Κορκίδης: Η εφοδιαστική αλυσίδα αντιμέτωπη με ένα «παγκόσμιο οικονομικό πόλεμο»

Newsroom
Μοιράσου το
Κορκίδης: Η εφοδιαστική αλυσίδα αντιμέτωπη με ένα «παγκόσμιο οικονομικό πόλεμο»
Η πλειοψηφία των ναυτιλιακών εταιριών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων εισήλθαν στο επίγειο τμήμα της εφοδιαστικής και των logistics επενδύοντας εκατομμύρια δολαρίων.

Οι ναυτιλιακές εταιρίες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων «βγήκαν στην στεριά» θα μπορούσε να είναι ο τίτλος που επιγραμματικά απεικονίζει τις κοσμογονικές αλλαγές που συμβαίνει στην εφοδιαστική και γενικότερα στα ναυτιλιακά logistics εν μέσω πανδημίας, αλλά και Ρωσο-Ουκρανικής σύρραξης χάρη της οποίας άλλαξαν «βιαίως» ορισμένες συνθήκες του short sea shipping, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, κ. Βασίλη Κορκίδη.

Ο κ. Κορκίδης σε άρθρο του αναφέρει: «η πλειοψηφία των ναυτιλιακών εταιριών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων εισήλθαν στο επίγειο τμήμα της εφοδιαστικής και των logistics επενδύοντας εκατομμύρια δολαρίων για την εξαγοράς ή και απορρόφηση συνεργαζόμενων εταιριών. Η κίνηση αυτή έχει ένα διπλό όφελος, αφενός οι ναυτιλιακές εταιρίες δεν ξεκίνησαν τμήματα logistics από το μηδέν και αφετέρου παρέλαβαν έτοιμο το δίκτυο και τις υποδομές των εταιριών που εξαγόρασαν.

Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή της MSC η οποία έναντι 5,7 δισ. ευρώ απέκτησε την Bolloré Africa Logistics γεγονός που πλέον της ανοίγει τον ορίζοντα των logistics της Αφρικής, και όχι μόνο. Η MSC ανακοίνωσε ότι εξαγορά θα περιλαμβάνει όλες τις τερματικές εργασίες της Bolloré Africa Logistics, καθώς επίσης τις τερματικές δραστηριότητές της στην Ινδία, την Αϊτή και το Ανατολικό Τιμόρ. Η Bolloré Africa Logistics είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης μεταφορών και logistics στην Αφρική, με 250 θυγατρικές σε 49 χώρες, συμπεριλαμβανομένων 47 στην Αφρική. Έχει παρουσία σε 42 λιμάνια και οι δραστηριότητές της περιλαμβάνουν 16 τερματικές εγκαταστάσεις εμπορευματοκιβωτίων και επτά τερματικούς σταθμούς ro-ro, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της. Υπενθυμίζεται ότι η Bolloré Africa Logistics έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον σε κοινοπραξία με τις CAMERON S.A και GOLDAIR CARGO AE για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν κληθεί να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για το 67% των μετόχων του λιμανιού στις 21 Απριλίου. Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της CMA CGM η οποία επεξέτεινε τις δραστηριότητες της στον χώρο των logistics με την απόκτηση μεριδίου 51% στη γαλλική εταιρεία παράδοσης Colis Privé που ειδικεύεται στις παραδόσεις του «τελευταίου μιλίου». Η εταιρεία διαθέτει δίκτυο περισσότερων από 100 περιφερειακών υποκαταστημάτων στη Γαλλία, παρουσία στο Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και το Μαρόκο, και έχει ανακοινώσει την έναρξη δραστηριοτήτων στις Κάτω Χώρες.

Οι επιχειρηματικές και επιχειρησιακές «τοποθετήσεις» των ναυτιλιακών εταιριών, απ’ άκρου εις άκρον της εφοδιαστικής και των logistics έχουν προξενήσει αλλαγές δομικού χαρακτήρα. Και τούτο καθώς επηρεάζονται βασικές παράμετροι του ανταγωνισμού, ενώ ταυτόχρονα διακρίνεται και μία τάση «συγκεντρωτισμού», αφού ο πελάτης έχει στο «κάδρο του» την επιλογή να απευθυνθεί σε μία εταιρία. Είναι προφανές ότι οι μικρότερες εταιρίες έναντι της εξέλιξης αυτής, που δεν έχει ανασχεθεί από την πανδημία, έχουν να επιλέξουν είτε την συνεργασία με άλλες μικρότερες ή ίδιες σε μέγεθος εταιρίες, είτε να υποστούν τις συνέπειες ενός ανταγωνισμού στον οποίο δεν είναι δυνατόν να δώσουν απάντηση όταν αυτός μάλιστα έχει την ικανότητα να καθετοποιεί υπηρεσίες και τιμές παροχής τους. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που η Lidl ιδρύει ναυτιλιακή εταιρία με σκοπό την απόκτηση ή ναύλωση containerships για την μεταφορά των δικών της εμπορευμάτων.

