Οι προοπτικές του Πειραιά για το 2024 –Πώς «μετράει» ο ΟΛΠ τις επιπτώσεις των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Οι προοπτικές του Πειραιά για το 2024 –Πώς «μετράει» ο ΟΛΠ τις επιπτώσεις των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα
Για το 2024 οι προοπτικές είναι μικτές σε ό,τι αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά. Από την μια αυξάνεται η οικονομική δραστηριότητα και άρα οι εισαγωγές/εξαγωγές, από την άλλη οι επιθέσεις των Χούθι φέρνουν αλλαγές στο διεθνές εμπόριο.

Το 2023 ήταν άλλη μια χρονιά ρεκόρ για τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά (ΟΛΠ) με αυξημένο κύκλο εργασιών και κερδοφορία. Λίγο πριν την αλλαγή της χρονιάς όμως και ενώ ξεκίνησαν οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα τα πράγματα άλλαξαν ριζικά για το θαλάσσιο εμπόριο αλλά και για τη θέση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας μας ως πύλη εισόδου εμπορευμάτων από την Κίνα.

Πλέον, για το 2024 η διοίκηση της ΟΛΠ ΑΕ εκτιμά πως οι προοπτικές είναι μικτές. Από Από τη μία πλευρά η αναμενόμενη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα, στα πλαίσια εκτιμόμενης ανάπτυξης το 2024 κατά 2,5% εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να δίνει ώθηση στις εισαγωγές και τις εξαγωγές συμβάλλοντας στην περαιτέρω αύξηση του εγχώριου φορτίου.

Από την άλλη πλευρά, η διακοπή της διέλευσης των πλοίων από την Ερυθρά θάλασσα και η αναδρομολόγηση με τον περίπλου της Αφρικής από την Ασία για την Ευρώπη (και το αντίθετο) αντί διαμέσου της Μεσογείου πλήττει το γεωγραφικό πλεονέκτημα του Πειραιά ως το πρώτο ηπειρωτικό λιμάνι της ΕΕ μετά την διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ.

Ειδικότερα, ο περίπλους της Αφρικής, έχει οδηγήσει όλες τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όχι μόνο στην αναδιάταξη των δρομολογίων, αλλά και στην εξέταση εναλλακτικών λιμένων ως σημείων μεταφόρτωσης καθώς ο περίπλους της Αφρικής κάνει αποδοτικότερο τον κατάπλου σε λιμάνια στο δυτικό άκρο της Μεσογείου και τη τροφοδοσία της ανατολικής Μεσογείου μέσω πλοίων διανεμητών (feeder ships).

Από τον ΟΛΠ σημειώνεται πως η διάρκεια των ένοπλων επιθέσεων των Χούτι σε πλοία που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα θα υπαγορεύσει σε μεγάλο βαθμό την επίπτωση στους όγκους φορτίου μεταφόρτωσης στον Πειραιά. Και αυτό γιατί η τροποποίηση του δικτύου μεταφόρτωσης και διανομής εμπορευματοκιβωτίων δεν μπορεί να γίνει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και έχει και οικονομικό κόστος καθώς οι περισσότερες εταιρείες κατόπιν συμφωνιών με τα τερματικά απολαμβάνουν καλύτερη τιμολογιακή πολιτική λόγω όγκου στα λιμάνια μεταφόρτωσης που ήδη χρησιμοποιούν.

Τυχόν μεταφορά των δραστηριοτήτων δεν θα εξασφαλίσει άμεσα αντίστοιχες οικονομικές εκπτώσεις ενώ ταυτόχρονα η συγκέντρωση ζήτησης σε πολύ λιγότερα λιμάνια στην δυτική μεσόγειο (Ευρωπαϊκή και Αφρικανική) είναι πιθανό να οδηγήσει σε καθυστερήσεις λόγω της απότομης αύξησης πλοίων και φορτίων. «Κατά συνέπεια, η επίπτωση στα οικονομικά μεγέθη καθώς και στους όγκους εξυπηρέτησης της Εταιρείας μέσω του τερματικού του Προβλήτα Ι στον Πειραιά θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια της αστάθειας στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και στο βαθμό αναδιάταξης των δικτύων που δεν μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα», σημειώνεται σχετικά από τη διοίκηση του ΟΛΠ.

Σε κάθε περίπτωση η αναμενόμενη αύξηση του εγχώριου φορτίου που θα καταπλεύσει στο λιμάνι το 2024 εκτιμάται ότι θα απορροφήσει σε μεγάλο βαθμό την τυχόν οικονομική απώλεια από την πιθανή μείωση φορτίου μεταφόρτωσης.

Τα αποτελέσματα του 2023

Σημειώνεται πως τα συνολικά έσοδα της ΟΛΠ ΑΕ την προηγούμενη χρονιά διαμορφώθηκαν στα 219,8 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 12,9% σε σχέση με το 2023. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 96,2 εκατ. ευρώ έναντι 74,7 εκατ. ευρώ της χρήσης 2022, σημειώνοντας αύξηση 28,8%. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 66,8 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 26,3% σε σχέση με τα 52,9 εκατ. ευρώ της χρήσης του 2022. Το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανήλθε σε 1,34 ευρώ αυξημένο κατά 29% σε σχέση με το 2022 όπου ήταν 1,04 ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ακίνητα: Πότε θα αλλάξουν οι αντικειμενικές αξίες – Σε ποιες περιοχές θα επεκταθεί το αντικειμενικό σύστημα

Κατώτατος μισθός: Μέτρα μείωσης του μη μισθολογικού κόστους ζητούν οι εργοδότες - Γενική απεργία από τη ΓΣΕΕ

Αλλάζουν οι όροι του παιχνιδιού στο γιαούρτι – Leader της αγοράς η ιδιωτική ετικέτα

gazzetta
gazzetta reader insider insider