Στο φουλ οι μηχανές για τα έργα ΣΔΙΤ – Οι συμβάσεις που έρχονται και το «ταβάνι» των πληρωμών διαθεσιμότητας

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Στο φουλ οι μηχανές για τα έργα ΣΔΙΤ – Οι συμβάσεις που έρχονται και το «ταβάνι» των πληρωμών διαθεσιμότητας
Μέσα στους επόμενους έξι με οκτώ μήνες αναμένεται η υπογραφή εννέα συμβάσεων ΣΔΙΤ, ενώ προχωρούν 43 διαγωνισμοί, συνολικής αξίας 6,3 δισ. ευρώ. Τα βασικά έργα των επόμενων ετών.

Στο φουλ δουλεύουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την υλοποίηση νέων έργων Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Αυτή την περίοδο προχωρούν 43 διαγωνισμοί, συνολικής αξίας 6,3 δισ. ευρώ μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται 16 κτιριακά έργα (εστίες, σχολεία, δικαστικά μέγαρα κ.α.) και 10 έργα ύδρευσης και άρδευσης.

Μέσα στους επόμενους έξι με οκτώ μήνες αναμένεται η υπογραφή εννέα συμβάσεων ΣΔΙΤ σε πέντε τομείς που αυτή τη στιγμή βρίσκονται ή οδεύουν στο Ελεγκτικό Συνέδριο και συγκεκριμένα: α) Τέσσερις συμβάσεις ευρυζωνικών υποδομών (4 lots του Ultra-Fast Broadband) β) Δύο συμβάσεις φοιτητικών εστιών (Παν. Κρήτης και Παν. Θεσσαλίας), γ) Μία σύμβαση υποδομών δημόσιας διοίκησης (Κτίριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών για το οποίο την Παρασκευή αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία Intrakat - Redex) δ) Μία σύμβαση σχολικών υποδομών (17 σχολικές μονάδες στην Κ. Μακεδονία) και ε) Μία σύμβαση οδοφωτισμού (Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο Περ. Ηπείρου).

Αυτές οι συμβάσεις θα έρθουν να προστεθούν στις οχτώ που ήδη υπεγράφησαν εντός του 2023 με πιο πρόσφατο το ΣΔΙΤ για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης, αξίας 292 εκατ. ευρώ. Είχαν προηγηθεί το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» του ΒΟΑΚ, ύψους 276,8 εκατ. ευρώ, το οδικό έργο «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη», ύψους 239,2 εκατ. ευρώ και το Flyover της Θεσσαλονίκης, ύψους 373,2 εκατ. ευρώ. Τον κατάλογο συμπληρώνουν τα 3 Lots του Ultra-Fast Broadband και η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της Μαρίνας Ναυπλίου.

Με τις προσθήκες του 2023 σήμερα υλοποιούνται 22 συμβάσεις ΣΔΙΤ αξίας 2,5 δισ. ευρώ. Πέντε εκ των οποίων είναι έργα διαχείρισης απορριμμάτων, τρία είναι οδικά έργα, τρία κτιριακά, τρία αφορούν μεταφορές -συγκοινωνίες, έξι είναι τηλεπικοινωνιακά, ένα έργο ψηφιοποίησης και ένα έργο υποδομών.

Ο σχεδιασμός για το μέλλον και ο κόφτης στις πληρωμές

Το pipeline έργων είναι μεγάλο καθώς μόνο την προηγούμενη τετραετία εγκρίθηκαν 37 έργα ΣΔΙΤ από 13 έργα την περίοδο των 2013 -2019. Όπως δήλωσε ο διευθυντής της μονάδας ΣΔΙΤ, Νίκος Σέργης κατά την ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη, στη χώρα μας βρίσκεται σε εξέλιξη ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ στην Ευρώπη.

Πλέον, στο σχεδιασμό μπαίνουν περισσότερα έργα ΣΔΙΤ, τα οποία θα μπορεί ο ιδιωτικός τομέας να αξιοποιεί εμπορικά, να είναι δηλαδή αυτοχρηματοδοτούμενα και ανταποδοτικά. Και αυτό γιατί η χώρα μας έχει βάλει «κόφτη» στα χρήματα που μπορεί να δίνει ως «πληρωμές διαθεσιμότητας» στα μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ στο 0,24% του ΑΕΠ, για να μην κινδυνεύσει η δημοσιονομική σταθερότητα.

Στα 21 έργα ΣΔΙΤ που είχαν συμβασιοποιηθεί μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2023 τα εννέα είναι μη ανταποδοτικά με τις συνολικές «πληρωμές διαθεσιμότητας» να ανέρχονται στα περίπου 42 εκατ. ευρώ ανά έτος την περίοδο 2023-2026. Το 2027 το ετήσιο ποσό αυξάνεται στα 110 εκατ. ευρώ, καθώς υπολογίζονται και οι πληρωμές για το Flyover της Θεσσαλονίκης.

Τα σημαντικά έργα που έρχονται

Στην τελική φάση βρίσκονται τα έργα ΣΔΙΤ για:

· Κτιριακές εγκαταστάσεις Γενικής Γραμματείας Υποδομών

· Φοιτητικές εστίες και λοιπές εκπαιδευτικές και ερευνητικές εγκαταστάσεις σε Βόλο και Λαμία

· Εγκαταστάσεις φοιτητικών εστιών Πανεπιστημίου Κρήτης

· Σχολικές Μονάδες Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

· Αναβάθμιση του Οδοφωτισμού στο Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο της Περιφέρειας Ηπείρου

· Σχολικές Μονάδες Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

Στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου βρίσκονται 18 έργα μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται: Τα νέα κτήρια Πρωτοδικείου και Εισαγγελίας Αθηνών, αρδευτικά έργα σε Λάρισα και Καρδίτσα, Κεντρική Μακεδονία, οι εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων σε Αθήνα, Πειραιά, Δικαστικά Μέγαρα κλπ.

Στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος βρίσκονται 11 έργα μεταξύ των οποίων: Η μετεγκατάσταση των Φυλακών Κορυδαλλού, τα κτίρια πέντε αστυνομικών διευθύνσεων, το φράγμα Ενιπέα, το τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και ο οδικός άξονας Δράμα – Αμφίπολη. Ειδικά για το ΣΔΙΤ της μετεγκατάστασης των φυλακών, όπως ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ την Παρασκευή ενδιαφέρον δήλωσαν οι: Αβαξ, Άκτωρ Παρασχωρήσεις, ΓΕΚ Τέρνα και Μυτιληναίος.

Τέλος, στη φάση της προετοιμασίας διαγωνισμού βρίσκονται επτά έργα μεταξύ των οποίων: Το κυβερνητικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» στο ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Βορείου Ελλάδος, η ολική ανακαίνιση της φοιτητικής εστίας στου Ζωγράφους, οι νέες εστίες του Παν. Δυτικής Αττικής κ.α.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider