«Η τεχνολογία πάει με αξιοπρέπεια και μάλιστα καλύτερα από άλλες φορές». Με αυτή την φράση περιγράφουν παράγοντες της λιανεμπορικής αγοράς ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών τη φετινή Black Friday, σημειώνοντας ότι σε σχέση με άλλες χρονιές η κίνηση είναι κατανεμημένη και οι πωλήσεις αυξάνουν χωρίς να δημιουργούνται προσκόμματα στην διαχείριση τους. Αντιστοίχως θετική είναι και η εικόνα από τις λοιπές λιανεμπορικές επιχειρήσεις που φαίνεται να ποντάρουν πέρα από τις εβδομάδες προσφορών που προηγήθηκαν και στο τριήμερο που ακολουθεί, καθώς τα εμπορικά καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά και την Κυριακή.
«Καθ’ όλη τη διάρκεια των προσφορών της Μαύρης Παρασκευής υπάρχει κινητικότητα, με τις πωλήσεις να αυξάνουν τόσο για τις λευκές όσο και για τις μαύρες συσκευές», αναφέρουν παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο Insider. Ειδοποιός διαφορά μάλιστα, όπως επισημαίνουν, είναι ότι η φετινή κίνηση είναι ομοιόμορφη χωρίς αυξομειώσεις που δημιουργούν ανισορροπία στις παραδόσεις των παραγγελιών.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, όπως επισημαίνουν, η αγορά δεν αναβιώνει τη ζήτηση της πανδημικής περιόδου, όπου το πορτοφόλι του Έλληνα ήταν πολύ πιο γεμάτο και η διάθεση βελτίωσης της, εντός σπιτιού, καθημερινότητας μοναδική διέξοδος. «Τα πράγματα σε σχέση με εκείνη την περίοδο είναι περιορισμένα. Σε σχέση με πέρυσι όμως, ειδικά σε συγκεκριμένες κατηγορίες συσκευών, παρατηρείται αύξηση. Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι η τεχνολογία πάει με αξιοπρέπεια και καλύτερα από άλλες χρονιές» ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Όσο για την εφετινή τάση, μοιάζει να κερδίζουν έδαφος οι premium κατηγορίες συσκευών, από τα smartphones και τις τηλεοράσεις έως τα notebooks και τις ηλεκτρικές συσκευές. Εδώ και καιρό όπου η αγορά ήταν άνευρη παρατηρούμε ότι όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς αφορά καταναλωτές που έχουν να διαθέσουν κι επιλέγουν να επενδύσουν σε μια αναβαθμισμένη συσκευή, γιατί παρουσιάζει καλύτερα χαρακτηριστικά κι όχι γιατί χάλασε η προηγούμενη και πρέπει να αντικατασταθεί. Ο αριθμός των καταναλωτών αυτών αυξάνει και στο Black Friday γι’ αυτό βλέπουμε να ξεστοκάρουν οι λιανέμποροι συσκευές της υψηλής κατηγορίας τιμής, στις οποίες συνήθως υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους άρα και μεγαλύτερες εκπτώσεις». Το γεγονός αυτό αποδεικνύουν και οι πωλήσεις των προϊόντων τεχνολογίας, οι οποίες φεύγουν πλέον από τα μικρής αξίας περιφερειακά και επικεντρώνονται κατά την τρέχουσα Μαύρη Παρασκευή στα notebook.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις δεν μπορούν να ποσοτικοποιηθούν. Θα ολοκληρωθεί το τριήμερο θα γίνει και η Cyber Monday και μετά θα μπορούμε να κλείσουμε ταμείο να δούμε τι κάναμε. Δεν είμαστε όμως σίγουρα απογοητευμένοι.
«Ζωηρό ενδιαφέρον για ένδυση, υπόδηση και είδη σπιτιού»
Παρά το γεγονός ότι «μεγάλοι» πρωταγωνιστές του εμπορικού θεσμού του Νοεμβρίου είναι παραδοσιακά οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, τα οφέλη της Black Friday ετοιμάζεται να δρέψει σύσσωμος ο κλάδος του λιανικού εμπορίου. «Ο κόσμος βγήκε στην αγορά και επισκέφτηκε τα εμπορικά καταστήματα. Είναι σαφές ότι υπάρχει επισκεψιμότητα σε όλους τους κλάδους, ενώ διαπιστώνεται ζωηρό ενδιαφέρον στα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και ειδών σπιτιού», εξηγεί, μιλώντας στο insider.gr, ο αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος.
Κοιτάζοντας δε μπροστά επισημαίνει πως για τον εμπορικό κόσμο το μεγάλο στοίχημα είναι να συνεχιστεί η κινητικότητα στα καταστήματα και το Σάββατο, αλλά και την Κυριακή, ώστε να γεμίσουν τα ταμεία και να επιστρέψουν τα χαμόγελα στους επιχειρηματίες του λιανεμπορίου. «Με ανοιχτά καταστήματα και την Κυριακή, ποντάρουμε σε ένα καλό τριήμερο από πλευράς πωλήσεων, αν μας βοηθήσει και ο καιρός. Ο εμπορικός κόσμος το έχει ανάγκη», σημειώνει χαρακτηριστικά για να προσθέσει πως «είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος για τις επιδόσεις συνολικά του τριημέρου».
«Οι καταναλωτές προετοιμάζονταν όλο τον Νοέμβριο για τη Black Friday»
Μετά και την έλευση της Μαύρης Παρασκευής, επιβεβαιώθηκε η αίσθηση που υπήρχε και τις προηγούμενες ημέρες, καθώς ο εκπτωτικός θεσμός του Νοεμβρίου έχει μετατραπεί πλέον σε μια ολόκληρη εμπορική περίοδο. «Οι καταναλωτές περίμεναν τη Black Friday. Έκαναν έρευνες αγοράς και προετοιμάζονταν για αυτήν ολόκληρο τον Νοέμβριο. Μετά και την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου, τα τελευταία χρόνια μιλάμε για Black Week, ακόμη και για Black Month», σχολιάζει ο κ. Καπράλος.
Όπως δε μαρτυρούν καταστηματάρχες και επιχειρηματίες του λιανεμπορίου, δεδομένης της κόπωσης του καταναλωτικού κοινού μετά από τρία χρόνια επίμονων πληθωριστικών πιέσεων, αρκετοί Έλληνες αντιμετωπίζουν ως μια πραγματική ευκαιρία για επιλεκτικές και στοχευμένες αγορές τον θεσμό της «Μαύρης Παρασκευής», προκειμένου να καλύψουν μέρος των αναγκών τους, αναζητώντας γενναίες προσφορές κι εκπτώσεις. Και όσοι έσπευσαν να προβούν σε αγορές, δεν απογοητεύθηκαν, καθώς είδαν στα ράφια των καταστημάτων εκπτώσεις που ξεκινούσαν από 20%, έφταναν το 50%, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις άγγιξαν ακόμη και το 80%.
Αντίστροφη μέτρηση για τις αγορές της εορταστικής περιόδου
Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Καπράλο, το θετικό κατά γενική ομολογία πρόσημο της Black Friday αναμένεται να αποτελέσει προάγγελο της αγοραστικής κίνησης που αναμένεται να σημειωθεί κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, καθώς με την έλευση του Δεκεμβρίου ο χρόνος για την εορταστική περίοδο θα αρχίσει να μετρά αντίστροφα. Τα εμπορικά καταστήματα, άλλωστε, ποντάρουν πολλά στην εορταστική περίοδο, αφού τότε πραγματοποιείται το ένα τέταρτο του ετήσιου τζίρου τους.
«Το δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου έχει πολύ μεγάλο βάρος σε όλα τα πολυκαταστήματα, αφού αντιστοιχούν στο 25% των ετήσιων πωλήσεων», σχολίαζε την περασμένη Πέμπτη μιλώντας στους εκπροσώπους του Τύπου ο Διευθύνων Σύμβουλος των Πολυκαταστημάτων Attica, Δημοσθένης Μπούμης. «Πέρυσι αυτό το διάστημα πήγαμε πάρα πολύ καλά ενώ για εφέτος προβλέπουμε ότι θα συνεχίσουμε στον ίδιο ρυθμό», τόνισε.