Σήμερα η αγορά των συνδυασμένων μεταφορών κινείται σε δύο ταχύτητες με τις ναυτιλιακές να βρίσκονται στην υψηλότερη και τον λοιπό ανταγωνισμό να ακολουθεί ενίοτε ασμένως. Η «εξαφάνιση» των κενών εμπορευματοκιβωτίων, που ακόμη και σήμερα ταλανίζει το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, οδήγησε στην ανάπτυξη ενός προβληματισμού αρχικώς στο πεδίο της διαχείρισης των εμπορευματοκιβωτίων και δευτερευόντως για τον ρόλο των ναυτιλιακών εταιριών διακίνησής τους. Μάλιστα διατυπώθηκαν «κατηγορίες» ότι οι ναυτιλιακές «έκρυβαν» τα εμπορευματοκιβώτια για να ανεβάσουν τους ναύλους και τις χρεώσεις με τις ναυτιλιακές να «απαντούν» δείχνοντας ως υπεύθυνη την επι ξηράς ευρισκόμενη εφοδιαστική. Το όλο θέμα στις ΗΠΑ έλαβε διαστάσεις και σήμερα οι εκεί νομοθετικές αρχές ετοιμάζονται να φέρουν προς υπογραφή από τον Πρόεδρο Μπαϊντεν, διάταγμα που θα βάλει τα «πράγματα στην θέση τους». Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο δεν έχει κινηθεί καμία ανάλογη διαδικασία από τις αρχές που είναι εντεταλμένες να ελέγχουν θέματα ανταγωνισμού και καρτέλ.

Στο επιχειρησιακό πεδίο πάντα, οι διακοπές που επήλθαν στις λειτουργίες κομβικής σημασίας λιμένων σε Ασία, Ευρώπη και ΗΠΑ, λόγω της πανδημίας, οδήγησαν σε αναθεώρηση βασικών παραμέτρων της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Γεγονός που ξεκίνησε να οδηγεί το ναυτιλιακό τμήμα των logistics σε αλλαγές και μάλιστα υπό το βάρος της αμφισβήτησης από τα επίγεια μέσα που μέχρι πρότινος διαδραμάτιζαν υποστηρικτικό ρόλο. Οι σιδηρόδρομοι διεμβόλισαν το ναυτιλιακό τμήμα των logistics αποκτώντας ένα σημαντικό έργο. Με την «ευχή» της Κίνας που πλέον υποστηρίζει και το σιδηροδρομικό δρόμο του μεταξιού.

Οι ανακατατάξεις θα είχαν πάρει το δρόμο τους αν δεν μεσολαβούσε η σύρραξη Ρωσίας Ουκρανίας. Σήμερα το ναυτιλιακό τμήμα των logistics έχει κληθεί, μέσα στο διάστημα από της αρχής της συρράξεως έως και σήμερα, δηλαδή σε σύντομο χρονικό διάστημα να αναθεωρήσει το short sea shipping λόγω των κυρώσεων που επιβλήθηκαν αλλά και των αντίμετρων σε αυτά. Ενεργειακό και επισιτιστικό σήμερα στηρίζεται απόλυτα, θα έλεγα, στα πλοία καθώς η πολιτική των αγωγών «φαίνεται ότι έχει αποτύχει». Δεν θα αναφερθώ στο ρόλο των πλοίων για το παγκόσμιο εμπόριο. Oχι γιατί είναι γνωστός αλλά γιατί οι εξελίξεις τρέχουν στα logistics. Είμαστε ουσιαστικά στο κατώφλι αναδιαμόρφωσης της εφοδιαστικής και των logistics σε ξηρά και θάλασσα χωρίς να μπορούμε να προδικάσουμε ποιο θα είναι το μοντέλο που θα προκύψει ούτε το χρονικό εύρος που θα απαιτηθεί. Και τούτο γιατι η κατάσταση γενικευμένα παραμένει ρευστή και προσομοιάζουσα με την περίοδο μετά από ένα παγκόσμιο πόλεμο. Άλλωστε δεν θα ήταν άστοχο να πούμε ότι η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται αντιμέτωπη στις ιδιόμορφες συνθήκες ενός «παγκόσμιου οικονομικού πολέμου».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οικονομικό Φόρουμ Δελφών: H πανδημία αποτέλεσε επιταχυντή για τον τον κλάδο των logistics

Οι προκλήσεις της ναυτιλίας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών

Όλες οι ειδήσεις

01:06

ΗΠΑ: Καταστροφικές συνέπειες για τη Ρωσία αν χρησιμοποιήσει πυρηνικά κατά της Ουκρανίας

00:14

Ιταλικές εκλογές: Σαρωτική επικράτηση της κεντροδεξιάς δείχνουν τα πρώτα exit polls

23:57

Βουλγαρία: Βούλγαροι ρωσόφιλοι γιορτάζουν με εκδήλωση τον Πούτιν

23:49

Σχολικό πείραμα της ομάδας TiS του 2ου Λυκείου Ξάνθης ταξίδεψε σε πύραυλο πάνω από τη Γη

23:37

Οικονόμου: Στις 12:30 τη Δευτέρα η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών

23:33

Ρωσία: Συγκρούσεις μεταξύ αστυνομικών και πολιτών που εναντιώνονται στην επιστράτευση στην περιοχή Νταγκεστάν

23:20

Χαρίτσης: Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ διασφαλίζει ότι κανένας πόρος διαθέσιμος στη χώρα δεν θα χαθεί

23:01

Βέλγιο: Ακόμη ένας ύποπτος συνελήφθη για τις απειλές εναντίον του υπ. Δικαιοσύνης

22:45

Σύμβουλος του Στέητ Ντιπάρτμεντ Aubrey Paris: Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στις γυναίκες και πώς μπορούν να τις αντιμετωπίσουν

22:29

Καναδάς: "Άνευ προηγουμένου" η καταστροφή που προκάλεσε ο κυκλώνας Φιόνα στον ανατολικό Καναδά

22:14

Ηράκλειο: Νεκρός 27χρονος μοτοσικλετιστής σε τροχαίο

21:50

Μπαγκλαντές: Τουλάχιστον 23 νεκροί και δεκάδες αγνοούμενοι από τη βύθιση φεριμπότ σε ποταμό

21:33

Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος: Άμεση αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων από τα Κατεχόμενα της Κύπρου

21:17

ΗΠΑ: Μεγάλη συναυλία κατά της φτώχειας και της κλιματικής αλλαγής στο Σέντραλ Παρκ

21:00

Ιταλικές εκλογές: Η αόρατη ψήφος της… Λαγκάρντ και η αναμονή των ιταλικών συνδικάτων

20:52

Ιταλία: Στο 51% το ποσοστό συμμετοχής έως τις 19:00

20:38

Το Ισραήλ θα περιθάλψει τραυματίες Ουκρανούς στρατιώτες σε ισραηλινά νοσοκομεία

20:35

Μπορέλ: Η δολοφονία της Μάχσα Αμινί πρέπει να διερευνηθεί και οι υπεύθυνοι να λογοδοτήσουν

20:14

Μολδαβία: Χιλιάδες διαδηλωτές στην πρωτεύουσα Κισινάου ζητούν την παραίτηση της κυβέρνησης

20:02

Ουκρανία: Mε βίντεο στο twitter το Κίεβο χλευάζει την μερική επιστράτευση στη Ρωσία

19:36

Reuters: Οι παγκόσμιοι επενδυτές «γλύφουν τις πληγές τους» και προετοιμάζονται για περισσότερο χάος

19:12

Όλυμπος: Νεκρός ο 40χρονος ορειβάτης που έπεσε από τη θέση «Λούκι»

18:55

ΗΠΑ: Η πλειονότητα των Δημοκρατικών δεν θέλει τον Μπάιντεν υποψήφιο στις εκλογές του 2024

18:38

DW: Πρώτο κόμμα η αποχή στην Ιταλία;

18:22

Βρετανία: Ο Κιρ Στάρμερ δεσμεύεται ότι θα καταργήσει τις φοροελαφρύνσεις στους πλούσιους που ανακοίνωσε η Λιζ Τρας

18:04

Τρας: Καλεί τον κόσμο να "μην ακούει" τις απειλές της Ρωσίας και να συνεχίσει να στηρίζει την Ουκρανία

18:00

Βαρβιτσιώτης: Η Τουρκία παραβιάζει τη Συνθήκη της Λωζάνης

17:39

Ρωσία: Οι αρχές υπόσχονται να διορθώσουν τα "λάθη" αφού επιστράτευσαν ηλικιωμένους, ασθενείς και... μαίες

17:24

ΗΑΕ: Τα Εμιράτα θα εφοδιάσουν τη Γερμανία με LNG και ντίζελ

17:00

Focus σε μόλις 10 επαγγέλματα κάνουν οι 15χρονοι μαθητές - Η λίστα με τις προτιμήσεις τους