ψυχολογία του καταναλωτή.

«Η αγορά είναι ανοιχτή. Η οικονομία δεν σταματάει και η κοινωνία λειτουργεί. Το υγειονομικό στοίχημα το έχουμε κερδίσει γιατί τα μέτρα προστασίας τηρούνται αυστηρά. Το στοίχημα τώρα είναι να κερδίσει η αγορά την πολυπόθητη ανάσα που χρειάζεται», σημειώνει, για να συμπληρώσει πως αυτή τη στιγμή ο στόχος για το λιανεμπόριο είναι να ξεπεράσει κατά πολύ σε τζίρο το εφιαλτικό 2020, ωστόσο καμία σύγκριση δεν μπορεί να υπάρξει με το… μακρινό 2019, όταν το ξέσπασμα της πανδημίας φάνταζε σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Ελαφρώς πιο αισιόδοξος εμφανίζεται ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, εκφράζοντας την ελπίδα «τα εμπορικά καταστήματα να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν επαρκώς τους πελάτες που έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ και να πλησιάσουν τον προ πανδημίας τζίρο των 5,5 δισ. ευρώ της εκπτωτικής περιόδου. Οι εκπτώσεις είναι πάντα μια καλή ευκαιρία για καλές πωλήσεις και καλές αγορές».

Γενναίες εκπτώσεις πάνω από 50%

Σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, παρά τους φόβους που γεννά η μετάλλαξη Όμικρον, λόγω της ταχύτητας με την οποία μεταδίδεται, οι καταναλωτές δεν αναμένεται να γυρίσουν την πλάτη στον θεσμό των εκπτώσεων. «Ο κόσμος που θέλει να καλύψει τις ανάγκες του θα βγει στην αγορά», εκτιμά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς και αποκαλύπτει πως οι καταναλωτές που θα επισκεφθούν τα εμπορικά καταστήματα θα αντιληφθούν ότι σε πολύ μεγάλη γκάμα προϊόντων κάθε είδους υπάρχουν πολύ ελκυστικές εκπτωτικές τιμές.

Οι εκπτώσεις, προσθέτει, σε κλάδους αιχμής, όπως είναι η ένδυση και η υπόδηση, θα ξεπεράσουν το 50%, προσφέροντας αγοραστικές ευκαιρίες για τους καταναλωτές, σε συνδυασμό πάντα με την αυστηρή τήρηση των υγειονομικών κανόνων.

Υπάρχουν ελλείψεις εργαζομένων, αλλά αντιμετωπίζονται

Και μπορεί ο κ. Καπράλος να δηλώνει πως η επάρκεια των προϊόντων είναι δεδομένη, ωστόσο παραδέχεται πως, λόγω της έξαρσης της πανδημίας το τελευταίο διάστημα, υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό, καθώς όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι νοσούν από κορονοϊό και δεν μπορούν να προσέλθουν στην εργασία τους. «Υπάρχουν ελλείψεις εργαζομένων, αλλά το θέμα αντιμετωπίζεται», τονίζει, για να εξηγήσει πως ο αριθμός των εργαζομένων στα καταστήματα του λιανικού εμπορίου είναι σήμερα ίδιος με το 2019, όταν η αγορά λειτουργούσε υπό καλύτερες και διαφορετικές συνθήκες. «Μπορεί κάποιοι εργαζόμενοι να νοσούν και να χρειάζεται να λείπουν από την εργασία τους, ωστόσο στο λιανεμπόριο ο αριθμός των εργαζομένων ανά επιχείρηση υπερκαλύπτει τις ανάγκες της επιχείρησης».

«Εξαιτίας της μεγάλης διασποράς της μετάλλαξης Όμικρον και των πολλών κρουσμάτων του κορονοϊού στην Αττική, υπάρχει έντονη ανησυχία πως θα αντιμετωπισθεί το ενδεχόμενο να απογυμνωθούν τα εμπορικά καταστήματα από απουσίες υπαλλήλων και, βεβαίως, αυτοαπασχολούμενων εμπόρων. Ας ελπίσουμε ότι τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων και η επάρκεια αγαθών στην αγορά δεν θα συνοδευτούν από την έλλειψη φυσικής παρουσίας ανθρώπινου δυναμικού», επισημαίνει ο κ. Κορκίδης.

Ειδικό επίδομα ασθενείας ζητά η ΕΣΕΕ

Υπό το βάρος της υψηλής μεταδοτικότητας της νέας μετάλλαξης, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, με επιστολή της προς τους αρμόδιους υπουργούς, έθεσε θέμα χορήγησης ειδικού επιδόματος ασθενείας σε αυτοαπασχολούμενος εμπόρους που νοσούν από κορονοϊό.

«Η έξαρση των κρουσμάτων της πανδημίας προκάλεσε δικαιολογημένα την επικαιροποίηση εκ μέρους της Κυβέρνησης των διατάξεων που αφορούν τη χορήγηση αδειών και τις εξ αυτών αποζημιώσεις προς τους εργαζομένους στον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να απουσιάσουν από την εργασία τους εφόσον νοσήσουν από κορονοιό. Ωστόσο, αποτελεί για την ΕΣΕΕ δυσάρεστη έκπληξη το γεγονός ότι σε καμία από τις σχετικές ανακοινώσεις δεν γίνεται αναφορά και δεν λαμβάνεται καμία πρόνοια για την απώλεια εισοδήματος που έχουν όταν νοσούν οι αυτοαπασχολούμενοι επαγγελματίες, που στον κλάδο του εμπορίου σήμερα ξεπερνούν τις 140.000. O αυτοαπασχολούμενος έμπορος που σήμερα αναγκάζεται επειδή βρέθηκε θετικός στον COVID – 19 να κλείσει το κατάστημά του και να απωλέσει έσοδα τουλάχιστον 5 ημερών, δεν λαμβάνει κανένα χρηματικό βοήθημα για την έστω και μερική αναπλήρωση των απωλειών του. Πρόκειται για μία κραυγαλέα παράλειψη της Πολιτείας την ώρα μάλιστα που ο εμπορικός κόσμος αγωνιά για την οικονομική του επιβίωση και ταυτόχρονα νιώθει τον κλοιό της πανδημίας να απειλεί ακόμη και τη ζωή του.  Για τους λόγους αυτούς σας ζητούμε να θεσπίσετε Ειδικό Επίδομα Ασθενείας για τους νοσούντες από COVID – 19 αυτοαπασχολούμενους εμπόρους, το οποίο μπορεί να χορηγείται από τον ΕΦΚΑ ή τον ΟΑΕΔ. Σας επισημαίνουμε πως ήδη ανάλογο επίδομα χορηγείται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στην Κύπρο ήδη από τον περασμένο Ιούλιο, με βάση υπολογισμού του τις ασφαλιστέες αποδοχές των αυτοαπασχολουμένων. Στη χώρα μας, καθώς οι ασφαλιστικές κατηγορίες προβλέπουν προκαθορισμένα ποσά εισφορών ανεξαρτήτως εισοδήματος, ο υπολογισμός του Ειδικού Επιδόματος προτείνουμε να γίνει στη βάση του Εθνικού Κατώτατου Μισθού ή του Εθνικού Διάμεσου Μισθού. Επιπλέον θα πρέπει να προβλέπεται η επέκταση και η διεύρυνση του Ειδικού Επιδόματος Ασθενείας σε περίπτωση απουσίας του νοσήσαντος αυτοαπασχολουμένου περισσότερων των 5 ημερών, ή/και σε περίπτωση επιδείνωσης της υγείας του η οποία θα απαιτήσει την εισαγωγή του στο νοσοκομείο, πάντα κατ΄ αναλογία με τα προβλεπόμενα για όλους τους εργαζόμενους στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Αναφορικά με το δημοσιονομικό κόστος που θα επιφέρει η προτεινόμενη χορήγηση του Ειδικού Επιδόματος Ασθενείας εκτιμούμε ότι θα μπορούσε να είναι μηδαμινό, εφόσον τα απαραίτητα ποσά εκταμιεύονταν για τη χρήση αυτή από τον Ειδικό Λογαριασμό Ανεργίας του ΟΑΕΔ. Υπενθυμίζουμε ότι στον Ειδικό Λογαριασμό Ανεργίας του ΟΑΕΔ όλοι οι έμποροι καταβάλλουν από το 2011 κάθε μήνα 10 ευρώ, πέραν των ασφαλιστικών τους εισφορών, χωρίς όμως ποτέ το κεφάλαιο πολλών εκατομμυρίων ευρώ που έχει συγκεντρωθεί να έχει χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση των ανέργων εμπόρων ή για οποιοδήποτε άλλο σκοπό υπέρ του κλάδου», αναφέρεται στην επιστολή της ΕΣΕΕ με παραλήπτες τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Η αναγκαία ανάσα ρευστότητας μετά τη «μουδιασμένη» εορταστική περίοδο

«Οι επιχειρήσεις θα διαθέτουν τα προϊόντα τους σε πολύ ελκυστικές τιμές για να πάρουν μία ανάσα ρευστότητας που τόσο έχουν ανάγκη. Προτρέπω το καταναλωτικό κοινό να επισκεφτεί από την πρώτη στιγμή τα εμπορικά καταστήματα, που έχουν αποδείξει την άρτια τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και για άλλη μια φόρα να πραγματοποιήσει τις αγορές του σε ένα απόλυτα ασφαλές περιβάλλον, επιλέγοντας από μία μεγάλη γκάμα προϊόντων σε όλες τις κατηγορίες των ειδών», αναφέρει σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, καλώντας τον κόσμο να στηρίξει τον κλάδο του λιανεμπορίου.

«Οι επιχειρήσεις θα προσφέρουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε πολύ χαμηλές τιμές, με άψογη εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό. Οι εταιρείες -μέλη μας έχουν λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την πιστή τήρηση όλων των υγειονομικών κανόνων», τονίζει, στο ίδιο μήκος κύματος, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), προσδοκώντας τόνωση του τζίρου των καταστημάτων μετά τη δύσκολη - όπως τελικά αποδείχθηκε - εορταστική περίοδο.

Και αυτό γιατί η αγορά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς κινήθηκε σε υποτονικούς ρυθμούς, πολύ χαμηλότερα από τον πήχη των προσδοκιών που είχε τεθεί, καθώς η όποια κινητικότητα στους δρόμους δεν αποτυπώθηκε στους τζίρους των καταστημάτων.

Όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, για το 66,67% των επιχειρήσεων, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ για το 27,45% παρέμειναν στα ίδια επίπεδα. Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις τους μειώθηκαν, το 32,35% σημείωσε πτώση έως και 20%, το 26,47% κατέγραψε συρρίκνωση τζίρου 21-40%, ενώ το 20,59% είχε ιδιαίτερα ισχυρή μείωση 41%-60%.

Η καλύτερη περίοδος  των εορτών από πλευράς αγοραστικής κίνησης,  σύμφωνα με τη γνώμη των επιχειρηματιών του λιανικού εμπορίου του Πειραιά, αποδείχθηκε η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (72,55%), ενώ για ένα ποσοστό 21,57%, η καλύτερη περίοδος ήταν η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Κατά γενική ομολογία, ο εμπορικός κόσμος του Πειραιά σε υψηλό ποσοστό  90,20% είχε καλύτερες προσδοκίες για την χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο και περίμενε μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση σε σχέση με το 2019. Το 56,86% των επιχειρηματιών πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό, ενώ το 43,14% δεν διάθεσε τα είδη του σε χαμηλότερες τιμές.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.