Γιατί (ξανα)βγήκε «στην επιφάνεια» το σενάριο μετοχικών εξελίξεων στην Attica Group

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί (ξανα)βγήκε «στην επιφάνεια» το σενάριο μετοχικών εξελίξεων στην Attica Group
Νέος γύρος σεναρίων για διεργασίες πώλησης της εισηγμένης ακτοπλοϊκής. Η πορεία του τουρισμού, το κόστος καυσίμων και η «επέλαση» των funds.

Η «επέλαση» συγκεκριμένων 4-5 ξένων επενδυτικών κεφαλαίων στην εγχώρια επιχειρηματική και οικονομική «σκηνή» της χώρας, τα οποία μάλιστα εστιάζουν σε διαφορετικούς τομείς αλλά και σε εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις, όπως και η διαφαινόμενη πρόθεση των τραπεζικών ομίλων να «βγάλουν από τον ισολογισμό» τους εναπομείναντα assets που δεν συνδέονται στενά με τη βασική χρηματοοικονομική τους δομή έχει επαναφέρει «στον αφρό» το σενάριο που «βλέπει» εξελίξεις στην ακτοπλοΐα. Και ειδικότερα, «δείχνει» προς την πλευρά ενός ομίλου με σημαντική παρουσία στα «ελληνικά πελάγη», δηλαδή την Attica Group.

Ως γνωστόν, η Attica Group δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία μέσω των SUPERFAST FERRIES, BLUE STAR FERRIES, HELLENIC SEAWAYS και AFRICA MOROCCO LINK με πάνω από 30 πλοία που προσφέρουν μεταφορικές υπηρεσίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με δρομολόγια στην Αδριατική αλλά και στα «φιλέτα» του Αιγαίου, δηλαδή προς Κρήτη, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα κ.α. Και όπως η ίδια η εταιρεία αναφέρει, «τα πλοία του στόλου ταξιδεύουν σε 4 χώρες, σε 60 μοναδικούς προορισμούς, προσεγγίζοντας 71 λιμάνια, μεταφέροντας πάνω από 7 εκατ. επιβάτες, 1 εκατ. Ι.Χ. οχήματα και 400.000 φορτηγά αυτοκίνητα ετησίως».

Και μπορεί η αύξηση των καυσίμων να δημιουργεί έναν σχετικό προβληματισμό για τα κόστη, μπορεί οι εταιρείες του κλάδου να ήταν υποχρεωμένες να προχωρήσουν σε εγκατάσταση πλυντηρίδων καυσαερίων (scrubbers) στα «βαπόρια» τους βάσει σχετικών οδηγιών, μπορεί την τελευταία διετία να ανέκυψαν αβεβαιότητες για την πορεία του τουρισμού λόγω της πανδημίας και των περιορισμών, ωστόσο φαίνεται ότι αυτό το τοπίο… δεν έχει προκαλέσει «απόνερα» στο δυνητικό ενδιαφέρον ομίλων και σχημάτων για την Attica Group.

Ίσως να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι εδώ και λίγες εβδομάδες έχουν επανακάμψει τα σενάρια περί αναθέρμανσης των διεργασιών ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία για την πώληση της Attica Group.

Με την υποσημείωση όμως ότι ήδη κάμποσες φορές είχε ακουστεί ότι εκκινούν σχετικές διεργασίες δίχως να προκύψει όμως συνέχεια, είτε γιατί η MIG δεν ήταν «ζεστή», είτε γιατί το timing δεν ήταν υποστηρικτικό, είτε γιατί η Τράπεζα Πειραιώς (που ελέγχει επί της ουσίας την εταιρεία συμμετοχών, άρα και την ακτοπλοϊκή) δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος ή καλές προσφορές, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο.

Έτσι, παρά το ζήτημα με την άνοδο του κόστους καυσίμων, που αποτελεί σημαντικό «βάρος» για τις ακτοπλοϊκές, η καλή πορεία του μεταφορικού έργου και του τουρισμού μέσα στο καλοκαίρι, κυρίως όμως οι προσδοκίες για ανάκαμψη του κλάδου και των τουριστικών ροών τα επόμενα χρόνια, φαίνεται ότι επανάφεραν στο «τραπέζι» το σχέδιο πώλησης της Attica Group ή έστω το εν λόγω σενάριο σε τραπεζικά και χρηματιστηριακά γραφεία.

Στο σημείο αυτό «κουμπώνει» η αναφορά που κάναμε στην αρχή για την «επέλαση» 4-5 ξένων funds και επενδυτικών σχημάτων (ανάμεσα στα οποία και τα CVC, BC Partners, KKR κ.α.) που «χτυπάνε» κλάδους, εταιρείες, διαγωνισμούς, ιδιωτικοποιήσεις και κάθε asset με ενδιαφέρον.

Προφανώς, εάν και εφόσον τελικά αυτή τη φορά έχουμε σαφείς εξελίξεις και όχι απλά σενάρια επί χάρτου, μένει να φανεί αν τα ξένα funds δείξουν ενδιαφέρον, όπως και ποιοι άλλοι όμιλοι, γκρουπ επιχειρηματιών ή ανταγωνιστές «δώσουν το παρών» σε σχετική διαδικασία. Λογικά ό όμιλος Grmaldi, ο «Ιταλός» της Minoan Lines, θα ήθελε να «μπει στο παιχνίδι», αλλά αφενός μια σύμπραξη με την Attica Group θα δημιουργούσε κάτι σαν… δεσπόζουσα-μονοπωλιακή θέση στα ελληνικά πελάγη ενώ μια εμβληματική εταιρεία θα περνούσε σε «ξένα χέρια», κάτι που είναι άγνωστό αν θα επιθυμούσε η ελληνική πλευρά. Βέβαια, και τα διεθνή private equity funds είναι… «ξένα χέρια», ωστόσο, μπορούν να φορέσουν τον «επενδυτικό μανδύα» ή να συνεργαστούν με εγχώρια συμφέροντα που πιθανότατα να «τσεκάρουν» την περίπτωση της Attica.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η Attica Group, όπως και η Minoan Lines, είναι μεταξύ των διεκδικητών για την απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ) καθώς θεωρούν πως το συγκεκριμένο λιμάνι θα ενισχύσει το οπλοστάσιό τους, ενώ μένει να φανεί (προσφορές στις 17/09) αν δώσουν το παρών και στον αντίστοιχο διαγωνισμό για τον λιμένα Ηρακλείου Κρήτης.

Βέβαια, πέραν των διαθέσεων της MIG, τον τελευταίο λόγο θα έχει και η Τράπεζα Πειραιώς, αν δηλαδή θελήσει στην παρούσα συγκυρία να αξιοποιήσει ένα από τα τελευταίο αξιόλογα assets της MIG, δηλαδή την Attica Group (Συμμετοχών). Η οποία παρεμπιπτόντως, είναι και εισηγμένη στο ελληνικό Χρηματιστήριο με την τιμή της μετοχής να βρίσκεται λίγο πάνω από τα 1-1,1 ευρώ και την κεφαλαιοποίηση για την ώρα να προσεγγίζει τα 240 εκατ. ευρώ. Οπότε, εάν τελικά προχωρήσουν διαδικασίες πώλησής της, όποιος «κερδίσει» την ακτοπλοϊκή θα βρεθεί και με εταιρεία εισηγμένη και εμμέσως θα «μπει και στο ταμπλό».

Θεωρητικά, βέβαια, ανάμεσα στις επιλογές της MIG θα μπορούσαν να είναι η πώληση της Attica Group – Blue Star, οπότε και επί της ουσίας θα σταματούσαν οι δραστηριότητες της holding, ή να κρατήσει την ακτοπλοϊκή και να την ενισχύσει και με κάποια άλλη εταιρία, αν και αυτό το σενάριο έχει «καταλαγιάσει». Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος χρηματιστηριακές πηγές έλεγαν ότι «δεν υπάρχει πρόθεση για την πώληση της Attica Group από την Marfin Investment Group στο άμεσο μέλλον» αλλά ενίοτε αυτά αλλάζουν.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider