Ελλάδα
25-08-2021 | 11:30

Ο ΟΣΕ, η σύνδεση υποδομών στη Μαγνησία και το «κουβάρι» της Θεσσαλίας

Ο ΟΣΕ, η σύνδεση υποδομών στη Μαγνησία και το «κουβάρι» της Θεσσαλίας
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Τις διαδικασίες για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας που θα αναδείξει τα όποια οφέλη μπορούν να προκύψουν από τη σύνδεση της ΒΙ.ΠΕ. Μαγνησίας (βιομηχανική περιοχή), του λιμένος Βόλου και του αεροδρομίου Ν. Αγχίαλου με το υφιστάμενο δίκτυο του ΟΣΕ προωθεί ο εγχώριος σιδηροδρομικός οργανισμός.

Ο ΟΣΕ προχώρησε προ ολίγων ημερών στην προκήρυξη ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού για την Μελέτη «ΣΥΝΔΕΣΗ ΒΙΠΕ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΛΙΜΕΝΑ ΒΟΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ Ν. ΑΓΧΙΑΛΟΥ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΥ ΟΣΕ», με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής, ύψους 2.837.571,88 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Οι προσφορές υποβάλλονται από τους οικονομικούς φορείς ηλεκτρονικά ως τις 15-09-2021.

Επί της ουσίας ο ΟΣΕ, όπως αναφέρεται και στα τεχνικά δεδομένα της διακήρυξης, «με την παρούσα σύμβαση μελέτης αναφέρεται σε συνδέσεις κρίσιμων υποδομών της Περιφερειακής Εβότητας Μαγνησίας (ΒΙ.ΠΕ., λιμάνι, αεροδρόμιο) με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με σκοπό την αύξηση του μεταφορικού έργου, περιλαμβάνει δε τρία διακριτά έργα και συγκεκριμένα:

1. Το έργο της χάραξης νέας μονής κανονικής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 35 χλμ. περίπου που αποσκοπεί στη σύνδεση της σιδ. γραμμής Λάρισας – Βόλου με την ΒΙ.ΠΕ. Αλμυρού, το εργοστάσιο SOVEL στον Αλμυρό Μαγνησίας και το αεροδρόμιο Ν.Αγχιάλου.

2. Τη σιδηροδρομική σύνδεση της ΒΙΠΕ-2 (στην περιοχή του Α.Κ. Βελεστίνου του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ) συνολικού μήκους 6,8 χλμ. περίπου με την σιδηροδρομική γραμμή Βόλου – Λάρισας.

3. Τη σιδηροδρομική σύνδεση των τριών (3) προβλητών του λιμένα του Βόλου συνολικού μήκους 2,2 χλμ περίπου απ’ ευθείας από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Βόλου».

Α. Ειδικά για την πρώτη σύνδεση (ΒΙ.ΠΕ. Αλμυρού) που είναι και το μεγαλύτερο έργο, αναφέρεται ότι «στην περιοχή του Αλμυρού λειτουργούν ήδη μια μεγάλη βιομηχανία χάλυβα καθώς και μικρότερες βιομηχανικές μονάδες και λιμενικές εγκαταστάσεις (λιμάνι Τσιγγέλι). Ο υπό μελέτη άξονας της σιδηροδρομικής γραμμής έχει μήκος 35 περίπου χιλιόμετρα και συνδέει την παράκτια περιοχή του Βόλου με τον κάμπο Αγίου Γεωργίου – Βελεστίνου και με την πεδινή περιοχή του Αλμυρού. Ο άξονας προβλέπεται με γενική κατεύθυνση Βορρά - Νότου και διέρχεται περίπου περιμετρικά του ορεινού όγκου που αναπτύσσεται μεταξύ Βελεστίνου και Αλμυρού. Παράλληλα η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα έχει τη δυνατότητα, με τη δημιουργία Σ. Σταθμών / Στάσεων να αποτελέσει επέκταση του υφιστάμενου προαστιακού Λάρισα -Βόλος, να συνδεθεί με τις εγκαταστάσεις του Αεροδρομίου της Αγχιάλου και να εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής Αλμυρού, με την δημιουργία του προτεινόμενου Σ. Σταθμού στην περιοχή αυτή. Η λειτουργία της νέας σύνδεσης θα προσθέσει μεταφορικό έργο (σε τόνους ή τοννοχιλιόμετρα) στον σιδηρόδρομο. Αυτό μεταφράζεται σε περιορισμένες εκπομπές ρύπων, καθώς και σε μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων. Ο προϋπολογισμός του έργου έχει εκτιμηθεί στο ποσό των 90 εκατ. Ευρώ».

Β. ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΒΙΠΕ -2: Σύμφωνα με τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους αυτή η σιδηροδρομική σύνδεση αποτελείται από τους τρεις κλάδους που φαίνονται στο παρακάτω σχέδιο. Η μελέτη έχει αρχή στο σημείο διακλάδωσης με τη σιδηροδρομική γραμμή Βόλου – Βελεστίνου. Το συνολικό μήκος του έργου είναι περίπου 6,8 χλμ.

Γ. ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ. Αυτή η σιδηροδρομική σύνδεση συνδέει απ’ ευθείας τον σιδηροδρομικό σταθμό του Βόλου με τους τρεις προβλήτες. Το συνολικό μήκος των τριών κλάδων της γραμμής είναι περίπου 2,2 χλμ.

Αφήνοντας στην άκρη τα… τεχνικά ζητήματα, είναι προφανές ότι στον ΟΣΕ προωθούν μια διαδικασία που στόχο έχει όχι μόνο την υλοποίηση (οδικά, σιδηροδρομικά έργα κ.α.), διασύνδεση και ανάδειξη των υποδομών μιας σημαντικής περιοχής της Θεσσαλίας, αλλά και την αναζήτηση του βέλτιστου τρόπου με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος αυτός. Πού θα καταλήξει η μελέτη, θα φανεί εάν και όταν οι διαδικασίες προχωρήσουν.

Άλλωστε, στην ευρύτερη περιοχή, και δεδομένης της πρόθεσης της κυβέρνησης να μετατρέψει σημαντικές ζώνες της χώρας σε εμπορευματικούς και μεταφορικούς κόμβους, αναμένονται σημαντικές επενδύσεις και διεργασίες.

Για παράδειγμα, το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζει διαγωνισμό για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, ενός λιμένα για τον οποίο ακούγεται ότι ενδιαφέρονται συγκεκριμένα διεθνή συμφέροντα, αν και ακόμα υπάρχουν ζητήματα προς διευθέτηση και επίλυση (μεταξύ αυτών και η χωροθέτηση μονάδας των ενόπλων δυνάμεων).

Επίσης, στο υπουργείο Υποδομών και στην ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζονται να προκηρύξουν τους διαγωνισμούς για τη σύνδεση λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού ύψους 3,4 δισ. ευρώ που θα προχωρήσουν με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με σενάρια της αγοράς φαίνεται να υπάρχει… διάσταση τοπικών απόψεων στη Θεσσαλία για τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στην περιοχή. Δηλαδή, ακούγεται ότι Λάρισα και Βόλος φέρονται να ερίζουν για την υλοποίηση logistics center στην περιοχή τους. Ηδη, στελέχη του υπ. Υποδομών και Μεταφορών έχουν κάνει λόγο για πιθανή κατασκευή εμπορευματικού κέντρου σε έκταση της ΓΑΙΑΟΣΕ στη Λάρισα, ωστόσο, σε παλιότερη συνέντευξή του ο υπουργός Υποδομών, Κ. Καραμανλής, είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο για την ταυτόχρονη λειτουργία δυο εμπορευματικών κέντρων στη Θεσσαλία και συγκεκριμένα στη Λάρισα (Συκούριο) και στο Βελεστίνο (Μαγνησία).

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, θα πρέπει οι αρμόδιοι να προχωρήσουν σε εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας προκειμένου να διερευνηθεί η δημιουργία, μέσω σύμβασης παραχώρησης, εμπορευματικού κέντρου αλλά και να αποφασισθεί σε ποια περιοχή θα γίνει.

Μέσα σε αυτή τη συγκυρία όπου «εμπλέκονται» βιομηχανικές περιοχές, εμπορευματικά κέντρα, σιδηροδρομικές συνδέσεις και αξιοποίηση λιμένων, ο ΟΣΕ καλείται να… διεκπεραιώσει τις δικές του μελέτες σκοπιμότητες στον χώρο της Μαγνησίας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.