Υδρογόνο: Σε τροχιά ευρωπαϊκής χρηματοδότησης δύο ελληνικά πρότζεκτ

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υδρογόνο: Σε τροχιά ευρωπαϊκής χρηματοδότησης δύο ελληνικά πρότζεκτ
Σύντομα η κοινοποίηση μέσω του «πρώτου κύματος» ευρωπαϊκών Σημαντικών Έργων Κοινού́ Ευρωπαϊκού́ Ενδιαφέροντος (IPCEI) του πρότζεκτ Green HIPo της Advent Technologies για την κυψελών καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας, και του Η2CAT Tanks της B&T Composites για την ανάπτυξη δεξαμενών ινών άνθρακα για την αποθήκευση και μεταφορά υδρογόνου.

Προ των πυλών βρίσκεται η επίσημη κοινοποίηση των δύο πρώτων ελληνικών πρότζεκτ ανάπτυξης καινοτομιών στον τομέα του υδρογόνου, γεγονός που θα ανοίξει τον δρόμο για τη χρηματοδότησή τους με ευρωπαϊκούς πόρους.

Το πρώτο πρότζεκτ ονομάζεται Green HIPo και προέρχεται από την Advent Technologies, η οποία στοχεύει να αναπτύξει, να σχεδιάσει και να κατασκευάσει κυψέλες καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας, με σκοπό την παραγωγού ηλεκτρισμού και θερμότητας από «πράσινο» υδρογόνο.

Στο «κάδρο» της Advent Technologies είναι η κατασκευή στη Δυτική Μακεδονία μίας βιομηχανικής μονάδας για την παραγωγή των κυψελών καυσίμου, η οποία εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει περίπου 1.400 θέσεις εργασίας.

Το δεύτερο έργο είναι το Η2CAT Tanks η B&T Composites (επίσης από τη Δυτική Μακεδονία) η οποία στοχεύει στην ανάπτυξη δεξαμενών ινών άνθρακα, για την αποθήκευση υδρογόνου σε χαμηλές έως υψηλές πιέσεις και τη μεταφορά του αερίου. Σκοπός είναι η πρώτη εμπορική ανάπτυξη ανάλογων δεξαμενών, για την αποθήκευση υδρογόνου σε χαμηλές έως υψηλές πιέσεις.

Το «πρώτο κύμα» έργων IPCEI

Τα δύο πρότζεκτ ανήκουν στο «πρώτο κύμα» ευρωπαϊκών Σημαντικών Έργων Κοινού́ Ευρωπαϊκού́ Ενδιαφέροντος (IPCEI) για τον τομέα του υδρογόνου, τα οποία αφορούν την ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου. Τη σκυτάλη θα πάρει στη συνέχεια το «δεύτερο κύμα» έργων IPCEI, Και σε αυτήν συγκαταλέγονται ελληνικά πρότζεκτ, όπως το Blue Med (των Motor Oil και ΔΕΣΦΑ) και το H2CEM (της ΤΙΤΑΝ).

Το Blue Med αφορά την παραγωγή «μπλε» υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, αλλά και πλήρως ανανεώσιμου υδρογόνου. Το αέριο προορίζεται για χρήση στη βιομηχανία (διυλιστήρια) και ως πρόσμιξη στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου, αλλά και σαν καύσιμα για επίγειες και ακτοπλοϊκές μεταφορές.

Μέσω του H2CEM, στόχος της ΤΙΤΑΝ είναι η παραγωγή τσιμέντου μέσω «πράσινου» υδρογόνου. Μία προοπτική που θα έδινε στην τσιμεντοβιομηχανία τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά το ανθρακικό της αποτύπωμα.

Ακολουθούν τα πρότζεκτ για υποδομές υδρογόνου

Το «τρίτο κύμα» έργων IPCEI αφορά πρότζεκτ υποδομών υδρογόνου. Όσον αφορά την ελληνική παρουσία σε αυτό, ιδιαίτερο ειδικό βάρος έχει το πρότζεκτ «White Dragon», για την προοπτική μετατροπής της Δυτικής Μακεδονίας σε «κοιλάδα» ανανεώσιμου υδρογόνου. Το έργο προβλέπει επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ, ώστε η Δυτική Μακεδονία θα συνεχίσει να αποτελεί ενεργειακό κέντρο της χώρας, και μετά την απόσυρση του λιγνίτη. Τη θέση του ορυκτού καυσίμου θα πάρει το «πράσινο» υδρογόνο, δηλαδή υδρογόνο που παράγεται με ηλεκτρική ενέργεια αποκλειστικά από ΑΠΕ, με τη δημιουργία υποδομών για την παραγωγή του ανανεώσιμου αερίου σε μαζική κλίμακα.

Συντονιστής είναι η ΔΕΠΑ Εμπορίας, με το «White Dragon» να προωθείται επίσης από ομάδα εταιρειών στην οποία συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας. Έτσι, το «παρών» στη έργο δίνουν η Advent Technologies, η Damco Energy (Όμιλος Κοπελούζου), η ΔΕΗ, ο ΔΕΣΦΑ, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Motor Oil, η Σωληνουργεία Κορίνθου, ο TAP και η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Επίσης, έχει την έμπρακτη υποστήριξη της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider