Τα «στοιχειωμένα» έργα υποδομών στη Λέσβο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα «στοιχειωμένα» έργα υποδομών στη Λέσβο
Το «ξεχειλωμένο» χρονοδιάγραμμα για τον οδικό άξονα Καλλονή - Σίγρι και τα «δέκα χρόνια φαγούρας». Τι γίνεται με τον λιμενικό διαγωνισμό στην περιοχή.

Σειρά… παρατάσεων έχει πάρει το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση δύο σημαντικών για το νησί της Λέσβου έργων, που σχετίζονται τόσο με οδικές όσο και με λιμενικές υποδομές. Ο λόγος για την «Κατασκευή / Αναβάθμιση Οδικού Άξονα Καλλονής - Σιγρίου Λέσβου», αλλά και για την κατασκευή του έργου: «Επιβατικός και Εμπορικός Λιμένας Σιγρίου Ν. Λέσβου – Α’ Φάση. Ωστόσο, αν ένα έργο μπορεί να βρίσκεται κοντά στον χαρακτηρισμό του ως… «αιώνιο» ή «στοιχειωμένο», αυτό δεν είναι άλλο από τον οδικό άξονα Καλλονή-Σίγρι που εφόσον τελικά αποπερατωθεί εντός του νέου χρονοδιαγράμματος (+1,5 έτος περίπου) τότε θα μετράει «δέκα χρόνια φαγούρας».

Ξεκινώντας όμως από το ωριμότερο, το λιμενικό, χτες, στη «Διαύγεια» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναρτήθηκε έγγραφο (Γενική Γραμματεία Υποδομών, Γενική Διεύθυνση Υδραυλικών - Λιμενικών & Κτιριακών Υποδομών, ΕΥΔΕ Μακεδονίας - Ηπείρου & Θράκης) με θέμα την έγκριση αναμορφωμένου χρονοδιαγράμματος κατασκευής του έργου: «Επιβατικός και Εμπορικός Λιμένας Σιγρίου Ν. Λέσβου – Α’ Φάση, στο οποίο ανάδοχος είναι η «ΕΡΤΕΚΑ Α.Ε». Όπως προκύπτει, ήδη με απόφαση (08.06.2021) του Γενικού Γραμματέα Υποδομών εγκρίθηκε η 4η παράτασης της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου, ενώ στις 23.07.2021 προέκυψε υποβολή του αναμορφωμένου χρονοδιαγράμματος από την ανάδοχο εταιρεία, λόγω της παράτασης της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου.

Αν και στη συγκεκριμένη απόφαση δεν αναφέρονται λεπτομέρειες για το χρονοδιάγραμμα, είναι εμφανείς και εδώ οι σχετικές καθυστερήσεις για ένα έργο για το οποίο στις 03.04.2019 είχε δοθεί η έγκριση 1ης παράτασης ενδεικτικής τμηματικής προθεσμίας και της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα νέα λιμενικά έργα στην νησιωτική Ελλάδα, προϋπολογισμού περίπου 15 εκατ. ευρώ. Το καινούριο λιμάνι στο Σίγρι θα αποτελέσει πύλη εισόδου στο νησί από τη δυτική του πλευρά και χαρακτηρίζεται ως έργο πνοής. Το νέο λιμάνι θα εξυπηρετήσει κατά κύριο λόγο τα πλοία που θα εκτελούν δρομολόγια από τη Ραφήνα προς το Σίγρι αλλά και από τη Βόρειο Ελλάδα Πάντως, πρόσφατα δημοσιεύματα από τοπικά μέσα είχαν κάνει λόγο για σημαντική προώθηση των εργασιών και για προσδοκίες εκπλήρωσης του project έως τα τέλη του 2021. Να σημειωθεί ότι ο ανάδοχος είχε αναλάβει το έργο προς τα τέλη του 2017.

Και αν για το λιμενικό έργο οι καθυστερήσεις είναι… εντός των «ελληνικών δεδομένων», καθώς στα περισσότερα έργα έχει παρατηρηθεί «ξεχείλωμα» χρονοδιαγράμματος, για το έτερο project στην περιοχή και στο νησί, τον σημαντικό οδικό άξονα Καλλονή – Σιγρί, ύψους 39 εκατομμυρίων ευρώ, με τελευταίο ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-Αναστηλωτική, η κατάσταση είναι απογοητευτική (το έργο έχει συνολικό μήκος 47 χιλιόμετρα εκ των οποίων τα 21 χιλιόμετρα περιλαμβάνουν αναβάθμιση της υφιστάμενης κυκλοφορίας και τα υπόλοιπα αφορούν τη χάραξη σε νέα τμήματα της οδού).

Το έργο αυτό «μετράει» ήδη «9 χρόνια φαγούρας» και φαίνεται να πηγαίνει για τα δέκα! Με σχετικό έγγραφο με ημερομηνία 12-08-2021 («ανέβηκε» στη Διαύγεια του υπ. Υποδομών στις 16/08) εγκρίθηκε «η χορήγηση παράτασης της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών, , κατά πεντακόσιες σαράντα εννέα ημερολογιακές ημέρες (549), ήτοι μέχρι 31-12-2022». Η συνολική προθεσμία για την εκτέλεση του έργου έληγε στις 30/06/2021.

Έχει δε ενδιαφέρον πώς περιγράφεται το «στοιχειωμένο» οδικό έργο στη Λέσβο και μέσω του εγγράφου αυτού. Τον Μάιο του 2012 εγκρίθηκε το αποτέλεσμα της από 27 Μαρτίου 2012 δημοπρασίας του έργου «Κατασκευή / Αναβάθμιση Οδικού Άξονα Καλλονής - Σιγρίου Λέσβου» µε προϋπολογισμό 39.515.400 ευρώ και ανατέθηκε η εκτέλεση του έργου στην κοινοπραξία «Κ/ΞΙΑ Αναστηλωτική Α.Ε. - Τοξότης Α.Ε. - Ελληνική Υδροκατασκευή Α.Ε.», µε μέση τεκμαρτή έκπτωση 4,17% και συνολική δαπάνη 38.004.088 ευρώ. Το έργο αρχικά είχε προθεσμία ολοκλήρωσης τον Σεπτέμβριο του 2015.

Ωστόσο, λόγω και της ιδιομορφίας της περιοχής αλλά και λόγω άλλων προβλημάτων (μελέτες κ.λπ.), ο χρόνος πέρασε, δίνονταν συνεχείς παρατάσεις, ενώ προκύψαν και τα οικονομικά προβλήματα του ομίλου Καλογρίτσα που μέσω της Τοξότης συμμετείχε στην κοινοπραξία. Έγιναν συμπληρωματικές και τροποποιητικές συμβάσεις, µε συνολικό ποσό 12.850.000 (µε ΦΠΑ 16% τότε). Κατά συνέπεια, το κόστος του έργου εκτινάχθηκε σε περίπου 51 εκατ. ευρώ.

Στις 16-05-2018 εγκρίθηκε αίτημα για υποκατάσταση των µελών της κοινοπραξίας «Κ/ΞΙΑ Αναστηλωτική Α.Ε. - Τοξότης Α.Ε. - Ελληνική Υδροκατασκευή Α.Ε.», 1) Τοξότης Α.Ε. και 2) Ελληνική Υδροκατασκευή Α.Ε. για τις υπολειπόμενες εργασίες της εργολαβίας από την εταιρεία «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.». Βάσει των απανωτών παρατάσεων η νέα προθεσμία πήγε για τον Ιούνιο του 2021, ωστόσο, τον Μάιο και τον Ιούνιο του φετινού έτους η κοινοπραξία υπέβαλε νέο αίτημα για παράταση της συνολικής προθεσμίας του έργου τελικά κατά 549 ημέρες, ήτοι μέχρι 31/12/2022.

Η κοινοπραξία, όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο, επικαλέστηκε προβλήματα όπως:

α) Φαινόμενα γεωτεχνικών κατολισθήσεων έχουν σημειωθεί σε αρκετά τμήματα κατά μήκος του έργου τα οποία χρήζουν αντιμετώπισης προκειμένου να αποκατασταθούν.

β) Δίκτυα χαμηλής και μέσης τάσης ευθύνης ΔΕΔΔΗΕ βρίσκονται εντός ορίων έργου καθ’ όλο το μήκος της εργολαβίας και απαιτείται μετατόπισή τους προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες.

γ) Δίκτυα οπτικών ινών και παροχών τηλεφωνικών συνδέσεων ευθύνης ΟΤΕ βρίσκονται κατά μήκος σημαντικού μέρους της εργολαβίας και εντός των ορίων του έργου, όπου απαιτείται επίσης μετατόπισή τους προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες.

δ) Παρά το γεγονός ότι η απαλλοτρίωση έχει συντελεστεί αρκετοί ιδιόκτητες αρνούνται να παραδώσουν τα αγροτεμάχια µε αποτέλεσμα την καθυστέρηση των εργασιών.

ε) Λόγω της πανδημίας του Covid-19, των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί στην χώρα µας από τον Μάρτιο 2020 καθώς και των αλλεπάλληλων lockdown, σημειώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις καίριων υλικών για την κατασκευή του έργου όπως τσιμέντα, καύσιμα, άσφαλτος, σιδηρός οπλισμός κ.τ.λ., η μεταφορά των οποίων γίνεται δια θαλάσσης από την ηπειρωτική χώρα.

στ) Με τον υπό έγκριση 3ο ΑΠΕ του έργου τακτοποιούνται οι συνολικές απαιτούμενες ποσότητες για την ολοκλήρωσή του.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider