Γιατί προσελκύει υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον ο διαγωνισμός για το λιμάνι Ηρακλείου

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί προσελκύει υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον ο διαγωνισμός για το λιμάνι Ηρακλείου
Η γεωγραφική θέση, η σημαντική «εμπορική αξία», οι λιμενικές χρήσεις και ο συνδυασμός επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και υποδομών στο νησί της Κρήτης. Ενδιαφερόμενοι από διάφορους κλάδους.

Μπροστά μας υπάρχουν δύο μήνες μέχρι την Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021, οπότε και οι υποψήφιοι επενδυτές προσκαλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία του διαγωνισμού πώλησης του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), που προωθείται από το ΤΑΙΠΕΔ.

Ωστόσο, από τις αρχές Απριλίου, όταν το Ταμείο ανακοίνωνε την έναρξη διεθνούς δημόσιου διαγωνισμού για την αξιοποίηση του ΟΛΗ, στο πλαίσιο της στρατηγικής για την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών της χώρας που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του, αλλά και νωρίτερα, εν αναμονή αυτής της εκκίνησης, τα σενάρια περί των ενδιαφερόμενων έδιναν και έπαιρναν.

Ανάμεσά τους δε, ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, η ακτοπλοϊκή Attica Group ή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ακούγονταν μεταξύ των δυνητικών ενδιαφερομένων για την εξαγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου. Αλλωστε, είτε οι συνέργειες με άλλες μπίζνες και υποδομές που προωθούνται στο νησί, είτε η προηγούμενη συμμετοχή σε διαγωνισμούς για την παραχώρηση άλλων λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ, είτε η κομβική θέση του Ηρακλείου (και της Κρήτης γενικότερα), είτε οι… δεσμοί καταγωγής με την Κρήτη, ενίσχυσαν αυτά τα σενάρια και αυτές τις πληροφορίες. Νεότερες δε, αναφέρουν ότι μέσα στο «παιχνίδι» των συζητήσεων και των επαφών για το «χτίσιμο» κοινοπραξιών και σχημάτων που θα διεκδικήσουν το project υπάρχει διψήφιος αριθμός συμφερόντων που έλκονται από τη γεωγραφική θέση του λιμένα, τις ευρύτερες λιμενικές και εμπορικές χρήσεις και βέβαια τον συνδυασμό επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και υποδομών στο νησί.

Πάντως, ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους εμφανίζεται και ο ελληνικός όμιλος συμφερόντων του ομίλου Γιάννη Γρύλου, του επιχειρηματία από την Κρήτη στον οποίο ανήκουν η αεροπορική εταιρεία Sky Expess, οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης Swissport και Skyserv, αλλά και περιουσιακά στοιχεία στον κλάδο της φιλοξενίας, με παρουσία σε logistics, ενέργεια κ.α.

Σε πρόσφατη συνάντηση με δημοσιογράφους για την παρουσίαση του νέου στόλου και του πτητικού έργου της SKY Express, η κα Βασιλική Χριστίδη, γενική διευθύντρια του ομίλου IOGR, στον οποίο ανήκει και η αεροπορική εταιρεία, δεν επιβεβαίωσε αυτά τα σενάρια, όπως και δεν τα διέψευσε. Πλην όμως, έκανε αναφορά σε γενικότερο ενδιαφέρον του ομίλου για το Ηράκλειο, για τη δυναμική που έχει, τις προοπτικές ανάπτυξης, στις οποίες και επιθυμεί γενικά να τοποθετηθεί ο όμιλος. Ενώ αναφέρθηκε και στην προσδοκία να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί με την Κρήτη αλλά και να «σπάνε τα μονοπώλια» (αν και αυτό ενδεχομένως να αφορούσε στις αεροπορικές).

Υπενθυμίζεται ότι στον Οργανισμό λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμανιού. Το λιμάνι του Ηρακλείου έχει ισχυρή παρουσία στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, οπότε μένει να φανεί αν στο «παιχνίδι» εισέλθουν και εταιρείες από τον κλάδο της κρουαζιέρας.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, από… εμπορικής οπτικής, ο λιμένας Ηρακλείου φαίνεται να αποτελεί «φιλέτο», όπως και, δευτερευόντως, η Ηγουμενίτσα (ως κόμβος προς Ιταλία αλλά και μέσω Εγνατίας προς την υπόλοιπη Ελλάδα και τα Βαλκανια, μέχρι την Τουρκία), ενώ αντίθετα τα λιμάνια στη Βόρεια Ελλάδα (Αλεξανδρούπολη π.χ. ή Καβάλα) ή στην Κεντρική (Βόλο) σχετίζονται περισσότερο με τη γεωστρατηγική τους θέση και αξία, με το αμερικανικό ενδιαφέρον να είναι έντονο για αυτούς τους διαγωνισμούς.

Αν συνυπολογίσουμε τα μεγάλα έργα υποδομής στο νησί (ΒΟΑΚ, Καστέλι κ.α.), τις ενεργειακές μπίζνες, την αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες (μαζί με Καζίνο), τις τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, μαζί βέβαια και τις καθαρά λιμενικές, ναυτιλιακές-ακτοπλοϊκές χρήσεις ή τις προσδοκίες να μετατραπεί η Κρήτη σε έναν «κόμβο» εμπορευματικό-επιχειρηματικό-οικονομικό, γίνεται αντιληπτό γιατί το ενδιαφέρον για κάθε επένδυση που σχετίζεται με το νησί αυξάνεται κατακόρυφα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider