Ελλάδα
07-06-2021 | 07:49

Γιατί «φούντωσαν» σενάρια και διεργασίες στον κατασκευαστικό κλάδο

Γιατί «φούντωσαν» σενάρια και διεργασίες στον κατασκευαστικό κλάδο
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τόσο από τον υπουργό κ. Κ. Καραμανλή, όσο και από τον Γ.Γ. Υποδομών, Γ. Καραγιάννη, έχει γίνει πολλές φορές αναφορά για το νέο μεγάλο «πακέτο» διαγωνισμών που προωθείται ή σχεδιάζεται, ύψους άνω των 13 δις ευρώ, με την επισήμανση μάλιστα ότι θυμίζει το περίφημο προ ετών «Ολυμπιακό πακέτο» και ακόμα μεγαλύτερο. Μάλιστα, σημειώνεται ότι προσεχώς τα ασφυκτικά περιθώρια λόγω των προϋποθέσεων του Ταμείου Ανάκαμψης, και δευτερευόντως του ΕΣΠΑ, δημιουργούν συνθήκες… κατ’ επείγοντος για την προώθηση αρκετών υποδομών.

Αλλά και στους κατασκευαστικούς ομίλους, παρά τις κατά καιρούς «γκρίνιες» για αργές διαδικασίες σε κάποιες περιπτώσεις διαγωνισμών, αναγνωρίζουν ότι τα με τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΣΠΑ, του ΠΔΕ ή άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων, συν τα ιδιωτικά projects, τους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ ή της ΕΕΣΥΠ κ.α., δημιουργείται μια κρίσιμη «μάζα» που μπορεί όχι απλά να συντηρήσει τις «μηχανές», αλλά να «βγάλει τον κλάδο στον αφρό» για ολόκληρη τη δεκαετία που ήδη διανύουμε. Οδικά έργα, Παραχωρήσεις (Εγνατία, Αττική οδός κ.α.), Μετρό, σιδηρόδρομος, κτηριακά ΣΔΙΤ, απορρίμματα, ενέργεια, περιβάλλον, ακίνητα, αναπλάσεις και άλλοι ακόμα τομείς έχουν επαναφέρει στο προσκήνιο των κλάδο των κατασκευών/υποδομών.

Μέσα σε αυτό περιβάλλον λοιπόν, με τους ίδιους τους κατασκευαστικούς ομίλους να δηλώνουν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια καλούνται να υλοποιήσουν, διαχειριστούν ή διεκδικήσουν μια «πίτα» που μπορεί να φτάνει στα 40-45 δις ευρώ, επόμενο ήταν (και είναι) ο κλάδος να συμμετέχει σε «γύρο διεργασιών» αλλά και «χορό σεναρίων». Που σχετίζονται με μετοχικές ανακατατάξεις, πιθανές συμπράξεις ή και επιχειρηματικές συνεργασίες, με διεργασίες περί κεφαλαιακών/χρηματοδοτικών ενισχύσεων, με «μεταγραφές» μετόχων ή στελεχών κ.α.

Όπως λένε στην αγορά, «τα έργα είναι πολλά, χρειάζονται συμπαίκτες, επιχειρηματικά και επενδυτικά χαρτοφυλάκια με χρηματοδοτική ισχύ, κεφαλαιακές ενισχύσεις προκειμένου οι όμιλοι να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα».

Βέβαια, κάθε περίπτωση ομίλου είναι διαφορετική, κάθε εξέλιξη ή σενάριο ενδεχομένως να έχει διαφορετική αιτία, αφορμή ή αφετηρία, ενώ πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι κάποιοι όμιλοι εκ των συνθηκών οδηγήθηκαν σε ανακατατάξεις, κάποιοι κουβαλούσαν «σκελετούς στα ντουλάπια από το παρελθόν», άλλοι επιθυμούν να δυναμώσουν εν όψει της νέας τάξης πραγμάτων. Επίσης, κάθε σενάριο ή φήμη, παραμένει ως… τέτοιο ή τέτοια, μέχρι επισήμως να διαψευστεί ή επιβεβαιωθεί, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εταιρείες είναι εισηγμένες, με ότι αυτό συνεπάγεται.  

Κατά πόσο οι μετοχικές καραμπόλες σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΕΛΛΑΚΤΩΡ ήταν η θρυαλλίδα για τον τελευταίο γύρο εξελίξεων και σεναρίων στον κλάδο ή αν απλά επιτάχυναν κάποιες διαδικασίες, είναι ένα ερώτημα μάλλον ρητορικό καθώς η ουσία παραμένει τι θα συμβεί προσεχώς. Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, λόγω αποχώρησης της Reggeborgh, ο ισχυρός άνδρας του γκρουπ, Γ. Περιστέρης, ως γνωστόν, αφενός ενίσχυσε σημαντικά το ποσοστό του στον όμιλο, αφετέρου αναζήτησε «συμπαίκτες» που τους βρήκε στο πρόσωπο, ως πιο βασικούς, είτε της κα. Μαριάννας Λάτση (στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) είτε του εφοπλιστή Β. Μαρινάκη (στην Τέρνα Ενεργειακή). Μην ξεχνάμε ότι ο όμιλος υλοποιεί ή διεκδικεί επενδύσεις κάμποσων δις ευρώ, «χτυπάει» την Εγνατία οδό, έχει αναλάβει το αεροδρόμιο στο Καστέλι και το Καζίνο στο Ελληνικό (με συνεταίρο), στην ενέργεια «σαρώνει» και προφανώς απαιτούνταν αντικαταστάτες στη θέση των Ολλανδών. Μένει να δούμε τι άλλο έρχεται στο γκρουπ.

Οι Ολλανδοί της Reggeborgh, όπως επίσης είναι γνωστό, επικράτησαν με αδιαμφισβήτητο τρόπο στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, προωθώντας με το management που έχουν επιλέξει την χρηματοοικονομική και επιχειρησιακή ανασυγκρότηση του γκρουπ. Το οποίο σε επίπεδο Κατασκευής (ΑΚΤΩΡ) «κουβαλούσε» ζημίες εκατοντάδων εκατ. ευρώ, «μαύρες τρύπες» και απώλεια αξιοπιστίας. Για αυτό και ο όμιλο προχωρά σε ΑΜΚ ύψους 120,5 εκατ. ευρώ τόσο για να καλύψει «τρύπες» της ΑΚΤΩΡ όσο και για να έχει μια μεγαλύτερη ευχέρεια για να κινηθεί σε μέτωπα όπως οι Παραχωρήσεις ή οι ΑΠΕ. Περί έκδοσης νέου ομολογιακού ή βελτίωσης των όρων του «πράσινου ομολόγου» των 670 εκατ. ευρώ, μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε τη βελτίωση των συνθηκών αλλά και την παγίωση μιας καλύτερης σχέσης, την οποία σταδιακά «χτίζει» η διοίκηση του γκρουπ, με επενδυτές, μετόχους, ομολογιούχους και Τράπεζες. Μάλλον θα πρέπει να αναμένονται πρόσθετες διοικητικές ανακατατάξεις σε όμιλο ή θυγατρικές ενώ μένει ανοιχτό αν ο κ. Λ. Μπόμπολας συνεχίσει στον όμιλο κρατώντας μικρό μερίδιο (το 3% που απομένει) ή αποχωρήσει από Ελλάκτωρ και Ηλέκτωρ (φήμες μάλιστα δείχνουν και προς άλλον, ανταγωνιστικό όμιλο).

Η ΑΒΑΞ, από την πλευρά της, λόγω ενίσχυσης του χαρτοφυλακίου έργων της (π.χ. με τη Γραμμή 4 του Μετρό), συνεργασιών με άλλα γκρουπ σε μεγάλους διαγωνισμούς (π.χ. με Μυτιληναίο για Εγνατία Οδό), αλλά και σημαντικής ανόδου της μετοχής της εδώ και λίγους μήνες ενεπλάκη σε σενάρια και φήμες που προήλθαν από τη χρηματιστηριακή αγορά. Ωστόσο, τόσο αυτές περί σκέψεων για ΑΜΚ ή περί σύμπραξης (μετοχικής, σε βάθος χρόνου) με Μυτιληναίο έχουν διαψευστεί επισήμως από τη διοίκηση της εισηγμένης. Η οποία πάντως, φέρεται να ενισχύσει τον τομέα Παραχωρήσεων ενδεχομένως και μέσω αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή.

Μοιραία, λόγω της… ΑΒΑΞ, αλλά και λόγω της εκτίμησης που επικρατεί στην αγορά ότι το γκρουπ επιθυμεί να αναβαθμίσει τον ρόλο του στον τομέα των υποδομών, η Μυτιληναίος μπλέχτηκε και αυτή εμμέσως σε σενάρια. Πάντως, στην αγορά εκτιμούν ότι ο όμιλος, που έχει μεγάλο αποτύπωμα στην ενέργεια, επιθυμεί σταδιακά να ενισχύσει τον ρόλο του στις υποδομές πέραν κάποιων έργων που έχει πάρει (οδικά ή σιδηροδρομικά) και προς άλλους τομείς, όπως οι Παραχωρήσεις ή και τα απορρίμματα ακόμα (σενάρια περί ενδιαφέροντος για εταιρεία του χώρου). Η χρηματοδοτική ισχύς της Μυτιληναίος και η πρόθεση του γκρουπ να επεκταθεί εύλογο είναι να τον βάλει στον «χορό των σεναρίων».

Από τον οποίο δεν θα μπορούσε να λείπει, απ’ ότι φαίνεται, ούτε η Intrakat. Το γκρουπ (συμφερόντων Κόκκαλη), υπό τον Π. Σουρέτη, και με την εμπειρία του Δ. Κούτρα, προφανώς και επιθυμεί ενίσχυση του προφίλ του εν όψει μεγάλων διαγωνισμών, ενώ συμμετέχει και αυτός σε projects της ΕΥΔΑΠ κ.λπ. Το γκρουπ, λόγω και της παρουσία του κ. Κούτρα, εξ αρχής ενεπλάκη σε φήμες περί… ΑΚΤΩΡ που όμως έμειναν ως σενάρια μια και η Reggeborgh ασχολείται με την ενίσχυση του ομίλου και όχι με πώληση «ασημικών». Εσχάτως, ενδεχομένως και με αφορμή την νέα άνοδο των μετοχών του ομίλου, διακινήθηκαν νέα σενάρια περί … ενίσχυσης του μεγέθους της Intrakat εν όψει των μεγάλων έργων. Σήμερα το απόγευμα η εισηγμένη έχει προγραμματίσει και τηλεδιάσκεψη του Πέτρου Σουρέτη με αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2020, οπότε εύλογο ήταν να «φουντώσει» η σεναριολογία. Πάντως, τα νεότερα σενάρια αναφορικά με την Intrakat κάνουν λόγο για εσωτερική αναδιάρθρωση του ομίλου και για δυνατή είσοδό του και στον τομέα της ενέργειας, κυρίως στις ανανεώσιμες πηγές. 

Βέβαια, όπως γενικότερα λένε στη χρηματιστηριακή πιάτσα, «μια ενίσχυση μπορεί να είναι κεφαλαιακή ή με έκδοση ενός ομολόγου, ή η πώληση μετοχών, μπορεί να γίνει και μέσω… μεταγραφής ή με άλλους τρόπους». Όπως γίνεται αντιληπτό, εν όψει της μεγάλης «πίτας» έργων αλλά και λόγω των διεργασιών στον κλάδο, που επανήλθε στο προσκήνιο, τα σενάρια «δίνουν και παίρνουν». Κατά πόσο κάποια από αυτά τελικά επιβεβαιωθούν, αλλά και αν προκύψουν νέα, άμεσα ή προσεχώς, όπως κάποιοι… υποπτεύονται (και αναμένουν) στην πιάτσα τόσο από τους ισχυρούς, όσο και από άλλου ομίλου που επιθυμούν come back ή ρόλο στο «παιχνίδι», θα φανεί στην πορεία. Μια φορά πάντως, ο κλάδος επέστρεψε στο προσκήνιο. Και μαζί, ήρθαν οι διεργασίες, ου ζυμώσεις, οι ανακατατάξεις και τα σενάρια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.