Ελλάδα
24-07-2021 | 16:00

White Dragon: Τον Νοέμβριο η τελική αξιολόγηση του πρότζεκτ «πράσινου» υδρογόνου στη Δυτ. Μακεδονία

White Dragon: Τον Νοέμβριο η τελική αξιολόγηση του πρότζεκτ «πράσινου» υδρογόνου στη Δυτ. Μακεδονία
live updates: Ανανεώθηκε πριν

«Πρώτο δείγμα θετικό» για την προοπτική μετατροπής της Δυτικής Μακεδονίας σε «κοιλάδα» ανανεώσιμου υδρογόνου, καθώς το πρότζεκτ «White Dragon» το οποίο προωθεί το εν λόγω σχέδιο, συμπεριλήφθηκε στο πρώτο «κύμα» προτάσεων που προέγκρινε η Κομισιόν, για ένταξη στο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) Υδρογόνου της Ε.Ε. 

Η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως μαζί με τις υπόλοιπες προτάσεις οι οποίες πήραν το προκαταρκτικό «πράσινο φως» των Βρυξελλών, το «White Dragon» θα τεθεί τον Νοέμβριο σε τελική αξιολόγηση από την Κομισιόν για μία «θέση» στο IPCEI και, κατά συνέπεια, χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους. 

Σε αυτό το πλαίσιο, μέσα στον επόμενο μήνα οι εταίροι του πρότζεκτ, υπό τη ΔΕΠΑ Εμπορίας που είναι ο συντονιστής, θα υποβάλουν στις Βρυξέλλες αναλυτική τεχνικοοικονομική μελέτη με τις εφαρμογές που προβλέπεται να αναπτυχθούν στην περιοχή έως το 2029, όταν αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρότζεκτ, τις σχετικές επενδύσεις, καθώς και τα χρηματοδοτικά εργαλεία. 

Συμμετοχή των μεγαλύτερων ενεργειακών Ομίλων 

Υπενθυμίζεται πως το έργο προβλέπει επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ, η Δυτική Μακεδονία θα συνεχίσει να αποτελεί ενεργειακό κέντρο της χώρας, και μετά την απόσυρση του λιγνίτη. Τη θέση του ορυκτού καυσίμου θα πάρει το «πράσινο» υδρογόνο, δηλαδή υδρογόνο που παράγεται με ηλεκτρική ενέργεια αποκλειστικά από ΑΠΕ, με τη δημιουργία υποδομών για την παραγωγή του ανανεώσιμου αερίου σε μαζική κλίμακα. 

Πέρα από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, το «White Dragon» προωθείται από ομάδα εταιρειών στην οποία συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας. σε συνεργασία με την Advent Technologies, την Damco Energy (Όμιλος Κοπελούζου), τη ΔΕΗ, τον ΔΕΣΦΑ, τα Ελληνικά Πετρέλαια, την Motor Oil, την Σωληνουργεία Κορίνθου, τον TAP και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Επίσης, έχει την έμπρακτη υποστήριξη της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.  

Αφετηρία για τη διεκδίκηση ένταξης στο IPCEI αποτέλεσε η συμμετοχή του πρότζεκτ στην πρόσκληση των υπουργείων Ανάπτυξης και Ενέργειας για ελληνικά επιχειρηματικά σχέδια στον τομέα του υδρογόνου, ώστε από αυτά να διαμορφωθεί η εθνική πρόταση έργων για συμμετοχή στο IPCEI. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις 23 προτάσεις που έδωσαν το «παρών» στην πρόσκληση, στην εθνική πρόταση που υποβλήθηκε στην Κομισιόν περιλαμβάνονται 4 ακόμη επιχειρηματικά σχέδια από τη χώρα μας, πέρα από το «White Dragon».  

Παραγωγή ρεύματος & θερμότητας 

Στο πλαίσιο του πρότζεκτ, προτείνεται η χρήση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγάλη κλίμακα (GW) για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης στη Δυτική Μακεδονία. Το υδρογόνο, στη συνέχεια, θα αποθηκεύεται άμεσα (βραχυπρόθεσμη αποθήκευση υδρογόνου) και έμμεσα (διοχέτευση στον αγωγό φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ) και, μέσω κυψελών καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας, θα προσφέρει στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας ηλεκτρική ενέργεια ως μία σταθερή μονάδα βάσης συμπαραγωγής πράσινης ενέργειας και θερμότητας. 

Η παραγόμενη θερμότητα, ως παραπροϊόν της παραγωγής πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας, αρχικά θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί συμπληρωματικά στα δίκτυα τηλεθερμάνσεων της Δυτικής Μακεδονίας και μελλοντικά σε άλλες εφαρμογές που απαιτούν θερμότητα ή/και ψύξη (βιομηχανίες, data centers, θερμοκήπια κ.λπ.).

Στο πλαίσιο της έμμεσης αποθήκευσης, αρχικά θα γίνει προετοιμασία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ώστε να μπορεί να δεχθεί αυξανόμενα ποσοστά υδρογόνου, που θα μειώσουν το ανθρακικό αποτύπωμα του καυσίμου και θα βοηθήσουν στο ξεκίνημα της αγοράς του υδρογόνου. Μάλιστα, όπως έχει γράψει το Insider.gr, ήδη ο ΔΕΣΦΑ προβλέπει να είναι «hydrogen ready» ο νέος αγωγός που θα κατασκευαστεί για την «άφιξη» του φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία. 

Δημιουργία αγωγού μεταφοράς υδρογόνου 

Στη συνέχεια, θα υλοποιηθεί μελέτη και κατασκευή ενός αποκλειστικού αγωγού μεταφοράς υδρογόνου στην Ελλάδα (hydrogen backbone pipeline). Το έργο αυτό έχει ήδη ενταχθεί από τον ΔΕΣΦΑ στην πρόταση για ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο αγωγών για τη μεταφορά «πράσινου» υδρογόνου, συνολικού μήκους 40.000 χλμ. 

Όπως έχει γράψει το Insider.gr, ο αγωγός θα συνδέει την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καταλήγοντας στην Καβάλα και στο εξαντλημένο κοίτασμα αερίου που βρίσκεται εκεί, με την προοπτική μετατροπής του σε υπόγεια αποθήκη υδρογόνου. 

Έτσι, θα  προσφέρει δυνατότητες διασύνδεσης των αποκεντρωμένων μονάδων παραγωγής πράσινου υδρογόνου με τους μεγάλους τελικούς  καταναλωτές (διυλιστήρια, βιομηχανικές μονάδες, κ.λπ.) ώστε να τους βοηθήσει να «πρασινίσουν» τις παραγωγικές τους διαδικασίες, αλλά και τις δυνατότητες διασύνδεσης με αντίστοιχα συστήματα γειτονικών χωρών. Παράλληλα, θα διερευνηθεί η δυνατότητα μεταφοράς και η εξαγωγής υδρογόνου μέσω του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου TAP, που ήδη συνδέει την Ελλάδα με τις ευρωπαϊκές αγορές.

Στο δεύτερο στάδιο εφαρμογών ανανεώσιμου υδρογόνου, μέσω του «White Dragon» προβλέπεται επίσης η υλοποίηση των πρώτων έργων υδρογόνου για τον κλάδο των μεταφορών (απορριμματοφόρα, φορτηγά, τραίνα, αυτοκίνητα) με τις κατάλληλες υποδομές για τους σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου (HRS) και την οδική μεταφορά και διανομή του. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.