Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ξένοι μέτοχοι «αναμένουν» περίπου 240 εκατ. μέσω αναχρηματοδότησης δανείων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ξένοι μέτοχοι «αναμένουν» περίπου 240 εκατ. μέσω αναχρηματοδότησης δανείων
Πώς η ωρίμανση της σύμβασης και η αλλαγή του χρηματοδοτικού μίγματος, εφόσον δοθεί το «πράσινο φως» και από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, θα απελευθερώσει κεφάλαια προς όφελος των ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Hochtief, Vinci.

Προ των πυλών φαίνεται να είναι, όπως τουλάχιστον εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, η ολοκλήρωση της αναχρηματοδότησης ομολογιακών δανείων του Έργου Παραχώρησης της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (οδική σύμβαση παραχώρησης) ώστε, σε επόμενο στάδιο, να ανοίξει ο δρόμος για την «άτυπη» επιστροφή κεφαλαίων στους μετόχους της, ύψους πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ίσως και άνω των 240 εκατ. ευρώ. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι στην υπόθεση εμπλέκεται το Δημόσιο και η διασφάλιση των συμφερόντων του και απαιτείται το δικό του «πράσινο φως».

Υπενθυμίζεται ότι στην εν λόγω σύμβαση παραχώρησης, που λήγει το 2038, συμμετέχουν η γερμανική Hochtief με 38,89%, η ΑΒΑΞ με 23,61%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ) με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%. Πρόκειται για μια υπόθεση που έχει ξεκινήσει προς τα τέλη του 2022, όπως τότε είχε αποκαλύψει το insider.gr με τον παραχωρησιούχο να αιτείται, και εν συνεχεία να αναμένει την έγκριση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αναχρηματοδότηση του δανεισμού, ενώ απαιτούνταν και η σύμφωνη γνώμη των δανειστριών (τράπεζες).

Το δημόσιο

Όπως έχουμε αναφέρει, το δημόσιο προχώρησε και στην πρόσληψη συμβούλου για την αξιολόγηση σχετικής πρότασης του παραχωρησιούχου «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», ήτοι του σχήματος που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί το οδικό τμήμα από ΠΑΘΕ Μαλιακό έως και Κλειδί. Προ ημερών μόλις, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στο θέμα αυτό, τονίζοντας σε γενικές γραμμές ότι ήταν σε εξέλιξη σχετικές διαδικασίες με τον σύμβουλο του υπουργείου να καλείται να «βγάλει πόρισμα» μετρώντας προφανώς αν προκαλείται ζημία – βλάβη, αλλά και να εξετάζεται αν η αναχρηματοδότηση έχει και οφέλη για το Δημόσιο. ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, υποστήριξε πως η εταιρεία παραιτείται της υποχρέωσης του Δημοσίου να αποπληρώσει το δάνειο σε ποσό που είναι μεγαλύτερο από το αρχικό.

Στην αγορά εκτιμούν ότι δεν υπάρχει ζήτημα βλάβης για το δημόσιο και μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία ομαλά, και με το «ΟΚ» των τραπεζών, αν και αναμένονται επίσημες αποφάσεις. Με τον κ. Ταχιάο να μη δείχνει αρνητικός, κατόπιν υποβολής σχετικής ερώτησης, στην πρόσφατη ενημέρωση των εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης.

Το ύψος του δανείου

Το ομολογιακό δάνειο μειωμένης εξασφάλισης αποτελεί Δάνειο των Μετόχων προς τον παραχωρησιούχο, και καταβάλλεται κατά την περίοδο Μελετών και Κατασκευών αντί εισφοράς σε μετοχικό κεφάλαιο. Η αρχική έκδοση ανήλθε σε 156,3 εκατ. ευρώ και μέχρι και το 2022 είχαν κεφαλαιοποιηθεί δεδουλευμένοι τόκοι συνολικής αξίας 83,3 εκατ. ευρώ, δηλαδή σύνολο 239,3 εκατ. ευρώ στις 31.12.2022. Αν συνυπολογιστούν και κάποια ποσά στο α’ εξάμηνο του 2023 λόγω δεδουλευμένων τόκων, το συνολικό ποσό ανέρχεται ή ξεπερνά τα 240 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό αφορά στην «κάλυψη», από πλευράς των 4 Μετόχων, της έκδοσης (παλιότερα) ομολογιών μειωμένης εξασφάλισης από την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», το οποίο πλέον θα «μπει» στην ευρύτερη αναχρηματοδότηση – αναδιάρθρωση δανεισμού την Εταιρείας και θα αναληφθεί από τους δανειστές. Το οποίο, μέσω της αναχρηματοδότησης, θα «γυρίσει ατύπως ως επιστροφή» στα ταμεία των 4 μετόχων, αναλογικά βάσει ποσοστών τους, εφόσον προχωρήσει η διαδικασία αυτή.

Η ωρίμανση της σύμβασης και η αλλαγή του χρηματοδοτικού μίγματος

Όσο ωριμάζει η παραχώρηση και βελτιώνεται η κεφαλαιακή της διάρθρωση λόγω της συσσώρευσης κερδών και της σταδιακής αποπληρωμής του κύριου τραπεζικού δανεισμού, ο παραχωρησιούχος μπορεί να αποπληρώσει το Δάνειο των Μετόχων και να στραφεί σε νέο τραπεζικό δανεισμό, κάνοντας ουσιαστικά αναχρηματοδότηση του δανεισμού του. Ετσι, οι μέτοχοι του παραχωρησιούχου παίρνουν πίσω μέρος των κεφαλαίων που έχουν επενδύσει, στο βαθμό που το επιτρέπουν οι τράπεζες που κρίνουν την βιωσιμότητα της παραχώρησης με τη νέα κεφαλαιακή δομή. Αυτό που πρέπει το κράτος να διασφαλίσει είναι ότι δεν θα υπάρξει κίνδυνος στη λειτουργία της παραχώρησης, από την οποία εισπράττει μέρος των εσόδων, και ότι η νέα κεφαλαιακή δομή δεν θίγει τα συμφέροντά του. Και προς αυτή την κατεύθυνση είχε προχωρήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προσλαμβάνοντας εξιδεικευμένο χρηματοοικονομικό σύμβουλο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider