Οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές αυτοκινήτων και χημικών, κινδυνεύουν να χάσουν την ανταγωνιστικότητα τους από την Κίνα και τις ΗΠΑ, καθώς και οι δύο βιομηχανικοί κλάδοι αντιμετωπίζουν επίμονα υψηλό ενεργειακό κόστος λόγω της μετάβασης σε καθαρότερα καύσιμα, σύμφωνα με τον επικεφαλής ενός από τα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.
«Είμαστε σε μια επικίνδυνη κατάσταση», ανέφερε ο Jacques Vandermeiren, Διευθύνων Σύμβουλος του βελγικού λιμανιού της Αμβέρσας-Μπριζ, σε δηλώσεις του στη Σύνοδο Κορυφής του Σάλτσμπουργκ. «Για την ευρωπαϊκή βιομηχανία, το να υποφέρει η χημική βιομηχανία και να βλέπει τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα να εισβάλλουν στην Ευρώπη, είναι διπλός κίνδυνος».
Η Ευρώπη, ανέφερε ο κ. Vandermeiren, «θα έχει μια πολύ δύσκολη δεκαετία».
Την Πέμπτη, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα πραγματοποίησε την ένατη συνεχόμενη αύξηση των επιτοκίων της, ενώ διατήρησε ανοιχτές τις επιλογές της για μια νέα αύξηση, στην επόμενη συνεδρίαση του Σεπτεμβρίου.
Το υψηλότερο ενεργειακό κόστος επιβαρύνει τον ευρωπαϊκό χημικό τομέα, ο οποίος με τη σειρά του επηρεάζει τη ναυτιλία. Νωρίτερα αυτό το μήνα, η γερμανική BASF συντάχθηκε με άλλους κατασκευαστές χημικών, μειώνοντας και αυτή με τη σειρά της τις προσδοκίες της για το έτος. Ο γερμανικός βιομηχανικός κολοσσός κατηγόρησε την υποτονική παγκόσμια βιομηχανική παραγωγή και την αργή ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα.
Ο Vandermeiren επεσήμανε μια «μεγάλη επιβράδυνση», με την παραγωγή χημικών να μειώνεται κατά 13% από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2022.
Κίνδυνος για «λουκέτα»
Υπάρχει κίνδυνος να κλείσουν ή να μετεγκατασταθούν τα εργοστάσια παραγωγής χημικών.
«Η επόμενη φάση θα είναι το κλείσιμο ορισμένων εργοστασίων», τόνισε ο Vandermeiren . «Η ανταγωνιστικότητα της χημικής βιομηχανίας στην Ευρώπη διακυβεύεται πραγματικά».
Οι θαλάσσιες μεταφορές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, είναι ο μόνος κλάδος που ανέκαμψε τους τελευταίους μήνες, ωθούμενος σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές από την Κίνα.
Ωστόσο, η εισροή αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής επιβραδύνεται, είπε ο Vandermeiren, λόγω της έλλειψης εξοπλισμού που απαιτείται για τη μεταφορά τους - αφορά σε πλοία μεταφοράς οχημάτων και τερματικά λιμάνια που έχουν σχεδιαστεί για να χειρίζονται τις εισαγωγές.
«Η μεγάλη απογοήτευση των κινεζικών εταιρειών είναι ότι δεν έχουν αρκετή χωρητικότητα στα ευρωπαϊκά λιμάνια», είπε. Για αυτόν τον λόγο, «βλέπουμε ότι χρησιμοποιούν πλέον πλοία μεταφοράς κοντέινερ και εμπορευματοκιβώτια για να βάζουν αυτοκίνητα, κάτι που φυσικά δεν είναι το ιδανικό».