Η «cash cow» Αττική Οδός και η «εσωτερική ενίσχυση» κεφαλαίων για Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η «cash cow» Αττική Οδός και η «εσωτερική ενίσχυση» κεφαλαίων για Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ
Μέσω… εσωτερικής επιστροφής κεφαλαίου-δανείου ύψους 82,8 εκατ. ευρώ από τα διαθέσιμα της Αττικής Οδού, που προέρχεται από την μείωση κατά 50% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο, ενισχύονται αναλογικά οι δύο βασικοί μέτοχοι της κοινοπραξίας, ήτοι οι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ (με μερίδιο 65,7% και 34,2% περίπου αντίστοιχα).

Μέσω… εσωτερικής επιστροφής κεφαλαίου-δανείου ύψους 82,8 εκατ. ευρώ από τα διαθέσιμα της Αττικής Οδού, που προέρχεται από την μείωση κατά 50% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο, ενισχύονται αναλογικά οι δύο βασικοί μέτοχοι της κοινοπραξίας, ήτοι οι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ (με μερίδιο 65,7% και 34,2% περίπου αντίστοιχα).

Χτες, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ, κ. Κων. Μιτζάλης, επιβεβαίωσε τις πληροφορίες που κυκλοφόρησαν την αγορά περί της σχετικής εξέλιξης, χαρακτηρίζοντας τη διαδικασία ως επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους που συμμετέχουν στην Αττική Οδό, ενώ είπε πως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης. Συμπλήρωσε δε, ότι αυτό έχει γίνει παλιότερα και σε άλλες συμβάσεις παραχώρησης, όχι στην Αττική Οδό.

Όπως προβλέπεται από σχετικό άρθρο της σύμβασης παραχώρησης, οι μέτοχοι μπορούν να εισπράξουν μέσω επιστροφής κεφαλαίου (ή δανείου;) από την Αττική Οδό σχεδόν το ήμισυ του μετοχικού κεφαλαίου εφόσον έχουν ολοκληρώσει κάποιες διαδικασίες με την δική τους «ιδία συμμετοχή». Εν προκειμένω, οι δύο βασικοί μέτοχοι της Αττικής Οδού λαμβάνουν ως επιστροφή μέρος από τα υπάρχοντα κεφάλαια της εταιρείας εκμετάλλευσης του οδικού άξονα, πέραν των μερισμάτων που εισπράττονται.

Η Αττική Οδός έχει αποπληρώσει όλα τα δάνειά της κι έχει το δικαίωμα να επιστρέψει ένα μέρος του κεφαλαίου. Βέβαια, είναι προς σχετική διευκρίνηση αν αυτή η ενίσχυση έχει καθαρά χαρακτήρα επιστροφής κεφαλαίου ή αν πρόκειται για κάποιο είδους δάνειο (και βέβαια με ποιους όρους, επιτόκιο κ.λπ.).

Στελέχη από πλευράς των ομίλων σημειώνουν πάντως ότι έτσι κι αλλιώς στη χρονική λήξη της σύμβασης, τα ταμειακά διαθέσιμα και τα κεφάλαια της εταιρείας θα επιστραφούν στους μετόχους. Επί της ουσίας λοιπόν, οι δύο μέτοχοι, Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, ζήτησαν και έλαβαν αυτό το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ προφανώς για να τα χρησιμοποιήσουν προς ενίσχυση της χρηματοδοτικής/κεφαλαιακής τους θέσης. Στην αγορά εκτιμάται ότι οι δύο εταιρείες θα χρησιμοποιούσαν τα κεφάλαια αυτά είτε για τις εσωτερικές τους διεργασίες (Ελλάκτωρ), είτε για τη χρηματοδότηση projects, είτε προς μείωση δανεισμού (π.χ. η ΑΒΑΞ).

Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι υπήρχε σχετικό… αίτημα εδώ και 1-2 έτη, και μάλιστα για μεγαλύτερο ποσό από τα 82,8 εκατ. ευρώ, αλλά τελικά δεν συνέβη κάτι τέτοιο.

insider

Σε κάθε περίπτωση, αυτά τα κεφάλαια ήρθαν να προστεθούν στο προμέρισμα (για το 2020) άνω των 52 εκατ. ευρώ που προσέφερε πέρυσι η εταιρεία ή σε παλιότερα χρυσοφόρα μερίσματα (π.χ. μικτό ποσό σχεδόν 92 εκατ. ευρώ το 2019) που έχουν δώσει σημαντικές ανάσες στις κατασκευαστικές με αποτέλεσμα γενικότερα ο τομέας παραχωρήσεων (όχι μόνο η Αττική Οδός) να στηρίζει τα οικονομικά μεγέθη, τα ταμεία και την χρηματοοικονομική εικόνα των ομίλων.

Συνολικά, από το 2016 μέχρι και το 2019, η Αττική Οδός έχει διανείμει μερίσματα της τάξεως των 320 εκατ. ευρώ. Το 2018, το σχετικό μέρισμα ήταν 82,6 εκατ. ευρώ, ενώ το 2017 είχε διαμορφωθεί σε 75 εκατ. ευρώ και το 2016 σε 68,4 εκατ. ευρώ. Ποσά που δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό της εταιρείας ως «cash cow».

Υπενθυμίζεται όμως ότι κατά τα πρώτα 12 χρόνια λειτουργίας της Αττικής Οδού, οι μέτοχοι δεν έλαβαν κανένα μέρισμα από την εκμετάλλευσή της, καθώς όλα τα έσοδα κατευθύνθηκαν για την αποπληρωμή των δανείων και την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας του οδικού άξονα.

Προ ημερών, σε σχετική παρουσίαση εν όψει της Γ.Σ. και της ΑΜΚ, η διοίκηση της Ελλάκτωρ στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι ο τομέας παραχωρήσεων (στον οποίον ανήκει και η Αττική Οδός) εισφέρει σημαντικό μέρος των EBITDA (π.χ. 169 εκατ. ευρώ το 2018, στα 155 εκατ. ευρώ το 2019 και εκτίμηση για 133 εκατ. ευρώ το 2020), με τα ταμειακά διαθέσιμα και ρευστοποιήσιμα στοιχεία ενεργητικού να ανέρχονται σε 260 εκατ. ευρώ (Δεκέμβριος 2020), ενώ στην αγορά έχει αναπτυχθεί μέχρι και το σενάριο ότι η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις θα μπορούσε να καλύψει χρηματοδοτικά την κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ (π.χ. ομολογιακό) μέχρι την ολοκλήρωση της αύξησης κεφαλαίου, εφόσον αυτό χρειαστεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider